Talous

Nyt se on tutkittu – moni pitää vihreään kuluttamiseen kannustamista vas­ten­mie­li­se­nä tuputtamisena

Villivihannessalaatti on taatusti herkullista, mutta sen kaltaisia valintoja ei kannata tutkimuksen mukaan tuputtaa kuluttajille. Tässä esimerkissä makua antavat vuohenputken lehtien porkkanavivahde, voikukanlehtien kirpeys, poimulehdet ja vaahteran kukat. Syötävät orvokit kruunaavat vihreän annoksen. KUVA: Ilkka Laitinen
Talous 20.2.2020 8:52
Ilari Tapio

Suomalaiset kuluttajat tekevät eettisesti kestäviä kulutusvalintoja, mutta usein eri syistä kuin voisi kuvitella, kertoo tuore tutkimus.

"Minä tein tällaisia kestäviä kulutusvalintoja, mutta en todellakaan ole mikään ituhippi", saattoivat tutkimukseen osallistuneet henkilöt todeta kommenteissaan.

Kyseessä on nuoremman tutkijan Tiia-Lotta Pekkasen LUT-yliopistossa tekemä tuore tutkimus. Pekkanen selvitti, missä määrin suomalaisten arkielämässään tekemät kestävän kehityksen kulutusvalinnat perustuvat heidän tietoisiin valintoihinsa.

– Yllättävän moni valinta ei ole tietoinen päätös, tutkija toteaa yliopiston tiedotteessa.

– Julkisessa keskustelussa toistuu usein ajatus siitä, että tie kestävään kehitykseen kulkee tiedon ja valistuksen kautta. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.

Tilanne voi olla jopa päinvastainen. Ylenpalttinen tiedottaminen ja valistaminen saattavat muuttua karhunpalveluksiksi ja kääntyä itseään vastaan. Tutkimuksen mukaan moni esimerkiksi pitää vihreään kulutukseen kannustamista vastenmielisenä tuputtamisena.

– Identifioitumista kestäväksi kuluttajaksi vierastetaan. Siihen halutaan tehdä selvä pesäero.

Joku vain tahtoo elää askeettisesti

Käytännön tutkimuksessa Tiia-Lotta Pekkasen perusteellisessa seurannassa oli kahdeksantoista erilaista tutkittavaa. Tutkija haastatteli heitä ja seurasi sekä tallensi heidän arkisia kulutusvalintojaan.

Kestävää kulutusta saattoi tapahtua ilman, että henkilö edes ymmärsi toimivansa ympäristöystävällisesti.

– Joku saattoi esimerkiksi haluta elää mahdollisimman askeettisesti, mutta ihan omista syistään. Kulutuskritiikki ei ollut vaikuttimena, Pekka toteaa.

Kaikkien pitäisi voida samaistua

Tutkijan mielestä kestävän kuluttajan käsitettä pitää laajentaa sellaiseksi, että kaikki suomalaiset voivat samaistua siihen.

– Pelkkä valistus ei riitä. Kestävän kulutuksen olisi juurruttava yhteiskunnan syvärakenteisiin, tapoihin ja tottumuksiin saakka, Pekkanen perustelee.

– Sellainen ihminen, joka ei lainkaan miellä itseään kestäväksi kuluttajaksi, todennäköisesti kuitenkin lajittelee ainakin sekajätteen, paperit ja pahvit. Kierrättäminen on muuttunut valinnasta itsestäänselvyydeksi. Sillä tavoin hyvä käytäntö leviää eteenpäin.

LUT-yliopiston kansainvälinen tiedeyhteisö koostuu 6 500 opiskelijasta ja asiantuntijasta. Sen kampukset ovat Lappeenrannassa ja Lahdessa.

