Talous

IBM: Op­pi­lai­tok­sil­la vaikeuksia kouluttaa it-alan osaajia

Talous 7.12.2012 11:49
Kaleva

Vain joka kymmenes oppilaitos antaa teknologian alan opiskelijoilleen riittävät valmiudet työelämää ajatellen. Onnistuneiden oppilaitosten opinnoissa huomioidaan kehittyneitä teknologioita kuten liiketoiminta-analytiikkaa, sosiaalista liiketoimintaa, mobiiliteknologiaa ja pilvipalveluja.

Tulokset käyvät ilmi IBM Tech Trends -raportista. Selvitystä varten haastateltiin yli 1900 it-alan ammattilaista ja opiskelijaa eri puolilta maailmaa.

Lähes puolet vastaajista oli sitä mieltä, että oppilaitoksilla on suuria vaikeuksia kouluttaa teknologioiden osaajia ja vastata kasvavaan kysyntään.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Paskan jauhantaa. IBM:llä itsellään on vanhentuneita käsityksiä. Kankea ja kallis putiikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika ilkeää läppää sinällään, mutta niinhän tämän on Kaleva kaivanutkin esiin sopivasti?

IBM onkin se "paras puhuja", sillähän ei enää PC liiketoimintaa ole ja kelläs tietoteekkarilla olisi kosketusrajapintaa IBM:n suurkoneympäristöön? Millä kurssilla opetetaan Cobolia? Kai IBM tietää, että nuo asiat menevät "kovalta jätkältä" perstuntumalta, jos elinikäiseen työrupeamaan lähtee. IBM itsekkin puuhastelee x86-64 palvelimien parissa, mikä ongelma siinä on, että opiskelijoilla on käsitys tietojärjestelmän rakentamisesta niin laajalla tietotaidolla, että perusPC on klusteroituna tehokkaampi ratkaisu, kuin partitioitu supertietokone?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luulisi IBM-alan olevan kiinnostunut kouluttamaan opiskelijansa rekrytoituaan talon tavoille. Vai onko kyseinen toimeliasuuden haara jo niin yksipuikkoista, että jokainen voi mennä mihin tahansa firmaan ja alkaa sanan tien vääntää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinasta saataisiin kyllä osaavaa ja vähääntyytyvää työvoimaa vaikka kuinka paljon! Työnantajat! Ottakaa kiinalaisia hommiin niin säästyy palkkakustannuksissakin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai onko kyse sittenkin muulla tavoin "sopivan" työvoiman tarpeesta? Sillä onhan tunnettua se, että todella osaava ja kykenevä työntekijä ei ole hyväksi jo olemassaolevalle työyhteisölle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ICT:n oppiminen on jo nyt monelle opiskelijalle yli ymmärryksen käyvää. Vaatimustaso on yksinkertaisesti noussut inhimillisesti ajatellen monelle liian korkealle. Toisaalta alan palkkaus pitäisi olla vähintäänkin kolminkertainen nykyiseen verrattuna, että se vastaisi työn vaativuutta. Vertailukohteena vaikkapa lääkärin ammatti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koulutus voi olla, osin, myös liian edistyksellistä. Tämän huomasin eräällä toisella alalla kun valmistuin ja siirryin työelämään. Uusimmat jipot osaavana oli kauhistus osata tehdä lähes kaikki tuotannollinen työ paremmin kuin sillä hetkellä firmoissa tehtiin. Melkoinen sopeutuminen vanhoihin käytäntöihin oli edessä. Hiljaa hivutamalla joitakin prosesseja sai muutettua, kun muutosvastarintaa luonnollisesti ilmeni. Ideasta toteutukseen ja käytäntöön implementointiin meni monesti useita vuosia. Mainittu aika vaihtelee runsaasti eri alojen välillä. Muutosykli ohjelmistotuotantoalalla voi olla yksi nopeimmista, kun tuotantovälineet(tekijät+osaaminen+tietokoneet+toimitilat+ohjelmointisofta lisensseineen+jakeluinfra) on päivitettävissä suht. pienin pääomakustannuksin verrattuna infrapuolen investointeihin. Firmojen pitää ensin tienata jostain rahat uusinvestointeihin....kova kate pitää saada tuote- ja palvelumyynnistä, jotta voi investoida velattomasti.

