Pohjois-Suomi

"Täys­säh­köi­nen rekkaveturi maksaa tuplat" – Onko tulevaisuus sittenkin kaasu- eikä säh­kö­re­kois­sa? Raahelainen Korsu Oy hankkii kokemuksia kaasu-Scaniasta

Kuljettaja Vesa Rahko (vas.) ja kalustopäällikkö Pekka Keski-Korsu esittelevät Korsu Oy:n uuden nesteytettä kaasua (LNG) kuorma-autoa. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Pohjois-Suomi 21.9.2019 8:09 | Päivitetty 21.9.2019 8:18
Helge Murtovaara

Autoalan ennusteen mukaan vaihtoehtoisista voimanlähteistä kaasukäyttöiset kuorma-autot yleistyvät sähkökäyttöisiä nopeammin. 

Kaasukäyttöisiä kuorma-autoja ensirekisteröitiin viime vuonna 22 ja tänä vuonna 25 kappaletta. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion mielestä vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustetuista kuorma-autoista kaasurekkoja on parhaiten saatavilla. 

Autoalan tiedotuskeskuksen käyttövoimaennusteessakin arvioidaan kaasun yleistyvän yli 16 tonnin kuorma-autojen polttoaineena sähköä nopeammin.

Kallio muistuttaa, että lisähintakin dieselautoihin verrattuna on pieni.

”Täyssähköinen rekkaveturi maksaa tuplat dieselrekkaan verrattuna.”

Tero Kallio, toimitusjohtaja, Autotuojat ja -teollisuus ry

Kun ladattavasta hybridistä mennään kohti sähköisempää kuorma-autoa, akkupaketti syö niin kantavuutta kuin kantamaa eli kuinka pitkälle latauksella voi ajaa. Ja mitä isompi akkupaketti, sitä korkeampi on hinta.

– Karkeasti voi sanoa, että täyssähköinen rekkaveturi maksaa tuplat dieselrekkaan verrattuna.

Raahelaisen Korsu Oy:n hankkima nesteytettyä kaasua (LNG) käyttävä kuorma-auto on ensimmäisen Scanian Pohjois-Suomeen myymä. Kuljetuspäällikkö Risto Keski-Korsun mukaan hankintahinta on noin 20 prosenttia korkeampi kuin vastaavan dieselauton.

– Nyt konttikuljetuksiin voidaan asiakkaille tarjota vähäpäästöisempää vaihtoehtoa, ja laivaliikenteen jatkoliikenteenä se tarjoaa koko kuljetusketjun vähäpäästöisenä.

Pohjoismaissa ja Suomessa tavoitteena on lähes puolittaa kuljetusten päästöt vuoden 2005 tilanteesta vuoteen 2030 mennessä. Korsu Oy:n kouluttaja Anssi Karjaluoto kertoo, että nesteytettyä kaasua käyttävällä kuorma-autolla hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia pienemmät kuin perinteisessä dieselkuorma-autossa.

– Tällaisella kalustolla olemme osaltamme tekemässä kuljetuksista ympäristöystävällisempää.

Yrityksen kuljetuskalustosta yli 80 prosenttia on vähäpäästöisiä dieselautoja. Nyt Korsu Oy:ssä haetaan kokemuksia testaamalla kaasuautoa. Karjaluoto muistuttaa, että kun jokainen tekee asioita itse omalta osaltansa, vaikutukset koko maapallolla ovat suuret.

– Yritys haluaa olla tässäkin asiassa kärkipäässä, kehittämässä alaa sekä vaikuttaa päästöasioihin.

Ajamiseen ja tehokkuuteen käyttövoima ei vaikuta, tehossa ja väännössä se ei häviä dieselkäyttöiselle kuorma-autolle. Kaikkien raskaimpiin kuorma-autoihin teho ei vielä riitä, mutta puoliperävaunuihin todella hyvin.

Nesteytetty LNG on alle -162 asteista. 410 hevosvoimaa liikuttaa hyvin 52 tonnin yhdistelmäajoneuvoa. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen

Karjaluoto ja Keski-Korsu laskevat, että yhdellä tankillisella ajaa ajotavasta ja olosuhteista riippuen 600–1 000 kilometriä. Valmistajan mukaan se on hiukan pienempi kuin dieselautolla. Polttoainetalouden kannalta tilanne tarkentuu, kun kuorma-autosta saadaan enemmän kokemuksia.

