Talous

St1:n Anttonen pitää mahdollista valtion lii­ken­ne­verk­ko­yh­tiö­tä lähinnä sil­män­kään­tö­temp­pu­na

St1:n hallituksen puheenjohtajaa Mika Anttonen ei näe liikenneverkkoyhtiössä hyötyjä. KUVA: Mauri Ratilainen/com.pic
Talous 16.1.2017 20:00
Kari Pitkänen

Liikenneministeri Anne Bernerin hellimät suunnitelmat kotimaisen väylänpidon yhtiöittämisestä ja autoilijoille kaavailluista tienkäyttömaksuista eivät vakuuta pohjoismaisen energiayhtiö St1:n hallituksen puheenjohtajaa Mika Anttosta.

– Hanke on outo. En ymmärrä, mitä lisäarvoa liikenneverkkoyhtiöstä syntyisi. Missä on varsinainen pihvi?

Ministeriö mielii uutta valtionyhtiötä vastaamaan liikenneväylien 2,5 miljardin euron korjausvelasta. Sitä lyhennettäisiin autoilijoilta välikäsien kautta perittävillä käyttömaksuilla, joiden suuruuteen vaikuttaisivat esimerkiksi ajettujen kilometrien määrä ja auton päästötaso.

– Teiden korjaamiseen on muka vaikea löytää valtion rahaa. Eikö sitten kaikki valtion toiminta kuten sosiaaliturvakin kannattaisi yhtiöittää, niin budjettihuolet olisivat ohi?

– Ei investointi- ja korjausvelka muutu toiseksi siten, että väliin tulee valtion 100-prosenttisesti omistama yhtiö.

Ehdotus julki torstaina

Mika Anttonen huomauttaa, että valtio voi ottaa ja myös saa lainaa yhtä helposti ja edullisesti valtiona kuin uuden yhtiön kautta. Liikenneverkkoyhtiö vaikuttaa hänestä lähinnä kätevältä hokkuspokkus-tempulta.

– Mutta emme ole vielä nähneet koko ehdotusta, siksi siihen on vaikea ottaa tarkkaan kantaa.

Liikenneministeriön ehdotus väyläverkkoyhtiöstä julkistetaan torstaina 19. tammikuuta.

Suomessa on jo käytössä yksinkertainen ja halpa järjestelmä kulutuksen ja liikkumisen ohjailemiseksi.

– Bensalitran hinnasta 65 prosenttia on polttoaineveroa. Maksat veroja jokaisesta kilometristä, jonka autollasi ajat. Vaikea keksiä, mikä olisi tätä tehokkaampi malli.

Anttonen kuitenkin vihjaa, että mikäli väyläverkkoyhtiöstä joskus tulee totta, St1 on kiinnostunut sen palvelupakettien tuottamisesta.

– Jos niin hulluun järjestelmään siis mennään, hän puuskahtaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (56)

Kuinkahan moni jatkossa ajaa St1 ohi ja tankkaa muualla.... Anttonen kaivoi törkeillä lausunnoillaan St1 maineen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö kukaan voi tehdä mitään näille suoraan sanoen röyhkeille poliitikoillemme, jotka tuhoavat Suomen noin kahdessa vuodessa tällä menolla. Seuraavissa vaaleissa ihmisten tosiaan pitäisi olla tarkkana keitä äänestetään, ettei toista kertaa pääsisi tapahtumaan tällaisia asioita kuin nyt. Suoraan sanottuna nyt on meneillään 100-vuotisen historiamme suurin isojako.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ammattiliitot verolle, niillä miljoonilla maantiet kuntoon, mitähän yleishyödyllisiä nämä liitot on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miljardööri Anttosen St1-yhtiön löpöt ja muut bensatkin on sieltä kalleimmasta päästä. Jos polttoainevero poistuisi, niin ihmiset huomaisivat helpommin St1:n kalleuden ja Anttosen lihavat bonukset kuihtuisivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtion menot tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen ovat 2010-luvulla olleet keskimäärin 820 miljoonaa vuodessa ja kokonaisuudesssaan liikennemenot 1,7 miljardia/v. Valtio kerää kokonaisuudessaan 7.7 miljardia vuodessa veroja autoilijoilta !! Käykääppä katsomassa (autoalan tiedotuskeskus / tilastot). Nyt vielä haetaan hyväveli välikäsiä jotka pääsisivät nappamaan osan kolehtin keräyksestä. Voi hyvä veli tätä hommaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä on hallituksessa kaksi miljonääriä, joiden ajatusmaailma ja tavoitteet ovat niin yksipuolisest hyväosaisia suosivia, että olisi suorastaan kansan etu saada hallitus vaihtoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenteessä liikkuu niin isot rahat ja taustalla vaikuttaa niin isot liiketoimet, autoteollisuus, autokauppa, öljyteollisuus ja öljykauppa, tienrakennus ja kunnossapito , runsas verotus kuin "ympäristönsuojelu" jne, että kyllä näistä rahoista ollaan kiinnostuneita miten ne eri toimijoille jakaantuu. Ajoneuvon ostaja, Käyttäjä ja veronmaksaja ne maksaa joka tapauksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

