Talous

Autojen tuonti vie työpaikkoja kotimaan autokaupasta – Kuluttajia ohjaa epä­var­muus­kal­kyy­li, sanoo autontuojien puheenjohtaja

Autokaupan yt-neuvottelujen tuorein päätös koskee Volkswagen-konsernin merkkien maahantuojan K-Auton ja vähittäismyynnistä vastaavan K-Caaran 100 henkilön irtisanomista. KUVA: LUKAS COCH / EPA
Talous 4.10.2019 13:05
Pekka Mauno

Autokaupan yt-neuvottelut eivät ota loppuakseen. Nyt Volkswageneiden maahantuoja irtisanoo 100 henkilöä. Uusien autojen kauppa on historiallisen matalalla

Autokaupan yt-neuvottelujen tuorein päätös koskee Volkswagen-konsernin merkkien maahantuojan K-Auton ja vähittäismyynnistä vastaavan K-Caaran 100 henkilön irtisanomista.

– On pakko sopeuttaa toimintamme yli 10 prosentin vauhtia supistuvaan autokauppaan, sanoo K-Auto Oy:n toimitusjohtaja Johan Friman.

Uusien autojen rekisteröintiluvut ovat niin kovassa laskussa, että samaa pitää hakea kaukaa historiasta. Tammi-kesäkuussa rekisteröitiin 60 277 uutta henkilöautoa, kun viime vuonna rekisteröintien määrä vastaavana aikana oli 69 612.

Autokaupassa näkyy kuluttajien epävarmuus siitä, millaiseen autoon kannattaa rahansa laittaa: hybridiin, sähköautoon vai kenties edelleen polttomoottorikäyttöiseen autoon?

Epävarmuus ohjaa kuluttajia hankkimaan ulkomailta tuontiauton. Tuonnin voimakas kasvu syö jo uusien autojen kauppaa. Suomeen on tammi-syyskuussa tuotu joka kuukausi viidenneksen enemmän henkilöautoja kuin vuonna 2018.

Syyskuun loppuun mennessä käytettyjä autoja on tuotu jo 33 313. Se tarkoittaa vuositasolla reilusti yli 40 000 autoa.

– Se on osittain pois uusien autojen kaupasta. Kuluttajia ohjaa epävarmuuskalkyyli, sanoo Friman.

Kun tuontiautoja verotetaan kevyemmin kuin uutena tuotuja autoja, kuluttajat laskevat, että käytettynä tuodun auton arvon laskuun liittyy vähemmän epävarmuutta.

Selvä näkymä autoilun tulevaisuudesta ja romutuspalkkio takaisin

Johan Friman toimii myös Autontuoja- ja teollisuus ry:n puheenjohtajana.

Hänellä on kolme asiaa, joiden toteuttaminen poistaisi kuluttajien epävarmuuden.

Autoverotuksen tulevaisuudesta pitäisi saada tieto myös kuluttajille. Hallitus on ilmoittanut, ettei se muuta autoverotusta, mutta asia ei ole mennyt perille kuluttajille saakka.

Autontuojat haluaisivat myös romutuspalkkion takaisin. Se olisi heidän mukaansa nettovaikutuksiltaan valtiontaloudelle plusmerkkinen.

– Kaikki voittaisivat: kuluttajat, autokauppa ja valtio. Edellinen romutuspalkkio oli nettovaikutukseltaan 9 miljoonaa euroa plusmerkkinen lisääntyneiden autoverojen vuoksi, Friman sanoo.

Kolmas asia on työsuhdeautoina myytyjen täyssähköautojen verotusarvojen kevennys.

