Talous

Hallitus esittää korjausta au­to­ve­roon – ­voi­maan jo tänään

Verot muuttuivat, koska syyskuun alussa käyttöön otettiin uusi kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä mittaava WLTP-testi. Kuvituskuva. KUVA: Ponkala Lauri
Talous 3.12.2018 15:53
STT

Uuden mittaustavan aiheuttamien muutosten vaikutus veroon oli ennakoitua suurempi.

Hallitus esittää muutosta syyskuun alusta voimaan tulleisiin autoverotaulukoihin. Valtiovarainministeriö kertoo tarkoituksen olevan, ettei autovero kiristyisi ennen syyskuuta voimassa olleisiin vanhoihin verotaulukoihin verrattuna.

Verot muuttuivat, koska syyskuun alussa käyttöön otettiin uusi kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä mittaava WLTP-testi. Se mittaa entistä tarkemmin autojen päästöjä, mikä johtaa testeissä suurempiin päästölukemiin kuin vanhassa testissä.

Tuolloin edellytettiin, että verotuksen taso pysyisi ennallaan verrattuna vanhaan päästömittausmenetelmään. On kuitenkin osoittautunut, että muutos on kiristänyt autoveroa.

–  Hallitus toimi rivakasti ja vastuullisesti. Autoveromuutoksen toteutustapa on kuin oppikirjasta: yllättäen ja yön yli, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tiedotteessa.

Uusia verotaulukoita sovelletaan tästä päivästä lähtien verotettaviin autoihin. Hallitus antaa esityksen lainmuutoksesta keskiviikkona.

Eduskunta on edellyttänyt, että valtiovarainministeriö seuraa WLTP-mittauksen vaikutuksia verotukseen. Määräaika mahdollisille korjaustoimille oli tämän vuoden loppu, mutta ministeriö toimi nopeammin.

Syyskuun alussa voimaan tullut verotaulukko perustui EU-komission tutkimuslaitoksen aineistoon. Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n ja Liikenteen turvallisuusviraston Trafin selvityksen mukaan mittaustavan muutos on kuitenkin nostanut mitattuja päästöjä ja siten veroja jonkin verran enemmän kuin oli ennakoitu.

Autoala tyytyväinen

WLTP:n ottaminen käyttöön on sekoittanut autokauppaa. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin marraskuussa yli kymmenen prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Ennen syyskuuta ensirekisteröinnit olivat kasvussa.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen on aiheuttanut harmaita hiuksia niin kuluttajille, autokaupalle kuin verottajallekin koko Euroopassa.

–  Suomessakaan ei vältytty harmilta, mutta nyt saavutettu lopputulos on erinomainen – se takaa, että hallituksen tavoitteet autokannan nopeammasta uudistumisesta ja autoilun verotuksen painopisteen siirrosta hankinnasta käyttöön toteutuvat, Rissa arvioi.

Autoala kertoo olevansa tyytyväinen, että hallitus korjaa autoverotusta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (82)

Tuo muutos vaikuttaa vain sen verran, että uutta autoa ostavat hankkivat hieman isomman ja isopäästöisemmän auton. Vanhat autot jatkavat jatkavat vanhenemistaan ja pysyvät liikenteessä. Ainoa vaikutus on että suomalaiset autokauppiaat saavat hieman paremman aseman verrattuna ulkomailta ostettaviin isoihin autoihin. Saasteet eivät vähene, mutta autoja on enemmän. Romutuspalkkio?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei mitään merkitystä. Jos tällä luullaan estettävän vanhojen autojen maahantuonti, niin ei toimi. Katsokaa vaikka alkuvuotta ja viime vuotta. Kaikki uudet autot saastuttavat vähemmän käyttövoimasta riippumatta kuin ne 10 v vanhat tuontiautot. Eri asia on se kuinka paljon niiden valmistus saastuttaa. Sitähän tällä ilmastokaupalla ei haeta. Nopein ja tehokkain ratkaisu olisi poistaa autovero ja siirtyä käytön verotukseen. 10 % korotus polttoaineveroon voinee olla aika lähellä. Lisäksi saadaan turvallisempia autoja liikenteeseen jolloin kulut sitä kautta pienenevät yhteiskunnalle inhimillisten arvojen lisäksi. Tämmöinen pyöritys vain elättää virkamiehiä ja haittaa kauppaa sekä ympäristöä. Ei täällä kehäykkösen ulkopuolella pärjää ilman autoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennustan, että tuonkin alennuksen joutuvat pitkäaikaissairaat ja vammaiset maksamaan luopumalla lääkkeistä ja ruoasta. Heidän verotuksensa on noussut jatkuvasti kovaa tahtia, erilaisten tasaveron luoteisten maksujen takia. Niillä on rahoitettu erilaisia luksusprojekteja. No, pääasia että muutenkin hyvin toimeentulevilla on jatkossa varaa hienompiin autoihin. Eihän 'kelkasta pudonneill' ole ihmisarvoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletpa lapsellinen tarinoinesi. Toivotaan, että nyt on hyvä mieli kun pääsit satusi ulostamaan.
Toivottavasti opit joskus myös kommentoimaan totta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä lisä se on pienikilisä verottajan kirstuun, kun syyskuussa nostivät autoveroa ja nyt laskivat sen takaisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

