Talous

Ensin sähköjohtoja uudistetaan kaupungeissa, sitten maaseudulla – asiakkaat maksavat säh­kö­kat­kok­sis­ta aiheutuneet kustannukset lopulta itse

Vuoden 2018 tammikuussa tykkylumi sai puut kaatumaan sähkölinjan päälle Suomussalmella.
Talous 2.1.2019 16:59
Jaana Mattila

Asiat ovat parantuneet paljon siitä, kun edellinen myrsky koetteli Suomea viisi vuotta sitten, kertoo teollisuusneuvos Petteri Kuuva työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Aapeli-myrsky katkaisi sähköt tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 120 000 asiakkaalta ympäri maata Pohjois-Suomea lukuun ottamatta.

Energiaviraston mukaan keskiviikkoaamuna yhdeksän jälkeen 86 000 sähköyhtiön asiakasta oli ilman sähköä ja neljältä iltapäivällä enää 33 000.

Teollisuusneuvos Petteri Kuuva työ- ja elinkeinoministeriöstä toteaa, että asiat ovat muuttuneet ja parantuneet paljon sen jälkeen kun Eino-myrsky katkaisi sähköt noin 230 000 kotitaloudelta marraskuussa 2013.

Sähköyhtiöt ovat hankkineet esimerkiksi älyverkkosovelluksia, joiden avulla ne pystyvät paikantamaan vian järjestelmässä ja rajaamaan vika-alueen pieneksi sekä lähettämään asiantuntijat suoraan sinne, missä vika on.

Tilannetta on parantanut myös vuonna 2013 voimaan tullut sähkömarkkinalain muutos.

Se velvoitti sähköyhtiöitä rakentamaan jakeluverkkonsa niin, että myrskyt tai lumikuormat eivät saa aiheuttaa enää yli kuuden tunnin sähkökatkoja asemakaava-alueella. Sähkökatko ei saa ylittää 36:ta tuntia muillakaan alueilla.

Sähköverkkoa parannetaan ensin siellä, missä on ihmisiä

Sähkönjakeluverkkoyhtiöille annettiin 15 vuotta aikaa toteuttaa sähkönjakelun toimitusvarmuus lakivaatimusten mukaiseksi.

Tämän vuoden loppuun mennessä vaatimusten täytyy toteutua vähintään 50 prosentille energiayhtiön asiakkaista, vuoden 2023 loppuun mennessä 75 prosentille ja vuoden 2028 lopulla kaikille asiakkaille. Vuosien 2019 ja 2023 määräajat eivät koske vapaa-ajan asuntoja.

– Yhtiöt saavat itse päättää, miten ne vaatimukset toteuttavat, Kuuva kertoo Lännen Medialle.

Suomen 77 sähköverkkoyhtiötä on toimittanut Energiavirastolle kehittämissuunnitelmansa jakeluverkon uudistamisesta. 11 yhtiötä on hakenut siirtymäajan jatkoa, ja toistaiseksi Energiavirasto on hyväksynyt eripituisia jatkoaikoja seitsemälle verkkoyhtiölle.

Yhtiöiden kehittämissuunnitelmat ovat samankaltaisia. Yhtiöt ovat jakaneet verkkoalueet vyöhykkeisiin. Tyypillinen vyöhykejako on taajamat, taajamien ympäristö ja haja-asutusalueet.

– Johdot laitetaan kuntoon ensin taajamissa ja taajamien lähellä, missä asuu enemmän ihmisiä. Määräajan loppupuolella kunnostetaan ne jakeluverkot, jotka ovat verkkojen hännillä, Kuuva kuvailee.

Taajamissa tavanomaisin ratkaisu on kaivaa sähköjohdot maan alle.

– Maakaapeloinnin kustannukset ovat alentuneet hyvin paljon. Monet yhtiöt sanovat, että se on elinkaarikustannuksiltaan halvin ratkaisu monessa paikassa, Kuuva kertoo.

Taajamien ulkopuolella yhtiöillä on useita vaihtoehtoja. Yksi tyypillinen ratkaisu on siirtää ilmajohtoja metsien keskeltä teiden varsille, joissa puita on Kuuvan mukaan puolet vähemmän kaatumassa johtojen päälle ja niitä pääsee myös helpommin korjaamaan.

