Talous

OP tarjoaa pelkistetyn verk­ko­pal­ve­lun vanhuksille ja vammaisille

Talous 9.7.2018 12:11 | Päivitetty 9.7.2018 14:37
STT

Finanssiryhmä OP tuo tarjolle pelkistetyn verkkopankkipalvelun, joka on suunnattu toimintarajoitteisille henkilöasiakkaille. OP Saavutettava -palvelu on kehitetty paitsi vammaisille myös ikääntyneiden käytettäväksi.

Palvelua voi käyttää näppäimistöllä ilman hiirtä, ja se on rakennettu toimimaan yhdessä esimerkiksi näkövammaisten apuvälineiden ja ruudunlukulaitteiden kanssa.

- Näitä on välttämätöntä kehittää. Me koemme isona toimijana yhteiskunnallista vastuuta siitä, ettei kukaan jää palvelujen ulkopuolelle, sanoo OP-ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio STT:lle.

OP:ssa kehitetään palveluun myös puheohjausta ja muita asiointia helpottavia ominaisuuksia. Ikäihmisten ja vammaisten lisäksi kohderyhmään kuuluvat myös maahanmuuttajat, joille selkokielinen palvelu voi olla helpompi käyttää. Palvelu on tarjolla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Se ei vaadi rekisteröitymistä tai tilausta, vaan on kaikkien pankin asiakkaiden käytössä.

Pankkiryhmät ovat viime vuosina harventaneet konttoriverkostojaan ja Ritakallion mukaan sama kehitys jatkuu myös OP:ssa, jonka lähes 400 konttorin verkosto on maan laajin.

- Ne vähenevät asteittain. Kysyntä ratkaisee. Niitä suljetaan, jos ei ole riittävästi käyntejä.

Hämeenlinnan seudulla OP on kokeillut palvelua, jossa ikäihmisiä kuljetetaan kauempaa konttoreihin hoitamaan pankkiasioitaan. Ritakallion mukaan tulokset ovat olleet myönteisiä.

Puoli miljoonaa ikäihmistä ei käytä tietokonetta

Vanhustyön keskusliiton kehitysjohtaja Teija Mankkinen pitää OP:n uutta palvelua tervetulleena, mutta toivoo, ettei pankeissa unohdeta sitä ihmisryhmää, joka ei osaa käyttää tietokoneita ja jolla ei ole varaa ostaa itselleen kalliita laitteita.

- Sähköiset palvelut ovat hyvä asia, jota kannattaa edistää. Mutta pitäisi olla mahdollista säilyttää myös perinteiset palvelut siinä rinnalla.

Liitto tarjoaa Senior Surf -palvelussa opastusta ikäihmisille, jotka haluavat käyttää tietotekniikkaa. Ryhmä on suuri, sillä Tilastokeskuksen mukaan noin 500 000 yli 65-vuotiasta ei käytä tietokoneita.

Mankkisen mukaan palvelujen suunnittelussa on kehitettävää. Oikeasti saavutettava palvelu toimisi hyvin niin nuorille diginatiiveille kuin heidän vanhemmilleen tai isovanhemmilleen, Mankkinen sanoi.

Mankkisen mielestä käyttäjille pitäisi tarjota enemmän mahdollisuuksia kokeilla ja harjoitella palvelujen toimintaa demoympäristössä, jossa ei tarvitse pelätä tilin tyhjenevän väärästä klikkauksesta.

Linkki juttuun

MAINOS

Kommentoi

Tämä on hyvä uutinen itsekki kaipaan helppoa ja käyttäjä ystävällisiä verkko sivuja

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

entäs me tavalliset tyhmät jotka ei kaipaa sitä OP nettisivun tarjontatulvaa? noh onneksi mobiili on vielä kohtuullisen siisti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan länsiosassa, Kymenlaakson maakunnassa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Koillismaata sekä Lounais-Lapissa lounaistuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hyvätuloisten asumistuki

Ei muuta, kuin ala teettämään remonttia ja palkkaa remonttia tekemään joku firma, niin saat sinäkin kotitalousvähennykse... Lue lisää...
OLD ENOUGH

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

20.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image