Talous

Asiantuntija: Verkkokauppa kurittaa perinteisiä kauppoja – varsinkin, jos brändi on epäselvä

Kuvituskuva. Tavarataloyhtiö Anttila asetettiin konkurssiin viime vuonna. KUVA: JUKKA VUOKOLA
Talous 9.1.2017 15:00
Laura Myllymäki

Seppälä sulkee 14 myymälää ja aloittaa yt-neuvottelut, uutisoi Iltalehti loppiaisena. 27 tavarataloa omistava Hong Kong -ketju on maksuvaikeuksissa, kertoi Taloussanomat viime viikolla. Tavarataloyhtiö Anttila puolestaan asetettiin konkurssiin viime heinäkuussa.

Onko nimekkäiden kauppaketjujen vaikeuksille olemassa yhteistä nimittäjää? Kaupan liitto ry:n toimitusjohtaja Juhani Pekkala ei halua kommentoida jäsenyritystensä tilanteita, mutta suostuu kommentoimaan kaupan alan kohtaamia vaikeuksia yleisellä tasolla.

– Se, mikä kauppaa muuttaa voimakkaasti, on verkkokauppa ja ulkomaisen verkkokaupan paine, hän sanoo.

Miten verkkokauppa sitten vaikeuttaa kauppaketjujen toimintaa, riippuu Pekkalan mukaan kaupan toimialasta. Toisaalta hän katsoo myös, että vähäinen ostovoiman kasvu selittää vaikeuksia.

Kolmanneksi erilaiset muutokset alalla kertovat Pekkalan mielestä siitä, että kilpailu toimii.

– Samalla, kun jotkut menettävät, jotkut kasvavat, hän sanoo.

Myös Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto pitää verkkokauppaa yhtenä selityksenä kaupan vaikeuksille.

– Kuluttajat nimenomaan käyttötavarapuolella ovat enemmän ja enemmän siirtyneet käyttämään nettikauppaa. Siellähän se tarjonta on täysin vapaata ja kilpailu globaalia, Luoto sanoo.

”Maailman tarjonta käsillä”

Sekä Seppälän, Hong Kong -tavaratalojen kuin konkurssiin asetetun Anttilankin kaupan alueille on viime vuosina tullut paljon uusia kilpailijoita, jotka ovat terävöittäneet tarjontaansa näitä kolmea selkeämmin. Näin arvioi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen professori Lasse Mitronen.

Kyse on hänen mukaansa siitä, että konseptin, kohderyhmän ja brändin määritys ovat jääneet niin Anttilalla, Seppälällä kuin Hong Kongillakin epäselviksi.

Seppälä ei Mitrosen mukaan oikein ole tiennyt, kenelle se myy vaatteitaan. Hong Kong on hänen mielestään jäänyt edullisia hintakuvia myyvien toimijoiden jalkoihin. Kilpailijoina sillä on esimerkiksi osittain samalla alueella toimiva Motonet ja toisaalta Tokmanni, joka on Mitrosen mukaan terävöittänyt omaa kuvaansa.

Anttilan konkurssiin taas vaikutti keskeisesti verkkokauppa, Mitronen katsoo.

– Ihmisillä on nyt yhtäkkiä maailman tarjonta käsillä. Silloin, jos näillä liikkeillä ei ole selkää profiilia, asiakaslupausta eikä ylivoimaista verkkokauppaa, ongelmat tulevat heti päälle.

Nopeat yhteydet kilpailuetuna

Kaupan perinteinen logiikka lähtee siitä, että on kivijalkamyymälä, johon on ostettu tuotteita jopa vuosia etukäteen. Kun tavara on myymälän omassa varastossa, siitä pitäisi päästä eroon, Mitronen kuvaa.

Hänen mukaansa verkkokaupassa sykli on perinteistä kauppaa nopeampi, sillä verkkokauppa tukeutuu enemmän tavarantoimittajiin.

