Talous

Rovaniemellä toimivan len­to­ko­ne­val­mis­ta­jan uusia keulakuvia ovat Mika Salo ja Sami Saikkonen, Salosta tulee myös yhtiön osakas

Atolin kone lentämässä Rovaniemen yläpuolella. KUVA: Atol Avion
Talous 12.9.2019 19:46 | Päivitetty 12.9.2019 19:50
Anna Leinonen

Suomen ainoa lentokonevalmistaja, Rovaniemellä toimiva Atol Avion on saanut keulakuvikseen formulatähti Mika Salon ja tanssija-koreografi Sami Saikkosen.

Mika Salo sanoo, että lentäminen on hänelle rakas harrastus. Nykyisin Salo kiertää maailmaa F1-kisojen tuomarina. Salosta tulee myös yrityksen osakas. Keisari Aarnio ja Talent-tv-sarjoista tuttu Sami Saikkonen on myös lennonopettaja.

Rovaniemellä toimiva Atol Avion kehittää, valmistaa ja myy 2-paikkaista Atol Aurora amfibiolentokonetta. Kone on rakennettu suomalaisesta männystä ja koivuvanerista.

Lisäksi yhtiö myy nykyaikaista moottorikokonaisuutta koulutuskoneisiin ja kouluttaa lentomekaanikkoja. Atol Avionin uusi modernisoitu Atol Aurora -lentokone on viranomaisten tyyppihyväksyntää ja tuotannon skaalausta vaille valmiina Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoille.

Yhtiön tavoitteena on tehdä alkuvaiheessa 10–12 konetta, ja sen jälkeen vuosittain yli 30 konetta uudessa tehtaassa.

Atol Avionin osakeanti on loppusuoralla. Se on kerännyt nyt yli 700 000 euroa. Tavoitteena on saada kasaan 1 200 000 euron.

Vuonna 2012 perustettu yritys työllistää tällä hetkellä 15 henkilöä.

MAINOS

Kommentoi

Keulakuvista on varmasti apua kun tuote on kunnossa ja tuotanto pyörii. Jutun mukaan lentokoneen valmistuksen lisäksi firma näyttää tarjoavan koulutusta ja moottoreita ja firmalla on kuitenkin vähän työntekijöitä. Riittävätkö rahkeet kolmeen erilliseen toimintoon, jotka kaikki vaativat aikaa, rahaa ja erilaista osaamista. Onko synergiaetuja. Oletan lentokoneen olevan näistä kolmesta tuotteesta se tärkein juttu. Luulisi sen kyllä yksinään työllistävän kaikki sataprosenttisesti. Paljonko moottorien myynnistä ja kouluttamisesta tulee liikevaihtoa ja paljonko niihin on iskettävä aikaa ja rahaa koneeseen verrattuna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokoneen suunnittelu ja tuotannon järjestäminen on erittäin hidasta ja kallista puuhaa. Jotta ei mene paukut hukkaan, onko konetta suunniteltaessa ajateltu teknisten asioiden lisäksi myös sitä, kenelle tätä konetta ollaan oikeastaan tekemässä, mikä on kohderyhmä ja tutkittu markkinoita. Mitä tällaisen koneen ostajat arvostavat ja mistä ovat valmiita maksamaan? Se on olennainen tieto jotta myytävälle tuotteelle saadaan niitä ominaisuuksia joille löytyy ostajia. Toivottavasti tuotannosta valmistuu lopulta kone joka sykähdyttää valmistajan lisäksi myös mahdollisia asiakkaita ja vastaa heidän toiveitaan. Onnea!