Talous

Sanoma uskoo, että Alma-kauppa kiihdyttää lehtien digitilaajien kasvua – "Kaikki 15 lehteä pysyvät itsenäisinä pää­toi­mit­ta­ji­neen"

Kauppaan kuuluu myös Alma Manu Oy, joka tarjoaa painopalveluja Tampereella. KUVA: ERIIKA AHOPELTO
Talous 11.2.2020 9:50 | Päivitetty 11.2.2020 15:16
Tanja Nuotio

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo, ettei lehtien määrä vähene Suomessa. Alma Median Kai Telanne: "Olemme löytäneet hyvän media-alaa tuntevan ostajan, jolla on resurssit turvata alueellisen medialiiketoiminnan elinkaari ja kehittyminen." Kilpailuviranomainen tutkii vielä kaupan.

Mediayhtiö Sanoma ostaa Alma Median aluelehtiä kustantavan Alma Media Kustannus Oy:n.

Yhtiö kustantaa Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä kolmeatoista pienempää lehteä Pirkanmaalla ja Länsi- ja Keski-Suomessa.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven kertoi tiedotustilaisuudessa Helsingissä tiistaina, että kaupan myötä lehtien määrä ei Suomessa muutu.

– Kaikki 15 lehteä pysyvät itsenäisinä päätoimittajineen, hän kertoo kaupan kohteena olevista lehdistä.

Sanoman tarkoituksena on kiihdyttää digitilaajien määrän kasvua Suomessa.

– Helsingin Sanomien tilaajista yli 100 000 tilaa vain digiä, mikä on 27 prosenttia tilaajista, sanoo Duinhoven.

Alma Median toimitusjohtajan Kai Telanteen mukaan myytävät tuotteet ovat hyvässä kunnossa.

– Ei ollut helppo päätös tehdä, mutta tämä on win–win. Myyjän kannalta on mahdollisuus löytää uutta liiketoimintaa, Telanne sanoo.

Kauppaan kuuluu painotalo

Velaton kauppahinta on noin 115 miljoonaa euroa. Kauppaan kuuluu myös Alma Manu Oy, joka tarjoaa painopalveluja Tampereella. Kaupan toteutuminen edellyttää vielä kilpailuviranomaisen hyväksynnän.

Sanoman mukaan ostettavan liiketoiminnan liikevaihto vuonna 2019 oli 99 miljoonaa euroa.

– Ostettava liiketoiminta täydentää Sanoman nykyistä uutismediatarjontaa. Ostettavassa liiketoiminnassa oli vuoden 2020 alussa 365 työntekijää (kokoaikaisiksi muutettuna), joista tulee Sanoma-konsernin työntekijöitä, kun kauppa on saatettu loppuun, Sanoma kertoo tiedotteessaan.

Lännen Media jatkaa sopimuksen mukaan

Alma Median Aamulehti ja Satakunnan Kansa ovat Lännen Median osakaslehtiä. Alma Media Kustannuksen omistamat Lännen Median osakkeet siirtyvät kaupan toteutuessa Sanomalle ja toiminta jatkuu sopimuksen mukaisesti.

– Jatkamme hyvän journalismin tekemistä osakaslehtiemme tilaajille Lapista Varsinais-Suomeen ulottuvalla alueella, eikä Alman ja Sanoman välisellä kaupalla ole suoria ja välittömiä vaikutuksia Lännen Mediaan. Kaupan toteutuessa Sanoma tulee tietenkin Alman tilalle Lännen Median osakkaaksi. Sitten osakkaat varmasti miettivät yhdessä jatkopainotuksia, Lännen Median yhteistuotannon päätoimittaja Matti Posio sanoo.

– Lännen Medialla on kahdeksan osakasyhtiötä. Tuottamaamme sisältöä julkaisee nyt yksitoista lehteä sen jälkeen, kun Ilkka ja Pohjalainen yhdistyivät uudeksi Ilkka-Pohjalaiseksi. Uudistuminen on joka tapauksessa normaali olotila.

Sanoma: Kauppa kiihdyttää digitilaajien kasvua

Sanoman mukaan nykyistä liiketoimintaa täydentävä ja synergioita tuova yrityskauppa on merkittävä investointi Sanoman uutismedioiden digitaalisen tilaajamäärän kasvattamiseen. Kauppa on Sanoman mukaan investointi myös kotimaisen, riippumattoman, journalismin digitaaliseen tulevaisuuteen.

– Kauppa mahdollistaa investoinnit myös nuorempia yleisöjä houkuttelevien digituotteiden kehittämiseen ja kiihdyttää siten digitaalisen tilaajamäärän kasvua.

Sanoma kertoo, että ostettavilla lehdillä oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 190 000 tilausta. Noin 14 prosenttia tilauksista oli puhtaasti digitaalisia, kun vastaava osuus Helsingin Sanomilla on 27 prosenttia.

Sanoman mukaan kaupan myötä syntyy tuoteportfolio, jonka riippumattomat ja menestyvät uutisbrändit jatkavat omien päätoimittajiensa johdolla, mikä varmistaa kotimaisen median moniäänisyyden säilymisen myös jatkossa.

– Ostettava liiketoiminta täydentää Sanoman olemassa olevaa uutisliiketoimintaa; Alma Median ostettavat lehdet ovat vahvimmillaan paikallisuutisissa kun taas Sanoman vahvuus on valtakunnallisissa ja kansainvälisissä uutis- ja featuresisällössä. Yrityskaupan myötä yhteisten ja tukitoimintojen tehokkuus paranee, mikä mahdollistaa digikehitykseen tehtäävät investoinnit.

