Talous

Lei­ma­sin­teh­das nojaa ihmisiin

Muun muassa konttorit, kaupat ja teollisuus tarvitsevat yhä myös perinteisiä leimasimia. Antti Rasinkangas liimasi leimasinta kokoon Oulun Leimasintehtaalla maanantaina. Taustalla yrityksen toimitusjohtaja Juha Jousi. KUVA: Jukka Leinonen
Talous 9.10.2007 0:00
Raimo Pirttikoski
Oulun Leimasintehdasta johtaa jo neljäs sukupolvi. Perheyrityksen toimitusjohtajaksi vuonna 2000 noussut Juha Jousi kiittelee paitsi edellisten sukupolvien oppeja, myös nykyisen kokoonpanon toimivuutta.

"Ihmisten ansiotahan tämä kaikki on. Olemme onnistuneet valinnoissa ja kyenneet luomaan hyvän tiimin", graafisen ja kaupallisen koulutuksen nimenomaan perheyrittäjän uraa varten aikoinaan hankkinut Jousi tiivistää.

Yrityksen ensimmäinen merkintälaite oli Wäinö Jousen vuonna 1918 sorvaama jalopuuvartinen leimasin, jonka tilasi oululainen konttori. Sittemmin käsityö on laajentunut moderniin tuotantotoimintaan nykyaikaisissa toimitiloissa.

Konttorileimasimiakin tarvitaan yhä, mutta niiden osuus yrityksen liikevaihdosta on enää alle kahdeksan prosenttia.

Valtaosa tulee teollisuudelle tehtävistä merkintätuotteista, laitteista ja järjestelmistä. Opasteiden osuus on muutama prosentti.

Asiakkaista suurimpia ovat elintarviketeollisuus, metsä-, paperi- ja selluteollisuus sekä elektroniikkateollisuus. Esimerkiksi suuri osa suomalaisten käyttämistä elintarvikkeista on merkattu Oulun Leimasintehtaan ohjelmointien mukaan.



Merkintöjä tarvitaan
kaikkialla


Erilaisten koodien ja muiden tuote- sekä laatujärjestelmämerkintöjen tarve on loputon. Kaiken pitää olla jäljitettävissä ja osa merkinnöistä on yhä näkymättömämpiä.

"Mustesuihkumerkkauksessa olemme markkinajohtaja noin 40 prosentin siivulla", Juha Jousi kertoo.

Mustesuihku on vankistanut asemaansa ja lasermerkkauskin on yleistymässä. Esimerkiksi radioteknologiaan perustuviin sähköisiin RFID-merkintöihin yritys ei aio vielä suuremmin satsata, sillä uudet tekniikat ovat epävarmoja ja osin toistensa kilpailijoita.

Oulun Leimasintehdas toimii toistaiseksi vain kotimaassa. Valio-konsernin, Stora-Enson, Outokummun ja Rautaruukin kaltaisia suuria ja pitkäaikaisia asiakkaita on lukuisia. "Asiakkaiden pitäminen on vaatinut kovaa työtä ja uskoa meiltä kaikilta."

Yritys haki taannoin rahoitusta kansainvälistymishankkeelle, mutta Tekes ei siihen uskonut. Sveitsiläisinsinöörin idea lipesi saksalaisyrityksen valmistamaksi menestystuotteeksi.

Oulun Leimasintehdas omistaa Helsingissä päämajaansa pitävän Suomen Teollisuusmerkintä Oy:n, jonka toimitusjohtaja on Magnus Finnilä.

"Meillä on tavallaan kaksi hiekkalaatikkoa, joissa molemmissa toimitaan varsin vapaasti ja itsenäisesti", Jousi summaa.

Yritysryhmittymän liikevaihto on noin seitsemän miljoonaa euroa. Työntekijöitä on noin 30, joista yhdeksän Oulussa. Yritys ei juuri huutele menestyksestään, mutta Jousen mukaan esimerkiksi kannattavuus ja pääoman tuotto ovat hyvällä tasolla.

Markkinaosuuksien kahmimista hinnoilla yritys ei pidä järkevänä. Laajeneminen voi tulla ajankohtaiseksi lähinnä yritysostojen kautta.

"Voisimme helposti kasvaa noin 20-30 miljoonan euron yritykseksi, jos haluaisimme. Kasvu tuo aina mukanaan ongelmia. Palvelemme mieluummin nykyistä asiakaskuntaamme mahdollisimman hyvin", Jousi sanoo.



Perhe puhaltaa
samaan hiileen


Juhan isä Jaakko toimii nykyisin Oulun Leimasintehtaan hallituksen puheenjohtajana. Sisar Johanna Jousi-Moilanen pyörittää markkinointia Oulussa ja tekee yhteistyötä Helsingissä työskentelevän markkinointipäällikön kanssa.

Juhan vaimo Tarja vastaa kirjanpidosta ja Johannan puoliso Juha Moilanen tuotannosta, sisäänostoista ja laitesuunnittelusta.

"Työskentely sukulaisten kanssa on paitsi menestystekijä, myös tietoinen riski. Meillä asiat ovat sujuneet hyvin ja kaikki puhaltavat samaan hiileen", Juha Jousi arvioi.

Jousen mukaan rakenteet ovat pienessä perheyrityksessä yksinkertaisempia kuin isoissa yrityksissä.

Päätöksenteko on pienen ryhmän käsissä eikä turha byrokratia pääse syömään kannattavuutta. Osakkeenomistajat ja muut intressiryhmät omine vaateineen eivät huohota yrittäjien niskaan.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

266 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paljonko menee ruokaan

No kylläpä oli taas aloitus. Nyt Lidlin kannattajat voivat taas avata sanaisen arkkunsa. Meidän perheessä ei ole koskaan... Lue lisää...
hyvää kotimaista

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image