Talous

Moni nuori pilaa elämänsä, kun luottotiedot menevät – Nordean hen­ki­lö­asia­kas­lii­ke­toi­min­nan johtaja Sara Mella: ”Pi­ka­vip­pi­maa­il­ma saatava valvonnan alle”

Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Sara Mella toivoo uuden eduskunnan parantavan pikavippiyritysten valvontaa. KUVA: Anni Männikkö
Talous 20.5.2019 6:34
Pasi Klemettilä

Nordean Sara Mella: Jos valvonta olisi kunnossa, ongelmia yhteiskunnassa olisi vähemmän.

Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Sara Mella lähettää terveisiä uudelle eduskunnalle.

– Pikavippimaailman pitäisi olla valvonnan alla. On väärin, että yhteiskunnassa on toimijoita, jotka voivat toimia tuolla tavalla. Meillä ei saisi olla markkinassa toimijoita, jotka voivat rahoittaa ihmisiä ilman, että ovat valvonnan alla. Se on asia, joka pitäisi ehdottomasti saada kuntoon, Mella sanoo.

Pikavippifirmat eivät ota talletuksia, eikä niitä pidetä pankkeina. Yleinen käsitys on, että pikavippifirmat myös kiertävät jatkuvasti niitäkin säännöksiä, joilla niiden toimintaa on yritetty valvoa.

Jos valvonta olisi kunnossa, ongelmia yhteiskunnassa olisi Mellan mukaan vähemmän.

– Moni nuori pilaa elämänsä sillä, että luottotiedot menevät.

Tässä pulmassa Nordeakin joutuu nyt pankkina auttamaan ja ottamaan vastuuta.

– Me käytämme valtavasti aikaa siihen, että me annamme talousneuvontaa nuorille. Se on meille vastuullisuusasia, että laitetaan meidän omaa ammattitaitoamme käyttöön. Me käymme kouluissa vierailuilla antamassa tunteja taloustaidosta.

Koulut käyvät puolestaan vierailuilla pankissa, ja Nordealla on yhteistyökumppaneina järjestöjä, jotka tapaavat nuoria.

– Yritetään olla ennalta ehkäisemässä ongelmia ja auttamassa niitä nuoria, jotka ovat menneet ehkä liian pitkälle velkaantumisen tiellä, Mella sanoo.

Nordeassa henkilöstö voi tehdä palkallisena kaksi päivää vuodessa vapaaehtoistyötä, ja moni käyttää tämän mahdollisuuden nuorten parissa työskentelemiseen.

Avainlukulistan käyttäminen tunnistautumisessa pankkipalveluihin ei ainakaan periaatteessa ole mahdollista entiseen tapaan 14.9.2019 jälkeen EU:n uuden maksupalveludirektiivin määräysten takia.

Pankit eivät ole kuitenkaan saaneet Finanssivalvonnalta vielä tarkkoja ohjeita siitä, mikä on avainlukulistan todellinen kelpoisuus syyskuun puolivälistä lähtien. Pankeilla on nyt vireillä erilaisia ratkaisuja tunnistautumiseen.

Mellan mukaan Nordealla ei ole ongelmaa asian kanssa.

– Mitä tahansa valvoja tästä sanoo, se on meille okei, koska me kykenemme siihen vastaamaan. Mutta emme mekään halua ottaa väkisin asiakkaitamme vanhoja keinoja pois ennen kuin on ihan pakko, Mella sanoo.

Nordealla itsellään on tunnistautumiseen älykännykässä toimiva tunnuslukusovellus tai erillinen tunnuslukulaite niille asiakkaille, jotka eivät voi tai halua ottaa käyttöön tunnuslukusovellusta.

Nordeakin postittaa kuitenkin edelleen avainlukulistoja asiakkailleen. Nordean aiempien suunnitelmien mukaan postittamisen olisi pitänyt jo loppua.

Tunnuslukulistojen käytön loppumisen on uumoiltu aiheuttavan ongelmia erityisesti ikäihmisille, joista osa ei syystä tai toisesta voi käyttää älypuhelinta.