Lakimuutoksesta sähköyhtiöille miljardien investoinnit

Professori Jarmo Partanen kertoi marraskuussa työ- ja elinkeinoministeriölle toimittamassaan selvityksessä, että sähköyhtiöt joutuvat uusimaan sähköverkkoa lakimuutoksen takia 3,5 miljardilla eurolla. Ikääntyvää verkkoa täytyy uudistaa muutenkin kuudella miljardilla eurolla.

Yhtiöiden investoinnit ovat Partasen mukaan näkyneet kuluttajille jo merkittävinä sähkön siirtohintojen korotuksina. Siirtohinnoissa on myös suuria eroja eri verkkoyhtiöiden välillä.

Kuuva pitää yli yhdeksän miljardin euron investointeja taloudellisesti kannattavina. Ajan kuluessa niillä vältetään sähköverkon korjauksista ja sähkökatkoista aiheutuvia kustannuksia.

– Asiakas kokee tietysti hinnannousun kohtuuttomaksi ja pitää siirron hintaa kalliina, mutta jos verrataan, mitä se maksaa muualla Euroopassa, Suomen kustannukset ovat pieniä, Kuuva sanoo.

Lakimuutos korotti myös sähkökatkoista maksettavia vakiokorvauksia.

Vuotuiseen siirtopalvelumaksuun tehtiin 10 prosentin vähennys 12 tunnin sähkökatkon jälkeen. Korvaus nousee siitä portaittain aina 200 prosenttiin, jos katko ylittää 288 tuntia. Vakiokorvaus voi olla vuodessa enintään 2 000 euroa.

– Jakeluverkkoyhtiöhän ne korvaukset maksaa, mutta se saa asiakkailtaan tulot. Käytännössä kaikki sähköverkon asiakkaat maksavat niitä verkkomaksuissaan ja katkoksista kärsineet saavat sen rahan, Kuuva toteaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (23)

Oulunseudun sähkö on jo vaihtanut ilmakaapelit kumipintaisiin, ja lisäkaapelit on kaivettu maahan. Odotan ilmoitusta ensinnäkin haittakorvausten maksamisista jo muutama vuosi sitten tehdyistä muutostöistä, ja toisekseen milloin siirtotaksoja alennetaan jo valmiitten kaapelilinjojen vuoksi. Täälläkin on "luonnollinen" monopoli hinnoittelemassa energia- ja siirtotuotetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tottakai. - '' Yrityksen AINOA tehtävä on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen. ''
Varsinkin luonnollisella monopolilla, kuten sähkönjakelu on, tai muulla pakollisella 'palvelulla'.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se kumma kun Suomalaisten sähkön hintaa verrataan aina kalliimpaan sähkön hinnan maahaan, verratkaa joskus halvimpaan, niin ei tarvi vinkua kun me päästään halvemmalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näinhän meillä Eliitti aina vertaa. Eli niihin kaikkein huonoimpiin. Pitäisi vain verrata parhaisiin ja ottaa opiksi niistä. Sillä menetelmällä Kiinasta on tulossa maailman talousmahti ja sillä menetelmällä Japani nousi häviämänsä sodan jälkeen kukoistukseen. Tämän tajuamiseen vain ei meidän korruptoitunut valtaeliittimme koskaan kykene. Vain omat etunsa ovat sille tärkeitä eikä mikään riitä sittenkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EI ilmaisia sähkökatkoja ole tietenkään, aina joku maksaa ja viime kädessä kuluttaja vaurioiden korjaukset ja verkkojen parannukset. Ei kai firmat ole hyväntekijöitä ja sen vuoksihan ei verkkoyhtiöitä tule kenellekkään myydäkkään kuten KATAINEN teki aikanaan. Kuluttajat maksavat kaiken ja nyt vielä pörssiyhtiölle voitot eli onhan meillä näitä todellisia päättäjiä, jotka ei todella ansaitse minkäänlaista arvostusta, kun ovat myyneet kansan omistamat yhtiöt muille maille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haittaa ei kait Aapelista
kun pois, käy Aapeli..
Haaveilimme kaapelista
maassa on, kaapeli.?
Asustellaan taajamassa
ei sähkötolppaa käy..
Aapeli, kait paapimassa
eipäs ongelmia näy..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Selvähän se on, että kaiken, siis aivan kaiken, maksaa tässä maailmassa aina kuluttaja/veronmaksaja. Kun kenelläkään (paitsi EU:n keskuspankilla) ei ole setelipainoa käytössään, niin tietenkin kaikki kulut siirtyvät hintaan asiakkaiden maksettavaksi. Sama juttu valtion menojen kanssa, niihin kerätään rahat veroina.

