Talous

Sähköautojen myynti tavoittanee bensa-autot vuosikymmenen lopulla – autoalalla ei ole käsitystä, miten polt­to­moot­to­ri­au­to­jen vaihtoarvolle käy

Valtaosa autoista kulkee fossiilisilla polttoaineilla. KUVA: Joel Maisalmi
Talous 2.1.2020 20:07
STT

Traficom arvioi, että sähköautojen hinnat olisivat kilpailukykyisiä jo vuoteen 2025 mennessä.

Sähköautojen myynti tavoittanee polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2028 plus miinus vuosi suuntaansa, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Autoalan Keskusliitto kartoitti ja keräsi tietoa viime keväänä yhdessä maahantuojien kanssa erilaisten käyttövoimien tulevaisuudesta.

Rissa varoittaa, ettei kukaan voi ennustaa tarkkaa ajankohtaa, mutta autoala käyttää vuotta 2028 arvionaan siitä, milloin polttomoottoriautojen ja kooltaan, painoltaan sekä tilavuudeltaan vastaavan kokoisten sähköautojen kysyntä kohtaa toisensa.

Liikenne- ja viestintäviraston johtava asiantuntija Outi Ampuja kertoo, että on arvioitu uusien sähköautojen hintojen olevan kilpailukykyisiä vastaavien polttomoottoriautojen kanssa jo vuosina 2023–2025.

– Se voi olla taitekohta, joka vähitellen alkaa vaikuttaa myös polttomoottoriautojen arvoon, mutta se on vain arvio, Ampuja sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön koordinoimassa raportissa esitetään arvio, että uusia bensiiniautoja ei enää myytäisi vuodesta 2035 lähtien. Dieselautojen myynti loppuisi jo hieman aiemmin. Vanhat polttomoottoriautot häipyisivät liikenteestä käyttöiän tultua täyteen. Ampuja muistuttaa, että Suomessa autojen keskimääräinen käyttöikä on varsin pitkä.

Rissan mukaan bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen valmistus loppuu vuosien 2040 ja 2050 välillä. Autoalalla ei ole käsitystä siitä, miten polttomoottoriautojen vaihtoarvon käy autokannan sähköistyessä.

– Tämä on ihan uusi tilanne. Ei sellaista ole koettu historiallisesti, Rissa sanoo.

Hän pohtii, että polttomoottoriautoille voi tulla saasteveroja. Niillä pakotettaisiin polttomoottoriautot romutukseen. Ei ole vielä tiedossa, tuleeko tällaista lainsäädäntöä. Saasteveroilla voitaisiin hänen mukaansa vaikuttaa käytettyjen autojen normaaliin hintakehitykseen.

Sähköautoilla paljon kirittävää

Rissan mukaan hän on kokenut ainoastaan jälleenmyyntiarvoa koskevan epävarman tilanteen, kun Saabin valmistus loppui. Uudessakaupungissa Saabeja valmistettiin vuosina 1969–2003, mikä teki merkistä eräänlaisen kulttiauton Suomessa.

– Siinä vaiheessa kuviteltiin, että Saabin vaihtoarvo laskee. Kävi päinvastoin. Niiden kysyntä jatkui, ja itse asiassa hinnat nousivat käytettynä. Rissa muistelee.

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynnillä on paljon kirittävää, sillä tammi-syyskuussa täyssähköautoja ensirekisteröitiin vain 1  576 kappaletta, ja ladattavia bensiini- ja dieselhybridejä 3  559 kappaletta. Samaan aikaan bensiiniautoja rekisteröitiin 52  269 ja dieselautoja 16  830 kappaletta.

Ampuja kertoo, että VTT:n mukaan vuoden 2030 jälkeen ei juurikaan myytäisi uusia bensiini- ja dieselautoja. Noin vuonna 2045 koko kannasta vajaat kaksi miljoonaa olisi sähköautoja ja vuonna 2050 yli kaksi miljoonaa.

Tällä hetkellä Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa.

Ensirekisteröinnit kääntyivät laskuun

Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit kääntyivät viime vuonna laskuun, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Henkilöautoja ensirekisteröitiin koko vuoden aikana 114  199 kappaletta, mikä on yli viisi prosenttia edellisvuotta vähemmän. Määrä vastaa kuitenkin 2010-luvun keskimääräistä tahtia.

Kuorma- ja linja-autojen ensirekisteröinnit sen sijaan kasvoivat toissavuodesta.

Tänä vuonna henkilöautojen kysynnän on Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan ennakoitu kääntyvän lievään kasvuun.

Henkilöautoja ensirekisteröitiin 2000-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä keskimäärin 130  000 kappaletta. Rekisteröintien vähentymiseen on vaikuttanut hidastunut talouskehitys.

– Kehitys on kääntänyt Suomen autokannan iän kasvuun ja hidastanut merkittävästi autokannan kiertoa. Päästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamisen ja liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta kehitys on huolestuttava, sillä uusien autojen päästöt ovat huomattavasti pienemmät ja turvallisuusominaisuudet kehittyneemmät kuin vanhoilla autoilla. Autoalan Tiedotuskeskus tähdentää tiedotteessaan.

