Talous

Oululainen Zeffi tähtää suuruuteen online-kyselyiden miljardimarkkinoilla – "Kun seuraava vallanvaihdos tulee, aiomme olla markkinajohtaja"

KUVA: Jarmo Kontiainen
Talous 25.5.2019 9:53
Daniel Wallenius

Online-kyselyt ovat miljardimarkkina, jossa jyllää kaksi suurta. Nyt yksi pieni oululainen haluaa haastaa ne.

Online-kyselyiden markkinoilla on alkamassa verinen sota markkinajohtajuudesta, sanoo oululaisen Zeffin toimitusjohtaja Jaakko Alasaarela.

Käytännössä markkinoilla on tällä hetkellä kaksi isoa toimijaa. Yhdysvaltalainen Qualtrics pyörittää noin 300 miljoonan euron liikevaihtoa, sen maanmies Surveymonkey noin 200 miljoonan.

Yhteensä online-kyselyiden markkina on noin viiden miljardin suuruinen ja kasvaa kymmenen prosenttia vuodessa.

– Valtava määrä yrityksiä tarjoaa simppeleitä kyselytyökaluja, Alasaarela sanoo.

Ne eivät kuitenkaan tosissaan ole haastamassa isoja markkinajohtajuudesta, sillä niiden liikevaihto pyörii joissakin kymmenissä miljoonissa.

Jossain siellä massassa on hiljattain itsensä Zeffiksi brändännyt oululainen ZEF kahden miljoonan liikevaihdolla.

– Surveymonkey valtasi maailman ensin, sitten Qualtrics meni sen ohi. Kun seuraava vallanvaihdos tulee, aiomme olla markkinajohtaja.

Online-kyselyiden markkinoita leimaa se, että paljon kyselyitä teettävillä yrityksillä on käytössään useita kyselytyökaluja.

– Hinnat ovat niin pieniä, että meilläkin on asiakkaita, joilla saattaa olla jopa kymmenen työkalua käytössä. Ajan saatossa sitten toisia heivataan ja toimivimmat pidetään, Alasaarela sanoo.

Kyselytyökalujen perusversion saa usein ilmaiseksi käyttöön, mutta jos ominaisuuksia tarvitsee vähänkin lisää, joutuu avaamaan lompakkonsa.

– Hinnan pitää olla suoraan suhteessa asiakkaan saamaan hyötyyn.

Lue myös: Muhoksella kasvanut Jaakko pääsi peruskoulusta rehtorin armahduksella – nyt hän on ZEF Oy:n toimitusjohtaja, jonka kirjoittamassa kirjassa kerrotaan, miten unelmat saavutetaan

Halvimmillaan työkaluja saa käyttöön parillakymmenellä eurolla kuussa, ominaisuuksiltaan laajimmat paketit maksavat tuhansia euroja kuussa.

– Meillä on useita asiakkaita, joille myymme palveluita kymmenillätuhansilla kuussa, sitten taas moni käyttää sitä halvinta pakettia. Markkinajohtajaksi nouseminen vaatisi käytännössä miljoona maksavaa asiakasta, Alasaarela sanoo.

Markkinointiin palkataan väkeä

Kyselyiden maailmanvalloitus vaatii järjettömän kovan jalkatyön, sanoo Alasaarela. Jo nyt Zeffillä on liuta nimekkäitä asiakkaita teknologia- ja media-alalla, mutta miljoonaan asiakkaaseen päästään vain myymällä suuria määriä pieniä asiakkuuksia.

– Pienet yritykset tekevät myös hankintapäätöksen nopeasti ja ottavat tuotteen nopeasti käyttöön.

Tämän vuoden aikana Zeffissä testaillaan markkinointikeinoja, sen jälkeen englanninkielisessä markkinoinnissa laitetaan iso vaihde silmään. Se tarkoittaa uusia työpaikkoja vajaat 20 henkeä työllistävään yritykseen.

Ja sitten on tietysti vielä se tuote, kyselytyökalu, joka luotiin kolmessa vuodessa puhtaalta pöydältä ja jota nyt markkinoidaan maailman parhaana kyselynä.