– Se lisäisi sähköautojen määrää ja toisi 3-4 vuoden kuluttua tarjolle myös muille autonostajille edullisia, käytettyjä täyssähköautoja, sanoo Friman.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Suomainen (oululainen) autokauppa on ihan itse ongelmansa luoneet, eivätkä osaa uudistua mitenkään.
Autokaupassa aivan sama meininki vuosikymmenestä toiseen, mikään ei ole muuttunut.
Katsokaa vaikka henkilökuntaa, samat ja yhdet naamat vuodesta toiseen.
Fiksuimmat tosin osanneet vaihtaa alaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko toimitukselle ylivoimaista käsittää oikeata argumentaatiota. Montako autoa ei ole tuostiautoa? Käsittääkseni kaikki autot ovat tuontiautoja joko uusina tai käytettyinä autoina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Autokauppaa ohjaa epävarmuustekijät" taitaa kuitenkin olla autokaupan tärkein ohjaaja rahan puute, järjen käyttö ja Suomen autokaupan yluhunnoittelu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan hyvä, että autokauppa laihtuu. Paljon siellä on pöhötystä välissä, joka tietysti on autojen hinnoissa. Miksi autoilijan tai peräti veronmaksajan pitäisi jotenkin rahoittaa tämän kaupan alan työllisyyttä? Autonmyyjät voivat huoleti siirtyä paikkaamaan vanhustenhuollon tukipalveluiden työvoimavajetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän löytyy järkevä vaihtoehto, hallitus vaihtoon mahdollisimman nopeasti. Suomen talous ja autokauppa pelastuu, eikä tarvita lomautuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No voi saako joku automyyjä potkut. Samalla ajatus mallilla asiakkaan pitäisi ostaa ties mitä, että myyjällä on töitä. Alan vaihto vaan, niin se on muissakin ammateissa. Ja te-toimistohan täynnä avoimia puhelinmyyjän paikkoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Fiksuimmat ovat älynneet lähteä muihin hommiin jo aikoja sitten, tyhmimmät ovat jääneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää elättää muut suomalaiset ,,ympäristö veroilla hävittäjät ,,sotalaivat utopistisilla ilmasto höpötyksillä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auto on ikuinen lypsylehmä verottajalle. Ei näytä asia menevän perille. Onneksi on järki tullut kuluttajille päähän ettei ole mitään järkeä ostaa uutta kun se "ikkunan toisella puolen" on heti menettänyt arvoansa ison osan. Onko tämä niin vaikea tunnustaa ja todeta, ettei todellakaan normaalilla rahvaalla ole tuollaiseen varaa - eikä järkeä.
Sen lisöksi on oletettavaa, että "todella ylimakeat autot" on maksettu kaikkella muulla tavalla kuin rehellisellä työllä tai ne on yhtiöiden nimissä. Siis jos ne on hankitti ns "Suomi autona". Pröystäilevät ostajat ( josta saa lukea joistakin lehdistä) ovat kaikkea muuta kuin tavallista kansaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Volswagen on HUIJARI.Ihmisille rahat takaisin.Turhia käyntejä huoltoliikkeissä ja suuria summia on velotettu turhaan..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kukaan täyspäinen liikkestä suomesta autoa osta. Suomihan onjo ruotsin kaatopaikka mitä tulee tuontiautoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kireä autovero ja tuontautojen tullikohtelu sekä autovastaisuus tuottaa viimein tuloksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Korkiat autoverot ja korkiat verot yleensä johtuu veroilla ylläpidettävillä tekemisillä. Millon kansanedustajat alkaa karsia korkeita hallintakuluja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisiko ihan yksinkertaisesti kyse siitä, että ihmisillä ei ole varaa ostaa uusia autoja. Kyllä minäkin ajaisin mielelläni aina uudehkolla autolla, mutta kun normaalien elämiskulujen ja verojen jälkeen kohtalaisesta palkastakaan ei jää rahaa tarpeeksi yli, jotta voisi ostaa uusia autoja. Uusia autoja taitaa ostaa vain eläkeläiset. Jokin aika sitten uusista yksityiskäyttöön menevistä autoista yli 55 vuotiaat ostivat muistaakseni 80 %.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka nykyinen hallitus lupaisikin olla tekemättä muutoksia liikkumisen verotukseen voi seuraava hallitus tehdä taas täyskäännöksen 2023. Luottamus on jo mennyt että autoilun verotuksen tulevaisuus olisi mitenkään ennakoitavissa. Musta pekka jää käteen teki miten vaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistakaa tämä: "Lindtman kysyi autoveron poistoa ehdottaneilta perussuomalaisilta, että onko puolue ”valmis antamaan veroedun henkilölle, joka kolmen vuoden välein vaihtaa uuteen Bemariin ja saa veroetuna keskipalkkaisen ihmisen kolmessa vuodessa maksamat verot yhteensä”."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin usea autoliike elättää itsensä tuomalla myös käytettyjä autoja ulkomailta. Tulisiko Frimanin selvittää ensin tämän syy, jääkö autojen maahantuojille voitot ja autojen myyntiverkosto elättää itsensä vanhojen autojen myynnillä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusien autojen hinnat on aika ulottumattomissa jos etsii nimen omaan jotain muuta kuin pikkuautoa. On ihmisiä jotka haluaa auton omiin tarpeisiin. Jos maasturikin maksaa 30 T -60T eur niin käytettyihin se jää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

8:31
Pakettiauto paloi korjaamon pihalla Oulaisissa
8:10
Oululaisen Steel Ring -tallin Lotta Loikkanen hävisi ammattinyrkkeilyn MM-titteliottelun tuomariäänillä Karlsruhessa – manageri Markku Pirinen pettyi rajusti: ”Tuli todistetuksi, että Saksa on paska maa”
8:09
Vanhat kuvat: Tunnelmia pikkujouluista Oulussa vuosituhannen vaihteessa ja 2000-luvun alussa - juhlateltta ja baarikiertue
8:00
Luontoon kumppanin kanssa ja pari drinkkiä – oletko miettinyt, miten sinä kohtaisit yllättävän maailmanlopun? Tilaajille
8:00
Hyvä paha ydinvoima – EU:ssa sen rooli on yhä ristiriitainen, ja parlamentissa vastustus voi jopa kasvaa
8:00
Puheenaihe: Herättääkö tiernaesitys rasistisia mielikuvia? "Esitysten ei tulisi loukata mitään ihmisryhmää"
7:00
Päivän leffapoiminnat: Krooninen kipu vie tilan muulta elämältä – pienten eleiden draamaelokuva Cake etenee tuttuja polkuja

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Lapin länsiosassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla Pohjois-Karjalan, Kainuun ja Lapin maakunnissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.12.

Fingerpori

14.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image