Talous

Nivalasta kotoisin oleva Juha-Mikko Saviluoto on tehnyt huiman uran ko­din­ko­ne­kau­pas­sa – hän jos kuka tietää, miten tullaan menestyväksi myyjäksi

Juha-Mikko Saviluoto työskenteli välillä palvelutoimintajohtajana Oslossa. Siellä saattoi tehdä havaintoja työkulttuurien samankaltaisuuksista ja asiakaskäyttäytymisen eroista.
Talous 8.10.2019 7:00
Minna Akimo

Entinen osa-aikainen myyjä luotsaa nyt koko Power-ketjua Suomessa. "Silmiin katsomisella, hyvällä palvelulla ja laitteiden tutkimisella yhdessä asiakkaan kanssa pystyy myymään hyvin", Saviluoto vinkkaa.

Kun vuokratyöfirma haki osa-aikaista myyjää kodinkoneliikkeeseen, Juha-Mikko Saviluoto tiesi heti, että se olisi hänen paikkansa.

Hän rakasti kodintekniikkaa: uusia televisioita, uusimpia matkapuhelimia ja äänentoistolaitteita, joista sai itse tuunaamalla vielä paremmat. Hän rakasti laitteita, joihin hän oli kuluttanut kesätöistä tienaamansa rahat.

– Halusin, että kaikki laitteet ovat viimeisen päälle ja laadukkaita. Kodintekniikka on aina kiinnostanut minua, hän sanoo.

Ex-kilpahiihtäjä halusi myydä muita enemmän

Saviluoto on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta Nivalasta. Hän aloitti opintonsa Ylivieskan ammattikorkeakoulussa, mutta muutti pian siskonsa perässä Helsinkiin. Koneautomaation opinnot vaihtuivat tuotantotalouteen.

Helsingissä hän ajatteli keskittyvänsä vain opiskelemiseen. Tosin kävi. Hän ehti olla "pelkkä" opiskelija reilun kuukauden ajan. Sen jälkeen oli päästävä töihin.

– Pääsin silloiseen Expert-liikkeeseen töihin. Opintojen ohella tein tunteja iltaisin ja viikonloppuisin työtä, Saviluoto sanoo.

Juha-Mikko Saviluoto on edennyt osa-aikaisesta myyjästä kodinkoneita myyvän Power-ketjun toimitusjohtajaksi Suomessa. KUVA: Arto Marttinen

Entisenä kilpahiihtäjänä Saviluoto oli tottunut siihen, että työtä ohjaavat selkeät tavoitteet ja voitonhalu.

Joka päivä työvuoronsa alkuun Saviluoto tutki, miten muut myyjät olivat tehneet kauppoja. Sen jälkeen hän halusi myydä enemmän. Ei se joka päivä onnistunut, mutta useimpina kylläkin.

– Ensimmäisistä päivistä opin, että silmiin katsomisella, hyvällä palvelulla ja laitteiden tutkimisella yhdessä asiakkaan kanssa pystyi myymään hyvin. Vaikka olin osa-aikainen, olin jo loppuvuodesta myyjien top-listalla, viiden parhaan joukossa.

Saviluoto erottui energisyydellä ja taidolla olla läsnä. Kun asiakkaan kanssa hierotaan kauppoja, silloin keskitytään vain siihen. Kun ollaan palaverissa, fokus on siinä eikä tekstiviestien lähettelyssä.

– Se, mitä tehdään, tehdään kunnolla ja ollaan läsnä tilanteessa. Kyse on myös toisen kunnioittamisesta, hän sanoo.

Norjalaiset ja tanskalaiset ostavat kalliimpaa

Saviluodon uran alkuvaihteet ajoittuvat vuoteen 2003. Siitä lähtien hänen uransa eteni askel kerrallaan: ensin myymäläpäälliköksi, sitten ostopäälliköksi ja myöhemmin myyntijohtajaksi.