Uusien autojen ensirekisteröinteihin vaikuttivat myös vertailuvuoden tammi-elokuussa myönnetyt romutuspalkkiot, jotka lisäsivät uusien autojen myyntiä. Lisäksi käytettyinä maahantuotujen autojen määrä on kasvanut.

Suosituimmat automallit olivat viime vuonna Skoda Octavia, Toyota Corolla ja Nissan Qashqai.

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (305)

Pika vilkaisu nettiauto sivulle. Myytävänä 78 teslaa noin 5-7 vuotta vanhoja hinnat noin 50 tuhatta euroa. Kilometrit noin 100-150 tkm. Eli näissä loppuu akkujen takuu 2-3 vuodessa. Herättääkö osto haluja, kun uudet akut todella kalliita+työt päälle. Ei kiitos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten toimitaan kolaritilanteissa jolloin tie on suljettu 4 -6 tuntia ja pakkasta 30 astetta?

Miten käydään talvisota sähköautoilla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi olla aika vaikea myydä käytettyä sähkö autoa johon ei ole vaihdettu uusia akkuja. Voi tulla isot maksut ostajalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän autokauppiaat haluaa, että autoja ostettaisiin ja hylättäisiin käyttökelpoisina muutaman vuoden välein, mutta ei kansalaisilla ele sellaiseen varoja ja se olisi järjetöntä tuhlausta! Vaikka tulevaisuuden ennustaminen on yleensäkin mahdotonta, on todennäköisintä, koska auto hankitaan yleensä käyttökelpoisuuden perusteella, että autojen kohdalla ei tulla siirtymään sähköautojen enemmistöön Suomen olosuhteissa muutamien vuosikymmenien aikana, ei ehkä koskaan. Eikä sellaiseen ole asiaperusteita, eikä tarvettakaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunnilaiset ajelkoon sähköautoilla, sinnehän ne on suunniteltu. Siellä on muutamia latauspaikkoja suurille massoille, mutta ainiin, onko autopaikkoja tulevaisuudessa ko nehän vähenee koko ajan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki autot muuttuisi yhdessä yössä sähköiseksi maailman päästöt putosivat 0.7% saa siinä Suomen pipertäjä olla kunnian himoisia

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautojen kysyntä kasvaa lauhkeampien ilmastojen maissa ja tuli mieleen jotta riittäneekö niitä tämmöiselle pinenelle markkina- alueelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilä ajelee jo polttopuilla Puolangalla. Siitä vaan mallia ja tilaus vetämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten kansalla on varaa uusiin sähköautoihin kun niillä ei ole varaa edes ikivanhoihin polttomoottriautoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei taida olla patteri vehkeistä korvaamaan polttomoottori autoja vielä pitkään aikaan jos sittenkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No nii otetaanpa nyt sitten vähintään viiden vuoden aikalisä auton vaihtoon,jotta markkinat ehtii selkiintyä ja arvot tasottua. Tämä helpotti auton vaihdon suunnittelua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Samat jäärät vastustivat dieseleitä 20 vuotta sitten, koska bensa-auton sen olla pitää eikä mikään nakuttava romu! Kehitys kehittyy, ja nyt on sähköisen liikenteen vuoro.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kymmenen vuotta sitten päättäjät muuttivat verotusta siten, että ohjattiin suosimaan ja ostamaan dieselautoja.

Tällaisia tuuliviirejä meillä on päättäjät.

Muualla maailmassa on sähköautoja suosittu jo toistakymmentä vuotta.
Meillä ei, kun ei keksitä miten sähköautoa voisi verottaa yhtä paljon kuin muitakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kullä se sähköautokin joutuu verolle, ku tietullit keksivät. Ja siis kuluttaa tietä samalla lailla kuin muutkin autot. Sitten joku akkuvero tms. tai sähkönsiirtovero, siirtäähän sähköauto sähköä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla ei ainakaan ole tarkoitus myydäkkään vanhaa diisseli mersuani vaan ajan sen loppuun itse niin se on maksanut itsensä ja luulen sen pelaavan vielä vuosi kausia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Komppaan sinua. Minä ajan kans diesel Volvollani ,2v vanha, vielä monta vuotta. Ainakin yli 2025, jotta sähköautot on testattu Suomen oloihin ja hinnat tarkistettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on just se mitä diilerit pelkäävät ja mikä on jo alkanut vaikuttamaan autojen myyntiin. Autoilijat lisäävät autojensa ajovuosia sähkäreitä odotellessaan ja ovat ehkä jopa pakotettuja siihen, koska auton arvo putoaa niin nopeasti, ettei siitä saa vaihdossa mitään. Samalla käytettyjen ostajat ovat puolestaan päättäneet odottaa käytettyjä sähkäreitä, koska verotus alkaa puremaan polttisten omistajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polttomoottoriauton arvo lähenee vauhdilla nollaa. Sähköautoja ei saa kuin rahalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (305)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

307 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image