– Kun ne [verkkokauppiaat] näkevät, mitä asiakkaat kysyvät, vasta sitten lähdetään ostamaan tavaroita, Mitronen sanoo.

Lisäksi monien verkkokauppojen tavarantoimittajayhteydet ovat laajempia kuin niin sanotuilla perinteisillä kaupoilla, ja tästä syystä ne saavat paremman tarjonnan verkkoon.

– Nopeimmillaan ne [verkkokaupat] pistävät [tuotteet] päivässä–kahdessa tulemaan jo asiakkaalle. Perinteisillä kaupoilla saattaa mennä tähän viikko, kaksi tai kolme, Mitronen sanoo.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Ennen pidettiin parempana kotimaisia kenkiä ja vaatteita. Sitten tuli muotiin merkit ja brädit. Kotimaisten tuotteiden valikoima suppeni ja hinnat kallistui. Kaikki rahat kulutetaan ulkomaisiin tuotteisiin ja se ei auta kotimaisten tuotteiden nousua. Mitenkähän ruotsalaiset ja saksalaiset onkin osanneet luoda niin vetäviä verkkokauppoja. Miksihän meillä ei osata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä, muistat aivan oikein.

Suomessa tehtiin vielä 1930-luvun alkupuolella laadukkaita vaatteita ja kenkiä, joskaan ei kovin paljoa. Suurin osa kansasta oli rääsyläisiä. Jo vuosikymmenen loppupuolella muoti alkoi tulla kaupungeissa tärkeimmäksi myyntivaltiksi. Sitten tulikin sota, jonka aikana määrä korvasi laadun, ja minkä jälkeen käytettiin vuosikymmen korvikemateriaaleista valmistettuja kenkiä. Laatukenkien valmistus ei toipunut ikinä, koska 1950-luvun teinit halusivat olla trendikkäitä, ja teollisuus halusi tehdä halvempia kenkiä, joita pystyi kauppaamaan enemmän.

Suomessa on toki kenkä- ja vaatetusteollisuutta ollut sen jälkeen paljonkin, omaa vientiä ja ulkomaalaisten yritysten alihankintaa harjoitettiin 1960-80 -luvuilla runsaasti. Mutta se oli suuren mittakaavan halpaa teollisuustuotantoa, millä ei ole ollut laadun kanssa yhtään mitään tekemistä. Lisäksi ulkomaalaisen kilpailun lisääntyessä panostettiin maailman mittakaavassa erikoistuotteisiin, kuten talvikenkiin.

Lopullinen vaatetusalojen ja tuho oli Neuvostoliiton kanssa käyty bilateraalikauppa, jonka aikana Suomalaistuotteiden ei tarvinnut kilpailla todellisilla markkinoilla. Tuotanto tai tuotteet eivät kehittyneet vastaamaan halpatuontimaiden tarjontaa - on toki syytä epäillä, olisivatko ne voineet muutenkaan näin tehdä. Kun bilateraalikauppa romahti, meni esim. 2/3 kenkäteollisuudesta nurin kertarysäyksellä.

Suomalaisten yritysten ongelmat ovat moninaisia. Ensinnäkin olemme syrjässä markkinoilta, jolloin on hankala lähteä isojen saaliiden perään, kun ei tiedä, mitä ne todella haluavat. Toisekseen suomalaiset kuluttajat ovat vaatimattomia penninvenyttäjiä, jolloin kotimarkkinoillekin on hankala tehdä laadukkaita tuotteita, jotka väistämättä maksavat enemmän kuin Kaukoidän halpatuotteet. Kolmannekseen suomalaiset ovat vähän huonoja kuuntelemaan asiakkaiden tarpeita, ja mieluummin yrittävät vain työntää ominaisuuksiltaan riittävän hyvää tarve-esinettä markkinoille - ex. Nokian malliin. Viimeiseksi: tyylitajuakin puuttuu.