Iso muutos oli sekin, että vuosien varrella Expert-ketju siirtyi norjalaisomistukseen ja muuttui Power-ketjuksi. Muutos toi mukanaan jälleen uusia haasteita työuralle. Vuoden 2016 alussa Saviluoto muutti perheensä kanssa Norjaan. Siellä hän työskenteli palvelutoimintajohtajana.

– Oslossa eletyt vuodet ovat olleet yksi parhaimmista oppivuosista. Siellä näki millaisia eroja markkinoiden välillä on. Esimerkiksi suomalaisten ja norjalaisten työkulttuurit muistuttavat toisiaan. Sanotaan, kun on sanottavaa, tehdään päätöksiä ja jos tulee virheitä, ne korjataan ja mennään eteenpäin, hän sanoo.

Asiakaskäyttäytymisessä on eroja. Siinä missä suomalaiset valitsevat keskihintaista kodintekniikkaa, norjalaiset ja tanskalaiset ostavat tuotesarjojen kalliimpia tuotteita.

Saviluoto on edennyt osa-aikaisesta myyjästä Power Finlandin toimitusjohtajaksi. Pitkästä urasta ja monipuolisesta kokemuksesta on ollut vain etua. Yrityksen toimintakulttuuri ja ihmiset ovat tuttuja.

– Olen työskennellyt yrityksessä 16 vuotta, ja meillä on hyvin paljon vastaavanlaisia kasvutarinoita, joissa on tultu ensin myyjäksi ja edetty siitä eteenpäin.

MAINOS

Kommentoi

Vilpittömästi täytyy todeta, että Powerissa on hyvä asiakaspalvelu ollakseen tuollainen tekniikkastore. Verkkokauppa.com ja varsinkin törkeiden myyjien Gigantti jäävät kauas taakse. Molemmat voisivat lähettää myyjänsä Poweriin asiakaspalveluoppiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä peukku powerille.
Gigantin halpa televisio oli myyjälle liian halpa ja kun kalliimpi malli ei kelvannut selkä käänty ja asiakas unohtui.
Powerin kautta ja nyt uusi iso töllö kotona,kalliimpikin kuin aattelin mutta hyvästä asiakaspalvelusta maksan mieluusti ekstraa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerran alkuaikoina kävin kävin kyseleen yhtä mainostuotetta joka luvattiin tietylle pvm. EI kuulunut. En ole sen jälkeen astunut liikkeeseen. Ei pahalla mutta tuotteiden riittävyyteen kannattaa panostaa. Tätä on muutkin valittaneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samoin minäkin. Tilasivat lisää ja sain samaan hintaan tarjouksen päätyttyäkin👍🏻

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on juuri näin jokaiselle myyjälle tulisi opettaa nämä maagiset opit niin silloin tulee hyvin toimeen asiakkaiden kanssa ;) Kiitos Mikko ja onnea koko perheelle :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan pieni provikka joka kaupasta myyjälle. Väliaikoina myyjien pitäisi tutkia tuotteiden ominaisuuksia eikä olla somessa tai jutella keskenään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmaston kannalta lienee parasta siirtää aina hankinnat hamaan tulevaisuuteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

- "Ensimmäisistä päivistä opin, että silmiin katsomisella, hyvällä palvelulla ja laitteiden tutkimisella yhdessä asiakkaan kanssa pystyi myymään hyvin."
- "Kun asiakkaan kanssa hierotaan kauppoja, silloin keskitytään vain siihen."