Tiivistettynä maailman paras kysely on sellainen, jossa asiakas saa valmiin kyselyn ja siitä hyödyntämiskelpoista dataa, vaikka ei tietäisi kyselyn tekemisestä tai tilastoanalyysistä yhtään mitään. Se hyödyntää voimakkaasti automaatiota niin kyselyn sisällön ja ulkoasun luomisessa, kyselyyn vastaamisessa kuin tulosten analysoinnissakin.

Alasaarela pitää älykkäitä kyselytyökaluja kyselyiden tulevaisuutena. Zeffin kyselyt ovat herättäneet myös kilpailijoiden mielenkiinnon, sillä Surveymonkeyn pääsijoittaja lähestyi yritystä ostoaikeilla.

– Tapaamisen jälkeen päätimme, että emme halua edetä heidän kanssaan.

Patentteja Yhdysvalloissa

Zeffi on saanut kyselyihinsä ja vaalikoneisiinsa liittyen neljä patenttia Yhdysvalloissa. Ne liittyvät nelikentässä tapahtuvaan tiedonkeruuseen, vaalikoneeseen, valintasovelluksiin sekä kyselyihin, joissa tietty vastaus aktivoi jonkin tapahtuman.

– Patentti ei tarkoita sitä, etteivät muut voisi tehdä tällaisia kyselyitä, vaan sitä, ettei niitä voi tehdä samalla tavalla, sanoo Zeffin toimitusjohtaja Jaakko Alasaarela.

Yhdysvaltain markkinoille pyrkivien yritysten on Alasaarelan mukaan ensisijaisen tärkeää saada keksinnöilleen patentti, sillä ne joutuvat nopeasti aggressiivisten patenttiyhtiöiden silmätikuiksi.

– Nämä yhtiöt ostavat patentteja, seuraavat yritysten tekemisiä ja käyvät sitten kimppuun ja alkavat vaatia rahaa.

Alasaarelan mukaan vaatimukset loppuvat heti, kun yrityksille on näyttää oman keksinnön patentti. Sen sijaan ne alkavat ehdotella yhteistyötä.

– Olemme saaneet näiltä yhtiöiltä tarjouksia patenteistamme sekä ehdotuksia, että he voisivat alkaa valvoa niitä ja saisimme puolet niiden hankkimasta tulosta. Sellaiseen mukaan lähteminen ei ole arvojemme mukaista.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näitä datan kerääjiä jo joka oksalla ja kyselyillä vain yiritetään oikeuttaa jotain esim. kaupungin toimintaa, johoin ei muutoin kukaan järkevä lupaa anna.
Kuten jo jokin kommentoija mainitsi, vaihtoehdoksi annetaan huono vaihtoehto ja toinen huono vaihtoehto ja näistä sitten väännetään "kyselyn perusteella kaupunkilaiset haluavat sitä ja tätä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täysin joutavaa työtä. Meteliä osataan kyllä itsestään pitää, mutta mitään arvokasta työtä tuo ei ole. Kyselyä....huoh.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin sitähän ei tarvitse kysyä mitä firman työntekijät, toimittajat ja asiakkaat ajattelevat, koska suuri kurpitsa tietää jo kaiken, niinkö ajattelet? Kyselytyökalut ovat tätä päivää ja todella toivon että tulisi uusia fiksumpia noiden amerikkalaisten rautakanki ja kirves sovellusten tilalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Zeffin haluaa ennaltkäsin tulla esiin menetyvävänä ja tuottavana toimintana , ohjausvalmus on määtitelty takoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarmokas nuori mies, kovalla yrittämisellä ja päättäväisyydellään ahkera pääsee pitkälle. Ajoitus on myös tärkeä. Kannattaa kysyä töitä tältä kaverilta, innostus voi 'tarttua'.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noita Zeffi-kyselyjä on kaupungin organisaatiossa ollut usein. Yhteistä niissä on että oikeasti et voi vastata niin kuin ajattelet tai koet. Kyselyn kysymykset on laadittu juuri niin kuin tilaaja haluaa kyselyn tuloksen menevän eikä vastaaja voi niissä esittää todellista mielipidettään. Sinänsä hieno idea myydä mielipidekyselyä joka on jo valmiiksi muokattu sillä tavalla kuin miten tilaaja on tuloksen halunnutkin näyttävän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oma kokemus on hyvin samanlainen. Kyselyllä yritetään puristaa asia kaavamaiseen muottiin.

