Talous

Kolme tuhatta kiloa sushia viikossa – Järvenpäässä sijaitsevan maailman parhaan ruokakaupan vetonauloja ovat sushi ja marketin oma jäätelö

Kari ja Pirkko Saari olivat lähteneet Helsingistä katsomaan voittajakauppaa ja noutamaan sushia isänpäiväksi. KUVA: Joel Maisalmi
Talous 8.11.2019 21:42
Hannu Toivonen

Järvenpään K-Citymarket valittiin maailman parhaaksi ruokakaupaksi. Asiakkaat kehuvat vuolaasti kauppaa, mutta alueen liikennejärjestelyt herättävät huolta.

Järvenpäässä harmaan taivaan alla seisoo aivan tavallisen näköinen K-Citymarket. Aivan tavallinen se ei ole. Sen ruokakauppa on nimittäin juuri valittu maailman parhaaksi.

Sisällä kaupassa järvenpääläinen Johanna Tossavainen työntelee viikonloppuostoksilla täytettyä ostoskärryä. Hänen mielestään voitto on ansaittu.

– Tämä on tosi monipuolinen ja täältä löytyy tuotteita, joita ei välttämättä löydy muualta, Tossavainen kertoo.

Erityisesti hän kehuu gluteenittomien tuotteiden ja juomien valikoimaa.

Ja tietysti ne sushit. Kaupan susheja voi pitää jo jonkinlaisena ilmiönä. Niitä on tultu ostamaan kuulemma jopa Turusta asti.

– Sushia tulee ostettua vähän liiankin usein, Tossavainen naurahtaa.

Maailman parhaassa ruokakaupassa on silmiin pistävän selkeää: tuotteet erottuvat hyvin toisistaan ja hyllyt ovat täysiä.

Kauppa on myös panostanut pieniin erikoisuuksiin. Myymälässä on oma jäätelötehdas, palvelutiskillä kärisee friteeratut kananpalat ja mehupisteessä voi nappia painamalla puristaa appelsiineista mehua pulloon. Kaupan erikoisuuksiin kuuluu myös pieni pizzeria.

"Kaksinumeroista kasvua kautta linjan"

Palkintoraadin perusteluissa Järvenpään K-Citymarketia kehutaan kaupaksi, josta on tullut pieneen kaupunkiin vierailukohde, jossa käydään säännöllisesti.

– Missä muut näkevät haasteita, K-Citymarket näkee mahdollisuuksia ja muuntaa ne tuottaviksi hankkeiksi, sanoo The European Supermarket Magazinen päätoimittaja Steve Wynne-Jones palkintoraadin perusteluissa.

Raati mainitsee myös, että kauppa on kehittänyt toimintaansa suurin harppauksin, ja se on "tehnyt kaksinumeroista kasvua kautta linjan".

Ruokakaupan kassojen läheisyydessä on pieni pizzeria, jossa Ugur Deniz paistaa pizzaa.

Voittoisan kaupan kauppiaan Markku Hautalan mukaan voitto on koko henkilökunnan ansiota.

– Olemme käyttäneet kaupan kehittämiseen runsaasti aikaa ja voimavaroja ja suhtaudumme kaikkeen tekemäämme pienintäkin yksityiskohtaa myöten intohimoisesti, Hautala sanoo tiedotteessa.

Sushien löytämisessä vaikeutta

Myymälän perällä sushit tekevät kauppansa. Helsingistä kauppaa katsomaan tulleet Pirkko ja Kari Saari poimivat parhaillaan japanilaisia herkkuja rasiaan.

Kolmessa linjassa oleva sushipisteessä on tarjolla päivän mittaan noin 60:tä erilaista sushia, ja niitä myydään noin kolme tuhatta kiloa viikossa. Sushit ovat tulleet tunnetuksi myös laadukkaasta riisistä, jota normaalisti saa vain Japanissa.

Pariskunta aikoo herkutella sushilla isänpäivän kunniaksi sunnuntaina.

Kauppa vaikuttaa heistä monipuoliselta ja etenkin palvelutiskit vaikuttavat heistä laadukkailta, mutta myös pientä kritiikkiä löytyy.

– Aluksi ihmeteltiin, missä sushit ovat, kun tämä on niin iso kauppa. Ensi kerralla löydetään paremmin, Pirkko Saari sanoo.

