Talous

Pitkistä maksuajoista taloudellista haittaa yrityksille – Suomen Yrittäjien gallup kertoo erityisen suurista ongelmista mik­ro­y­ri­tyk­sis­sä

Talous 9.11.2018 8:28
Riikka Sipilä

Lähes joka kolmas suomalaisyritys on sitä mieltä, että pitkistä maksuajoista on aiheutunut taloudellista haittaa.

Suomen Yrittäjien Kantar TNS:llä teettämään kyselyyn vastanneista yrityksistä kolmannes kertoo, että niiden asiakasyritykset ovat pidentäneet maksuaikoja viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana.

Yli kuukauden asiakkaan maksua joutuu odottamaan 35 prosenttia yrityksistä. Maksuaikoja pidentävät erityisesti suuret yritykset.

– Yritysten välillä normaalina maksuaikana voidaan pääsääntöisesti pitää enintään 30 päivää. Joillain toimialoilla, kuten sesonkiluonteisessa kaupassa, maksuajat ovat kuitenkin tätä pitempiä. Maksuaikoja on viime aikoina pidennetty kuitenkin eniten teollisuudessa ja rakentamisessa, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen kertoo.

Erityisen suuri ongelma on alle 10 henkilön mikroyrityksissä, joissa yli kuukauden rahojaan joutui odottamaan jopa 45 prosenttia yrityksistä.

Laki kaupallisten sopimusten maksuehdoista edellyttää, että maksuajat saavat ylittää 30 päivää vain, jos asiasta on nimenomaisesti sovittu.

Niistä vastaajista, jotka ilmoittavat maksuaikojen ylittävän 30 päivää, vain 42 prosenttia on sopinut asiasta. Selvästi suurin osa, 56 prosenttia toteaa, ettei asiasta ole sovittu.

– Maksuajoista sopimista tulee täsmentää ja maksuaikalain noudattamista valvoa. Vastassa on usein kuitenkin suuryritys, eikä pienemmällä yrityksellä näin ollen ole välttämättä muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä itselleen epäedullinen ja lainvastainen tilanne, Toivonen sanoo.

Tiedot käyvät ilmi Yrittäjägallupista, jonka Kantar TNS teki Suomen Yrittäjien pyynnöstä syyskuussa 2018. Kyselyyn vastasi 1056 yrittäjää.

MAINOS

Kommentoi

Kyselyyn "ei ongelmia" vastanneista yrityksistä suuri osa ottaa asiakkaalta maksun saman tien. Vähittäiskauppa ja henk.koht. palvelut. Onnittelut heille. Laskutussuhteessa olevia yrityksiä on alettu venyttää jo aikaa sitten ja venytys vain pahenee. Huomioon tulee ottaa myös se, että laskutuslupa annetaan vasta pitkien työsuoritusjaksojen välivaiheissa ja lopussa. Joskus vain lopussa. Laskutusvälit venyvät nekin. Myös huomattavaa hankintatoimintaa pyörittävä julkinen sektori venyttää lain sallimaan maksimiin. Kyllä saa odotella rahaa hartaasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä suomalaista järkevyyttä työelämässä?
Pieniä yrityksiä jotka työllistävät 93,3% , ja ovat tarjonneet valta osan uusista työpaikoista 2000-luvulla, "potkii päähän" jokainen vuorollaan... Se on tullut kyllä tänä vuonna selväksi.
Sitä en ymmärrä mitä nuorisolle valehdellaan esim lukioissa kun järjestetään näitä "yrittäjyys-teemoja?" Toivon että nuoret lukevat uutisia ja ymmärtävät asioiden oikean laidan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli irtisanomis lakia ei tarvittaisi jos "isotfirmat" maksaisivat laskunsa ajoissa. Eli tästä on siis kyse, ja pieni syytön työntekijä maksaa työpaikallaan tämän kaiken. On tässä ihmeteltykkin, että mistä tässä on oikein kyse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mun piti lopettaa parille yritykselle työn teko alihankkijana. Isot ja vakavaraiset yritykset vetkutti aina laskujen maksua ja se sitten kostautuu aina sille viimeiselle hännän huipulle eli tässä tapauksessa mulle aliurakoitsijana. Isot saattavat vaatia jopa kuuakusien maksuaikaa ja eivät välitä maksumuistutuksista mitään. Jos uhakaa laittaa laskun perintään niin alihankkija kuulema vaihtuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

266 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paljonko menee ruokaan

No kylläpä oli taas aloitus. Nyt Lidlin kannattajat voivat taas avata sanaisen arkkunsa. Meidän perheessä ei ole koskaan... Lue lisää...
hyvää kotimaista

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image