 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (45)

Jos tätä vihreää uskonnollista hurmosta ei hillitä, meitä odottaa surkastuminen viluun ja nälkään toimeentulon ja elinkeinojen loppuessa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harmittaa, kun täällä ei kukaan puolusta vihreitä arvoja. Kaikki aatteen puolustajat ovat varmaan keräämässä säkkiin valoa iltaa varten tai keräämässä luonnon antimia perheen ilta-ateriaa varten. Tai ehkei sittenkään perheen, vaan ihan omaa kasvisateriaa varten, lapsettomuushan on ekoteko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä oli Oulunsalossa vuosikymmenet paperinkeräysastia muutaman sadan metrin päässä kokoojatiellä. Kävelyllä pystyi paperit tipauttamaan keräysastiaan. Jokunen vuosi sitten keräysastiat vietiin pois. Nykyään pitää autolla paperit viedä, kun lähin piste on muutaman kilometrin päässä. Hiljaista on siellä keräyspisteellä, samoin kuin esim. Limingantullin ekopisteellä. Eipä näy kierrättäjiä muidenkaan markettien läheisillä pisteillä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajatteleva ihminen ymmärtää itsenäisesti mm. ''vihreyden'' tärkeyden ilman mitään tuputtamista, josta tässä on kyse - ei siis '' vihreydestä ''.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinkauan kuin Kiina ja Intia esimerkiksi vain lisäävät hiilidioksidin tuotantoa, on Suomen toiminta asiassa täysin merkityksetöntä.

Vihreä ideologia Suomessa on vain kommunistinen hurmosliike, joka haluaa saada kaikki noudattamaan omaa ideologiaansa.

Vihreät eivät eroa millääntavalla entisaikojen hurmosliikkeistä. Esimerkiksi kartanolaisuudella ja vihreillä on valtavasti yhtymäkohtia, esimerkiksi lasten käyttö oman propagandan levittämiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suuri ongelma että jokainen ajattelee yksittäistä omaa asiaa, ei kokonaisuutta. Vrt Lidlin kassipienennys. Ei käy jäteastiaan, tarvitaan siihen toinen. Eilaiset pakkaukset Liha Leivonnaiset ym. Hajoaa kotona ja tarvitaan toinen pussi niille, varsinkn pakasteissa ja jos ei heti käytä köko tuotetta. Sama yritysten ja yhteiskunnan päätöksenteossa, ajatellaan vain omaa asiaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo Lidlin viherpesutempaus oli kyllä niin älytön.. nyt pitäisi ostaa tuplamäärä noita pikkukasseja jokaista vanhaa isoa kassia kohden, tuplahinnalla tietty. Lopetinkin Lidlissä käynnin tuollaisen asiakkaan kiusaamisen takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen lisännyt huomattavasti kasvisten käyttöä. Ne on helppo ja nopea valmistaa. Terveellisiä ihan kiistatta ja keventävät elopainoakin. Myös kasvisvalmisteita olen kokeillut, mutta kyllä perusruoka on parasta. Vatsa tykkää myös!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän ei ollut yllätys meille "askeettisesti" eläville. Aina lajitellut, aina ostanut laadukkaat kulutushyödykkeet, aina kokeilut ensin korjata rikki menevät, aina ostanut järkevät pukineet jotka kestää vuosikausia. Lista on pitkä. Luulen että suurin osa on tällaisia ihan luonnostaan. Miksi sitä ei kukaan ikinä tutki?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa on aina ollut vahva valistuskulttuuri. Jokainen tämän päivän aikuinen muistaa, kuinka lapsena on varoiteltu tupakasta, viinasta, ilman villahousuja talvella olemisesta, jne..

Tänä päivänä eletään yksilökeskeistä aikaa, ja jokainen haluaa itse päättää mikä itselle on parasta muista ihmisistä tai yhteiskunnasta välittämättä. "Vihreät arvot" on itsessään oikeastaan hyvin viatonta ja hyvin järkiperäistä valistamista ja ongelmanratkaisua, mutta minäkeskeiset ihmiset pitävät sitä tuputtamisena, kun siinä tullaan liian lähelle sitä oma reviiriä.