– Pääsääntöisesti liikumme satamien Kemi, Oulu, Raahe ja Kokkola, välillä. Toimintasäde riittää hyvin tähän liikenteeseen, Keski-Korsu sanoo.

Kuljettaja Vesa Rahko kehuu kuorma-autoa mahtavaksi. Se on aivan uusi ja paljon hiljaisempi kuin dieselkuorma-auto.

– Käytännössä muuten ei eroa mitenkään huomaa, Rahko sanoo.

Dieselkuorma-autoja ei voi kuitenkaan hylätä, koska kaasutankkausverkosto on vielä niin harva. Nyt kun kaasua voi tankata kuorma-autoihin Oulussa, niin Oulusta liikennöidessä toimintasäde riittää Keski-Korsun mukaan esimerkiksi Kokkolan reissuun.

– Jos liikennöisimme esimerkiksi pelkästään Raahessa, kaasukäyttöisen kuorma-auton käyttö ei olisi mahdollista.

SKAL: Hyvä vaihtoehto, jakeluverkko rajoittaa

Kaasukäyttöisiä kuorma-autoja on tullut ja toivottavasti tulee lisää, todetaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:stä.

– Niitä on ihan muutamia vasta käytössä, mutta jollakin tahdilla ne yleistyvät. Hyvä kun haetaan kokemuksia. Kaasu on vaihtoehtoinen käyttövoima, SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen miettii.

Jakeluverkon laajuus on tällä hetkellä se asia, joka eniten rajoittaa kaasurekkojen hankkimista. Ja ihan kaikkein raskaimpiin, 76 tonnisiin ajoneuvoyhdistelmiin ei Lehtosen mukaan taida vielä olla soveltuvaa kaasukäyttöistä vetoautoa. Mutta dieselkuorma-autot ovat vielä pitkään enemmistönä.

Lehtonen muistuttaa, että käytössä on kaikkiaan noin 100 000 kuorma-autoa ja vaihtuvuus on noin kolme tuhatta autoa vuodessa. Kestää kauan ennen kuin tuollaisen kaluston kierrättää toiselle käyttövoimalle.

– Meidän oman arviomme mukaan vielä 2030-lukukin ajetaan pääsääntöisesti dieselkäyttöisellä kalustolla. Niillä tavaravirrat hoidetaan Suomessa.

Koska diesel tulee pääkäyttövoimana säilymään pitkään, niin ratkaisut, joilla tavoitellaan ympäristöystävällisyyttä ja pienempiä hiilidioksidipäästöjä, saattavat aiheuttaa veronkorotuspaineita dieselöljyyn. Lehtosen mielestä se löisi kuljetusalalla korville kustannus- ja kilpailukykypuolella.

– Meidän kuljetuskustannukset tulevat kyllä kohoamaan, jos noudatamme tuota linjausta.

SKAL ry:n mielestä polttoaineverotukseen tarvittaisiin tiekarttaa. Valtiovarainministeriö on lähtenyt uudistamaan liikenteen verotusta, mutta virkamiestyönä toteutettava hanke kestää puolitoista vuotta.

Biokaasulla on tällä hetkellä nollaverotus. Henkilöautopuolella käyttövoima joka tapauksessa muuttuu nopeammin kuin kuorma-autokalustolla.

– Jos henkilöautojen käyttövoima alkaa hyvin nopeasti muuttumaan, miljoonat eurot häipyvät valtion verokukkarosta. Kuinka sitä lähdetään ratkaisemaan, Lehtonen kysyy.

Fossiilista dieseliä käyttävillä raskaimmilla ajoneuvoyhdistelmillä polttoaineveron kustannusvaikutus on yli 20 euroa sataa kilometriä kohden, kun se biokaasulla on nolla euroa. Entä jos nyt kuljetusalalla lähdetään investoimaan esimerkiksi biokaasukalustoon, onko se vero edelleen nolla euroa, Lehtonen kysyy.

