Talous

Näkökulma: VR ajaa kanta-asiakkaansa ahtaalle – työ­mat­ka­lai­sen on helpompi muuttaa kuin varata paikka "mai­se­ma­toi­mis­tos­ta"

Talous 15.2.2020 7:00
Vanessa Valkama

Pendelöinnin pitäisi olla kätevä ja ilmastoa säästävä vaihtoehto, mutta VR heikentää kanta-asiakkaiden etuja jatkuvasti. Moni voi alkaa pian miettiä muita vaihtoehtoja, kirjoittaa työmatkansa junalla kulkeva Vanessa Valkama.

Kun työpaikat keskittyvät pääkaupunkiseudulle ja muihin suuriin kaupunkeihin, hyvät junayhteydet pitävät muunkin Suomen asuttuna.

Näin ainakin periaatteessa. Todellisuudessa pendelöinti on koko ajan hankalampaa.

Suosituimmat työmatkavuorot myydään hetkessä loppuun, vaikka sillipurkki-Pendolinojen tilalle onkin otettu tilavampia InterCity-junia myös nopeammille yhteyksille.

Sarjalipulla ei ole päässyt junan kyytiin ilman paikkavarausta vuoden 2017 jälkeen. Uudistuksesta lupailtiin "entistä joustavampaa", mutta enää työmatkalaisten suosimalle vuorolle mahtumisesta nopealla aikataululla voi vain haaveilla.

Jos työpäivät eivät lopu joka päivä orjallisesti samaan aikaan, harmi.

Sarjalippulaisten viimeinenkin etu vietiin

Tilannetta pahentaa se, että VR heikentää kanta-asiakkaiden etuja jatkuvasti. Jo joka kolmas työllisistä käy töissä kotikuntansa ulkopuolella, eli heitä riittää.

Kauan odotettu sarjalipun osto uudessa VR:n mobiilisovelluksessa oli kuin märkä rätti jo valmiiksi pitkälle pinnaa venyttäneiden matkustajien kasvoille.

Samalla poistettiin se viimeinenkin sarjalippulaisten etu, eikä ravintolavaunun yläkertaan saa enää varattua paikkaa ilman lisämaksua. Junaan mahtuu yhä huonommin.

Sarjalipun paikan voi varata sovelluksessa vain silloin, jos se on ostettu sieltä. Jos teki saman virheen kuin allekirjoittanut, eli osti ison läjän sarjalippuja juuri ennen uudistusta, paikat pitää edelleen varata joko verkkokaupasta, vanhasta sovelluksesta tai puhelimitse.

Monesti verkkokauppa on kuitenkin jumissa. Silloin ei auta muu kuin ostaa junasta normaalihintainen lippu, johon tulee vielä palvelumaksu päälle. Harmi.

Kokeilin myös sarjalipun ostoa sovelluksesta. Sain käytettyä yhden matkan, jonka jälkeen sovellus heitti minut ulos enkä pääse enää kirjautumaan sisään. Uutta sarjalippua voi käyttää vain sovelluksessa. Harmi.

VR tekee pendelöijän päätöksen helpoksi

VR:n mainostamassa "maisematoimistossa" töiden tekeminen on tuskaista. Junien langaton verkko toimii pääradalla vain muutamassa kohdassa, useilla vuoroilla yhteys ei ole edes päällä.

Muilla radoilla tilanne on vieläkin synkempi, vaikka valtioneuvosto vaati, että 4G-verkko kattaa rautatiet tähän kuuhun mennessä.

VR siirtää vastuun mobiilioperaattoreille, jotka vastaavat verkon suorituskyvystä. Varsinkin Helsingin ja Tampereen välillä on niin paljon matkustajia, ettei kapasiteetti riitä kaikille.

Asiaan on luvattu muutosta parin vuoden sisällä, mutta silloin voi olla jo myöhäistä.

Moni yritys kannustaa hyödyntämään junamatkat työaikana. Kun tämä ei onnistu tai sopivaan junaan ei mahdu ja seuraavalla myöhästyy tärkeästä palaverista, päätös on selvä.