Kari Saaren mielestä kaupassa voisi olla hieman enemmän viitoitusta. Se auttaisi palvelujen ja tuotteiden löytämisessä.

Näkemystä 45 vuoden kokemuksella

Kaupan leipäosastolla häärii monelle kaupan kanta-asiakkaalle tuttu työntekijä. Ritva Puruskainen on työskennellyt myymälässä jo 45 vuotta, joista 40 vuotta leipäosaston hoitajana.

Pitkä työura loppuu tähän vuoteen, ja parhaillaan hän kouluttaa itselle seuraajaa leipäosastolle.

Ritva Puruskainen tuntee kaupan 45 vuoden kokemuksella.

Puruskainen uskoo, että voiton salaisuutena on myymälän monipuolisuus, jota täydentää pienet erikoisuudet, kuten jäätelötehdas ja sushilinjasto.

Puruskaisen hoitama leipäosasto sijaitsee aivan sushipisteen vieressä. Hän kertoo, että viikonlopun alla sushilinjastolla on jatkuvasti jonoa. Ennen jonot olivat vielä pitemmät.

– Silloin kun linjastoja oli vain yksi, jono oli kenkäosastolle asti, Puruskainen muistelee.

Puruskainen haluaa antaa voitosta tunnustusta kauppias Hautalalle. Erityisesti kauppiaan innostuneisuus ja uudet kehitysideat ovat tehneet vaikutuksen.

– Hänelle ei kelpaa tavallinen. Pitää olla parempi kuin muualla.

Ruuhkat huolena

Kaupan täydellä parkkipaikalla Pertti Sainio kantaa ruokaostoksia autolleen. Hänen mielestään kaupassa on niin paljon hyvää, että hän ei edes halua lähteä arvioimaan, mikä kaupassa on parasta.

Sainiolla on myös pieni huolen aihe. Hän on hieman huolissaan, kuinka alueen liikennejärjestelyt sujuvat.

Parhaillaan liikennevaloissa on pitkä jono autoja, joista suurin osa suuntaamassa kaupalle. Risteyksen sujuvuutta on tarkoitus parantaa siihen rakennettavalla kiertoliittymällä.

Hän uskoo, että se tuo apua liikenneruuhkaan.

– Mutta miten liikenne sujuu sen rakennusvaiheessa, pohtii Sainio.

Aikaisemmin kaupassa myös Johanna Tossavainen kertoi, että ruuhka-aikana parkkipaikan löytäminen voi olla vaikeaa.

Valinta maailman parhaaksi ruokakaupaksi tuskin helpottaa alueen ruuhkia lähiaikoina.

Maailman paras ruokakauppa

K-Citymarket Järvenpää on valittu maailman parhaaksi ruokakaupaksi IGD Awardsin Store of the Year 2019 -kilpailussa.

IGD on kaupan alan britannialainen tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio, joka vieraili noin tuhannessa kaupassa ympäri maailmaa.

Vierailujen perusteella he tekivät osasta kaupoista raportin, jossa niitä arvioitiin.

Kilpailun parhaat palkittiin torstaina IGD Awards -tapahtumassa Lontoossa.

K-Citymarket Järvenpään lisäksi vuoden paras ruokakauppa -kilpailun finaaliin pääsivät Giant Heirloom, Philadelphia (USA), Sainsbury's, Selly Oak (Iso-Britannia), Sam's Club Now, Dallas (USA), Pão de Açúcar, São Paulo (Brasilia), SuperValu, Clonakilty (Irlanti) ja Fooby, Lausanne (Sveitsi).