– Tässä on isoja kysymysmerkkejä. Ja mitä nopeammin tulee vastauksia, sitä kirkkaampaa on polkea kohti tulevaisuutta.

Autoalan Tiedotuskeskuksen paketti-, kuorma- ja linja-autojen käyttövoimaennusteen mukaan uusiutuvan dieselin merkitys päästöjen vähentämisessä on suuri, sillä sähkö ja kaasu yleistyvät lähivuosina hitaasti.

Vetytalous tulevaisuuden tavoitteena

  • Tieliikenteen yleisimmät käyttövoimat ovat raakaöljystä valmistettavat bensiini ja diesel.
  • Liikenteen polttoainevalikoima on vähitellen laajentumassa, sillä liikenteen hiilidioksidipäästöjen ja ilman laatua heikentävien päästöjen vähentämistavoitteet edellyttävät raakaöljyn rinnalle uusiutuvia energianlähteitä.
  • Bensiinin ja dieselin ohella onkin jo nyt tarjolla monia vaihtoehtoja, kuten sähkö, maa- ja biokaasu, uusiutuva diesel ja bensiiniin sekoitettavat uusiutuvat etanolikomponentit.
  • Tieliikenteen energiajärjestelmän lopullisena tavoitteena pidetään yleisesti vetytaloutta.
  • Matkalla vetytalouteen on kuitenkin vielä useita teknisiä ja taloudellisia esteitä.
  • Kaasukäyttöisten autojen polttoaineena käytetään Suomessa maakaasua tai biokaasua, joka koostuu pääosin metaanista.
  • Metaania voidaan säilyttää paineistettuna 200–250 barin paineessa tai nesteenä alle -162 asteessa.
  • Paineistetun metaanin lyhenne on CNG (Compressed Natural Gas) ja nesteytetyn LNG (Liquified Natural Gas).
  • Nesteytettyä maa- ja biokaasua käytetään vain raskaan liikenteen polttoaineena.
  • Suomessa liikennekäyttöön jaeltava kaasu voi olla maa- tai biokaasua tai niiden sekoitusta.

 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (65)

Kuljetusyrittäjät yleensä etsii sen kaluston millä viivan alle jää eniten, muusta viis vaikka mitä sanotaan. Kaasut tulee maasta ja pörisee pitkin taivaita, sekö maailman pelastaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onkohan noissa maakaasuautoissa sitä nykyään niin yleistynyttä uretaanisäiliötä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös noissa maakaasua käyttävissä autoissa joudu vaihtamaan sytytystulpat aika tiheään nokeentumisen vuoksi..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä tällä hetkellä, mutta tulevaisuudessa kaasuautot joudutaan kieltämään. Ne kun tuottavat hiilipäästöjä ja ihmiskunnan hiilipäästöt pitäisi saada 1840-luvun tasolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taikka saada päästöt edes sille tasolle kuin aikoinaan kun ajoin tela-alustaista kaivinkonetta Oulu-Helsinki välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Metaania voi valmistaa biokaasureaktorissa. Silloin hiilipäästö ei ole fossiilinen eli sen puolesta ainakaan metaania käyttövoimanaan käyttäviä kaasuautoja tuskin tarvii kieltää tulevaisuudessakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Korsu Oy on aina ollut edelläkävijä kuljetussysteemeissä, hienoa.
Kiitos Ristolle jälleen, uutta pukkaa ja tutkitaan, mikä toimii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki koittavat vääntää tätä polttokennoon joka käyttää vetyä.
Asia ei ole helppo. Vetyä ei oikein ole missään olemassa, vaan sekin täytyy valmistaa (käytännössä erotella muista aineista). Tämä tehdään eniten kaasuista ja öljypohjaisista tuotteista. Tai sitten valmistus vaatii paljon energiaa. Molemmilla tavoilla syntyy päästöjä..

