Talous

Kolumni: Liian laadukas tuote voi viedä yrityksen konkurssiin – näin kävi le­gen­daa­ri­sel­le suo­ma­lais­tuot­teel­le

Talous 3.5.2019 8:00
Hannu Toivonen

Kuukausi sitten tuli odottamaton uutinen. Reino- ja Aino-kenkiä valmistanut PK Kappi Oy oli mennyt konkurssiin.

Uutinen oli yllättävä, koska vielä joitain vuosi sitten Reinot ja Ainot olivat hittituote, jotka jalassa tallustelivat niin mökin mummot ja papat kuin kaupunkien nuoriso.

Jutun kirjoittaja Hannu Toivonen. KUVA: Jarno Pellinen

Miten tällainen yritys voi mennä konkurssiin?

Kyseessä on klassikkotuote ja vielä ilmeisen laadukas.

Yksi syy yrityksen konkurssiin oli yrityksen yhden omistajan ja toimitusjohtajan Arto Huhtisen mukaan se, että kengät olivat liian kestävät.

– Jos ne ovat kotikäytössä, ne voi melkein antaa tyttärelle tai pojalle, Huhtinen sanoi Helsingin Sanomien (29.3.) haastattelussa.

Kengät olivat siis liian hyvät. Vielä kun kestäviä tohvelipareja oli vuosien 2007–2016 aikana myyty 2,5 miljoonaa kappaletta, uusille tossuille ei ollut kysyntää.

Tietenkin tuotetta olisi voinut päivittää ja muunnella.

Silloin kuluttaja olisi hamunnut viimeisintä mallia olevia Reinoja, mutta kun Reinojen vetovoima oli niiden perinteisessä tyylissä: Reinot ovat Reinot, eikä niihin liitetä turhia härpäkkeitä, eikä niitä tuunata kumisaappaiksi, lenkkareiksi tai käsilaukuiksi.

Herää kysymys, olisiko yritys vielä pystyssä, jos Reinot olisivat olleet heikompaa tekoa? Parin vuoden tohveleiden käytön jälkeen pohjan liimaus olisi pettänyt tai ompeleet revenneet.

Silloin rakkaat tossut olisi pitänyt uusia säännöllisin väliajoin. Työntekijät olisivat tikanneet uusia tohveleita Lieksan tehtaalla ja yrityksen kassakone olisi kilissyt.

Tämähän on täysin markkinatalouden logiikan mukaista.

Jotta uusia tuotteita menee kaupaksi, niiden pitää mennä säännöllisesti rikki, tuotteen tilalle pitää tulla uudistettu ja parempi malli tai uusia ostajia pitää löytyä kotimaasta tai ulkomailta. Muuten yrityksen rahavirrat tyrehtyvät ja edessä on Reinojen kohtalo.

Mediassa herää säännöllisesti kysymys, tehdäänkö tuotteista tarkoituksella heikkolaatuisia, jotta säännöllinen menekki olisi taattu. Kun televisio hajoaa muutaman vuoden välein, televisioiden tuotantolinjan äärellä riittää töitä.

Toinen vaihtoehto on uudistaa tuotetta jollain tavalla: joko kehittää sitä aidosti paremmaksi tai sitten tehdä siihen kosmeettisia viilauksia.

Tämän ongelman kanssa painivat muun muassa hammasharjoja tekevät yritykset. Kun tikun nokkaan on liimattu harjaksia, sitä on vaikea enää parantaa. Kännyköitäkin kehitellään jatkuvasti, mutta konkreettiset edistysaskeleet ovat harvassa.

Pari viikkoa sitten Reinojen ja Ainojen tarina sai onnellisen käänteen. Finlayson ja sen omistajat ostavat Reino- ja Aino-tossut, joten jos nykyiset tohvelit sattuvat menemään jostain ihmeellisestä syystä rikki, uudet saa hankittua tilalle.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (69)

