Talous

Anttilan pesänhoitaja kertoo, miksi pyörsi aiemman päätöksensä – 1 300 pakettia asiakkaille

KUVA: Essi Puuri
Talous 25.7.2016 18:24
Juha Vainio

Anttilan konkurssipesä ilmoitti yllättäen maanantaina, että se luovuttaa asiakkaille sittenkin jo maksettuja, mutta noutamattomia tuotteita.

Monet asiakkaat raivostuivat viime viikolla, kun konkurssipesä ilmoitti, että asiakkaiden maksamat, mutta noutamattomat tuotteet olisivat konkurssipesän omaisuutta.

Anttilan pesänhoitaja, asianajaja Mikko Tiilikka vetosi aiemmin konkurssilakiin ja kuluttajansuojalakiin, kun hän sanoi, että maksetut tuotteet kuuluvat konkurssipesälle.

Nyt konkurssipesä kertoo, että se sittenkin luovuttaa Anttilan ja Kodin1:n verkkokaupoista ostetut tuotteet niille asiakkaille, jotka ovat valinneet toimitustavaksi noudon tavaratalosta ja joiden saapumisesta asiakas on saanut ilmoituksen.

– Ne paketit, jotka ovat olemassa ja ovat toimitettu asiakkaan valitsemaan noutopisteeseen – ne kaikki paketit jaetaan asiakkaille, Tiilikka sanoo maanantaina Lännen Medialle.

Tiilikan mukaan tällaisia paketteja on noin 1 300 kappaletta. Niiden rahallista arvoa hän ei suostu kertomaan.

Osa ilmoituksista lähettämättä

Tiilikan mukaan kaikki asiakkaat eivät ole saaneet vielä noutoilmoitusta aiemmin tilaamistaan tuotteista, sillä ilmoitus lähtee vasta siinä vaiheessa, kun tuote on saapunut varastolta tavaratalon noutopisteeseen.

– Osaa tilatuista paketeista ei ole vielä viety järjestelmään sisään, sillä annoin aiemmin määräyksen, etteivät tavarat liiku ennen kuin asia on selvitetty.

Jos asiakas ei saa sähköistä saapumisilmoitusta, asiakkaan tuote ei ole noudettavissa.

Miksi te, Mikko Tiilikka, pyörsitte aiemman päätöksenne ja päätitte tulkita lakia kuluttajien hyväksi?

– Asian on tulkinnanvarainen.  Silloin, kun konkurssi on alkanut, tilanne on ”jäädytetty”, ettei velkojille ja kuluttajille tule vahinkoja. Olen keskustellut viranomaisten kanssa erilaisista ratkaisumalleista, ja sen jälkeen olen ottanut tällaisen kuluttajamyönteisen tulkinnan.

Pesänhoitaja: Voimakas huomio
ei vaikuttanut päätökseen

Lännen Media kertoi jo viime viikolla, että konkurssilaista löytyy pykälä sivullisen omaisuudesta, jonka voidaan mahdollisesti tulkita tarkoittavan sitä, että konkurssipesän pitäisi sittenkin luovuttaa jo maksetut ja lajitellut tuotteet asiakkaille.

Tiilikka sanoo, että kyseistä sivullisen omaisuus -pykälä on otettu yhtenä asiana huomioon päätöksessä.

– Konkurssilaista on ollut kaksi normia pöydällä. Lähtökohta kuitenkin on, että konkurssipesään kuuluu kaikki se omaisuus, jota konkurssipesällä on konkurssiin asettamishetkellä. Nämä paketit ovat olleet konkurssipesässä silloin, kun konkurssi on alkanut.

Tiilikka kertoo, että hän teki suurimpien velkojiensa kanssa päätösesityksen siitä, miten jo maksettujen Anttilan tuotteiden kanssa toimitaan. Suurimmilta velkojilta tuli maanantaina vihreää valoa sille, että paketit voidaan toimittaa asiakkaille.

Lakimies kiistää, että asian saama voimakas huomio olisi vaikuttanut kuluttajien kannalta myönteiseen päätökseen.