Mielestäni "eri mieltä - samaa mieltä"-kaava sopii erityisen huonosti vaalikoneisiin. Helppokäyttöisyys on korvannut laadun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjustetaanko suurilla puheilla mahdollisesti tulevaa rahoituskierrosta vai mitä? Talouslukujen perusteella ei näytä kovin mairittelevalta, liikevaihto on laskenut jo 4 vuotta peräkkäin. Aiemmat vuoden ovat olleet lähes nollatuloksella lukuunottamatta viimevuoden raskasta tappiota.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työntekijät tekevät tuloksen, hyvän tai huonon. Hyviä, tehtävään soveltuvia työnhakijoita ei kasva joka oksalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meidän firmassa on sellainen olettama, että kun bisnes menee hyvin ja jaetaan bonuksia, niin kiitokset menee ns yläkerran kultapossukerholle. Huono tulos on epäsopivien tai huonojen työntekijöiden vika. Kuullostaa reilulta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maksavat kuitenkin palkan ajallaan. Epäreiluun kohteluunkin tottuu ja olen alkanut jopa nauttimaan syyllisen roolista.. se jopa naurattaa välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielipidekyselyistä! Mielipiteet ja niiden muutokset esim. ennen vaaleja ovat poliittisille puolueille ja niiden tukiryhmille tärkeitä, sillä mielipidetutkimusten/-kyselyjen tulosten perusteella puolueen johto voi suunnitella vaalikampanjointia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:52
Ainutlaatuista kuvaa Titanicista ensimmäistä kertaa 14 vuoteen: Tältä näyttää loistoristeilijä, joka vajosi merenpohjaan yli vuosisata sitten
14:37
Allas Sea Poolin lykkääminen vuodella oli välttämätöntä – Töölö Urban: "Ei voi sanoa, että mikään olisi mennyt varsinaisesti pieleen"
14:32
Venäjä laukaisi avaruuteen ihmistä muistuttavan Fedor-robotin, jonka on tarkoitus työskennellä Kansainvälisellä avaruusasemalla
14:15
Kaleva oikaisee
13:22
Kosovon parlamentti hajotettiin, uudet vaalit 45 päivän sisällä
13:22
RKP:n viesti budjettiriiheen: Koulutusrahoista ei saa tinkiä – Henrikssonin mukaan raharatkaisu on tehtävä heti syyskuussa
13:19
"Kaveriporukan videot näyttävät aika samoilta kuin ison viestintätoimiston tekemät" – OMVF:n tuomari Ville Pirinen kehuu musiikkivideoiden voivan Suomessa hyvin
99
"Jos on huono marjavuosi, niin se on Arinan syy" – Kari Juntunen on päivätyönsä ohella Osuuskauppa Arinan hallituksen varapuheenjohtaja, joka kummastelee Arinan saaman kritiikin määrää
78
Oulun Allas Sea Poolin aikataulua jatkettiin vuodella – nyt merikylpylän arvioidaan avautuvan keväällä 2021
53
Ouluun halutaan rakentaa maailman pohjoisin mallastamo, hankkeelle haetaan rahoittajia: "Tarvitaan paikallista mallasta, paikallista humalaa ja paikallista hiivaa"
42
Analyysi: Putin sysäsi asevarustelun yksin amerikkalaisten syyksi – eikä eurooppalaisten huoli venäläisten kansalaisoikeuksista saa vastakaikua
37
EU-jäsenyys hyödyttänyt Suomen taloutta – eurolla ollut ensin myönteinen, sitten kielteinen vaikutus
25
WHO: Juomaveden mikromuovit vain pieni riski ihmiselle – asiassa kaivataan lisätutkimusta
25
Karhujahdin ikävä päätös Kannuksessa: Loukkaantunut karhu raateli metsästäjää, koirat hyökkäsivät pedon kimppuun

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työssä käyvät, tykkäätkö työstäsi?

En tykkää. Eikä se johdu työpaikasta tai sen huonosta ilmapiiristä. Työnteko ei vain kiinnosta. Raha ainoa motivaattori ... Lue lisää...
Patonki

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image