Markkinoilta löytyy vaatetusalan yrityksiä, joiden historiaa mitataan useissa sadoissa vuosissa. Niistä harva on mikään jättimenestys, mutta ovatpa vain pysyneet myllerryksistä huolimatta pystyssä. Niille kaikille yhteistä on se, että tuotteet tehdään tinkimättömällä laadulla maksukykyisille asiakkaille, eikä rahaa hassata muotivirtausten perässä haahuiluun tai silmittömään kasvun tavoitteluun laadun kustannuksella.

Jättimenestyksen reseptiksi niistäkään ei ole. Laadusta on turha edes puhua, jos yrittää syleillä maailman kuluttajia. Ne eivät ymmärrä siitä tuon taivaallista, juoksevat vain sen perässä, mitä heille markkinoidaan. Mutta siinä markkinoinnin laadussa voisimmekin ottaa oppia monesta paikkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten ihmeessä supermarketin ja Anttilan kuva kun uutisen pääsanoma on Seppälän ja Hongan Konginkankaan vaikeudet . Anttilan asiahan on vanha juttu. Harhaanjohtavaa uutisointia. Tarkoituksellako?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielellään tukisin suomalaisia kivijalka kauppoja mutta ku ei oo rahaa, tän vuoden alusta oli pakko tehdä päätös ja siirtää loputkin ostot ebay, alibaba ymse. Viimeinen niitti oli moottoripyörän käyttömaksu, säästän senkin rahan kotimaan kulutuksesta, kiitos hallitus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksassa on joissain kaupungeissa kivijalkakauppoja, jotka ovat perustaneet yhteisen kaupunginlaajuisen verkkokaupan, joka kertoo mistä kaupungin liikkeestä löydät hakemasi tuotteen heti (hiplaus- ja sovitusmahdollisuuksineen).

Tämä nopeuttaa asiakkaan tuotteen löytämistä, ostamista ja saa asiakkaan paikan päälle tekemään ehkä myös heräteostoksia.
Usea asiakas haluaa myös asioida oikeassa kivijalkakaupassa mahdollisen takuukäsittelyn helppouden takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ulkomailla osataan. Pienen Suomen pitäisi ottaa monesta asiasta mallia. Tämä on hyvä idea, jonka soisi tulevan tännekin. Mutta kateus taitaa estää tämänkin hankkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja ulkomainen verkkokauppa kurittaa perinteisiä suomalaisia verkkokauppoja, koska arvonlisäveromme on Ruotsin jälkeen maailman korkein, eikä Posti ole kilpailukykyinen esim. Saksan postiin verrattuna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi ihmisten romahtaneella maksukyvyllä ei ole asian kanssa mitään tekemistä eihän ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laatu ja hinta eivät kohtaa. Jos hinnasta vain pieni osa on sivukuluja, kuten vuokraa, veroja ja palkkoja, ei verkkokauppa ole enää lähellekään niin houkutteleva. Tavaran ketju tuottajalta kuluttajalle pitää myös saada erittäin tehokkaaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kansalla ei ole enää rahaa kotimaiseen kulutukseen kiitos kepun ihmisten kurituksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tästä syystä Oulun keskustan liiketiloihin ei ole tulijoita, Oulussa on suhteellisesti enemmän verkkokaupan käyttäjiä kuin muualla, IT alan työntekijöitä, ja se vaikuttaa kivijalkaliikkeiden myyntiin rajusti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