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pieniä kevyitä amfibiolentokoneita valmistetaan maailmalla jonkin verran. Osa kilpailevien koneiden valmistajista on vakiintuneita nimiä ja kymmeniä vuosia vanhoja firmoja, joiden koneita lentää maailmalla satoja. Jälleenmyyjät ja tyyppihyväksynnät ovat kunnossa. Tuotanto, markkinointi, myynti, huolto- ja varaosapalvelut ja koulutus pyörii. Brasilialaiset ja amerikkalaiset valmistajat taitavat olla suurimmat ja menestyneimmät. Euroopassa ja Venäjällä on myös valmistusta. Nykyisiä omistajia ja uusia sijoittajia kiinnostanee se, miten tämä kone ja sen ympärille tarvittavat välttämättömät oheispalvelut ja muut ei pakolliset, mutta asiakaskokemusta parantavat palvelut erottuvat edukseen ulkomaisten kilpailijoiden tarjonnasta, joilla on jo valmis tuote ja satoja tyytyväisiä asiakkaita? Mikä on sen ainutlaatuinen kilpailuetu? Hinta? Turvallisuus? Ohjausominaisuudet? Kestävyys? Edulliset käyttökustannukset? Helppo huollettavuus? Design ja ergonomia? Suomen Lapin eksotiikka? Jokin selvästi kilpailijoita parempi ominaisuus tai palvelu siitä on löydyttävä, jotta kauppa lähtee käyntiin. Ammattisijoittajia kiinnostaa varmasti paitsi koneen ja oheispalveluiden ominaisuudet ja kilpailukyky niin myös yrityksen johdon ja avainhenkilöiden ominaisuudet, pätevyys ja sitoutuneisuus. Toivotaan, että kone ja firma lähtee rullaamaan ja nousee siivilleen! Menestystä pyrintöihin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ahneus ja kateus ovat kantavia voimia suomalaisessa yritystoiminnassa. Kukaan ei muista miten huippuluokan PIK-purjelentokoneitten lopulta kävi. Rahoitus loppui kesken kehityksen, eikä EIRIkään saanut tuotetta kannattavaksi. PIK-lisennsit myytiin ulos, missä tuotanto käynnistyi mukavasti. Maailmanmestaruustason PIKit lentävät edelleen, mutta ulkomaisessa tuotanossa.
PIK-20. 15 m purjekone. Tyypeissä A ja B jättöreunajarru (ja laippa). D ja E -malleissa Schempp-Hirth tyypin jarrut. E- malli oli itsestarttaava purjekone, jossa oli Rotax 501/505 moottori. JT-6 oli E-mallin prototyyppi, D-mallista muunnettu. Oikeudet myyty Issoire Aviation yritykselle Ranskaan 1980, jossa konetta rakennettu noin 20 kpl.Kuva linkki

