Talous

Tesla kiihdytti Euroopan myynnissä ensi kerran ohi Mercedeksen ja BMW:n huip­pu­mal­leis­ta - "Hälytyskello soi"

Teslan luksusluokan sähköauto Model S pysäköitynä Oslossa. KUVA: Heikura Matti
Talous 20.2.2018 15:20
Antti Pasanen

Yhdysvaltalaisen sähköautovalmistaja Teslan lippulaivamallin Model S:n myynti on viime vuonna ensimmäisen kerran kiivennyt Euroopan markkinoilla suuremmaksi kuin saksalaisjättien Mercedes-Benzin ja BMW:n huippumallien.

Asiasta kertoi autoalaa seuraava Automotive News Europe -sivusto.

Helposti yli 100 000 euron hintaisiksi kiipeävien, määrällisesti melko vähän myyvien mallien kisassa voitto on Teslalle symbolisesti maukas.

Amerikkalaisyhtiöllä on ollut suuria vaikeuksia halvempaan ja selvästi enemmän myytyyn hintaluokkaan tähdätyn Model 3:n tuotannossa.

Teslan "ässiä" meni Euroopassa kaupaksi enemmän kuin Mercedeksen S-sarjan autoja ja BMW:n 7-sarjan autoja.

Model S:ää myytiin 16 100 kappaletta, Mersun S-sarjalaisia 13 400 ja BMW:n 7-sarjan malleja 11 700 kappaletta.

Jo aiemmin Model S on peitonnut kotimaassaan Yhdysvalloissa saksalaisten luksussedanien myynnin.

Myynnin kehityksen osalta luvut tarkoittavat, että S-sarjan myynti kasvoi hienoiset kolme prosenttia, mutta BMW:n 7-sarjan myynti sukelsi 13 prosenttia. Tesla kasvatti myyntiään 30 prosenttia.

– Hälytyskello soi Mercedes-Benzin kaltaisille perinteisille autovalmistajille, sanoo markkinatutkimusyhtiö JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz Automotive Newsille.

Munozin mukaan kehitys kertoo saksalaistehtaille, että Teslan kaltainen "pienempi, mutta fiksumpi" brändi voi voittaa ne kotikentällä.

Munozin resepti kisassa pysymiseen euromerkeille on mallistonsa suunniteltua nopeampi sähköistäminen, koska asiakkaiden kiinnostus on siirtymässä niiden suuntaan kiivaalla tahdilla.

Suomessa Teslan myyntisaavutuksesta kertoi ensin Tekniikan Maailma.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Teslalle/ Amerikkalaisille autoille tulee laittaa samat tuontitullit kuin Trump aikoo tehdä Amerikan ulkopuolelta heille tuleville autoille.Ps.Teslan kopiota voisi tehdä Kiinassa ja halvalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksassa tuotetulla hiilisähköllä Teslan päästöt on 400 g/kWh hiilidioksidia. Eli ei mikään suuri ympäristöteko. Saksalaisten pitäisi jo tajuta, että jos meinaavat laskea päästöjä, pitää sähkö tehdä ydinvoimalla. Nythän alasajettu ydinvoima korvataan hiilellä, joka lisää päästöjä. Ja siinä sitten cityvihreyden sokeus sähköauton kautta vielä pahimmassa tapauksessa lisää päästöjä. Täysin päästötöntä kun ei olekkaan ja sähkö ei ole kaiken ratkaisu. Miten muuten meinataan verikoboltti ja avaruudesta maapallolle tullut litium hoitaa akkutuotannossa? Ei ole pohjattomat nuokaan raaka-aineet. Talvivaarankaan kobolttivarat ei tuota ongelmaa ratkaise.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos autoa myydään halvemmalla kuin mitä sen tekeminen maksaa niin tokihan menee kaupaksi.