Jos VR jatkaa kanta-asiakkaiden kohtelua nykyiseen tapaan, heistä yhä useampi valitsee junan sijaan henkilöauton tai vaihtaa raskaan pendelöinnin helppoon elämään suurkaupungissa. Harmi.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (36)

Taitaa olla käyttäjävirhe, minulla ainakin toimii moitteettomasti ja sovelluksen VR Matkalla käyttö on helppoa, ostot näkyy lopuissa ja varmistus tulee sähköpostiin. Muutosvastarinta ja marina ei riitä, osaamista tarvitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Palvelu on ala-arvoista junassa. Varasin paikan IC junaan, kuinkas ollakkaan paikallani istui jo arpinen ja vaarallisen näköinen tyyppi. Jalat nostettu penklle sanoin että istut minun varaamalla paikalla hän sanoi , enttä sitte eikä aikomustakaan lähteä pois. Onneksi oli tilaa käytävän toisella puolen hätäännyin sinne. Tuli konnari nainen. Ilmoitinhänelle asiasta hän katsahti tunkeilijaa mutta ei sanonut mitään Kysyin saanko istua tässä jon hän suostui. Ei elettäkää konnarilta pahoittelusta eikä tunkeilijan pois ajamisesta. Mies kuului olevan Rollosta kuulin kun hän kajotti puhelimeensa.Matkusti n Oulusta Kokkolaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juna-asemille tarvittaisiin pitkäaikaispysäköintiä joka helpottaisi maakunnasta tulevia. Vähän ihmettelen miksi tätä puutetta ole huomioitu Oulun tapaisissa maaseutu kaupungeissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kaupunki ja sen ympäristökunnat (ja samalla koko Suomi) tarvitsevat rataliikenteen ja työmatkailun strategian.

Oulun Ratakadulle ja suunnitellun matkakeskuksen paikalle sijoittuva 30-kerroksisten tornitalojen rypäs (liike-elämän keskus) mahdollistaisi kohtuullisen ajan (huom. ei matkan) päästä päivittäisen työmatkailun Ouluun.

Näin esim. Ii, Utajärvi ja Liminka/Ruukki muuttuisivat Oulun esikaupungeiksi. Mikäli liikenteellistä saavutettavuutta korkeaa rakentamista suunnitellessa ei ajatella, niin tämä vaihtoehto poistuu automaattisesti laskuista.

Tornitalojen funktio on palvella liike-elämää, eikä toimia vain maamerkkinä. Siksi tornissa on oltava työpaikkoja ja niiden oltava liikenteellisesti optimaalisella paikalla. Siis lähellä moottoritieliittymää ja rautatieasemaa. Oikeat tornit sitten kyllä näkyvät kyllä mihin tahansa vaikka sijaitsisivatkin vaikka Raksilassa, eikä umpikujan päässä torinrannassa.

Esim. japanilainen Nagoya train station näkyy ja toimii. Samanlaisia ratkaisuja on tehty myös Sveitsiin, jossa toimivan ja aikatauluissa pysyvän (keskenään tahdistetun!) julkisen liikenteen vuoksi on normaalia käydä töissä jopa kauempanakin olevissa kaupungeissa, koska kaikki uudet toimistorakennukset tehdään rautatieasemien päälle tai niiden välittömään läheisyyteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asia saisi arvoisensa huomion, jos eduskunta viimein näyttäisi esimerkkiä ja vähetäisi lentämistään radikaalisti.

Tämä tapahtuisi helpoimmin siirtämällä toiminnat ja niiden avustajat/tukitoiminnat (ja myös niiden avustustoimijat) Suomen raideliikenteen solmuun Riihimäelle.

1. Riihimäelle pääsee koko Suomesta junalla vaihtamatta missään solmukohdassa!
2. Riihimäeltä pääsee myös nopeasti Helsinki-Vantaalle, mikäli kansainvälisten asioiden vuoksi on lennettävä Suomesta ulkomaille.

Edustajiemme on tunnettava myös itse edustamiensa työväen arki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myös juna huollot kärsivät vähennyksistä, siivous on kuralla, ravintolakapasiteetti ei riitä nykyiselle matkustaja määrälle ja henkilökuntaa (konduktöörejä) liian vähän työvuoroissa. Kohta henkilökuntakaan ei enään jaksa. Kilpailu tervetuloa! Saatte myös hyvät työntekijät. Kun vr ei omistaan huolta pidä, saa kilpailija koulutetut tekijät!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR:n ongelmat johtuvat Suomen hallituksista jotka vaativat VR:ää maksamaan kovaa osinkoa valtiolle. VR on taloudellisesti rampa ankka jossa liikevoitoilla ei voida kehittää omaa toimintaa vaan ne menevät valtiolle. Lipunmyynnin ja mobiilisovellusten heikko laatu osoittaa että sovelluskehitykseen ei laiteta riittävästi miljoonia. Pakollinen istumapaikka on "vessapaperi" maksua jossa lisämaksuilla venytetään liikevoittoa.

