Talous

Laservalojen ja höyrykoneiden Slushissa värikyltit vievät yrittäjät ja sijoittajat yhteen – Huip­pu­kal­liis­ta lipuista huolimatta tapahtuma tekee kä­vi­jäen­nä­tyk­sen

Slushissa panostetaan tyyliin ja puitteisiin. Torstaina vieraat pelasivat 80- ja 90-luvun pelihalleista tuttuja auto- ja seikkailupelejä
Talous 21.11.2019 20:44
Petteri Lindholm

Rahoituksen ja sijoituskohteiden lisäksi Slushiin tullaan entistä useammin esimerkiksi työpaikkojen ja puhujien perässä. Toiset tulevat haistelemaan startup-yritysten ja teknologioiden uusia tuulia.

Kasvuyritys- ja teknologiatapahtuma Slushin yleisömeressä ei usein ehditä katsoa vastaantulijaa silmiin.

Tärkeintä on vilkaista vieraiden kaulanauhassa roikkuvaa kylttiä, josta käy ilmi henkilön nimi ja tämän edustama yritys tai organisaatio.

Olennaisimman tiedon kertoo kyltin väri, josta ilmenee, onko kyseessä esimerkiksi sijoittaja, startup-yrittäjä vai esimerkiksi uutta rahoituskierrosta tai yhteistyökumppaneita etsivä yritystoiminnan "skaalaaja".

Aika on kaksi päivää kestävässä tapahtumassa rahaa.

Slushin tavaramerkiksi on muodostunut omintakeinen, hämyinen valaistus ja rock-konserteista muistuttavat laservalot.

Slushissa toisiaan etsivillä kasvuyritysten edustajilla ja suuren sijoitusvarallisuuden päällä istuvilla pääomasijoittajilla on erinomainen mahdollisuus etsiä toisiaan, koska molempia on kerääntynyt Helsingin messukeskukseen tuhansia.

Parin vuoden ajan paikallaan pysynyt Slushin kävijämäärä on nousemassa järjestäjien mukaan tänä vuonna uuteen ennätykseen.

Loppuunmyytyyn tapahtumaan odotetaan saapuvan paikalle noin 25 000 vierasta yli sadasta maasta. Kävijämäärä on suuri varsinkin, kun katsoo lippujen hintoja.

Lippu sijoittajalle: lähes 900 euroa, startupille: hieman vajaa 400 euroa, muu osallistuja: vajaa 900 euroa.

Slush monipuolistuu

Mikä vetää ihmisiä Slushiin?

Tapahtuman pääasiallisena tarkoituksena on ollut yhdistää rahoitusta etsivät kasvuyrittäjät ja sijoittajat.

Ensimmäisestä eli vuoden 2008 Slushista lähtien tapahtuman näkyvimpiin ohjelmanumeroihin on kuulunut myös Slush 100 -kilpailu, jossa "pitchataan" eli esitetään muutaman minuutin myyntipuhe omasta yritysideasta.

Viime vuosina tapahtuman sisältö on monipuolistunut, eivätkä kävijät ole pelkkiä sijoittajia ja kasvuyrittäjiä.

Tänä vuonna tapahtumassa on lisätty esimerkiksi mentorointia, jossa konkariyrittäjät neuvovat uusia kasvuyrittäjiä.

Kärkiyhtiöiden puhujat vetävät yleisöä

Torstaina Slushissa kierrellyt Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo tapahtumaa erinomaiseksi paikaksi pysyä kärryillä uusista teknologioista.

– Meillä on muutama järjestetty tapaaminen, mutta tärkeintä antia on päästä näkemään startuppien ja teknologioiden uusimmat tuulet samalla kertaa yhdessä paikassa.

– Meitä kiinnostaa esimerkiksi lennokeilla kuljetuksia Suomessa kokeileva firma Wing, joka voi olla tulevaisuudessa ratkaisu ruuan kotikuljetukseen, Tervanen toteaa.