Sinällään koulujen opetusohjelmiin voisi vielä jotenkin lisätä advanced-kursseille yrityksille ja yhteisöille tuotettavia pienharjoitusohjelmistoja modulaarisesti toteutettuina, niin tilaaja voi valita sopivat tuotteet opiskelijoilta. Ikävä se on softaa vääntää pöytälaatikkoon ;o) opintojen loppuvaiheessa, mielellään sitä tekisi käyttöön, vaikka edes pieninä palasina koordinoituun kokonaisuuteen. Opinnot ovat kuitenkin niin lyhytkestoisia verrattuna oikeiden ohjelmistoprojektien usein monivuotisiin toteutuksiin, joten aikamoisia yhteensovitutusratkaisuja pitäisi kehittää edelleen.

Edelleen ohjelmointikieliä on hirmuinen määrä, jatkuvasti saa opiskella jotain uutta o-kielten versiota ja taas uudessa projektissa seuraavaa. Oikeiden o-kielen valinta opiskeluvaiheessa on vaikea asia. Aiheesta voisi jatkaa pitkään, mutta pidetään tämä kommentti nyt lyhyenä. Koulut voisivat tarjota yhdessä laajaa opintovalikoimaa, josta valmistunut opiskelija voisi hankkia täydennystä . Siten valmistuminen ei pysäyttäisi osaamisen kehittymistä niin äkillisesti. Fimat ja koulut kipinkapin toteuttamaan yhdessä uutuuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, koulujen opetusohjelmat tulisi uusia joka vuosi vastaamaan viimeisintä it-sirkuksen trendipelleilyä. Haloo nyt vähän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen samaa miletä ettei pelkkä ammattikoulutus riitä vaan tarvitaan vuosien kokemusta oikeassa ympäristössä jotta tulisi ammattillaiseksi. Harrastamalla kotioloissa ei tulla ammattilaisiksi, paitsi ehkä koodariksi. Meitä ihmisiä on eri tasoisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pari vuotta it hommia opettaa parhaiten alalle jos on jotain pohjaa ja kykyä kysellä asioita mitä ei osaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pirstaleisia ja sinne tänne olevia kursseja. Ompa kumma ettei työnantajia kiinnosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen lauluja laulat kenen rahoja kulutat. Paljonko IBM in sijoittanut IT-kouluihin rahaa tai tietotaitoaan Suomessa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun Yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitos on surullinen esimerkki tästä. Joskus tuntuu, että TOL:lla ei ymmärretä, minkälaista osaamista oikeassa työelämässä tarvitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

TOLlilla taitaa tosiaan olla prosessi-byrokratia liian suuressa roolissa. On kummallista, miten oppilaat eivät tiedä käytännön ohjelmoinnista juuri mitään, vaikka ovat opiskelleet jo vuosia. TOL voisi kokeilla vaikkapa versiohallinnan perusteiden opetusta, toisaalta copypaste-koodauksen opetuksen voisi jättää väliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun piirrellään neliöitä ja yhdistellään niitä nuolilla niin syntyy ohjelmistoja. Vielä kun pyöräytetään muutamat esseet niin kyllä lähtee ammattilaisen ura nousuun...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muutaman vuoden pikakursseilta ei tule oikeita ammattilaisia. Todelliset taidot opitaan vasta käytännön työssä tai harrastuksen kautta. Suurin osa parhaista ammattilaisista onkin itseoppineita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

8:03
Turkki suostui Yhdysvaltojen tulitaukoehdotukseen, tauko kestää viisi päivää
8:00
Finnveran toimitusjohtaja: Vanha klisee pätee yhä suomalaisissa yrityksissä – vientikauppaa ei osata Suomessa Tilaajille
7:00
Rakentamisen isot hankkeet pitävät Oulussa työmaat kiireisinä, Kempeleessä vauhtia tuo yksityinen rakentaminen Kaupallinen yhteistyö
7:00
Elektro-poppari James Blake on elävänä elementissään Suvilahdessa
7:00
Päivän elokuvapoiminnat: Auschwitzin rannaton painajainen heijastuu Saulin kasvoilta
7:00
Rion paralympiajoukkueesta tippuminen ei lannistanut oululaista Jussi Lotvosta – nyt tähtäimessä on ensi kesä ja Tokion paratriathlonmatka Tilaajille
7:00
Näkökulma: Liha on saanut liian suuren roolin ilmastotaistelussa – mustavalkoinen päätös nostatti mustavalkoisen keskustelun

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi Pohjois-Savon ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivästä alkaen Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Köyhän ihmisen elämä ei ole ihmisarvoista elämää

aloittaja on sorrettu? 99% syyllinen omaan köyhyyteen ja kurjuuteen katsoo peilistä takaisini. Muita on aina helppo syy... Lue lisää...
ja miten....

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.10.

Fingerpori

18.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image