Ulkopuolelta neuvomisen sijaan ihmiset kannattaisi saada itse oivaltamaan, että heidän on viisasta tehdä muutoksia omassa elämässään - näin ne arvotkin saadaan omaksumaan helpommin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

'Omaa oivaltamista' ... siis oivaltamista mihin? Muutokseen? Miksi ihmeessä pitäisi tehdä mitään muutosta mihinkään, jos nykyisellään pärjää hyvin? Aika moni nimittäin elää ekologisemmin kuin moni etelän cityvihreä 'muka maailmanpelastaja'. Ja ihan perus ruokavaliota (ilman muotivillityksiä) noudattaen, säästeliäästi eläen, tarpeensa mukaan kuluttaen.
Ja jos nyt joku muutostarpeen omassa elämässään päättää tehdä, se kuuluu henkilölle itselleen, ei kenellekään muulle. Mitään propagandakampanjoita ei siis tarvita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On ollut tiedossa jo vuosia, että vihertävillä on tärkeintä agenda ja idologia, järki siihen ajatteluun ei kuulu, siksi järjettömyyksien tuputtaminen johtaa vastareaktioon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Palkittu geriatri oli huolissaan niistä vanhuksista, jotka syövät muutenkin huonosti ja kun lihansyönti on leimattu julkisuudessa syylliseksi maapallon ongelmiin, niin tunnollisina ihmisinä jättävät lihan pois ruokavaliostaan. Ovat sitten aliravittuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lihan syönti on ekoteko. Sivutuotteena tulee nahkatuotteita ja biokaasua ja tietysti myös biolannoitteita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Afrikassa olisi ilmaisia sirkkoja ilmassa jos vain menisi haavin kanssa pyytämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos vihreys puhuis oikeasta elämästä, se paremmin toimis, Hybridiautot tahallaan Eu antaa mitata oudosti puhutaan ihan hetkellisistä arvoista, 15 min tai max tunti, eikä pitemmn ajan keskiarvoista. Varsinkin leasingautot ajaa ihan eri tyliin. Hirsitalot toinen erikoinen päästölaskenta ja mielikuvilla pelaaminen. Ym

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No tämä viherkouhotus on nyt vain näiden somekuplisaan elävien muotivillitys, Viiden vuoden päästä tätä ei muista enää kukaan, vaan paluu normaaliin, terveelliseen sekaruokavalioon on tapahtunut. Samoin tulee käymään näiden hiilidioksidijalanjälkien ja sähköautojen kanssa. Niinhän se alkaa ohi olla esim. tuo metoo-pelleilykin.
Itse en näihin osallistu ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. Kasvis 'kampanjoinnin' alettua on lautaselta löytynyt tavallista useammin brasilialaista entrecote-pihviä. Ja hyvää on ;- )

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noihin muotivillityksiin ihminen pärähtää kuin uskoon ja kymmen vuoden päästä niitä hävettää koko tapahtuma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (45)

Uutisvirta

7.4.
Britannian koronavauhti kiihtyy, lähes 800 kuoli vuorokaudessa – tuoreen tutkimuksen maassa voi kuolla jopa 66 000 ihmistä pandemian ensimmäisessä aallossa
7.4.
Muuttolinnut saapuivat Rommakonselälle Lukijalta
7.4.
Suomalaiset luottavat televisioon ja sanomalehtiin koronauutisissa – sanomalehtien suosio vahvaa etenkin nuorten aikuisten keskuudessa
7.4.
Julkinen sektori kieltäytyy lääkäriyhtiöiden koronatesteistä, edunvalvoja keskittäisi päätökset valtiolle – Ministeriö kiistää periaatteelliset syyt: Yhteistyötä harkitaan
7.4.
Päivän kotoiluvinkki: Pienet asiat pitävät yllä kodin siisteyttä – hommia kannattaa jakaa eri päiville
7.4.
Eurooppaa kiertävä kilpaesteratsastaja Mirella Lesonen-Hakola on kaaoksen hallinnasta nauttiva ison perheen äiti – "Karanteeni ei meillä juuri vaikuttanut, koska normaalistikin ehditään hädin tuskin käydä kaupassa" Tilaajille
7.4.
Suomen hoivakodeissa tapahtunut jo ainakin 20 koronakuolemaa – yhdessä yksikössä kahdeksan virukseen menehtynyttä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

168 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

Siitä vain lisää veroja. Loppuu sitten maksajat, sillä köyhemmätkin kuin Wahlroos muuttavat pois Suomesta. 43% nollasta ... Lue lisää...
pääomatulojakin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

8.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image