– Alma Median alueellisilla sanomalehdillä on vahvat brändit ja tiiviit asiakassuhteet alueillaan, ja ne täydentävät erinomaisesti Sanoma Media Finlandin uutistarjoomaa. Tämä on vahva perusta, jonka päälle rakentaa. Uskomme, että Helsingin Sanomien viimeaikaiset opit ja kokemus voivat auttaa entisestään vahvistamaan digitaalisten palvelujen käyttöä ja kehitystä ja tavoittamaan myös erityisesti nuorempia yleisöjä kaikilla alueilla. Jakamalla resursseja ja parhaita käytäntöjä voimme yhdessä kehittää lukijoille entistä houkuttelevampia digituotteita ja samalla vahvistaa painettua lehteä, jolla on jatkossakin merkittävä rooli mediankäytössä, sanoo Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta.

Alma Media terävöittää strategiaansa digiin

Alma Media kirjaa kaupasta arviolta 58 miljoonan euron myyntivoiton kaupan toteutuessa arviolta vuoden 2020 aikana.

Myytäviin liiketoimintoihin kuuluvat alueelliset mediat Aamulehti ja Satakunnan Kansa sekä paikallismediat Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-Lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Suur-Keuruu, Merikarvia-Lehti, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Jokilaakso ja Vekkari sekä Alma Manun painoliiketoiminta.

Alma Media kertoo tiedotteessaan, että kaupan myötä digitaalisen liiketoiminnan osuus Alma Median liikevaihdosta nousee noin 67 prosenttiin. Yhtiön riippuvuus laskevasta painetusta mediasta pienenee merkittävästi ja siihen sitoutuva pääoma vähenee.

– Terävöitämme strategiaamme ja keskitymme erityisesti digiliiketoimintojemme kehittämiseen, kasvattamiseen ja kansainvälistämiseen. Suomessa keskitymme valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin, digitaalisiin mainos- ja markkinointiratkaisuihin sekä maksullisiin digisisältöihin, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo.

– Kauppa vahvistaa tasettamme ja saamme lisää resursseja uusiin liiketoiminta-avauksiin sekä yritysjärjestelyihin. Olemme löytäneet hyvän media-alaa tuntevan ostajan, jolla on resurssit turvata alueellisen medialiiketoiminnan elinkaari ja kehittyminen.

Uutista täydennetty 15.05 Sanoman toimitusjohtajan Susan Duinhovenin ja Alma Median toimitusjohtajan Kai Telanteen kommenteilla.

Täydennetty 16.00 vaikutuksilla Lännen Mediaan, jonka yksi osakas on Kalevaa kustantava Kaleva365 Oy.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Ehkäpä muutos ei ole huonompaan suuntaan. Alman digisisältö on ollut täysin samaa lehdestä riippumatta. Aiemmin tuli käytyä päivittäin kauppalehti.fi:ssä, arvopaperi.fi:ssä, tietoviikko.fi:ssä ja uusisuomi.fi:ssä. Nykyisin ei tarvi käydä kuin yhdessä, kun samat klikkiotsikot löytyvät firman kaikkien lehtien sivuilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa että "Sanoma uskoo".. Sanoma TIETÄÄ, ei usko, sillä se TIETÄÄ saatuaan lisää "medioita" haltuun -paperilehtien häviävän hiljalleen, Sanoma kun itse voi sen määrätä niin tapahtuvaksi.. On helppo "ison" julkituoda väitteitä tyyliin "lehtien painaminen kallista", lehtien painaminen ei enää muodikasta tässä hektisessä elämän tyylissä", jne. jne. ja Jätetään suoraan se sanomatta, että halutaan bisnes joka hetki maksimoida ja pakotetaan ihmiset netti-lehtien lukuun. Hinnalla se on ainakin helppo saada aikaan. Iso osa suomalaisista käyttelee nettiä päivittäin ja sillä perusteella iso mediatalo pystyy bisneksenä saamaan haluttuun suuntaan. Kuka tykkää lukea netistä sanomalehtiä, perinteiseen paper-versioon nähden, se on taas eri juttu, mutta sitä ei kysellä, kun viimeisen päälle maksimoitu bisnes edellä mennään..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

1.4.
Oulun kaupunki myy Hietasaaren huvilat huutokaupalla – viiden myynnissä olevan huvilan kunto vaihtelee täysin remontoidusta romahdusvaarassa olevaan Tilaajille
1.4.
Yle: Sairaalat saivat varmuusvarastoista jopa kahdeksan vuotta sitten vanhentuneita hengityssuojaimia
1.4.
Uefa siirsi kaikki kesäkuun jalkapallomaaottelut – tanskalaistiedon mukaan naisten EM-kisat lykätty vuodella
1.4.
Oululainen Tinja-Riikka Korpela on päässyt Evertonin maalivahtina aistimaan englantilaisten intohimoa jalkapalloa kohtaan: "Se on henki ja elämä" Tilaajille
1.4.
Toukokuun tornien taisto peruttiin koronavirusepidemian vuoksi
1.4.
Vientikiellot iskevät omaan nilkkaan viennistä riippuvissa maissa – "Rajoituksia voi jäädä päälle, kun kriisi on ohi"
1.4.
Korona työllistää myös tulkkeja, kun hallituksen tiedotustilaisuudet tulkataan suorana viittomakielle – intensiivinen simultaanitulkkaus vaatii kokemusta: "Työ on kuormittavaa ja tilaisuudet sisältävät tärkeitä asioita" Tilaajille

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aamulla huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöllä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

277 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tietämättömien piensijoittajien osakehölmöilyt

HEP \o/ Täällä yksi ymmärtämätön. Minä en oikeasti tiedä, mitä salkkuni yrityksille tapahtuu tulevaisuudessa. En edes ... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image