– Ei vaikuttanut. Tässä mennään niin kuin laki sanoo, ei huutoäänestyksellä.

– Asia on oikeudellisesti tulkinnanvarainen – että kenelle tavarat kuuluvat. Mutta molemmat näkökannat ovat perusteltuja, ja päädyin kuluttajaystävälliseen ratkaisuun.

Anttila aloittaa tavaroiden luovuttamisen asiakkaille tiistaina.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (37)

Eli kyseessä olikin tämän henkilön oma mielipide eikä suinkaan "lain totuus" kuten aiemmin annettiin ymmärtää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laki ei ole totuus ennenkuin sen soveltamisesta on jotain oikeuskäytäntöä. Siihen asti se on aina tulkinnanvaraista koska mitään lakia ei voi kirjoittaa niin täsmällisesti että tulkinnanvaraa ei jäisi. Ja verkkokauppa on niin uusi asia että ennakkotapauksia ei vielä ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun asiakas tilaa netin kautta hyödykkeen Anttilasta ja myyjä hyväksyy tilauksen annetuilla ehdoilla syntyy sopimus
myyjän ja ostajan välillä ( kauppasopimus ). Tämän jälkeen osapuolet alkavat panemaan sopimusta täytäntöön-.
Myyjä toimittaa tavaran ostajalle ja ostaja maksaa tavaran. Konkurssipesä on sidottu tähän ennen konkurssi synty-
neeseen sopimukseen eikä voi purkaa sitä vedoten myyjän konkurssiin. Vaikka ostaja ei olisi maksanutkaan ennen
yhtiön konkurssia tilattua hyödykettä on hänellä oikeus vaatia konkurssipesää täyttämään syntynyt kauppasopi-
mus. Tässä on kysymys vain siitä pystyykö konkurssipesä täyttämään ko sopimuksen. Jos konkurssipessään kuuluu
tilatun lainen hyödyke konkurssipesä boi laittaa sopiumuksen täytäntöön. ostaja maksaa sovitun kauppahinnan ja pesä luovuttaa tilatun hyödykkeen. Sopimus on silloin täytetty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jäbä rehvastelee pykälien varjolla tehtävällä juridisesti laillisella petoksella ja saa siitä kuulla tämänkin jälkeen. Nämä korppikotkat tunnetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siksi että ihmiset ajattelisivat että kaverilla on sittenkin aivot?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maksetut tuotteet ovat maksajan omaisuutta riippumatta siitä kenen hallussa ne nyt sattuvat olemaan. kenelläkään muulla ei ole oikeutta pitää niitä hallussaan vaan ne on toimitettava maksaneille asiakkaille - oikeille omistajille. Rahojen palautus voi olla toinen vaihtoehto - ehkä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ratkaisevaa asiassa on se, onko tilatun hyödykkeen omistusoikeus siirtynyt tilaajalle ennen yhtiön konkurssiin
asettamista. Tämä on oikeudellinen kysymys eikä sitä ratkaise lopullisesti pesänhoitaja vaan tuomioistuin.Perin-
teisesti irtaimen omaisuuden omistusoikeus siirtyy, kun hyödykkeen kauppahinta on maksettu ja hyödyke
on luovutettu ostajalle. Mikäli hyödyke on ennen konkurssi eroteltu konkurssiin menneen yhtiön muusta varal-
lisuudesta selvästi esim merkitsemällä tilaajan nimi eroteltuun hyödykkeeseen on tavaran omistusoikeus siir-
tynyt vallitsevan tulkinnan mukaan tilaajalle vaikka varsinaista hyödykkeen traditiota tilaajalle ei ole tapahtunut ennen konkurssia. Konkurssipesän tulee luovuttaa tällainen hyödyke konkurssin alkamisen jälkeen tilaajalle. Pesänhoitajan olisi kannattanut ottaa nopea asiantuntijalausunto konkurssilakiin erikoistuneelta asiantuntijalta kuten Jarmo Tuomistolta Turun
Yliopistosta niin pesänhoitaja olisi saanut selkänojaa menettelylleen. Konkurssiasamiehen toimistossa ja kuluttaja-
asiamiehellä ei ole tähän riittävää asiantuntemusta.asia on puhtaasti oikeudellinen asia, jonka ratkaisee loppupeleissä
Korkein oikeus. Pesänhoitajan ei tarvitse luovuttaa sivulliselle pesässä olevaa omaisuutta ennekuin tavaran omistusoi-
keus on tullut selvitettyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liian moni laki on tässä maassa jo liian tulkinnanvarainen.

