Talous

Pu­he­lin­nu­me­rol­la toimivan mak­suso­vel­luk­sen Mobilepayn kautta siirtyy yhä enemmän rahaa - yli 100 miljoonaa euroa tänä vuonna

Talous 11.7.2018 17:28 | Päivitetty 11.7.2018 17:31
STT

Älypuhelimessa toimiva maksusovellus Mobilepay siirsi tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana Suomessa yli 100 miljoonaa euroa. Siirtokertoja oli noin 3,6 miljoonaa kappaletta. Suomen Mobilepayn toimitusjohtaja Anniina Heinonen sanoo, että siirretty rahamäärä ja siirtokerrat olivat tammi-kesäkuussa saman verran kuin koko viime vuonna yhteensä.

- Kasvu on eksponentiaalista (kiihtyvää). Suomessa ollaan pari kolme vuotta muita Pohjoismaita jäljessä, mutta viimein kasvu on alkanut täälläkin.

Mobilepay-sovellus julkaistiin joulukuussa 2013 ja se on ollut alusta asti kaikkien pankkien asiakkaiden käytössä. Sovellus siirtää halutun summan rahaa käyttäjältä toiselle puhelinnumeron avulla. Se toimii yksinkertaistettuna tekstiviestin tavoin, viestinä vaan on tekstin sijaan rahasumma.

Rahaa voi siirtää toiselle käyttäjälle, mutta myös palveluntarjoajalle. Mobilepay toimii maksutapana 10 000 verkkokaupassa, noin 3 000 kivijalkaliikkeessä ja yhä useammassa sovelluksessa, Heinonen kertoo. Syksyllä se aiotaan tuoda maksutavaksi S-ryhmän kaupoissa, jolloin ruokaostokset ja bonuspisteet voi kuitata puhelimella.

Käyttäjiä on sovelluksella kaikkiaan 4,5 miljoonaa

Heinosen mukaan 85 prosenttia siirroista tapahtuu ihmiseltä ihmiselle ja 15 prosenttia on kauppoihin tehtäviä maksuja. Tyypillisin summa on palvelun käyttöönotosta lähtien ollut 26-27 euroa.

Käyttäjiä on sovelluksella kaikkiaan 4,5 miljoonaa, joista 3,9 miljoonaa on Tanskassa ja 600 000 on Suomessa. Sovelluksen käyttö jakaantuu Heinosen mukaan eri pankkien asiakkaiden kesken suurin piirtein samassa suhteessa kuin ovat pankkien markkinaosuudetkin. Sovelluksen kehittäneen Danske Bankin asiakkaat ovat hieman yliedustettuina, Heinonen sanoo.

Käyttöaktiivisuudessa on Heinosen mukaan paljon hajontaa: noin puolet on hyvin aktiivisia, toinen puolikas taas käyttää satunnaisesti.

- On ihmisiä, jotka ovat käyttäneet sovellusta kerran. Sitten on ihmisiä, jotka käyttävät lähes joka päivä.

Mobilepayssa on Heinosen mukaan ollut vain muutama väärinkäyttötapaus Suomessa. Ne liittyvät hänen mukaansa tilanteisiin, joissa käyttäjä on luovuttanut puhelimensa toiselle ihmiselle tai sovellukseen liitetty maksukortti on hävinnyt.

- Väärinkäytöksiä on äärimmäisen vähän, jos vertaa esimerkiksi korttimaksamiseen.

Mobilepayn lisäksi on olemassa Automatian Siirto-palvelu, joka toimii OP:n, Nordean ja S-Pankin asiakkaiden välillä. Sillä on Automatian nettisivujen mukaan yli 600 000 käyttäjää. STT ei keskiviikkona tavoittanut Automatiaa antamaan tarkempia lukuja tai tietoja Siirto-palvelusta.

MAINOS

Kommentoi

Tuota on tullut käytettyä jo monta vuotta ja on kyllä erittäin näppärä maksutapa. Erittäin hyvin toiminut aina ja käyttökertoja on kertynyt lähemmäs tuhat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan länsiosassa, Kymenlaakson maakunnassa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Koillismaata sekä Lounais-Lapissa lounaistuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Kyllä. Uskallanpa väittää, että ne samat ihmistyypit, jotka täällä tuvassa valittavat ja kitisevät lähes kaikesta ovat ... Lue lisää...
TRJ

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image