Talous

Kärkkäri on Kotivaran imagotuote

Grilliasiakkaiden suosikki. Sari Pietarila ja Tuija Kokko (oik.) pakkaavat kansaliikkeen pelastamaa kärkkäriä. Toimitusjohtaja Jorma Orvola (vas.) luottaa myös seuraajansa Markku Lampelan arvostavan yrityksen saamaa asiakaspalautetta. KUVA: Eljas Sallmén
Talous 17.6.2005 0:00
Pekka Siltanen
Toimitusjohtaja Jorma Orvola on ensi töikseen halunnut opettaa seuraajansa Markku Lampelan syömään Kotivaran kuuluisaa grillikärkkäriä.

Koulutus tapahtui Jorma Orvolan suosimalla Oulun Höyhtyän grillillä, jossa kärkkärit tarjoillaan oikeaoppisesti paperikääreestä runsaan sinapin ja raa´an sipulin höystäminä.

Erityisen hyvä jälkimaku, muistelee ensikokemustaan syyskuun alussa oululaisen meetvurstitalon toimitusjohtajana aloittava Markku Lampela.

Jorma Orvolan, 56, tavoin Kotivarasta eläkkeelle elokuussa jää hänen kaksoisveljensä myyntijohtaja Pekka Orvola.

Melkein perinneruuan asemaan Oulussa noussut vähärasvainen ja ohrasuurimoa sisältävä grillimakkara oli pari vuotta sitten kadota historiaan.

Oululainen lihatalo teki silloin liha-alan kiristyneestä kilpailusta omat johtopääksensä ja valitsi selviytymistiekseen muuntumisen makkarataloksi ja keskittymisen entistäkin voimakkaammin meetvurstien valmistajaksi.

Päätös sisälsi keittomakkaroiden tuotevalikoiman voimakkaan supistamisen. Mutta kun Oulun ulkopuolellakin tunnetun kärkkärin huomattiin kuuluvan lopetettaviin tuotteisiin, heräsivät oululaisten grillien uskolliset asiakkaat.



Ei liian leveää tuotepolitiikkaa


Kotivaran päätös synnytti Suomessa kansanliikkeen, joka johdatteli yrityksen tekemään tuotteen kohdalla täyskäännökseen.

"Päätöksen pyörtäminen oli ehdottoman oikea ratkaisu. Jääräpäisyys olisi merkinnyt arvaamatonta imagotappiota ja aiheuttanut myös kaupallista tappiota", toimitusjohtaja Jorma Orvola kiittelee jälkikäteen yrityksen historiassa perin harvinaista asiakaspalautetta.

Markku Lampela on perillä kärkkärin lopettamisuhan aiheuttamasta kohusta, mutta hänen työsopimukseensa ei ole sälytetty minkään yksittäisen tuotteen, edes kärkkärin, säilyttämisvelvollisuutta.

Kotivara on kuitenkin saanut kärkkäristä niin vahvan imagolisän, että uusi toimitusjohtaja ottaa sen Jorma Orvolan mukaan tietenkin huomioon kaikissa tulevissa päätöksissään.

Jos kärkkäri säilyy Kotivaran erikoistuotteena, Juha Lampela on tyytyväinen makkaratalon voimakkaasta painottamisesta meetvursteihin. Keskikokoisiin lihanjalostajiin kuuluvan yrityksen voimat eivät hänen mukaansa riittäisi kovin leveään tuotepolitiikkaan.

Kun tuotteet ovat hyviä ja tunnettuja ja tukevasti kaikkien kaupan ryhmien hyllyvalikoimissa, keskittyminen niihin on ehdottoman oikea ratkaisu, hän hyväksyy.

"Kotivaralle on valittu huolellisesti strategia. Tarvetta sen muuttamiseen ei ole", Lampela linjaa pari kuukauden työkokemuksella.

Kotivara kokoaa tämän hetken 9-10 miljoonan euron liikevaihdostaan meetvursteilla 80 prosenttia.

Ehdoton ykkönen kestomakkaroista on kärkkärin tavoin yrityksen merkkituotteeksi noussut venäläinen meetvursti. Sen osuus tuoteryhmästä on noin 40 prosenttia.

Jorma Orvolan mukaan merkkimeetvurstin osuuden kasvattaminen on yhä yrityksen tavoitteissa.

Markus Lampela uskoo, että tavoitteeseen päästään syventämällä markkinointia. Kuluttaja ei hänen mukaansa välttämättä tiedä, että laatumeetvurstin valmistaminen on verrattavissa herkkujuuston tekoon: kummankin salaisuutena ovat huolella valitut raaka-aineet, vuosien opettama valmistustekniikka ja huolellisesti säädelty pitkä kypsytysaika.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

15:38
Oulun yliopiston kansainvälisiin tutkinto-ohjelmiin 1870 hakijaa – hakemuksia tuli sadasta maasta
15:32
Oulun viestintäjohtajan virasta kilpailee enää kolme hakijaa – Päivi Laajala tekee päätöksensä helmikuussa
14:58
Kreikan parlamentti valmistautuu jännittävään äänestykseen Makedonian nimestä
14:57
Kolmatta kertaa nuorten MM-pronssille hiihtänyt Anita Korva: "En olisi pari kuukautta sitten uskonut"
14:46
Puhe kansakunnan tilasta on yli 200 vuotta vanha perinne – Asiantuntija ei usko tradition katkeavan, vaikka puheen ajankohdasta tuli kiistakapula Yhdysvalloissa
14:22
Maarit Feldt-Rannan syöpä on uusiutunut – SDP:n kansanedustaja jää sairauslomalle
14:14
Suomessa noin 500 maitotilaa lopettaa toimintansa vuosittain – Erilaisina tuotteina kulutetusta maidosta joka kolmas litra tulee ulkomailta
65
MT: Lidlin salmonellaa sisältänyt jauheliha havaittiin Oulussa – "Takaisinvedossa on kyse kuluttajan varoittamisesta"
53
Viime kesän kuivuus toi noin 10 prosentin korotuksen sähkölaskuun – sadekesä pudottaisi sähkön hintaa, muttei sähkölaskun loppusummaa
52
Työttömyys laski Pohjois-Pohjanmaalla 16 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna – työttömien määrä laski 3 800 hengellä
34
Hailuodon kiinteän yhteyden rakennustyöt voisivat alkaa loppukesästä 2020 – "Valtio alkaa maksaa, kun liikenne menee yli"
33
Qstock yhteistyöhön design-yritys Vallilan kanssa – muun muassa Pikisaari, Rautasilta ja toriaitat koristavat festivaalikassia
31
Pieni vauva jäi pakkasella autoon Iskon Nesteellä – äiti oli tankkaamassa ovien napsahtaessa lukkoon, palokunta ja hinauspalvelu hätiin
26
Pohjantuuli puhaltaa – Oulunsalon Riutunkarin tuulivoimalat halutaan korvata uusilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

249 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Myynti ikäihmisille

Eiköhän ne tiedot rauhanyhdistyksellä vaihda omistajaa. Sopivasti uskonveljet töissä paikoissa, jossa pääsee käsiksi tie... Lue lisää...
Lukija

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image