
Autokaupan yt-neuvottelut eivät ota loppuakseen. Nyt Volkswageneiden maahantuoja irtisanoo 100 henkilöä. Uusien autojen kauppa on historiallisen matalalla
Autokaupan yt-neuvottelujen tuorein päätös koskee Volkswagen-konsernin merkkien maahantuojan K-Auton ja vähittäismyynnistä vastaavan K-Caaran 100 henkilön irtisanomista.
– On pakko sopeuttaa toimintamme yli 10 prosentin vauhtia supistuvaan autokauppaan, sanoo K-Auto Oy:n toimitusjohtaja Johan Friman.
Uusien autojen rekisteröintiluvut ovat niin kovassa laskussa, että samaa pitää hakea kaukaa historiasta. Tammi-kesäkuussa rekisteröitiin 60 277 uutta henkilöautoa, kun viime vuonna rekisteröintien määrä vastaavana aikana oli 69 612.
Autokaupassa näkyy kuluttajien epävarmuus siitä, millaiseen autoon kannattaa rahansa laittaa: hybridiin, sähköautoon vai kenties edelleen polttomoottorikäyttöiseen autoon?
Epävarmuus ohjaa kuluttajia hankkimaan ulkomailta tuontiauton. Tuonnin voimakas kasvu syö jo uusien autojen kauppaa. Suomeen on tammi-syyskuussa tuotu joka kuukausi viidenneksen enemmän henkilöautoja kuin vuonna 2018.
Syyskuun loppuun mennessä käytettyjä autoja on tuotu jo 33 313. Se tarkoittaa vuositasolla reilusti yli 40 000 autoa.
– Se on osittain pois uusien autojen kaupasta. Kuluttajia ohjaa epävarmuuskalkyyli, sanoo Friman.
Kun tuontiautoja verotetaan kevyemmin kuin uutena tuotuja autoja, kuluttajat laskevat, että käytettynä tuodun auton arvon laskuun liittyy vähemmän epävarmuutta.
Selvä näkymä autoilun tulevaisuudesta ja romutuspalkkio takaisin
Johan Friman toimii myös Autontuoja- ja teollisuus ry:n puheenjohtajana.
Hänellä on kolme asiaa, joiden toteuttaminen poistaisi kuluttajien epävarmuuden.
Autoverotuksen tulevaisuudesta pitäisi saada tieto myös kuluttajille. Hallitus on ilmoittanut, ettei se muuta autoverotusta, mutta asia ei ole mennyt perille kuluttajille saakka.
Autontuojat haluaisivat myös romutuspalkkion takaisin. Se olisi heidän mukaansa nettovaikutuksiltaan valtiontaloudelle plusmerkkinen.
– Kaikki voittaisivat: kuluttajat, autokauppa ja valtio. Edellinen romutuspalkkio oli nettovaikutukseltaan 9 miljoonaa euroa plusmerkkinen lisääntyneiden autoverojen vuoksi, Friman sanoo.
Kolmas asia on työsuhdeautoina myytyjen täyssähköautojen verotusarvojen kevennys.
– Se lisäisi sähköautojen määrää ja toisi 3-4 vuoden kuluttua tarjolle myös muille autonostajille edullisia, käytettyjä täyssähköautoja, sanoo Friman.
Kommentoi ()
Suomainen (oululainen) autokauppa on ihan itse ongelmansa luoneet, eivätkä osaa uudistua mitenkään.
Autokaupassa aivan sama meininki vuosikymmenestä toiseen, mikään ei ole muuttunut.
Katsokaa vaikka henkilökuntaa, samat ja yhdet naamat vuodesta toiseen.
Fiksuimmat tosin osanneet vaihtaa alaa.
Onko toimitukselle ylivoimaista käsittää oikeata argumentaatiota. Montako autoa ei ole tuostiautoa? Käsittääkseni kaikki autot ovat tuontiautoja joko uusina tai käytettyinä autoina.
"Autokauppaa ohjaa epävarmuustekijät" taitaa kuitenkin olla autokaupan tärkein ohjaaja rahan puute, järjen käyttö ja Suomen autokaupan yluhunnoittelu.
Ihan hyvä, että autokauppa laihtuu. Paljon siellä on pöhötystä välissä, joka tietysti on autojen hinnoissa. Miksi autoilijan tai peräti veronmaksajan pitäisi jotenkin rahoittaa tämän kaupan alan työllisyyttä? Autonmyyjät voivat huoleti siirtyä paikkaamaan vanhustenhuollon tukipalveluiden työvoimavajetta.