Mutta onkohan tuossa varmuuden tavoittelussa menty hiukan liian pitkälle? Olisiko kuitenkin aggregaatti per talous ollut halvempi ratkaisu?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä muualta luulet sähkönsiirtoyhtiöiden saavan rahansa kuin siirtomaksuja maksavilta asiakkailta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähkö saisi olla perusoikeus josta ei makseta kuin tosikulut eikä maltaita voittoa takoviin ulkomaalaisomistuksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

siitähän maksetaan ne tosi kulut nyt.kaikki mitä tuolla linjoilla tehdään maksetaan me käyttäjät ja niin se pitää ollakkin ja virman pitää takoa myös voittoa omistajilleen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kartellit pakollisissa ja välttämättömissä hyödykkeissä, kuten sähkössä, tulee purkaa. Nyt Suomessa mennään yksityistämisen kiimassa väärään suuntaan. Seuraavana vaaravyöhykkseessä ovat pohjavedet?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääasia, että Eliitti saa kaiken itselleen. Rahvas kuuluukin tuhota, vrt Coudenhove-Kalergi -suunnitelma 200 vuoden takaa. Sitä toteutetaan yhä orjallisemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

just joo kaupungissa ensin siellähän onkin sähkölinjat puitten seassa,eikö vois vaikka pakolla kaataa puut jotka on sähkölinjojen välittömässä läheisyydessä järjetöntä hommaa ,aina tämä sama homma kun joku myrsky yllättää

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ihmettelen kuinka niissä kaupungeissa missä tuo sähkölaitos on kaupungin sisäpuolella niin ei ole kyllä yhtään sähköjohtoa tolppien varassa ja kuitenkin ne kaupunkilaiset maksavat esim, carunalle kohonneina siirtomaksuina sähkölaskunsa vaikka sähköt tulee maan alla kaapeleita pitkin,,,,jotain pielessä,,joku vetää välistä vai onko "systeemi" sellainen että ne kaupunkilaisten siirtomaksut ovat kuin bonusta siirtoyrityksille???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensin valitetaan sähkönsiirto hinnasta ja nyt kauhee haloo kun sähköt poissa. Kenen muun tästä pitäisi maksaa kuin asiakkaan. Yrityksiähän sähköyhtiötkin ovat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo ulkomaiset ja suomalaiset riistofirmat täytyy kansallistaa. Tai vaihtoehtoisesti valtion perustaa sähköyhtiön joka pyörii omillaan ilman voiton tavoittelua. Näin voi asiakas valita sähköntoimittajan ilman monopolin pelkoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voidaanhan sitä sosialisoida vaikka mikä omaisuus. Mutta perussuomalaisia älä äänestä, ne kovat kaptalistit on juuri siellä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mitä pohjois koreaa sinä haaveilet valtion tehtäviin ei kuulu olla mikään sähkö eikä vesi laitos

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtion tehtäviin kuuluu taata kansan perustarpeet. Sitä ei Suomen viimeaikojen hallitukset ole tehneet vaan ne ovat keskittyneet vain täyttämään omat taskunsa muusta välittämättä. Olisi aika aseellisen vallankumouksen avulla palauttaa maamme itsenäisyys ja oikeudenmukainen hallinto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (23)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

177 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Corona paljasti terveydenhuollon surkean tilan

Koronaviruksen tappavuus sairastuneista 2-3%, valtaosalla sairastuneista tauti on lievä, vakavammin heistä sairastuu 17%... Lue lisää...
TRJ

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image