Se on siinä. Lukekaa oululaiset myyjät edes nuo kaksi lausetta. Kiitos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asialla on myös kääntöpuoli, mitä menestyneempi myyjä sitä enemmän syntyy päästöjä....eli nykyinen ilmastonmuutoksen torjunta nostaa tehottoman myyjän osakkeita, kun taas oikea tehomyyjä varastaa Gretan tulevaisuuden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusi pesukone, jääkaappi, liesi ja pakastin vähentää energian käyttöä, jos vanha viedään romuksi niin kuin tulisi tehdä. Myös veden kulutus vähenee uusia pesukoneita käytettäessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä jälleen hieno esimerkki kuinka osa-aikaisistakin töistä voi edetä mukavasti.
Mutta ennenkuin alatte taas jurnuttaa, niin uteliaisuuttani kysyn ensin jotta kummasta työnantaja
todennäköisemmin yksilön osaasisen huomaa osa-aikatyöstä vai koti sohvalta
Miettikääpä hetki sitä. Mukavaa päivää kaikille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asia on tiedossa kyllä, etsin osa-aikatyötä, mutta tarjottiin vain kokopäuvätöitä...ylene nyt siinä sitten!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Powerin myymälälistauksessa ihmetyttää se, että Kaakkuri on nimetty suurinpiirtein omaksi kaupungikseen. "Power Vaasa. Power Joensuu. Power Kaakkuri." Kuitenkin Power Oulu Limingantulli. Siis Limingantullia sorsitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:02
"Minun pelkoni, kipuni ja toiveeni ohitettiin täysin", sanoo rovaniemeläinen Sanna – Osalle naisista synnytys on katkera kokemus, joka jättää mielen haavoille jopa vuosiksi Tilaajille
14:26
Kuninkaita kaatui shakkiturnauksessa Oulun pääkirjastossa – nopea shakkipeli kestää kymmenestä minuutista alle tuntiin
14:21
Auto törmäsi hitaassa vauhdissa rakennuksen seinään Tornion keskustassa, vahingot jäivät pieniksi
14:00
Pompeiji on yhä tutkijoiden aarreaitta, joka välittää tietoa modernista ja naisia arvostavasta yhteiskunnasta – Ria Berg löysi muinaisesta lyhdystä tekstiviestin menneisyydestä Tilaajille
13:47
Ilmatieteen laitos varoittaa: Ajokeli muuttuu iltapäivällä huonoksi Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa – taivaalta tulee lunta ja räntää
12:57
Nuoria houkutellaan suomalais-ugrilaisten kielten pariin somessa – 22-vuotias udmurtti Anastasiya Ivanova laulaa Instagramissa omalla kielellään
12:56
Kaupunginojan pinnalta löytyi öljyä Raksilassa, pelastuslaitos selvittää tilannetta ja aineen alkuperää
32
Analyysi: Anne Berner-shown jälkeen uusi hallitus painoi junaliikenteen kilpailukuvioissa jarrua – yltiövapaa markkinatalous on vasemmistolle kauhistus
31
Y-sukupolvi odottaa esimieheltä kahdenkeskisiä keskusteluja – "Milleniaalit haluavat mennä eteenpäin osaamisessaan, tavoitteet ovat heille tärkeitä"
27
Erilliset tuvat voivat vaikeuttaa naisten aselajin valintaa ja katkaista tiedonkulun – Varusmiehet kannattavat yhteistupia, koska nyt tutustuminen on hankalaa
27
Omistaja yllätti autoonsa murtautuneen miehen ja huitoi tätä kepillä Rovaniemellä – murtautuja ja auton omistaja otettiin kiinni
19
Korkein oikeus kumosi Pelson vartijan murhanneen vangin vapauttamispäätöksen – Vanki oli liittynyt United Brotherhoodin jäseneksi
16
Suomi valmistautuu pienydinreaktorien luvitukseen
10
Poliisi: Kuljetusyritykset varoittavat toisiaan liikennevalvonnasta Kainuussa – vaikeuttaa ylikuormien kontrollointia ja vaarantaa turvallisuutta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Ranuan ja Posion kunnissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Pelottava ihminen?

Joidenkin mielestä ihminen, jota ei voi höynäyttää ja sanoo suoraan, kuin asiat on, ovat pelottavia, minusta loistavia i... Lue lisää...
tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image