Tähän löytyy järkevä vaihtoehto, hallitus vaihtoon mahdollisimman nopeasti. Suomen talous ja autokauppa pelastuu, eikä tarvita lomautuksia.
No voi saako joku automyyjä potkut. Samalla ajatus mallilla asiakkaan pitäisi ostaa ties mitä, että myyjällä on töitä. Alan vaihto vaan, niin se on muissakin ammateissa. Ja te-toimistohan täynnä avoimia puhelinmyyjän paikkoja.
Fiksuimmat ovat älynneet lähteä muihin hommiin jo aikoja sitten, tyhmimmät ovat jääneet.
Kuka kehtaa kulettaa Volkkaria jakopää remontissa myötiinsä.
Pitää elättää muut suomalaiset ,,ympäristö veroilla hävittäjät ,,sotalaivat utopistisilla ilmasto höpötyksillä
Auto on ikuinen lypsylehmä verottajalle. Ei näytä asia menevän perille. Onneksi on järki tullut kuluttajille päähän ettei ole mitään järkeä ostaa uutta kun se "ikkunan toisella puolen" on heti menettänyt arvoansa ison osan. Onko tämä niin vaikea tunnustaa ja todeta, ettei todellakaan normaalilla rahvaalla ole tuollaiseen varaa - eikä järkeä.
Sen lisöksi on oletettavaa, että "todella ylimakeat autot" on maksettu kaikkella muulla tavalla kuin rehellisellä työllä tai ne on yhtiöiden nimissä. Siis jos ne on hankitti ns "Suomi autona". Pröystäilevät ostajat ( josta saa lukea joistakin lehdistä) ovat kaikkea muuta kuin tavallista kansaa.
Volswagen on HUIJARI.Ihmisille rahat takaisin.Turhia käyntejä huoltoliikkeissä ja suuria summia on velotettu turhaan..
Ei kukaan täyspäinen liikkestä suomesta autoa osta. Suomihan onjo ruotsin kaatopaikka mitä tulee tuontiautoihin.
Kaatopaikka parivuotta vanhoja
Kireä autovero ja tuontautojen tullikohtelu sekä autovastaisuus tuottaa viimein tuloksia.
Korkiat autoverot ja korkiat verot yleensä johtuu veroilla ylläpidettävillä tekemisillä. Millon kansanedustajat alkaa karsia korkeita hallintakuluja.
Olisiko ihan yksinkertaisesti kyse siitä, että ihmisillä ei ole varaa ostaa uusia autoja. Kyllä minäkin ajaisin mielelläni aina uudehkolla autolla, mutta kun normaalien elämiskulujen ja verojen jälkeen kohtalaisesta palkastakaan ei jää rahaa tarpeeksi yli, jotta voisi ostaa uusia autoja. Uusia autoja taitaa ostaa vain eläkeläiset. Jokin aika sitten uusista yksityiskäyttöön menevistä autoista yli 55 vuotiaat ostivat muistaakseni 80 %.
Vaikka nykyinen hallitus lupaisikin olla tekemättä muutoksia liikkumisen verotukseen voi seuraava hallitus tehdä taas täyskäännöksen 2023. Luottamus on jo mennyt että autoilun verotuksen tulevaisuus olisi mitenkään ennakoitavissa. Musta pekka jää käteen teki miten vaan.
Muistakaa tämä: "Lindtman kysyi autoveron poistoa ehdottaneilta perussuomalaisilta, että onko puolue ”valmis antamaan veroedun henkilölle, joka kolmen vuoden välein vaihtaa uuteen Bemariin ja saa veroetuna keskipalkkaisen ihmisen kolmessa vuodessa maksamat verot yhteensä”."
Hyvin usea autoliike elättää itsensä tuomalla myös käytettyjä autoja ulkomailta. Tulisiko Frimanin selvittää ensin tämän syy, jääkö autojen maahantuojille voitot ja autojen myyntiverkosto elättää itsensä vanhojen autojen myynnillä?
Uusien autojen hinnat on aika ulottumattomissa jos etsii nimen omaan jotain muuta kuin pikkuautoa. On ihmisiä jotka haluaa auton omiin tarpeisiin. Jos maasturikin maksaa 30 T -60T eur niin käytettyihin se jää.