MAINOS

Kommentoi

Jonotin tässä eräänä päivänä, ennen tätä palkintoa, ainakin 10 minuuttia kaupan pihalta pääsyä liikennevaloihin keskustaan päin, joten etenkin ruuhka-aikoina ei liikenne suju. Kaupassa itsessään ei ole valittamista, mutta teen ostokset mieluummin muualla siihen saakka kunnes liikenne vetää paremmin eikä tarvitse pitkiä aikoja jonotella.
Samoin parkkipaikalle merkittyjä ylityspaikkoja koska nyt asiakkaat kärryineen kulkevat autojen seassa miten sattuu ja peruuttaessa tullut vähältä piti tilanteita kun ei jalankulkijoita aina huomaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mää haluaisin sinne myös äijäparkin elikkä paarin josa tarijolla on on sitä hyvvää lientä jotta äijät jaksaa oottaa muijiasa sillä aikaa ku ne on ostoksila.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko tuo sushien noukkiminen asiakkaiden toimesta itsepalveluna (jutun kuvassa) kovinkaan hygieenistä? Tiedä mitä kaikkea pölyä, likaa, ihohilsettä, kissan tai kotieläinten karvoja ym. tippuu sushien päälle päivän mittaan, kun lukuisat eri asiakkaat kurottelevat niitä rasioihinsa...?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkialle kaupassa irtoaa pölyä, likaa, ihohilsettä, kissan tai kotieläinten karvoja ym. etkä voi niiltä välttyä.
Pitäisikö meidän mielestäsi kietoutua kokovartalokumiin jotta kaupassa käynti olisi hygieenistä?
Kuinka hygieenistä on torilla myytävät tuotteet tai ulkona loimutetut kalat? On paljon asioita joista joutuu kärsimään ja vain siksi, että onneksi emme ole liian tiukkapipoja kaikkien asioiden suhteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarjolle laitetut sushit eivät ehdi siinä kauaa olla, joten en usko että pölystä ja liasta tulee ongelmaa. Jokainen asiakas ottaa puhtaat ottimet linjan alussa ja laittaa ne pois linjan lopussa, joten tämäkin takaa hygieenisyyden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sinne mitään Tipu pitkillä ottimilla niitä poimitaan ja tuotteet otetaan etummaisesta rivistä tuotteet loppuu nopeasti ja uutta tulee lisää ei tavara seiso siinä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pystynyt oululainen kauppa taaskaan lähellekään samaan. Hyvä kauppa tuo tosiaan on ja helppo tulla paikalle sekä omalla autolla, että julkisella. Parkkipaikkoja on hyvin, eikä liikenneongelmia ole koska kokoojakatujen varessa sijaitsee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

1) Kaikki K-kaupat kallimpia ostospaikkoja
2) laatu ivalon inarista, never ever edes sinnepäin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mukava, että on suunnan näyttäjiä. Tästä on hyvä ottaa mallia.
Oulussa on Kaakkirin Citymarketissa sushibuffet, mitä ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa hyväksi: valikoimassa kolmea erilaista ja nekin kuivuneita/epämuodostuneita. Kävin alkuviikosta keskellä päivää ostamassa laatikollisen, enkä toista kertaa mene. Saisi kauppias käydä ottamassa Järvenpäästä mallia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä kävin myös ja oli todella hyviä. Oli kyllä useampaa sorttia silloin. Voi olla ,että väliilä on vähissä kun menee yhtäkkiä enemmän kuin ehtii tehdä. Ei pidä tuomita heti kun vasta alkaneet tuottaa kyseistä palvelua.
Itse olisin kyllä käynyt antamassa palautetta. ???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi sinunkin joskus päästä maistelemaan laatutuotteita niin tietäisi milloin kannattaa jotain tuotetta alkaa kehumaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, käyty on. Liikennejärjestelyt ja parkkipaikat ei ole parhaasta päästä, muuten kyllä aika hyvä meininki. Leipäosasto on hyvä. Puruskainen osaa hommansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

10
Valtuusto päätti: Ruoantuotanto keskitetään Oulun Tuotantokeittiöt Oy:lle
8
Valtuustoaloite esittää villin idean korkealle kurottavasta korkean koulutuksen ja liike-elämän kampuksesta Raatinsaareen
6
Ulkoministeri Haavisto al-Holin jupakasta: Ylin virkamiesjohto on vakuuttanut, ettei mitään lainvastaista ole tapahtunut
6
Oulun kaupunginvaltuusto hyväksyi ensi vuoden budjetin – "Valtuutettujen hyväksyttyjen muutosesitysten ja ponsien vaikutus nolla euroa", kommentoi kaupunginjohtaja Päivi Laajala
6
Kierrätetäänkö Siikajokivarressa iskulauseita? "Se lausehan on ilman muuta meidän, sitä on turha siikalatvasten omia"
5
Tekemällä tehty ongelma murjaanien kuninkaasta Lukijalta
5
Varjakan saaresta voi tulla ryhmämatkailun helmi, kohde voisi tukea myös kulttuurikaupunkihanketta Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

10.12.

Fingerpori

10.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image