Esimerkiksi Nordean asiakkaina tällaisille henkilöille mahdollinen tunnistautumistapa on vain tunnuslukulaitteen käyttö, jos tunnuslukulistaa ei enää ole mahdollista käyttää.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (66)

"Pikavippimaailman pitäisi olla valvonnan alla. On väärin, että yhteiskunnassa on toimijoita, jotka voivat toimia tuolla tavalla. Meillä ei saisi olla markkinassa toimijoita, jotka voivat rahoittaa ihmisiä ilman, että ovat valvonnan alla."
Tuntuu, että on muitakin toimijoita, joiden pitäisi olla valvonnan alla, sain juuri seuraavan viestin:
"Tarjoamalla DCC-palvelua asiakkaillesi sinulla on mahdollisuus lisätuottoon. Nets maksaa sinulle 1 %:n palkkion jokaisen DCC-tapahtuman arvosta.
Paljonko tämä maksaa?UnionPay- ja JCB -korttien osalta sinulta laskutetaan vain palvelumaksu 3,75 % ostoksen kokonais-summasta per maksutapahtuma. Muita kuluja ei ole ja sinua veloitetaan vain, jos näitä kortteja käyte-tään liikkeessäsi. DCC-palvelu on sinulle maksuton"
Tuli vain mieleen, että kuinka tyhminä meitä oikein pidetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs kun ulosotto tekee huijaa kierättämällä laskuja ja perii hirveät summat oikeusmaksuja? Mites se vaikuttaa nuorten elämään? Kuka sitä valvoo miten se vaikuttaa nuorten elämään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Velkaperintä pitäisi muuttaa niin että ulosotossa olevan velan korko olisi nolla. Tämä estäisi pikavippiyhtiöitä ja pankkeja myöntämästä liikaa lainoja koska velkaperintään joutuessa yritykset eivät saisi korkotuloja. Korkeintaan saisivat omat pois. Samalla järjestely karsisi pois ulosottofirmat joita ei tarvita velkaperinnässä kun lainanlyhennyksistä on tehty velkajärjestelyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä pata kattilaa soimaa. Tuttu tapaus pilasi elämänsä alunperin Nordean löysästi myöntämien luottojen takia. Sitten tuli työttömyys, avoero ja maksut jäivät rästiin. Meni luottotiedot ja elämä kävi kaikinpuolin hankalaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Välikäden, kolmen tutun, kautta homma pyörii. Sopimusmaksut maksan jämptisti. Velkajärjestyohjelma on aivan kohta kärsitty. Oli fiksu ja elämäänähnyt tuomari istunnossa, ei ollut pankkilakityypin pyöritettävissä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki tietää että tämä on ongelma ja silti sallitaan. Munaton on meidän hallitus ja päätöselimet, kun eivät saa mitään aikaseksi. Tosin luulenpa että ovat mukana näissä bisneksissä ja lobbaus pelaa. Ja ihmiset jotka näitä ottaa, niin tietävät että elämä menee pilalle, mutta silti otetaan. Järki ei monella päätä pakota.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minää just koetin Freijalle sanua, että lukkee tämän jutun..
Väitti ettei oo vipanna minult mittäää...
Minä siihen että heevetti Nordeakin jo tietää!
"Jos valvonta olisi kunnossa, ongelmia yhteiskunnassa olisi vähemmän."
Meillä on koko suku samaa mieltä.
Freijan suku kiistää, miten muutenkaan....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaisilla ahkerasti mainostavilla pikavippi/joustavaluottofirmoilla korot yli 100 %. "2000 euron lainalle todellinen kulut huomioiva vuosikorko on 216,20 %"

Peliautomaatit -> pikavipit -> nettikasinot -> pikavipit/kulutusluotot-> maksuvaikeudet -> perintä-> ulosotto

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Isompi muutoksen aihe olisi minusta luottotietolaki. Itse menetin aikanaan luottotiedot ja kun en aivan ehtinyt maksaa koko UO velkaa pois, niin merkintä ehti uusiutua 4 vuodeksi.