Ja tulkitaan kuluttajan tai verotettavan kannalta epäedullisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavarathan saattavat olla kaikki vielä tavarantoimittajille maksamatta eli käytännössä, jos moraalista oikeutusta ajatellaan, niin ne olisi pitänyt toimittaa heille takaisin ensin. Ei näissä konkurssitapauksissa yleensä voita muut, kuin pesänhoitajat, joiden minimi veloitus on luokkaa 200€/h pelkkien puheluidenkin soittelusta! Eräästä konkurssipesästä jouduin velkomaan palkkoja ja velkojana jouduin odottamaan saataviani lähes 6 vuotta, kun pesänselvittäjät tuona aikana "ryöstivät" pesästä satoja tuhansia omiin palkkioihinsa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tai sitten uusi omistaja ei halunnut näin huonoa mainetta ennen kaupantekoa?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja taas tällainen pesänhoitaja joka henkselit paukkuen toimii. Näitä on liikaa. Pesänhoitaja ei jää nuolemaan näppejä, vaan kuorii ensin kermat päältä. Mutta on tilintarkastukset myös konkurssipesälle ellei sitten hanki sellaisen tilintarkastajan joka katsoo asioita tummennettujen lasien läpi. Olkaapa velkojat tarkkana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäpä jos posti menisi eräänä päivänä konkurssiin?
Jäisikö kaikki ne toimitettavat paketit pesään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos posti tulkitsee konkurssilakia juuri niin kuin Tiilikka tulkitsee tässä, silloin kaikki mitä on postissa, on konkurssipesän omaisuutta. Eihän Anttilan verkkoauppakaan voi pitää sekä tavarasta maksettua rahaa että tavaraa, vaan toinen on luovutettava pois. Mutta nyt konkurssipesän hoitaja on päättänyt, että eipä tarvitsekkaan luovuttaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä on taas yksi esimerkki Suomen laista, joka on aivan järjetön. Asiakas, joka on maksanut tuotteen, omistaa tuotteen. Tästä asiasta ei kellään aivoilla varustetulla henkilöllä ole epäselvyyttä... paitsi Suomen lain "tulkitsijoilla".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Konkurssilakia pitää selkeyttää niin että tilatut tavarat ovat aina tilaajien omistamia. Mikäli lakia ei muuteta niin verkkokaupat voivat kaatua samantien kun markkinoilla huhutaan konkurssista. Anttilankin tapauksessa verkkokauppa olisi loppunut välittömästi jos tämä lakiongelma olisi ollut yleisessä tiedossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katsos: Itse ostan aina tuotteen myymälästä, maksan ja raahaan kottiini sen samantein.
Tai jos isompi juttu maksan ja tilaan kotiin kuljetuksen. Piste.
Ei tarvita turhia kommervenkkejä netti tilailuja yms toilailuja.
Maksan kaikenkukkuraksi käteisellä niin onpahan sekin probleemi pois päiväjärjestyksestä ja kaikilla hyvä mieli...Ottakaa opiksenne tästäkin anttilan teko konkurssista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katsopa itse: Kaikkia tuotteita ei ole saatavilla myymälässä, osa on pakko tilata verkkokaupasta jos haluaa saada.
Kotiintilattu tuote olisi todennäköisesti Anttilan tapauksessa jäänyt jo lähtöasemalle.
Nettitilauksissa yleensä ei ole mitään turhia kommervenkkejä vaan kotona on jopa helpompi verrata tuotteiden hintoja ja ominaisuuksia.
Luottokorttimaksajat olivat tässä Anttilan konkurssissa parhaassa asemassa, kun luottokorttiyhtiö joka tapauksessa palauttaa rahat, jos tuote jää saamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (37)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

214 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image