Talous

Maitoa tuotettiin aiempaa vähemmän ja hinta junnaa aina vain paikallaan – kananmunien tuotanto sen sijaan nousi jo seitsemättä vuotta peräkkäin

Lehmä lypsyllä robottinavetassa. Arkistokuva.
Talous 21.2.2020 9:17
Heikki Uusitalo

Vuonna 2019 maitoa tuotettiin 2 305 miljoonaa litraa. Määrä on prosentin vähemmän kuin edellisvuonna. Asiasta kertoo Luonnonvarakeskus (Luke).

Maidon tuottajahinta junnaa paikallaan. Keskikimääräinen tuottajahinta pysyi lähes samana kuin vuonna 2018. Hinta on pysynyt liki samana lähes komen vuoden ajan. Vuonna 2019 meijerit maksoivat tuottajille keskimäärin 38,61 senttiä maitolitralta.

– Viime vuonna keskimääräinen tuottajahinta laski alkuvuodesta, mutta keväästä lähtien hinta oli korkeampi kuin edellisvuonna, kertoo yliaktuaari Sirpa Karppinen Luonnonvarakeskuksesta.

Luken tilastojen perusteella 2010-luvun alkuvuosina tuottajahinta oli selvästi nykyistä korkeammalla tasolla.

Kaiken kaikkiaan maitoa tuotettiin viime vuona 2 305 miljoonaa litraa. Tuotanto pieneni neljättä vuotta peräkkäin.

– Luomumaidon tuotanto jatkoi edelleen kasvuaan ja tuotanto oli 74 miljoonaa litraa, kertoo yliaktuaari Sanna Vuorisalo Luonnonvarakeskuksesta.

Maitotilojen määrä väheni viime vuoden aikana noin 470 tilalla ja vuoden lopussa oli 5 783 maitotilaa. Luomumaitotiloja oli 142.

Samoin lypsylehmien määrä väheni. Lehmiä oli joulukuussa hieman alle 259 000. Määrä on noin on kaksi prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Kananmunien tuotannon kasvu jatkui

Kananmunia tuotettiin viime vuonna aiempaa enemmän. Tuotanto kohosi vajaaseen 76 miljoonaan kiloon. Tuotanto kasvoi jo seitsemättä vuotta peräkkäin.

Virikehäkki- ja lattiakanaloissa tuotettujen kananmunien määrä väheni, kun taas ulkokanaloissa ja luomukanaloissa tuotettujen kananmunien määrä lisääntyi.

Kananmunista 58 prosenttia tuotettiin virikehäkeissä, 32 prosenttia lattiakanaloissa, kaksi prosenttia ulkokanaloissa ja kahdeksan prosenttia luomukanaloissa.

A-luokan kananmunista maksettiin viime vuonna keskimäärin 1,11 euroa kilolta eli noin kaksi prosenttia enemmän kuin vuonna 2018.

Edellisvuoteen verrattuna sekä virikehäkki- että lattiamunien hinta nousi noin kaksi prosenttia. Ulkomunien hinta oli lähes sama kuin edellisvuonna, mutta luomumunien hinta laski reilun kolme prosenttia.

Tiedot maidon- ja kananmunien tuotannosta ja tuottajahinnoista perustuvat meijereille ja kananmunapakkaamoille kuukausittain tehtäviin kyselyihin.

MAINOS

Kommentoi

Kuluttaja ei viela tajua suosikki protskujen olevan lehmästä,nyt munat terveys ruokaa joita voi syödä mielin määrin.Niin se tutkimus kehittyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vieraan nisäkkään maitoa ei tarvitse kukaan. Sen sijaan kananmunat ovat parasta, mitä ihminen voi syödä. Niissä on kaikkea tarpeellista C-vitamiinia lukuun ottamatta. Joo joo, on kolesteroliakin, mutta mitä sitten?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samalla nerokkaalla logiikallasi myöskään kananmunia ei tarvitse kukaan! Vieraan lajin tuotteita nekin, eikä edes nisäkkään! Ei siis ihmiselle tarpeellista syötävää. Yhtä hyvin voisit syödä vaikka apinan aivoja. Niissäkin on varmasti kaikkea tarpeellista. Varmaan on kaikkea jäännää, mutta mitä sitten?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

JA kun huomioi, ettei ihminen tarvitse maito/meijerituotteita lainkaan, ei voi kun ihmetellä tätä tuotantotukiin perustuvaa ylituotantoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuottajahintojen lasku EU-aikana on hyödyttänyt lähinnä kauppoja. Vähittäishinnat ovat vieläkin Länsi-Euoroopan huippua. Hienoja kauppapalatseja syntyy kuin sieniä sateella. Arvatkaa, kuka maksaa.
Jos muuten ei liikevoittoprosenttia saada kohtuulliseksi, ainahan K-kaupan väiski voi firmalle hankkia uuden Audin, Mersun tai Bemarin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa politiikka on kääntynyt itseämme vastaan. Aiemmin maa tai metsätalous kannatti ja työllisti suuren määrän ihmisiä. Nyt ei kannata, lypsy ja lihatilat ovat konkurssin partaalla. Metsätilat voi yhtä huonosti kun tukin ja kuitupuun hinnat rypee jo kolmattakymmenettä vuotta samoissa hinnoissa. Kustannukset kyllä on noussut joka ikinen vuosi. Sellutehtaat saa voittoihinsa nähden raaka aineet lähes ilmaiseksi ja syynä on valtion tapa lahjoittaa puut sellufirmoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin syy tuottajien ahdinkoon on kaksi suurta kauppaketjua joita ei eettisyys tai sympatia kiinnosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi aika kirjata lakiin, että lypsykarjaa ei saa teurastaa vaan niille pitää taata eläke lemmikkeinä. Muuten kukaan vähänkään sivistynyt nykyaikainen ihminen ei voi kyseistä alaa tukea kuten ei lihateollisuuttakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sovittu! Montako eläkeläistä asennekasvattajelle laitetaan lemmikiksi nuin alakuunsa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

31.3.
Urpiaisia ruokinnalla Lukijalta
31.3.
Valtioneuvoston muistio ravintoloiden sulkemisesta kertoo: Koronaa tavattu Pohjois-Pohjanmaalla kuudessa kunnassa – "Oulussa on havaittu useita COVID-19 -tapauksia"
31.3.
Haukiputaan yli 40-vuotias Jatulin liikuntakeskus kaipaa kipeästi isoa remonttia – vajaan yhdeksän miljoonan peruskorjaushanke on paraikaa selvityksessä
31.3.
Messi piikitteli Barcelonan seurajohtoa – "Olemme aina olleet ensimmäisinä auttamassa seuraa, kun on ollut tarve"
31.3.
Muhoksen kunta aloittaa yt-neuvottelut – vielä ei selvillä, kuinka suurta henkilöstömäärää lomautukset koskevat
31.3.
Maaliskuun lukijakuva: Enkun tunti sujuu Iidalla kotona Kiimingissä pappakoiran kanssa
31.3.
MTV Uutiset selvitti että enemmistö suurimmista pörssiyhtiöistä aikoo maksaa osinkoa koronaviruksen keskellä

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

Eikö samalla logiikalla työttömäksi jäävänkin pitäisi olla nillittämättä työttömyyttään ja kestää se puoli vuotta ilman ... Lue lisää...
Eikö työttömäksi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

1.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image