katsonut tuota seppälöiden ja mudien menoa ett' huhhuh. lisää tulee konkursseja näissä ihme rättikaupoissakin olemaan, en ole vuosiin enää käynyt oulun keskustassa kun netistä saa kaikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen tilannut jo ainakin kymmenen vuoden ajan lähes kaikki perheen kulutustavarat (vaatteet, kosmetiikka, parranajovälineet, elektroniikka jne.) ulkomaisista verkkokaupoista nopeamman toimituksen, laajemman valikoiman ja huomattavasti edullisemman hinnan vuoksi. Tällä olen säästänyt suuren summan, joka on mukava käyttää muutamaan ulkomaanreissuun per vuosi. Jospa jossain vaiheessa suomalaiset liikkeetkin joutuvat laskemaan hintojaan kuten ruokakaupan puolella on jo käynyt Lidlin ansiosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan totta. Kaiken lisäksi tavallisissa kaupoissa ei ole valikoimaa. Esimerkiksi paljon höpötetty Valkea oli todella pettymys. Ei mitään ostettavaa, kun netin kautta samoja merkkivaatteita, hajuvesiä yms. saa tilattua laajasta valikoimasta. Parhaimmillaan ulkomaisista verkkokaupoista tilaukset tulevat muutamassa päivässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä en tilaa ulkomailta mitään. Haluan ostaa suomalaisista liikkeistä, koska loppujen lopuksi on meidän kaikkien etu, että veroeurot jäävät Suomeen - edes vähän. Ihminen on olento, joka usein loppujen lopuksi tuijottaa peilista vain itseään, sillä ahneus voittaa hyvin usein. Muistakaa hyväksyä verovaroin kustannettujen palvelujen huononnukset, kun ostatte ulkomailta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noille ongelmissa painiville ketjuille on yhteistä minimipalvelu, minimilaatu ja minimihinnat. Tuota samaa tarjoaa verkkokauppakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Verkossa on kyllä hyvää, jopa erinomaista, palveluakin. Henkilökohtaisen asiakaspalvleukokemuksen saa aikaan sähköpostitsekin, kun on supliikki-ihminen. Hyvien nettikauppojen aspa vastaa usein nopeasti vaikeisiinkin kysymyksiin. Kauppa, jolla on huono aspa, kannattaa jättää välistä, koska ei sellainen vastaa ongelmatilanteessakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Verkkokaupan kilpailuetu on valtava valikoima. Pienen valikoiman kivijalkakaupat ei siihen pysty vastaamaan. Kauppojen valikoiman pitää kasvaa XXL mittoihin, että ihmiset tulevat paikalle. "Tehostaminen" ei siis ole ratkaisu, vaan se pahentaa tilannetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

125
"Näyttää että tiistaina äänestetään pääministeristä" – Hallitusneuvottelut käynnistyivät odotetusti entisellä hallituspohjalla, Rinne jatkaa ainakin sdp:n puheenjohtajana
92
Sanna Marinista on tulossa uusi pääministeri, Marin voitti äänestyksessä Antti Lindtmanin täpärästi
71
Ulkoministeriön henkilöstön edunvalvoja Verkkouutisille: "Luottamus Haavistoa kohtaan horjunut erittäin pahasti"
69
Leskinen pääsi pisteille heti voittoisassa HIFK-debyytissään – Raksilan yleisön luopiohuutelu ei jäänyt ex-kärpältä huomaamatta: ”Eihän se hyvältä tunnu, mutta ymmärrän yleisön reaktion”
51
SDP:n yllätysveto: Eronnut Sirpa Paatero palaa kuntaministeriksi – omistajaohjaus siirtyy Tytti Tuppuraiselle, Antti Rinteestä varapuhemies
44
Puheenaihe: Pitääkö nuorten lukutaidosta olla huolissaan? – "Jatkossakaan mekaaninen lukutaito ei tietenkään riitä, vaan on ymmärrettävä myös sisältöä"
41
Näkökulma: "Tää on viimeinen taisto?" – Antti Rinne sai puolueiden vastaukset, mutta tämän jälkeen hallitusta tuskin vähään aikaan muodostetaan demareiden johdolla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Siinä sen näkee ketä kiinnostaa oikesti köyhät

Miksi pitäisi jonkun/minun olla kiinnostunut köyhistä? Minulle ei kuulu kenenkään köyhän toimeentulo eikä eläminen vaan ... Lue lisää...
Oman onnen seppä.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

7.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image