Pohjois-Suomi

Uusia ret­kei­ly­ra­ken­tei­ta rakennettu ja vanhoja kunnostettu Pallas-Yllästunturin kan­sal­lis­puis­tos­sa

Pallas-Yllästunturin kansallispuisto. KUVA: Anssi Juntto
Pohjois-Suomi 14.9.2018 11:49
Kaleva

Kesällä ja syksyllä on urakoitu Pallas-Yllästunturin kansallispuiston retkeilypalvelujen parissa. Monta isoa urakkaa on saatu valmiiksi.

"On tupien kunnostusta, reittimerkintää, uusia kotia ja kymmeniä latusiltoja", kertoo Metsähallitus tiedotteessaan.

Yksi merkittävimmistä töistä on kuuluisan Hetta–Pallas-vaellusreitin uudelleen viitoittaminen.

Hetta-Pallas-reitti on Suomen ensimmäisiä vaellusreittejä, ja se linjattiin jo vuonna 1934. Edellisen kerran reittiviitat uusittiin 1974–1975. Sen jälkeen niitä on kunnostettu sieltä täältä. Nyt kaikki nuoliviitat uusittiin kerralla, ja niiden toivotaan säilyvän hyvinä ainakin 20 vuotta.

Vanhat Pyhäjärven ja Pyhäkeron autiotuvat on pian korjattu. Aakenuksen Pyhäjärven autiotuvan korjaus on jo valmis, ja Pyhäkeron tupaa korjataan parhaillaan. Tupien korjausraha löytyi eduskunnan erityisesti tupien kunnostukseen osoitetusta määrärahasta.

Tuomikuruun rakennettiin uusi avoin kota ja lasten leikkipaikka. Ylläksen länsipuoleisella Tunturijärvellä vanhat huonokuntoiset laavurakenteet on purettu, ja sinne on tehty latukahvilan kylkeen avoin kota ja uusi kuivakäymälä.

Tunturijärvi on latujen solmukohta ja erittäin kaunis paikka, ja latupohjat ovat myös kesäreittejä.

Ylläksen alueella on kunnostettu myös suosittua kesäreittiä Hangaskurun kodalta Latvamajan latukahvilalle. Matkan varrella kunnostettiin kymmeniä latusiltoja ja kestävöitiin kosteita polunkohtia.

Pallasjärveen laskevan Pyhäjoen rantamilla kulkee luontopolku, joka linjattiin hieman uudelleen, jotta säästyttiin kalliiden siltojen rakentamiselta. Nyt polku ylittää Pyhäjoen vain kerran.

Vielä tänä syksynä valmistellaan Äkäskeron reitin kosteiden paikkojen kestävöintiä ja polun pieniä linjamuutoksia, jotta sen voi kiertää myös pyöräillen. Pian Peurakaltiolta ja Äkäsmyllyltä voi kiertää palvelusta palveluun niin kävellen kuin pyöräillen.

MAINOS

Kommentoi

Kaikki tehdään nykyään pyöräilijöiden ehdoilla, eli leveää sorabaanaa pitkin tuntureita. Kammottavan näköistä ja äärimmäisen ärsyttävää! Vaeltajana mielummin kävelen kapeaa polkua, joka pysyy auki kävelemällä ja jossa ovat näkyvissä niin kivet kuin juurakotkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen ehdottomasti yllä olevan kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Tämä viesti tulee juuri Pallaksen alueelta.
Pyöräilijät eivät kuulu tunturiin. Olkaa muut mitä mieltä haluatte.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muutaman kerran vaelluskokemuksella voin kertoa, että soralle ajettu vaellustie on aivan kamalia kävellä. On käytettävä viereistä pehmeämpää luontoa ja kuluva alue senkun laajenee. Joku järki näissä "luontoreiteissä" pitäisi olla. Soratie on tehty mönkijöille. Onko niin, että vaellukset tehdään tulevaisuudessa konevoimin? Hain vaelluksellani ihania kunnon polkuja ja niitä toki oli paikoin, mutta oli myös kauheita kovia sorateitä. Toki kosteitkoille ym. on laitettava pitkospuut, mutta antakaa vaeeltajien kulkea itse polkemiaan reittejä, jotka ovat merkittyjä käyttöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riippuu muuten keleistä, joita olen kokenut monenlaista.