1000 euroa alennusta 25000 euroa maksavasta autosta. Yhtä naurettava summa kuin romutuspalkkiokin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turhaa teille on mitään alennuksia antaa, ennemmin lisää hintaa pitää laittaa, niin saatte tarpeeksi nillittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Melko huono matikkapää on pitänyt olla että on vaikuttanut enemmän kuin ennakoitu...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

autovero pois ja tietullit tilalle ja maksut käytön mukaan,niin on reilua.keskustassa ajokielletään reiselillä ja nastakumeilla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse tienaan n.120 000 vuodessa ja vaihdan n. 10 vuoden välein uuden A8 Audin. Pidän turvallisesta isosta autosta kesät talvet. Päästöt korkeat mutta tämä onkin porvari auto. Ei rahvaille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla on muutaman vuoden ollut Audi R8, 5,2 litraa V10 kyllä syö kaiken mitä antaa. Päästää mitä päästää, mutta ai että on mukava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sulle ei oo varmaan kukaan kertonu että tuloilla ja autoilla pröystäily keskustelupalstalla on jo niin viime kauden juttu....!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä tienaan saman kuin sinä parissa kuukaudessa. Enkä aja itse, vaan istun uudenkarhean loistoauton takapenkillä. Oikeasti rikas ei aja itse eikä ole Suomessa kitumassa talvella. Suomen porvarit ovat maailmanmittakaavassa köyhää rahvasta..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi rassu kun et ymmärrä kommentoinnin pointtia, mutta sai se ainakin sinut provosta kateelliseksi. (sarkasmi)
Sinä jos tosiaan saisit muuta kuin tukia, tuskin olisit täällä kommentoimassa, mutta jokainen tyylillään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä on vm 2002 1.4 Golf ja vm 2016 1.2 Fabia. Molemmat bensa-autoja. Päästöt ovat taulukoissa luokkaa 168g ja 109g sadalle kilometrille. Polttoaineen kulutuksessa on eroa 1L sadalle kilometrille, joten merkityt co2 päästöt eivät voi pitää paikkansa. Milloin hallitus korjaa ja huomio tämän 100% varmasti väärän tiedon ajoneuvoveroissa. Vanha Golf pesee varmasti kokonaisuudessa uuden auton ekologisuudessa vielä pitkän aikaa ja en todella usko, että turvallisuudessakaan on käytännössä mitään eroa. Autonmyyjien markkinoitipuheita, kun ei pidä ottaa todesta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä ole montaa järjellistä kommenttia asian tiimoilta. On hyvä, että autovero alenee ja vielä parempi, kun se poistuu. Kauaa ei enää tarvitse odottaa. Lapsiperheet ja syntyvyys kiittävät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oliko oma kommenttisi sitten luokiteltavissa muuhun kuin turhaan kommenttiin, jossa nolosti ylennät itsesi toisia paremmaksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Napeilla pelaa hallitus edelleen. Keskihintaisen auton hinta 30000 ekeä vero laskee noin 1000 ekeä. Harvalla joka todella tarvitsee autoa on mahdollisuutta ostaa keskihintaista autoa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka kolmas vuosi vaihdan uuteen ja tienaan 32 000 € vuodessa. Ihan hyvin voi ajaa uudella autolla, ei se paljoa vaadi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No siinäpä ei sitten oikeastaan mitään harrastusta, taloa tai perhettä voikkaan olla seassa kun kaikki rahat voi törsätä autoon. Noh, jokainen taaplaa tyylillään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (82)

Uutisvirta

21:18
Senior Advisor, herra Jalonen – Heinäpään haukka Kari Jalonen on Saksan maajoukkueen valmennuksen neuvonantaja Tilaajille
21:13
Tie 27 suljetaan liikenteeltä Haapajärvellä tiistaiksi rummunvaihdon vuoksi
20:49
Vincentilta lopetettiin elämää ylläpitävä hoito – Ranska on seurannut Lambertin perheen kiistelyä vegetatiivisessa tilassa olevan miehen kohtalosta
19:38
Suomalaisravintola joutui äärivasemmistolaisten ilkivallan kohteeksi Berliinissä – SS-muistoyhdistystä johtaneen osaomistajan eroilmoitus ei lopettanut iskuja Tilaajille
19:37
Kolumni: Sukellus MM-kisakaupungin sykkeeseen –  "Kosicen MM-isännillä on oudon kiero huumorintaju"
19:24
USA:n yleisesikunnan edustaja kehuu vuolaasti Rovajärven ampuma-aluetta – kansainvälisessä harjoituksessa ammuttiin maanantaina kovapanoksilla
19:11
Jukka Jalonen Leijonien pelitavasta: "Meillä on joka pelissä sauma voittaa"
124
Google asettaa Huaweille Android-käyttöjärjestelmän päivityskiellon – Petteri Järvinen: "Tämä on suomalaisille terve muistutus"
91
Vasemmistoliitolla vaikea hyväksyä talouden reunaehtoja: Hallitusneuvottelut keskeytyivät aamulla puoleen päivään saakka
63
Moni nuori pilaa elämänsä, kun luottotiedot menevät – Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Sara Mella: ”Pikavippimaailma saatava valvonnan alle”
39
Oulun yliopisto: Ilmastonmuutos aiheuttanut jo huomattavia vaikutuksia makean veden kiertokulussa arktisilla alueilla
30
Kuitukaapelin katkeaminen vaikeuttaa kaupankäyntiä Kaakkurissa, kun maksupäätteet eivät toimi – vika saadaan korjattua ehkä maanantain aikana
25
Päivi Räsänen tyrmää myöhäiset abortit – "Näissä on kyse lapsensurmasta"
19
Poliisilla harjoitusoperaatio Patelan omakotitaloalueella – mukana myös Hevi-panssariauto

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi moottoritiellä ei noudateta nopeusrajoituksia

Siksi koska keskikaiteella erotetulla moottoritiellä kuoleman tai vakavan loukkaantumisen todennäköisyys lähentelee noll... Lue lisää...
Homtom

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image