Talous

Suomen Pankki patistaa pankkeja turvaamaan käteisen saannin – "Ihmisellä täytyy olla oikeus omiin rahoihinsa"

Suomen Pankki on huolissaan käteisen saatavuudesta.
Talous 28.11.2018 20:14
STT

Suomen Pankki on huolissaan käteisen saatavuudesta. Johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki arvioi Taloustoimittajien tapaamisessa, että käteispalvelujen supistuminen on monin paikoin tapahtunut liian nopeasti, jolloin osa kansalaisista jää ilman tarvitsemaansa palvelua.

– Reilut kymmenen prosenttia suomalaisista kertoo käteisen edelleen olevan heidän pääasiallinen maksutapansa, Välimäki sanoi.

Suomen Pankki valmistelee käteispalvelujen turvaamiseksi linjauksia, jotka kohdistuvat tilipankeille ja muille palveluntarjoajille. Välimäen mukaan Suomen Pankki edellyttää, että pankkien asiakkailla on oltava oikeus tehdä tililtään kohtuullinen määrä ilmaisia käteisostoja.

Nykyisin käteistä tarjoavien pankkikonttorien määrä hupenee jatkuvasti ja samalla käteisen nostot ja -talletukset ovat alkaneet muuttua maksullisiksi. Esimerkiksi Ålandsbanken perii alle 80 euron nostoista 80 sentin maksun.

Kehitys on Suomen Pankin mielestä huolestuttava.

– Ihmisellä täytyy olla oikeus omiin rahoihinsa. Pankkitilillä olevat varat ovat juridisesti pankin velkaa asiakkaalle – velan perimisestä ei kai pitäisi joutua maksamaan?

Jos pankkien maksupolitiikka johtaa siihen, että ihmiset nostavat kerralla enemmän, se voi aiheuttaa ongelmia. Kun lompakoissa ja kodeissa pidetään entistä suurempaa rahamäärää, lisääntyy myös huoli ryöstöistä ja varkauksista, Välimäki varoitteli.

Käteinen kaupan kassalta ei riitä ratkaisuksi

Jos lainsäädäntö edellyttää, että ihmisillä on oltava pankkitili, jolle palkat ja etuudet maksetaan, täytyy ihmisen saada rahansa ulos muutenkin kuin kuluttamalla. Pankit ja kauppaketjut tarjoavat käteisnostopaikaksi kauppojen kassoja, mutta Välimäen mukaan se ei kuitenkaan ole riittävä ratkaisu. Kaikki kaupat eivät tarjoa tätä palvelua, eikä se ole saatavilla kaikkien pankkien asiakkaille.

– Pankit ovat luottolaitoslain mukaan velvollisia huolehtimaan asiakkaidensa peruspankkipalvelujen toteutumisesta. Oikeus nostaa ja tallettaa käteistä tililleen on yksi peruspankkipalveluista.

MAINOS

Kommentoi

Se ihminen joka käteistä käyttää on häirikkö tai ei ole yhteiskunta kelpoinen,pankkien rahastus ei käteisellä onnistu asiakkaalta yrittäjältä kylläkin.Käteisessä on se huonopuolli sitä ei voi jäljittää mihin kauppaan eläkeläinen roponsa vie.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei oikein paljoa auta SP:n patistelut, kun oma tili on tyhjä. Mistäs otat?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt loka- ja marraskuun aikana olen maksanut ostokseni vain yhden kerran kortilla ja siis suurin osa käteisellä.
Käteinen on kaikkien paras arjen maksuväline. Sillä maksaessa arjen raha-asiat on helppo hallita, koska heti näkee paljonko liksaa on mukana.
Jutussa on hyvin sanottu, että "pankkitilillä olevat varat ovat juridisesti pankin velkaa asiakkaalle".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos olisi joku muu mahdollisuus en pitäisi päivääkään rahojani pankissa. Joudun maksamaan pankille siitä, että hoidan omia raha-asioitani netissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jos pankki tilillä on vain 100e niin se pitää saada käteisenä ulos mitä virkaa pankilla muuten on enään olisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maksan aina päivittäis ostokset käteisellä, varma tapa nähdä/seurata paljonko sitä rahaa kuluu kk. Jos ei käteistä käytetä niin se katoaa. Ja tietysti myös alennuksen saa helpommin kun sanoo maksavansa käteisellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai 10%, Prisman kassalla näyttää kyllä olevan yli puolet käteisasiakkaita. Ymmärrän kyllä niitä, jotka ajavat maksuvälineeksi kännykkää tai jotain maksukorttia, onhan se valtava bisnesalue. Meilläkin maksupääte käytössä - ei tavallinen maksaja edes tiedä, moniko siinä vetää siivun itselleen rahan liikkuessa; puhelinyhtiö, pankki, nets, visa, point(tms.)mm. Puhumattakan siitä, miten yksityisyyteen päästään puuttumaan, kun pystytään tallentamaan rahan kaikki liikkeet, luuleeko joku, että tämä tieto ei ole myytävänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näyttää siltä että käteinen raha pitää nostaa itselleen .Pankki on alkanut pitää rahojamme ominaan .Tosiasiassa pankki perii vielä maksuja omista rahoistamme .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että raha vaan bitteinä!? Mikä tähän kusetukseen ajaa? Mennään kohti yhteiskuntaa, mikä nöyryttää, valvoo, tarkkailee ja pissii silmillesi, sairas Suomi :(

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, että älähti. Onkin ollut ihmettelemistä, kun on käynyt pankissa ja kuunnellut kun ihmiset eivät ole saaneet tililtään rahaa nostettua. Pankin toimivat täysin mielivaltaisesti asiakkaitaan kohtaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä minä ihmettelen, että käteinen ei käy maksuvälineeksi.
Ruskon jätteenkäsittelylaitoksella ei käy käteinen maksamiseen. Miten sellainen, jolla ei jostakin syystä ole pankkikorttia, saa jätteensä maksettua, vai paiskooko sellainen jätteensä metsään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pankkien ylimielisyys ja ylihinnoittelu saataisiin katkaistua sillä, että kaikki menisivät yhtäaikaa tyhjentämään käyttötilinsä ja haluaisivat sen käteisenä ulos. Rahat palautettaisiin tileille vasta kun tuommoinen ryöstöhinnoittelu loppuisi. Monissa ulkomaalaisissa pankeissa ei tarvitse edes maksaa mitään kuukausimaksua verkkopankin käytöstä. Suomalaisilla pankeilla menee jo överiksi erilaisten palvelumaksujen kanssa. Mitäpä, jos en "lainaisikaan" käteisvarojani pankille?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pankkien röyhkeys alkaa ottamaan päähän. Suomeen tarvitaan valtion pankki, niin kuin postipankki aikanaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Edellisen kerran käteisestä piti luopua harmaan talouden estämiseksi.

Päättäkää nyt miten on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Järjetön veropolitiikka

Väittääkö aloittaja että sosiaaliturvan taso on nyt alempi kuin ennen? Olisiko edes jotain lukuja tai muita todisteita e... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.12.

Fingerpori

11.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image