Tämä on tyypillistä kaikille merkeille, että loppu tulee kun ei ymmärretä markkinoita. Reinot alkuun kun nimi ei ollut tunnettu oli kilpailukykyinen hinta. Sitten suosiota tuli niin tyypillisesti nimelle tuli hintaa. Hinta ja laatu eivät enää vastanneet. Ottaa huomioon, että monet vanhat ihmiset osti näitä niin hinta oli ratkasevaa. Turhaa selittää kestävyydellä koska kaikkihan tietää että ihmisiä koko ajan tulee lisää ja vanhenee ja tuotetta oli eri ikäryhmille. Myös kaikille on selvää, että kengät on monesti sellaiset, että niitä ei kukaan käytettynä osta vaan uudet pitää kaikkien ostaa kun kengät on hygienia tuotteita ja kengistä voi sienet jne... saada niin uusia varmasti reinoja olsi mennyt jos hinnat olisi pysyneet kohtuullisina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jostain luin, että konkurssin takana on eräs suuri kauppaketju, joka möi kenkiä alle omakustannushinnan. Tämän takia muut firmat eivät ottaneet tuotetta myyntiinsä ja täten myynti romahti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen olisi antanut reinojen valmistuksen loppua kokonaan, kuin siirtää tuotannon ulkomaille kuten Finlayson tekee. Toivottavasti ei ota tuulta alleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minäkin innostuin kun tytär toi lahjaksi, mutta eihän niitä jalassa voi pitää, siksi ehkä kestävät. Kärki outo, kanta leveä, ei saa sujautettua jalkaan, siinä muutama puute.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yrityksen pitää kehittää uusia tuotteita mikäli aikoo säilyä pidempään - sama juttu Angry Birds tai Nokia - puhelimia tehtiin pitkään samalla kaavalla ja hylättiin hyvät ja lupaavat meegot. Linnut ovat vielä toistaiseksi ihme mutta eivät nekään tule kantamaan, Rovio tekeekin paljon löytäääkseen uuden idean mutta ideoat ei kasva puussa. Ideat ovat pitkälti sattumaa. Kuten mikä tahansa yritys ja menestynyt liikebisnes tai patentti, paljon riippuu idean ajoituksesta ja tarpeellisuudesta että menestyykö tuote/yritys/idea. "Selfie-tikkukin" kuulemma patentoitiin jo 1980 luvulla mutta ei lie tahkonu rahaa siinä määri mitä se olis tahkonu 5vuotta sitte trendi ollessa kuumabuumi.

Tietty tohveleita olisi voinut alkaa myymään ulkomaille mutta olisko siellä ollut kysyntää? Luultavasti ei, eli uusi tuote olisi pitänyt lanseerata/keksiä. Nythän kuitenkin firma myytiin, uusi omistaja kuitenkin epäilyttää - tulevat tekemään tuotteesta mahd. heikomman jotta se kuluu käytössä nopeammin kuten kaikki länsimaalainen tavara iiiluureista lähtien aina valmiiksi kulutettuihin farkkuihin, ehkäpä tulee valmiksi kulutetut reinot? Jos useampi firma tekisi kuten reinot tehtiin niin maailmassa olisi vähemmän jätettä, ympäristö kestäisi ja kiittäisi. Mutta ei, meillä on iiluurisukupolvi joka ostaa uuden joka vuosi kun edellisiä hidastetaan uutisten mukaan ykkösillä ja nollilla ja tulostimia ennenaikaisesti hajotetaan myös ykkösil ja nollil

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin se on. Kokoajan vain puhutaan että pitäisi päästöjä vähentää, mutta jos oikeasti haluttaisiin sitä tehdä niin pistettäisiin tuotteille haittavero jos ei kestäisi tiettyä aikaa esim 10 vuotta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän tuo homma vain yli kuumentunut kun kysyntää oli. Siinä on tehty virhe arviointia ja puskettu kenkää kaikille halukkaille. Kestävä laatutuote täytyy hinnoitella oikein ja toisaalta se täytyy brändätä oikein ja kolmanneksi toimitus volyymit pitää olla sellaisia että bisnestä on helppo tehdä pitkään jos se siis on yrityksen tarkoitus. liian hyvää laatua on turha syyttää tai sanoa että pitäisi tehdä heikompaa tavaraa. Laadulle on aina kysyntää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luulisi että tässä ilmastonmuutoshysteriassa kestävä tuote on se jota arvostetaan.Kyllä sapettaa kun teini-ikäiselle ostaa kengät niin ne ei kestä kuin muutaman viikon,rahaa palaa ja jätevuori kasvaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuinkas monta työpaikkaa toi Finlaysonin ja kumppaneiden kauppa suomessa piti? Kiinaan meni valmistus. Lyödään suomen lippu kylkeen niin jo on taas niin kotimaista niin kotimaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei liian hyvä laatu ole syy, vaan uudet erilaiset puutarhacrossit ( vai millä nimellä niitä kutsutaan?) ym sandaalin tapaiset kengät toimivat monesti kätevämmin kuin perinteiset Reinot ja Ainot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huonot ne Reinot ovat. Kärki liian kapea ja kantaosa hölskyi. Ainakin minun kavioon.
Sain lahjaksi, mutta pitämättä jäävät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on romantiikkaa ilmassa aivan liikaa. Oli esine tai laite mikä tahansa niin kaikki on kiinni käyttöiästä, käytön laadusta ja vielä huollosta ja kunnossapidosta. Aivan niin kuin joku surkea pappara sanoo: " En ole ikinä ajanut kolaria" +"Eikä autoakaan ole tarvinnut vaihtaa 30 vuoteen".. Ei varmaan, jos ajaa kodin ja kaupan väliä 3 kertaa viikossa kertaa 5 km. Vanha sanonta: Olen peruttanutkin autoa enemmän kuin olet ajanut autoa eteenpäin on joskus paikallaan sanua.
Reinot eivät sovi minulle. Hölskyy jaloissa. Ainot olisi joskus mukavia muuten vaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muoti on rankin keino tehdä tuotteista lyhytkestoisia. Kuka kehtaa näyttää yllään viime vuoden tai edellisen vuoden muotituotteita? Samaa on sovellettu myös muihin tuotteisiin: kännykät, tabletit, läppärit, tietokoneet, TV:t, kodinkoneet, polkupyörät, autot, veneet, lasketteluvälineet, matkailuvaunut, kalusteet, asunnot, puolisot, ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Miten tällainen yritys voi mennä konkurssiin?"