Ei vaan kauaa rahat riitä tässä pyramidihuijauksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksi tesla yritti kiihdyttää bemarini ohi, ei päässy.
Seuraavalla pysäkillä kertoi että oli enää 5% akkua jäljellä...
En tuntenut sääliä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole nuo sähköautot vielä kovin ekoja. Pikkusen turhaa vouhotusta tuntuu olevan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika jännä, että ensisijainen auton luokittelu kriteeri on hinta ... ja en tiennytkään että tuo Tesla S luokitellaan luxus Sedaniksi. Oisko se sitten tuon hinnan perusteella.
Minusta takapenkki oli aika ahdas noihin mainittuihin saksalaisiin verrattuna.
Teslalla kun raapasee esim. 180 km/h autopaanalla, niin tulee äkkiä latauspistettä ikävä ... :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kai Teslan takapenkkin ole lähellekään niin ahdas kuin suurimmissa Volvoissa,niissähän ei ole jalkatilaa juuri ollenkaan. Vinossa kun istuu niin jotenkin sopii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teslan S mallin myyntilukuja Norjassa en löytänyt, mutta kaikkien Tesla-mallien myyntilukemat 2017 olivat 27000 ja risat. Eli Norjan tuet selittävät asian.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuet? Tämmöisistä tukiaisista on päästävä eroon. Se homma lähtee siitä, että verotus on poistettava ja kokonaan. Ihmiset vaihtavat kyllä autonsa ja vehkeensä itsenäisesti kunhan tämä holhoaminen lopetetaan. Tuo on muinaisten aikojen ideologia että ihmisiä täytyy "ohjata oikeille raiteille elämässä".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Norjalaiset tekee mitä norjalaiset päättää. Muuta sinne niin pääset äänestämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Norjan myynti sen tekee, ja sekin vain siksi kun siellä veroja maksava kansanosa, maksaa ison osuuden uuden teslan hinnasta verokevennysten muodossa, saksassa ei tesloja näy autobahneilla, ja mitäpä siellä tekisikään autolla jolla pääsee normaalilla autobahninopeudella ( 140-160 km/h ) n, 200 km ennen seuraavaa , vähintäin tunnin mittaista lataustaukoa ( mikäli ei ole jonoa laturille ) , ne muutamat mitä olen siellä nähnyt ovat ajaneet sähköä säästellen rekkakaistalla, edelläajavan rekan imussa kahdeksaakymppiä ja dieselin pakokaasuja ja renkaista lähtevää kuminpölyä hengitellen .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tesla taitaa olla Norjan myydyin auto valtion ison tuen turvin. Kuinka suuri osuus myydyistä autoista meni vain Norjaan ja paljonko myytiin mannereuroopassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jenkki roskaa ostaa vain tyhymät - siis tosi tyhymät. Järki ihimiset ostavat vain ja ainuastaan SAKSALAISIA tuotteita. Laatua tehdään vain Saksassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä - juurikin niin! Itsellänikin on ollut aina MERSU ja tulee aina olemaan. Muihin autoihin en edes suostu menemäänkään. Arvonsa tunteva ihminen kun olen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päivän parhaimman vitsin kerroit!
Kyllä saksalaiset merkit ovat aikoja sitten olleet tavallisten autojen sarjassa. Ei sen kestävempiä. VW:llä myös huijausta ja kaasutustestejä ihmisillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Venäjällä ja Puolassa tehtyjä Mersuja. Suomessakin joitakin tehdään. Saksalainen"laatu" on nykyisin samaa kuin Puolalainen ja Venäläinen laatu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

129
Oulun punaiset pyöräilybaanat löydettiin ja todettiin heti liian kapeiksi – väylien erottuvuus kerännyt kiitosta
87
Iltalehti: Jani Toivola nostaa korotettua kulukorvausta tyhjillään olevasta Riihimäen-asunnostaan, vaikka asuu Helsingissä
53
Lippo Pesiksen sarjapaikka siirtyy Lippo Junioreille – uusi yhtiö vastaa sarjapaikasta
48
Polttoainesuuttimiin on muodostunut suolaa – Nesteen bensiinin Mercedes-Benzeihin aiheuttamaa vikaa tutkitaan yhä
45
Koodareista on Suomessa huutava pula – helpotusta haetaan sieltä, missä pippuri kasvaa
35
Oulun kaupunki ei aio keskeyttää Move-testin tekemistä – sivistysjohtaja Mika Penttilä toivoo kuolemantapauksen avointa käsittelyä
33
Maatilojen kriisituen valtaosa suunnattiin kuivuudesta eniten kärsineeseen Etelä-Suomeen – mihin kriisituki riittää?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Mainitsemasi alat eivät ole pienipalkkaisten aloja, korkeintaan siivooja, en tiedä. Sunnuntait ja vuorotyöt nostavat tul... Lue lisää...
Varakas köyhä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

18.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image