Se pehmeämpi luonto vasta kamalaa on, kun vettä tulee ja joskus sitä tulee todella paljon.

Pitäisin silti tärkeämpänä muutaman töllin rakentamista, ainakin Sioskuruun tarvitaan uusi tupa, vaikka kaksipuolinen varaustupa ja entinen jääköön autiotuvaksi. Hyvä olisi myös pari tupaa Hetta-Pallas vaelluksen 3 päivän retkelle optimoituina sekä tunturin laella joku tupa tai laavu tuulensuojaksi ja lämmittelypaikaksi pahimman myräkän ajaksi, jota joskus tulee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liekkö uusitut viitat samanlaisia teräksestä valmistettuja kuin mitä Hossan kansallispuitoon asennettiin? Metsähallituksen tulisi suosia viitoituksissaan puuta, kun kerran "elää" puusta. Hossan viitat ovat aivan karmeita ja jotta niistä näkee tekstit pitää viittaa katsoa lähes kohtisuoraan. Entä pitkospuut, ovatko nekin metsähallituksen nykyisin suosimia teräsrakenteisia, jotteivat ne lahoa. Mutta koirat ei voi niitä pitkin astella. Järki käteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

19:07
Limingassa onnettomuus, jossa on mukana raskas ajoneuvo – nelostiellä yksi ajokaista suljettuna
19:00
Tutkimusprofessorit: Trumpin termivalinta ehkä sittenkin oikea –  "raking" voi tarkoittaa muutakin kuin haravointia
19:00
Ympäristö pelastetaan joka päivä niin Stora Ensolla, sairaalassa kuin ekokampaamossakin – "Euro toimii konsulttina" Tilaajille
19:00
Latvia valmistautuu historialliseen julkistukseen: Tuhansien KGB:lle tietoja välittäneiden nimet avataan arkistosta – mukana julkkiksia ja sukulaisia Tilaajille
18:46
Pohjantien liikenne pysäytetään ajoittain yöllä
18:38
Kansalaisaloite avohakkuiden lopettamiseksi valtion mailla keräsi yli 60 000 allekirjoitusta
18:00
Hertta Inkala, 14, ei halua Kiasmaan taidetestaajaksi, jos Helsinkiin pitää lentää – lue, mitä tavalliset suomalaiset ovat valmiita tekemään ilmaston hyväksi Tilaajille
140
Liikenneministeri Berner Suomen Kuvalehdelle: ”Dieselautojen myynti tullaan jollain aikavälillä kieltämään”
79
HS: Peruskoululaisilta vaaditaan sellaisia taitoja, joihin lapsilla ei ole valmiuksia – professori tuoreesta tutkimuksesta: peruskoulun tasa-arvo vaarassa
66
Lappiin tulossa huima sesonki, satoja kausityöpaikkoja auki
60
Pakkanen ja lumettomuus käänsivät ilmanlaadun huonoksi Oulussa – kaupunki aloitti pölynsidonnan
29
Raahe väläyttää yt-neuvotteluja – konsultin selvityksen mukaan vähennysvaraa olisi erityisesti ateriapalveluissa ja päiväkodeissa
29
Kansanedustaja suomii armeijan ruokakokeiluja: Kohta rämmitään proteiinipatukan voimalla.
23
Lintilä ryhtyy selvittämään itäisen ja pohjoisen Suomen junaliikennettä – saako Kainuu yöjunan takaisin?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

miten syntyvyys nousuun

159 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Uusi gallup.

Onhan se todettu monen monta kertaa että puheenjohtaja on puolueen menestyksestä vastuussa ja se vastuu pitää myös kanta... Lue lisää...
HESEKIEL

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.11.

Fingerpori

19.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image