Sveitsissä tuntui olevan asiat kunnossa, oli kertakaikkiaan loistava mobiilisovellus ja toimiva lipunmyynti. Tarjolla oli monenlaisia lippuja, kätevin oli point to point lippu jossa lippu oli voimassa vuorokauden ja sai mennä millä junalla tahansa. Ennakkoon ostetut supersaver liput olivat halpoja.

Suomessa pitäisi saada enemmän kaksoisraiteita jolloin yksityiset junayritykset voisivat alkaa liikennöimään. Siinä olisi poliitikoilla ja VR:llä ihmettelemistä miksi kukaan ei matkusta VR:llä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä kukaan halua enää työskennellä vr.llä. Työntekijät ovat tänä päivänä vainmiinusmerkkisiä numeroita. Ei siellä isolla pajalla ymmärretä mistä se raha tulee ja kuka sitä tekee. Asiakasta ei arvosteta yhtään, palveluita vaan huononnetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sveitsissä ei ole virkamiehiä valtionyhtiöissä, vaan sieltäkin saa kenkää jos ei osaa työtään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

SOvelluskehitykseen upotettu hemmetisti rahaa ja tulos on surkea koska asiakas (VR) ei vaadi työn tekijältä mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vr: n sovelluksista ei ole yhtään mi
hinkään. Niistä en ole koskaan on-
nistunut ostamaan esim. makuuhyt -
tiä itselleni ja kahdelle isolle koiralle.
Ei vaan onnistu. Vr: n systeemit ei -
vät vaan yksinkertaisesti toimi äly -
puhelimissa, tableteissa eikä pöytä -
koneissa.
Myös ns. " normaalit liput " ovat
aivan täysin mahdottomia hankkia
millään sähköisellä laitteella. Minus -
sa ei ole vikaa. Työskentelen IT -
yhtiössä asiantuntijatehtävissä, joten
syy on pelkästään VR: n.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Työskentelen IT -
yhtiössä asiantuntijatehtävissä, joten
syy on pelkästään VR: n."

No nythän se selkis.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä eläkeläisenä veturilaisena nautin suunnattomasti junamatkailusta. Taas hinnat halpeni ja aina olen saanut valita mieluisan paikan junasta. Oulusta tietty pitää aina lähteä, meille Koillismaalaisille ei junarata ylety. Tuntuu että siellä eteläisessä Suomessa, jossa matkustusvaihtoehtoja on monenlaisia, valittaminen on niin yleistä näistä kulkemisista. Täällä pohjoisessa ainoa vaihtoehto on oma auto, vähintään kaksi joka taloudessa. Ja se ei ole halpaa lystiä! Onnibussit, junat, metrot, HSL:n kulkupelit; kaikki niin edullisia. Siksipä lähden vähän väliä eteläänpäin kuluttamaan noita halpoja välineitä, oman Nissanin jätän talliin levähtämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei matkustajan tarvitse alistua maksamaan palvelumaksua, jos VR:n järjestelmä ei toimi. Jos esimerkiksi HSL:n bussiin noustessa on järjestelmähäiriö, matkaa ei tarvitse maksaa kuljettajalle käteisellä, vaan matka on ilmainen. Tulee VR:llekin lisää painetta laittaa järjestelmät kuntoon. Itse en palvelumaksua noin vain maksaisi, kutsokoon vaikka poliisit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junat on yksi suomen suurimmista sähkönkäyttäjistä. Suomen käyttämästä sähköstä 25 ÷ tulee venäjältä. Venäjä tekee sähkön ydinvoimalla. Onko junan käyttö siis kovin vihreää?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se ydinvoimalla tehty ainakin vihreämpää kuin kivihiilellä tai turpeella tehty. Venäläinen jopa hohtavan vihreää 🤪 VR muistaakse kertoo ostavansa vain vihreää sähköä. Saivat ostaa myös diesel kalustoon uusiutuvaa dieseliä. Juuri tuollasissa vanhoissa koneissa hyöty siitä olisi suurin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eivät junat taida mahtua suurimpien sähkönkuluttajien listalle.