Twitterin ja Slackin entinen tuotejohtaja April Underwood puhui Slushin päälavalla naisten kasvuyrittämisestä. Startup-yrittäminen on tällä hetkellä voimakkaasti miesvaltaista.

Tervanen sanoo pitkää puhujalistaa toiseksi tärkeäksi syyksi saapua Slushiin. Puhujien osalta Slush alkaa lähentyä Helsingissä myös järjestettävää bisnesseminaari Nordic business forumia, joka tunnetaan useista nimekkäistä esiintyjistä.

– Inspiroiduin kovasti esimerkiksi [kauramaitoja valmistavan] Oatlyn markkinointijohtajan esityksestä, jossa hän puhui asiakassuhteen rakentamisesta ja brändin todellisesta sanomasta, Tervanen sanoo.

Slushista etsitään työntekijöitä ja töitä

Slushia on ryhdytty käyttämään aiempaa enemmän myös rekrytointipaikkana.

Etelä-Korean pääkaupungista Soulista Slushiin saapuneet Mok Hee Jung, Doyeon Lee ja Minjin Kim sanovat puhuneensa torstaina kymmenkunnalle yritykselle työnhakumielessä.

– Muutaman yrityksen toimitusjohtajien kanssa saimme jo sovittua jatkokeskusteluista, Kim sanoo.

Eteläkorealaiset Mok Hee Jung, Doyeon Lee ja Minjin Kim pitävät Slushia hyvänä paikkana saada yhteys teknologia-alan työnantajiin. Kolmikko tapasi torstaina Slushissa useita yrityksiä.

Digitaalista viestintää opiskeleva kolmikko kokee, että Slush on hyvä paikka työnhakuun, koska samassa tapahtumassa on paikalla niin monta yritystä.

– Yksi yliopistomme professoreista sanoi, että meidän kannattaa mennä juttelemaan mahdollisimman monelle yritykselle, Lee kertoo.

Laservaloja ja höyrykoneita

Puitteet ja tunnelma erottavat Slushin muista startup- ja bisnestapahtumista.

Messukeskuksessa on hämärää kuin yökerhossa, eikä luonnonvaloa päästetä sisään messuhalleihin.

Ilmaa halkovat punaiset, lilat ja siniset laservalot, ja höyrykone tupruttaa höyryä esiintymislavojen vierustoilla.

Avaruusteemaisen esiintymislavan edustalle on rahdattu tuhansia tonneja hienoa hiekkaa.

Toisessa päässä hallia vieraat pelaavat 80- ja 90-lukuisista pelihalleista tuttuja seikkailu- ja ajopelejä.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

13.12.
Kiviharjuntien jatkeen rakentaminen alkaa vuoden alussa OYSin tuntumassa – uusi pysäköintitalo valmistuu keväällä
13.12.
Jari Sailio iskee Kärppien kavennusmaalin
13.12.
Sarjajumbo Sport näpäytti Kärppien varamiehistä joukkuetta – Jari Sailion kavennus jäi Vaasan perjantai-illassa laihaksi lohduksi
13.12.
Insinööriliitto: Nokia purki luottamusmiehen työsopimuksen lakon jälkeen – ammattiliiton mukaan kyseessä oli kosto
13.12.
Analyysi: Kulmunilta karkasi some-mopo käsistä – sosiaalisessa mediassa poliitikko voi mokata helposti ja pahoitella nopeasti
13.12.
Ainakaan kaikkia al-Holin naisia ei voitaisi syyttää Isisin riveihin matkustamisesta – terrorismin edistämisestä voidaan tuomita jopa kahdeksan vuotta
13.12.
Hovioikeus: Oulun seksuaalirikosvyyhden syytetyn saatava tutustua uhrin salaiseen kuulustelukertomukseen – "Hänen oikeus on joka tapauksessa painavampi" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöllä Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

OKT 250 neliöä omalla lähes hehtaarin tontilla lähellä palveluja, aah. Tarvittaessa palveluja saa rahalla, kun joskus se... Lue lisää...
VELATON NAUTISKELIJA

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.12.

Fingerpori

14.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image