Pohjois-Suomi

Tal­vi­kun­nos­sa­pi­don luvataan parantuvan entisestään – enemmän rahaa talvihoitoon, ura­koit­si­joil­le diplomeita

Teiden talvikunnossapitoon panostetaan lisärahaa. Kuvituskuva. KUVA: Jarmo Kontiainen
Pohjois-Suomi 6.11.2019 10:22
Heikki Uusitalo

Maanteiden talvihoidon rahoitustason merkittävä nosto ja uudet toimintalinjat tuovat parannuksia maanteiden talvihoitoon, lupaa ely-keskus.

Vuoden 2019 alussa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus nosti talvikunnossapidon hoitoluokkia useilla teillä, yhteensä noin 1500 kilometrin matkalla. Lisäksi tänä syksynä nousevat valtatien 5 hoitoluokka Kuusamon ja Rukan välillä sekä juuri valmistuneen maantien 849 hoitoluokka Kiimingin ja Yli-Iin välillä.

– Talvikauteen 2017–2018 verrattuna käytämme tänä talvena noin 1,6 miljoonaa euroa enemmän maanteiden talvihoitoon, kertoo johtaja Timo Mäkikyrö Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksesta.

Ely-keskus käyttää Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueen maanteiden talvihoitoon tänä talvena yhteensä noin 17 miljoonaa euroa.

– Tienkäyttäjien tutkimuksen mukaan viime talvena yksityishenkilöistä 49 prosenttia oli tyytyväisiä talvikunnossapitoon, kun toissatalvena tyytyväisiä oli 28 prosenttia. Haluamme jatkaa tätä kehitystä, Mäkikyrö sanoo.

Parannuksia luvassa myös tulevina vuosina

Vuoden 2019 alussa uudistuneiden talvihoidon toimintalinjojen ja laatuvaatimusten myötä tulevissa urakoissa talvihoidon taso paranee elyn mukaan myös alemmissa hoitoluokissa.

Talvihoidon kunnossapito kilpailutetaan viisivuotisina alueurakoina. Kun aikaisempi urakkasopimus umpeutuu, se kilpailutetaan uusien kriteereiden mukaisesti. Tästä johtuen uudistusten käytäntöön vieminen tehdään alueittain vuosien 2019–2023 aikana.

Raskas liikenne huomioidaan aikaisempaa paremmin uusissa toimintalinjoissa. Tavoitteena on muun muassa elinkeinoelämän kuljetusten toimivuuden turvaaminen, liikenneturvallisuus sekä ilmastonmuutoksen huomioon ottaminen.

Vaihtelevien kelien lisäksi kunnossapidon haasteena on päällystettyjen teiden heikko kunto. Päällysteiden kuntoa pyritään parantamaan lähivuosien aikana kasvaneen kunnossapidon rahoituksen avulla ja mukauttamalla suolan käyttöä päällysteiden kestävyyden mukaan.

Väylävirasto antaa diplomin

Väylävirasto pyrkii parantamaan talvikunnossapidon laatua myös urakoitsijoiden uudenlaisella palkitsemisella. Kyseessä on kokeilu, jossa parhaan asiakastyytyväisyyden saavuttaneet ja eniten asiakastyytyväisyyttä nostaneet urakat palkitaan.

– Palkintona urakoitsijalle on työmaakopin seinälle laitettava diplomi sekä julkisuuden tuoma positiivinen mainehyöty. Uskomme, että tämä voi muiden kannustinjärjestelmien kanssa motivoida panostamaan talvikunnossapidon laatuun, tieliikennejohtaja Pekka Rajala sanoo.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (42)

Valtiontalouden tarkastusviraston pitäisi puuttua näihin ELY-keskusten harrastamiin alueurakoihin. Valtion varat tulisivat tehokkaammin käytettyä pilkkomalla urakat pienempiin kokonaisuuksiin, jolloin pienemmät urakoitsijat kykenisivät jättämään urakkatarjouksia. Valtion varoja säästyisi ja tulisi tehokkaammin käytettyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pienien urakoitsijoiden valvominen olisi mahdotonta. Yhtä isoa urakoitsijaa on helpompi valvoa ja ohjata. Pieniä urakoitsijoita kaupunki täyteen niin pakka on niin sekaisin kun vain voi olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hah hah!! Näkis vaa millon parantuu?
Ekat lumet ku tuli nii eipä näkyny tien auraajia.
Nyt on tie siinä kunnossa että hampaat tippuu suusta kun ajelee