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomesta puuttuu kokonaan pienlentokoneteollisuuden klusteri ja ekosysteemi jollainen on Euroopassa esimerkiksi Tsekeissä. Maa on maailman neljänneksi suurin pienkoneiden ja niihin liittyvän tekniikan valmistaja ja viejä. Tuollaisessa ympäristössä on huomattavasti helpompi ponnistaa maailmanmarkkinoille kuin Suomesta käsin yksinään toimien. Yleisesti ottaen, kun sijoituksia start-up ja kasvuvaiheessa oleviin yrityksiin tekee, kannattaa kyllä katsoa tarkkaan mitä firma on tähän asti tehnyt, mitä on lupaillut aiemmin sijoittajille, mitä on tosiasiassa saanut aikaiseksi, paljonko saanut rahoitusta ja mikä on tilanne nyt ja mitä nyt luvataan. Numerot kannattaa myös katsastaa, tulos- ja tase. Jos on ylimääräistä rahaa sijoittamiseen, vaihtoehtoja on monia kuten esimerkiksi asunto, rahastot, pörssiyhtiöiden osakkeet ja start-up yritykset. Ne ovat riskeiltään ihan eri luokkaa. Olisi kyllä hienoa jos tämä menestyisi ja sen myötä Suomeen syntyisi edes jonkinlainen pienlentokoneteollisuuden haara. Koneet ovat lähtökohtaisesti vientituotteita, koska omat kotimarkkinat ovat aivan liian pienet ja taviksille ei verojen jälkeen jää tässä maassa liikoja rahoja lentokonehankintoihin. Uusia vientituotteita ja vientiyrityksiä Suomeen kyllä tarvitaan ja paljon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toisaalla Kalevasaa on juttu Atolin kaputista ja totaalisesta tuhosta. Henkilövahingoilta vältyttiin. Muistelen aiemmin olleen jutun Atolin kabiinin lukitus- ja saranointiongelmista. Oliko ne korjattu ennen kaputtia? Silloin ihmeteltiin kabiinin saranointi takaa yläreunasta, jolloin lukituksen pettämisen jälkeen kabiini nousi pystyyn ajoviiman vaikutukseta. Kehitys kesken ??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanerista ja yleensäkin puusta voi tehdä paljon paljon yksinkertaisempia tuotteita Rovaniemellä ja menestyä yrittäjänä, voipi vaikkapa rikastuakin. Onkohan vanerista tehty lentokone liian kunnianhimoinen ja utopistinen hanke. Hirvittää ajatuksissani, jos Yhdysvalloissa sattuu Atollilla onnettomuus ja lentäjä kuolee tai vammautuu, paljonko on korvausvaatimukset lentokoneen valmistajalle. Tunnetusti Yhdysvalloissa oikeuskäytännöt ja korvaussummat ovat tähtitieteellisen suuria, järjettömän suuria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koivurovan unelma on toteutusvaiheessa vuosien rimpuilun jälkeen. Hienoa, että "amazing-take-off-and-landing" ATOL on päässyt elementtiinsä. Sarjaahan viedään jo ulos, eikös niin???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riippuen palkasta, voisin minäkin lähteä keulakuvaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuonmoisia härveleitä väsättin maailmansotien välillä ympäri maailmaa. Eivät osoittautuneet niin hyviksi, että olisi kannattanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentävät moottorikelkat on jo keksitty,ne pelaavat liitovarjolla,ja niitä löytyy netistä.
Pojan kaveri on töissä tuolla tehtaalla,ja käy välillä lennättämässä meitä köyhiä Cesnallaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Upea juttu. Paljon menestystä Rovaniemen kehittyvälle teollisuudelle. Ehkäpä syntyy lentävä moottorikelkka!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:38
Iivo Niskanen haki Olokselta tuplan – voittovaihde löytyi myös vapaalla
14:00
Nordean pankkipalvelut toimivat jälleen normaalisti, käyttökatko on ohitse
13:33
Tuore tutkimus: Suomalaiset olivat ylivertaisia talvisodassakäynnissä toisen maailmansodan aikaan, varusteita ja taktiikkaa oli kehitetty sisällissodan jälkeen
13:16
Kahavilla: Potnia Artisan Cafe Roasterin Emily Wong tekee kahvista taidetta nyt uusissa tiloissa Myllyojalla
12:13
Parisuhde vähentää juomiskertoja ja alkoholin riippuvuusoireita – tutkimuksen mukaan varsinkin humalahakuinen juominen vähenee, mutta vain miehillä
12:08
Asunnon remontoiminen ja autokauppa olivat törkeää rahanpesua – hovioikeus lyhensi hieman tuomioita
9:30
Postikiistan ratkominen jatkuu tänään – Useat tukilakot uhkaavat pysäyttää Postin lähetysten käsittelyn ja kuljetuksen maanantaina
85
Oulun yliopisto ei ole halvalla ja helposti siirrettävissä – ja mitä tehdään tyhjiksi jäävillä neliöillä? Lukijalta
54
Puheenaihe: Pitääkö Oulun lyseo korjata kouluksi? "Meillä ei ole varaa hylätä tanakkaa ja tervettä koulurakennusta"
47
Hätäisimmät demarit antaisivat Antti Rinteelle jouluun asti aikaa – puolue on nyt historiallisessa kannatuskuopassa
39
Postikiistan ratkominen jatkuu tänään – Useat tukilakot uhkaavat pysäyttää Postin lähetysten käsittelyn ja kuljetuksen maanantaina
13
Nordean kortit ja verkkopankki pois pelistä osan sunnuntaista – asiakkaita kehotetaan varaamaan käteistä
12
Kahdeksan tehopisteen kakkosketju antoi vihdoin tulitukea Kärppien ykkösnyrkille – Kolmen pisteen iltaa viettänyt Jussi Jokinen: "Se oli tämän illan suurin juttu"
10
Oulun seutu voisi kehittää lähijunaliikenteestä keskeisen osan kaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmää Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

220 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kuka ne työntekijöiden palkat neuvottelee? Ei ainakaan ytk Lue lisää...
Noo

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.11.

Fingerpori

16.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image