Olisiko siis parempi käyttää ne kuitenkin suoraan kaasuna tai öljynä.. vetyverkostonkin teko on kallista (myös aika epävarma) ja kuluttaa energiaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä oli ennen sähköllä toimiva ruohonleikkuri. Oli useasti roikka poikki kun alle jäi. Kyllä on ongelmia sähkörekoissakin, jos ruohonleikkurissakin ongelmia, ja kokoluokka täysin eri luokkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietenki mennee hankalaksi jos sähkörekan roikka katkiaa, ajo sen päälle kuka hyvänsä. Muutenkin johdollisen sähkölaitteen käyttäminen on normitumpelolle vaikiaa, aina rikkuu piuha. Näitä veikkosia oon työelämässä seuraillut, jostain syystä ne on aina samat hemmot joilla kone sippaa tai johto katkiaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toimivatkohan vedyllä? Iltiksessä tai maikkarin nettisivulla oli ameriikasa poliisin rintatasku kuva kaasuauton sängyillä ja muutaman hevosen ja tuotantoeläinten lastin räjähdyksessä tunti pari sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että mitäettä kerrot? Kaasuauton sängyillä? Jos tarkennat vähäsen ko meinaa nyt informaatio luiskahtaa kiperäksi. Eli en tajunnut, taidan olla tyhmä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi tulee valitettavasti tässäkin jälkijunassa. Maailmalla testataan jo laivoja, junia ja rekkoja, jotka käyttävät vetyä. Sillä saavutetaan pitkät matkat ja luonto kiittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähkö, kaasu, vety, ... - aivan sama mitkä tulevat hallitsemaan kunhan turha saastuttaminen loppuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdotan, että tämän ketjun kirjoittajat hankkivat asiasta hiukan pohjatietoja ennen kuin töräyttelevät täysin asiantuntemattomia väitteitä ja arveluita. On täällä onneksi muutama, joka asiasta jotain tietääkin. Rasittavaa lukea kaikenlaista shaibaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (65)

Uutisvirta

14:15
Perjantaina luvassa myrskyä isossa osassa Suomea – sää viilenee selvästi ensi viikolla
14:11
Kaako Kakolla on ollut vaisu alku NHL:ssä – arki iski vasten jääkiekkoilijatähden kasvoja
14:09
Tältä näyttää Lontoon läheltä löydetty kuolemanrekka - 25-vuotiasta kuljettajaa epäillään murhista
14:02
Näin oikeusministeri Henriksson torjuisi ylivelkaantumista: Lapsille säästöpossuja, nuorille vähintään toisen asteen koulutus ja pienyrittäjille toinen mahdollisuus
13:37
Oulun kaupungin tahto toteutui – Kärpät lopetti haaparantalaisen Nuuskakairan tukun mainosten esittämisen Raksilan jäähallissa
13:32
Tuulivoimayhtiöiltä kova arvio: Yli puolet Suomen sähköstä mahdollista tuottaa tuulella vuonna 2030 – Suomeen on tehty lyhyessä ajassa lähes 1,5 miljardin tuulivoimainvestoinnit
13:12
Britannian poliisi löysi 39 ruumista rekan kontista – kuljettaja on pidätetty ja poliisi on aloittanut murhatutkinnan
31
Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa
25
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin väliaikaisesti – seisakin arvioidaan kestävän viikkoja
21
Moottoritietä pääsee ajamaan pian aina Kiiminkijoelle saakka – uudella tiellä on aluksi 80 kilometrin nopeusrajoitus
19
Teknologiateollisuuden kysyntä laskee selvästi – Työmarkkinapomo Minna Helle: Kiky-tunneista luopuminen merkitsisi palkankorotuksista tinkimistä
16
Senaatti-kiinteistöt pitkittää Poliisin toimitilaongelmaa Oulussa, luvattujen uusien tilojen suunnittelu viipynyt kohtuuttomasti Lukijalta
15
Vihreät lopettaa puoluelehtensä – Vihreän Langan päätoimittaja on uutisesta surullinen, järkyttynyt ja yllättynyt
14
Pahasti myöhässä oleva junaliikenne pääsi liikkeelle – Juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyy noin 10 tuntia

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Lapissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

120 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mitä mieltä sisäministeri Ohisalosta?

PS-kansanedustaja Packalén sanoi ihan oikein, että Ohisalon toiminta on populistista flirttailua anarkismille, eikä täll... Lue lisää...
mp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image