Talous

Toyota lopettaa dieselautojen myynnin Euroopassa tänä vuonna

Talous 6.3.2018 18:16 | Päivitetty 6.3.2018 18:24
STT

Japanilainen autonvalmistaja Toyota aikoo lopettaa dieselautojen myynnin Euroopassa asteittain tänä vuonna. Yhtiön edustaja kertoi asiasta Sveitsissä Geneven kansainvälisen autonäyttelyn alla.

- Emme aio kehittää uutta dieseltekniikkaa henkilöautoihin, vaan jatkamme keskittymistä hybrideihin, sanoi Toyota-johtaja Johan van Zyl maanantaina.

Dieselautojen osuus oli viime vuonna vajaat 15 prosenttia Toyotan Euroopan-myynnistä, kun vuonna 2012 luku oli 30 prosenttia. Sen sijaan hybridiautojen suosio on kasvanut voimakkaasti.

Saksan korkein hallinto-oikeus antoi viime viikolla historiallisen päätöksen, kun se salli Düsseldorfin ja Stuttgartin rajoittaa dieselautojen käyttöä, jotta kaupunkien keskustojen ilmanlaatu saadaan paremmaksi.

Dieselautoilu on ollut silmätikkuna myös useissa muissa Euroopan kaupungeissa.

MAINOS

Kommentoi

Minä lopetan syömisen. Lopetan syömisen huomenna. Huomisen jälkeen enää syö mitään. Syöminen loppuu minulta huomenna ruokaa lukuunottamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Land Cruiser, Hilux ja ProAce ainakin ovat hyötyajoneuvoja, eivät henkilöautoja, joten tuo päätös ei koske niitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millähän meidän iskä ajaa sit 20 vuoden kuluttua ku ei saa enää tojotan tiisseleitä :O

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onse Makia ku turpotiisselissä polokasee vähä kaasua nii taustapeilistä näkkyy voimasavua

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toyotalta looginen päätös. Yhtiö ei ole ikinä osannut tehdä hyvää diesel-konetta. BMW:n koneet olivat aivan liian kalliita halppis-automerkkiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ikinä ei oo ollu ongelmaa mun Toyotan diisselikoneessa. BMW sen sijaan on kiertänyt korjaamolta toiseen. Kun on luultu ehjäksi, niin eiköhän taas moottorivalo pala:(

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No joo todelliset saastuttajat ovat kiina usa venäjä joita ei kiinnosta pätkän vertaa tämän maapallon tulevaisuus kunhan vain talous kasvaa ja öljy käy kaupaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenkähän saataisiin Kiina, USA ja Venäjä lopettamaan Stuttgartin ja Düsseldorfin ilman saastuttaminen, niin ei tarvitsisi sielläkään diesel-autoilua rajoittaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostetaan enemmän kiinassa tuotettuja halpoja tuotteita. sillä se maailma pelastuu.
Euvostoliitto laittaa päästömaksuja omille euvostoliiton alueen vähäpäästöisille tehtaille, jotta tuotanto siirtyisi halvemman työvoiman maihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Innokkaasti heti kun on mahdollista, kun tuolla pääkaupunkiseudun hysteerikkopiireissä kuvitellaan että tässä maassa on suurkaupunki jolla on suurkaupungin ongelmat. Muu maa saa hyppiä sievästi perässä kun päätetään että siellä kolmen sepän patsaalla on hetkellisesti liian monta partikkelia tai typen oksidi. Tiedä vaikka finlandia-talon julkisivu kestäisi paremmin kun oikein huolella kielletään.

Jännä nähdä mikä on maksuinnokkuus sitten kun raskas kalusto liikuu bensan voimin ja logistiikkakustannukset jyvitetään kuluttajahintoihin. Ehkäpä keksitään lisävero henkilöautoilijoille millä saadaan raskaan liikenteen polttoaineet maksettua, ettei rastapäältä lopu baristan vemputtama reilun kaupan soijalatte lähikahvilasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toyota on tässäkin edelläkävijä sillä dieselkielto euroopan maissa laajenee. Saksa näytti tietä dieselkiellolle jota muut maat seuraavat varmasti. Harmi vain, että meille dumpataan dieselautoja tulevaisuudessa kun niille ei esim. Saksassa ole enää markkinaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

39
Metsäkanalintujen jahdissa on saatu saalista Oulun riistakeskusalueella – "Teerikannat paikoin todella hyvällä mallilla"
29
Hajuhaitta Oulussa johtuu häiriöstä tuotantoprosessissa Stora Enson sellutehtaalla
25
Raahelaisyrityksen sukelluspallo odottaa yhä vientilupaa – miljoonasopimuksen solmimisesta Kiinaan on jo vuosi
21
Oulun kaduille kylvetään vuodessa tonnikaupalla hiekkaa, liukkaudentorjunta aloitetaan yleensä marraskuun ensimmäisellä viikolla
18
Kärkkäisen maahantuoma klapikone määrättiin poistettavaksi markkinoilta – Tukes löysi testissä vakavia turvallisuuspuutteita
15
Kenelle antaisit kunnian uusista työpaikoista? Sipilän hallituksen ansio on suurempi kuin nolla mutta pienempi kuin 120 000
10
Liigan kurinpitodelegaatio otti kärppätähden lauantain taklauksen tarkempaan syyniin – Kuparille tulossa pelikieltoa?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi aina puhutaan köyhyydestä.

Hallitusvalittelijat ovat tyytymättömiä omaan elämäänsä samoin kuin ay-valittelijat, jotka avaavat joka päivä ainakin yh... Lue lisää...
miksi aina haukutaan...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

24.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image