"VR Group käyttää vuosittain junien liikennöintiin sähköä 630 GWh" (630 GWh = 0,630 TWh)
https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-groupin-energiatehokkuushankkeella-merkittavia-saastoja-040420161034/

Täällä on taulukko VR:n energiankulutuksesta Petajouleina . 1 petajoule (PJ) = 1000 terajoulea (TJ) = 0.278 TWh
https://2014.vrgroupraportti.fi/fi/vuosiraportti-2014/vastuullisuus/ymparistoasiat/energiatehokkuus/

Kun VR:n sähkönkulutusta vertaa teollisuuden sähkönkulutukseen (lukemat Terajouleina), niin taulukkoja vertaamalla näkee, että junat eivät ole lähelläkään suurimpia sähkön käyttäjiä:
https://www.stat.fi/til/tene/2017/tene_2017_2018-11-19_tau_002_fi.html

Esimerkiksi: paperi ja kartonkiteollisuus käyttää 10 x enempi sähköä kuin VR ja kemikaalien valmistukseen kuluu 4x enempi jne...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaapi teollisuus kuitenkin tuottaa BKT:ta pikkasen enempi kuin VR!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saattaa silti olla että tehtaat pitää kuljettaa tuotteensa jonnekin. Siihen voi käyttää esimerkiksi juna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (36)

Uutisvirta

12:11
Yhdysvallat kirjoittamassa sopimusta Afganistanin sodan lopettamiseksi – Ulkoministeri Pompeo saapui Qatariin, jossa ovat myös Talebanin edustajat
12:11
Näyttelijä Timo Reinikan Andrén herkkä kaari isä pieneksi – Oulun teatteri tarttui tärkeään ja hienoon näytelmään, joka puhuttelee ympäri maailmaa Tilaajille
11:34
Ostitko tältä mieheltä television, pyykkikoneen tai puhelimen? Lauri Ylipaavalniemi on tehnyt kauppaa lähes 60 vuotta ja innostuu yhä asiakkaasta, joka sanoo ei Tilaajille
11:18
PS-nuoret kaatoivat sääntömuutoksen kokouksessaan – "Järjestö kaatuu tai siitä tulee kuori entisestä"
10:22
Koronavirus leviää uusiin maihin – epidemiapesäkkeet kasvavat Kiinan ulkopuolella ja talouselämä kärsii
10:16
Autovaras törmäsi pakomatkan jälkeen poliisiautoon ja loukkaantui Kemissä – piikkimattoa asentamassa olleille poliiseille ei tullut vammoja
9:19
Selvitys: 90 prosenttia Kiinassa toimivista eurooppalaisyrityksestä kärsinyt merkittävästi koronaviruksesta – Suomen talous erittäin riippuvainen Kiinasta
58
Minua hävettää tunnustaa olevani oululainen eli kaupungista, jossa puistometsästä tehdään peltoa, jonka tarve on kyseenalainen Lukijalta
52
Sisäministeri Maria Ohisalo: Suomi on nyt varautunut paremmin turvapaikanhakijoihin kuin vuonna 2015
25
Selvitys: 90 prosenttia Kiinassa toimivista eurooppalaisyrityksestä kärsinyt merkittävästi koronaviruksesta – Suomen talous erittäin riippuvainen Kiinasta
15
Selvitys ehdottaa Suomeen vesiveroja, tavoitteena käytön tehostaminen – suurimpia maksajia olisivat metsäteollisuus ja ydinvoimalat
8
Koirien kiinnipitoaika alkaa sunnuntaina – lailla taataan rauha luonnoneläimille pesiä ja kasvattaa poikasia
8
Vanhoista käsityötaidoista on hyötyä vielä tänäkin päivänä – "Käsityöihminen ei ole koskaan työtön"
8
HUSissa on varmistunut toinen koronavirustartunta – työikäinen nainen sai tartunnan Pohjois-Italiasta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Oletko kylmäpäinen sijoittaja?🤧🤒🥵

Ei näytä ainakaan puunkasvu hidastuvan coronataudista... Lue lisää...
Puu kasvaa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image