Kuitenkin koko elämä oli muuttunut ja tulot oli 70.000€/vuosi koko neljän vuoden ajan ja velkaa 0€ - kaikki UO oli maksettu ja kahdessa merkinnässä tiedot että velat on hoidettu, on täysin typerää että kaikki merkinnät eivät poistu velan maksettua.. 4 vuodessa ihminen ehtii muuttua aika paljon ja myös rahatilanne. Olin luottotiedoton joka varmasti hoiti raha ja vuokra-asiansa paremmin kuin moni jolla on "puhtaat" paperit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Josko valvoisivat myös noita pankkeja, itseltähän luottotiedot meni kun pankki kadotti tililtä rahaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäiskö ihmisten opetella realistisempaa rahankäyttöä ettei tarvisi ottaa pikavippejä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kysykää poliitikoilta miksi suomen vähimäistoimeentulon taso on Romanian tasolla, ilman pikavippejä ei kalliissa Pohjoismaassa tule toimeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pikavippifirmat ovat sairasta nykyaikaa, missä heikolta ihmiseltä otetaan viimeisetkin pisarat. Tämmöistä yrittäjyyttä ei pidä mahdollistaa, korkokatto esimerkiksi 8 prosenttia. Sama ajatusmalli on siirtynyt hoiva-alalle, jossa perustetaan "auttavia hoivakoteja", lyödään tuotanto nolliin ja otetaan voitot ja sitten myydään ulkomaille, sairasta heikon ihmisen hyväksikäyttöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luottotietoja ei menetä vaan niihin tietoihin lisätään että onko henkilö luotettava vai ei.Jos niihin tulee miinus merkintä niin sillä on merkitystä siitä hetkestä kun on saanut epäluottamuslauseen siitä päivästä alkaen pitkälle tulevaisuuteen ja voi kestää jopa loppuelämän.Luoton menetys on ihan omaa syytä aina jos ei osaa asioitaan hoitaa oikein.Turha tällaisia ihmisiä on alkaa hyysäämään ja asettaa rahanlainaajille rajoja.Jokainen vastatkoon itse tekemisistään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin keskimäärin nettoveronmaksajana ei kyllä ihan noin mene tuot asia. Kun loppukädessä yhteiskunta on velvoitettu kaikista huolehtimaan viimeistään toimeentulotuella, on yhteiskunnalla oltava oikeus myös holhota ja hyysätä.

Ei ole oikein että joka ei osaa hoitaa asioitaan voi vapaasti kusta kaiken ja sitten veronmaksajat elättää sen jälkeen. Kyllä pitää olla keinoja puuttua asiaan ennenkuin homma kaatuu meidän maksettavaksi kuitenkin.

Jos hyväksyt myös sen että elämässään epäonnistuneista ei tartte yhteiskunnan millään tavalla huolehtia, niin hyväksyn myös sen jokainen voi hoitaa itse asiansa niinkuin haluaa ilman yhteiskunnan ohjausta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (66)

Uutisvirta

50
Oulun poliisilaitoksen sisäilmaongelmat jatkuvat, osa väestä välttelee Hiukkavaaran tiloja – Työsuojeluvaltuutettu: "Kyllä siellä aika tyhjää on"
15
Biologi kouluttautuu nyt 12 viikossa koodariksi, kun oman alan töitä ei löytynyt – pikakoulutuksista toivotaan apua ohjelmistoalalle
12
Oulun kaupunginhallitus myönsi Torihotellille jatkoajan tiukoilla ehdoilla – kaupungille 800 000 euron vakuus
8
Kauppa yritettiin ryöstää Oulun Koskelassa, teko keskeytyi toisen myyjän tultua paikalle – poliisi kaipaa havaintoja tapahtuneesta
7
Qstockin kahden päivän liput myyty loppuun kuukausi ennen festivaalia – tältä kesältä odotetaan uutta kävijäennätystä
6
Oulun kaupunki myy kaksi määräalaa Vaaranpihasta – Rintamäen paikalle rakennettavien tornitalojen rakentaminen etenee
5
Kati Leinosen kuvissa hevosharrastajat eivät pyynnöstä hymyile: "Koen, että hymy on maski, joka peittää alleen jotain"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juhannusjuhlat 1944

183 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kaleva rikkoo

Kaikilla suomen kansalaisilla on myös oikeus valittaa. Myös mediassa. Mikä ihmeen pyhä lehmä on eri uskonnot. Saako sitt... Lue lisää...
jussijuonio

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image