Tossut haisivat pahalle heti hieman lämmettyään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainot ja Reinot ovat liian lämpimiä, ja aika liukkaita pihalla talviaikaan. Tuunataan hengittäviä pohjallisia ja pohjaan talvirengas laatua pitopohja. Tai riittää pohjaksi karkeampikuvionen kesäkumikin. Nykyinen on kovahkoa muovia. Nastoja ei kaivata.
terveiset konkurssipesään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksi Husqvarna-merkkistä pyörää (v. 1955 ja 1962). Päivittäisessä käytössä. Tunturi v 1971 ja 40v. Nilfisk pölynimuri, käytössä. Ylilaadukkaita tuotteita, teenkö reklamaation?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Husqvarna joutui myymään moottoripyöriensä valmistuksen ulkomaille jo 1980-luvulla ja niiden valmistaja on nykyään itävaltalainen KTM. Myöskin Tunturi on lopettanut omien mopojen valmistamisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suunniteltua vanhenemista on tehty jo teollistumisen alkuajasta lähtien, josta tunnetuin tapaus oli vuoden 1924 Geneven sopimus, jossa suurimmat mm. saksalaiset ja amerikkalaiset hehkulamppujen valmistajat sopivat hehkulampun kestoksi 1 000 tuntia vaikka ne olisivat voineet tehdä yhtähelposti ainakin 10 000 tuntia kestäviä hehkulamppuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (69)

Uutisvirta

10:00
"En halunnut tehdä pitkää kiekkoa, joten lähdin ylittämään keskialuetta kiekon kanssa" – Se kostautui ja pysyy kärppävalmentaja Toni Sihvosen mielessä ikuisesti Tilaajille
10:00
Tanssikansaa pursusi parketilla ja meno äityi hurjaksi Nuijamiesten lavan kulta-aikana – Nyt 60 vuotta täyttävälle tanssilavalle tullaan tanssimaan ei tappelemaan Tilaajille
9:53
Oululainen Zeffi tähtää suuruuteen online-kyselyiden miljardimarkkinoilla – "Kun seuraava vallanvaihdos tulee, aiomme olla markkinajohtaja"
9:00
Sähköauton latauspisteet kuuluvat työpaikoille ja taloyhtiöihin – hinta ei ole enää ylivertainen este puhtaammalle autoilulle
9:00
Joka viides pientalo tehdään nyt hirrestä, oululaisprofessori: "Mielikuva hirrestä on muuttunut modernien talomallien myötä" Tilaajille
8:15
Aura Saarikosken valokuvissa sumu valtaa mielen ja maiseman: "Teoksissa on yritystä löytää vastauksia, mutta ne ovat tuhoon tuomittuja yrityksiä"
8:08
Kun kesätyöt ovat kiven alla, itsensä voi työllistää myös yrittämällä – haukiputaalaiset nuoret pyörittävät tilausleipomoa kotoa käsin
29
Oulun kaupunginjohtaja: Sote-uudistusta kehitettävä palvelut edellä, maakunnan verotusoikeuden vaikutukset selvitettävä perusteellisesti
11
Kumpi tienaa enemmän euroedustaja vai kansanedustaja? – Brysselissä tilille voi kilahtaa kuukausipalkkioiden ja kulukorvausten lisäksi tuhansien eurojen veroton päiväraha
7
Sähköauton latauspisteet kuuluvat työpaikoille ja taloyhtiöihin – hinta ei ole enää ylivertainen este puhtaammalle autoilulle
7
Jari Kurri on Jokerien uusi omistaja, mutta kuka todellisuudessa kantaa taloudellisen riskin seurasta?
6
Oulun torialueen kehittämisen umpikuja seurausta kaupungin liian sinisilmäisestä suhtautumisesta yrittäjän esittämiin suunnitelmiin Lukijalta
6
Euroopan jättävä Jyrki Katainen: Suomeen on helppo palata – Nyt mietin, mikä muu voi sytyttää kuin politiikka
4
Tämä mies tietää, mitä Salkkareissa seuraavaksi tapahtuu – "Glamour on kaukana meidän hommasta", Ville Muhonen kertoo mökillään Siikajoella

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Pyörätiellä jalankulkijalla on oikeus valita kumpaa reunaa kulkee, oli koira tai ei. Lue lisää...
Tämä fakta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image