eikö olis jo aika vaatia presitendentin Sauli Niinistön ottamaan kantaa ja vaihtamaan hallitusta. Sipilä ottaa köyhiltä ja antaa rikkaille ja hyvätuloisille ja Berner vie viimeiset mahdollisuudet elämään ja työssäkäymiseen. Suurin osa autoilusta on vaan veroa eikä sekään riitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väyläyhtiö tietenkin myytäisiin piakkoin veroparatiisiin ja tienkäyttömaksut masaisimme johonkin vaikka Hondurasiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jälleen uusi virasto ylipalkattuine ylipääjohtajineen, ylijohtajineen, johtajineen, tieveroneuvoksineen jne. Ja tietenkin pienipalkkaisemmasta varsinaisen työn tekevästä kuluerästä. Tuotto tästä hullutuksesta menisi byrokratian pyörittämiseen ja jos jotain jäisi, se luultavasti ohjattaisiin veronalennuksiin valtakunnan eliitille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hullu Suomi seuraa oman maan kansalaisiaan kuin diktaatuurisessa valtiossa konsanaan. Tietulleilla voisi tiemaksuja myös kerätä ulkomaalaisilta tienkäyttäjiltä sisääntulo väyliltä. Mahdottoman byrokrattisia yhtiöitä vaan suunitelllaan jotka veronmaksajat ja työssä käyvät maksavat autoillaan ja myöhemmin julkisten kulkuneuvojen lippujen hinnan korotuksin jotka väistämättä seuraavat perässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sammoo mieltä, kepulaiset amatööripoliitikot vatuloi 100 v. Suomineidon pään pyörälle.Olisko aika palata pikkuhiljaa maanpinnalle ja kuunnella veronmaksajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtionyhtiö tekee muutamista Suomen eturivin poliitikoista ja heidän lähipiiriläisistään satumaisen rikkaita. Nyt ollaan rakentamassa muutamalle henkilölle suurta rahantekokonetta. Tutkiville journalisteille riittäisi nyt työnsarkaa mikäli vain kiinnostusta riittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä taitaa olla tekemistä vaille valmis sano suomalainen kun kuulennolle lähti. Tässä maassa ei riitä osaamista ja miksi kytkeä vanha romuautokanta tähän? Systeemi kannattaa myydä hyvin maksaville ulkomaalaisille jos joku sen oikeasti toimivaksi saa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtion lii­ken­ne­verk­ko­yh­tiö­ön - höpöhöpöön - ei usko vanha erkkikään eikä edes erkin kaverit.
Berner on kamala, kauhea ja kavala, katala.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei hän toimi yksin. Kaikki eduskunnassa olevat mahdollistavat tämän toiminnan. Se olisi "äänestäjänä" hyvä pitää mielessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Julkisuuslaki ei koske osakeyhtiöitä päätöksenteossa ja yhtiö maksimoi voittonsa markkinatalouden periaatteiden mukaan. Olen samaa mieltä kuin ST1:sen toimitusjohtaja Anttonen, että kerätään tiestöstä aiheutuvat kustannukset normaaleina veroina. Tosin saisi jo se kohtuuttoman kova tieliikenteen verotus jo pienentyä. Suomi on kuitenkin pitkien etäisyyksien maa, jossa kustannukset ovat aina korkeat, halusimmepa tai emme. Raukkamaisinta on , että Berner lähtee heti, kun kansanedustajakausi päättyy noin kolmen vuoden kuluttua. Mitä vastuunkantoa sellainen on olevinaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (56)

Uutisvirta

59
Oulun poliisilaitoksen sisäilmaongelmat jatkuvat, osa väestä välttelee Hiukkavaaran tiloja – Työsuojeluvaltuutettu: "Kyllä siellä aika tyhjää on"
17
Biologi kouluttautuu nyt 12 viikossa koodariksi, kun oman alan töitä ei löytynyt – pikakoulutuksista toivotaan apua ohjelmistoalalle
16
Oulun kaupunginhallitus myönsi Torihotellille jatkoajan tiukoilla ehdoilla – kaupungille 800 000 euron vakuus
15
Qstockin kahden päivän liput myyty loppuun kuukausi ennen festivaalia – tältä kesältä odotetaan uutta kävijäennätystä
8
Kauppa yritettiin ryöstää Oulun Koskelassa, teko keskeytyi toisen myyjän tultua paikalle – poliisi kaipaa havaintoja tapahtuneesta
8
Iran: Diplomatian tie on suljettu Yhdysvaltain pakotteiden takia
7
Hallitus päätti perustaa eläinasiamiehen viran, mutta koska ja millä nimellä? – Eläinten hyvinvointilaki on myös uuden hallituksen työlistalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juhannusjuhlat 1944

181 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kaleva rikkoo

Kaikilla suomen kansalaisilla on myös oikeus valittaa. Myös mediassa. Mikä ihmeen pyhä lehmä on eri uskonnot. Saako sitt... Lue lisää...
jussijuonio

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image