Talous

Rasismikohu ei ole H&M:n suurin huolenaihe - talousluvut kertovat vaatejätin laajemmista ongelmista

Talous 14.1.2018 13:28 | Päivitetty 14.1.2018 13:31
STT

Ruotsalaisella vaatejätillä H&M:llä on takanaan vaikea vuosi. Yhtiötä tällä viikolla riepotellut rasismiskandaali on vain jäävuoren huippu, sillä pitkään menestyksen aallonharjalla surffaanneella H&M:llä on analyytikkojen mukaan vaikeuksia sopeutua vaatekaupan yhä vahvempaan siirtymiseen verkkoon.

Ruotsin tärkeimpiin vientibrändeihin kuuluva H&M on tuoreen tutkimuksen mukaan maailman 27:nneksi tunnetuin yhtiö, mutta sen osakekurssi on pudonnut 35 prosenttia viimeisen vuoden aikana.

- Tämä on ollut yksi H&M:n vaikeimmista vuosista, sanoi investointipankki Nordnetin ekonomisti Joakim Bornold.

H&M:n myynti laski vuoden viimeisellä neljänneksellä neljä prosenttia edellisvuodesta. Myynnin pudotus oli lähes ainutkertainen yhtiön historiassa ja analyytikkojen odotuksia suurempi. H&M ilmoitti joulukuussa sulkevansa osan liikkeistään, mutta ei kertonut kuinka monta. Yhtiöllä on kaikkiaan 4 553 myymälää ympäri maailman.

Asiantuntijoiden mukaan H&M on ollut hidas verkkokauppansa kehittämisessä.

- He ovat epäonnistuneet visiossaan verkkokaupasta ja siinä, kuinka he aikovat kilpailla täysin digitaalisten yhtiöiden kanssa, Bornold arvioi.

- Se yhdistettynä odotettua heikompiin myyntilukemiin on vaikuttanut sijoittajien luottamukseen.

Yhtiön toimitusjohtaja Karl-Johan Persson kiistää yhtiön digitaalisen strategian epäonnistuneen ja sanoo verkkokaupan tuottavan hyvin.

Mainos sai tähtien sapen kiehumaan

Tällä viikolla H&M joutui kohun keskelle rasistisena pidetyn mainoksen takia. Mainoskuvassa oli musta pikkupoika yllään huppari, jossa luki "Coolest monkey in the jungle" eli "Siistein apina viidakossa". Kohun jälkeen H&M veti kuvan pois ja pyysi anteeksi.

Kaikille se ei riittänyt. Monet maailmantähdet, kuten koripalloilija LeBron James, kritisoivat yhtiötä rajusti, ja kanadalaislaulaja The Weeknd jopa ilmoitti lopettavansa yhteistyön H&M:n kanssa. Etelä-Afrikassa H&M:n myymälät jopa joutuivat hyökkäysten kohteeksi.

Göteborgin yliopiston markkinoinnin professorin Eva Ossianssonin mielestä mainosmoka osoittaa H&M:n menettäneen kultaisen kosketuksensa.

- Se kertoo, että yhtiöllä on ongelmia selvitettävänään, niin verkkokaupan ja digitalisaation kehittämisen puolella kuin viestinnässäkin, Ossiansson sanoi.

MAINOS

Kommentoi

Itse kierrän kaukaa kaikki englanninkielistä tekstiä sisältävät vaatteet ja sisustustavarat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä kierrän tähtikuvion ja New York sekä Lontoo -aiheet.Tosin myös Marimekon kukkakuosin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

19:33
Vaikeinta Yini Wangille on yksinäisyys, sillä ujoista oululaisista on hankala saada ystäviä
19:29
Pörssit pääsivät vauhtiin - Helsingissä nousua reilusti yli 2 prosenttia
19:20
Kommentti: Eduskunnan luottamusäänestys ei lopeta työtaisteluita irtisanomislakeja vastaan
19:00
Vanhan auton saa Oulussakin muutettua kulkemaan myös kaasulla – investointi voi nykyhinnoilla maksaa itsensä takaisin parissa vuodessa Tilaajille
18:49
"Deadline oli hänelle pyhä" – Touko Siltala muistelee lämmöllä pitkää ystävyyttään ja yhteistyötä kirjailija Arto Paasilinnan kanssa
18:46
Jalkapallon oma Skoda-cup nosti Huuhkajat lentoon
18:00
Haluatko yliopistoon ilman pääsykoetta tai huippuarvosanoja? Se voi kohta olla mahdollista, jos työskentelet oikeassa firmassa Tilaajille
131
Kysyimme: Miksi dieselin hinta on jo sama kuin bensiinin?
73
Poliisi kirjoitti 45 rikesakkoa ilman valoa liikkuneille oululaispyöräilijöille, lisäksi polkupyöräilijöille jaettiin valoja
58
HS-gallup: SDP:n etumatka kasvaa, vihreiden kannatus jatkaa murenemistaan
44
Sipilä syytti ay-liikettä painostamisesta - poliitikoilta vaaditaan nyt rohkeutta ja päättäväisyyttä
43
Antti Rinne: "Surkuhupaisammin ei pääministeri Sipilä voi sanoa" – demarien puheenjohtaja vakuuttaa olevansa valmis pääministeriksi
37
IS: Iissä erikoinen kiista frisbeegolfradasta –"maanomistaja" kielsi alueen käytön ja vei korit pusikkoon, kunnanjohtaja aikoo tehdä rikosilmoituksen
33
Miksi nuoret miehet kaahaavat? Vuosittain liikenteessä kuolee noin 40 nuorta miestä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Millä keinoin Ay-liikkeen valtaa saadaan rajattua?

Juuri näin. Tässä ollaan niiden asialla jotka eivät pysty itse vaikuttamaan tilanteeseen. Työttömät, syrjäytyneet, vamm... Lue lisää...
Onnea, olet ymmärtän...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.10.

Fingerpori

16.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image