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän teitä talvella tarvitsekaan kesäkunnossa yrittää pitää, se vasta kallista tienpitoa on. Riittää ihan, kunhan kohtuullisesti pääsee kulkemaan eri tavoilla liikkuen. Ja talvinopeudet voisi monilla teillä laskea alle 80km/h nopeuden; turha kiire vaan pois lumisilla ja jäisillä teillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukaan pyöräilijä ei vaadi kesäkeliä talveksi, nimittäin hyvin hoidettu talvinen pyörätie on paremmassa kunnossa kuin sama tie kesällä. Sen verran kuprua on asfalteissa, että lumi kivasti tasoittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti tiemestarit on tulosvastuullisia eli mitä vähemmän on käytetty rahaa teiden kunnossapitoon sen isompi tili tiemestarille tämän pikkulinnut lauloivat minulle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen oli tiemestarit kussakin kunnassa ja tiet kunnossa. Tämä nykyinen taso vastaa 60 luvun alkupuolta. Tekoja, ei selityksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyään lumet sulatetaan suolalla ennen ne aurattiin ja tiet ja polanteet tasoiteltiin tiekarhulla.Vaan nykyään on toista kalustotkin on surkeita huonokuntoisia ei raskita pitää polanneterää alhaalla kun syö enemmän polttoainetta.Polanneterän alhaalla pitoon pitää saada lupa tiemestarilta samoin kuin auraukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa, että teiden hoitoon ei juuri lisää rahaa, mutta työnsankareille prenikoita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä uutinen on kyllä vitsi: Yksi ainut kunnon lumisadepäivä Oulussa ja tiet on heti ihan hirveässä kunnossa. Uria ja ns. nimismiehenkiharoita joka puolella. Ei pysy paikat hampaissa teillä ajaessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uskotaan että nytkin kaikki työssä käyvät hoitavat työnsä hyvin.
Aina haukutaan virkamiehet, yrittäjät ja kaikki suorittajat.
Ne kaikki yrittävät hoitaa tehtävänsä mahdollisimman hyvin.
Nämä kaikki ollaan me, meidän lapsia, läheisiä, naapureita ja ties ketä.
Aina voidaan valittaa kaikesta. Kannattaisi joskus nostaa selkä suoraan ja katsoa asioita valiosammin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koskaan ei parannusta ja kehitystä tapahdu, jos ei uskalla antaa palautetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloinhan Kaupunki nimeltä OULU oivaltaa tuon,nytkin Patelan kevyenliikenteen polut osittain auraamatta,jos aurattu TOIOTALLA puoli polkua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt kannattaisi laittaa jäitä hattuun.
Kohtuullisen hyvin nämä meidän tiestöt on hoidettu.
Rahaa palaa näihin ja kaikkialle.
Nämä kuitenkin meidän hyväksi.
Tällä meillä lähes kaikki on hienosti.
Ei nillitettäs ihan kaikesta. Jooko 😊

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uskomatonta sylttysaippuaa suolletaan suomalaisten virkamiehistön suulla.
Eikö nimenomaan tämä Tilaaja-Tuottaja malli aikoinaan otettu Suomessa käyttöön
(taisipa olla 1990 luvun puolen välin jälkeen kun tätä mallia alettiin tosissaan puuhastella...)
SÄÄSTÖJEN vuoksi.

Taisi olla taas tämänkin hallinnon alan SÄÄSTÄMINEN siinä, kun saatiin suomalaisten verorahaa "sijoitettua" yksityisten henkilöiden taskuihin.
Osakkeen omistajat Panamasaarilla taas kiittävät!

Diplomi.
No nyt on sitten ideanikkaritkin eli valtion hallinnon kallispalkkaiset konsulentitkin näyttäneet kyntensä ...................

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sepä on sama kuin paljon valtio lisää rahaa kunnossapitoon kun se raha jää sille pääurakoitsijalle joka on monesti iso pörssiyhtiö.
Jos se raha liikkuisi myös tänne tekijä puolelle niin pystyttäis lisäämään reiteille kalustoa jolloin toimenpide ajat lyhenisivät. Nykyisillä hinnoilla täytyy yhden urakoitsijan haalia paljon aurattavia kilometrejä että pystyy maksamaan kalustoinvestoinnit ja palkat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Seuraavaksi varmaan pienennetään eläkkeitä että saadaan kaikki tää rahoitettua 😊

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näillä diploomeilla se homma paraneekin, työn jälki kohenee ihan silmissä.
Tienpitähän puhelinkin on ulkoistettu, koska näiden isopalkkaisten korvat eivät enää kestäneet.
Nyt siellä vastaa pienipalkkainen poloinen nainen, joka parhaansa varmaan yrittää, mutta kun ei ole mahdollisuuksia.
Tämä toimintakulttuuri on suomalaisille johtajille ja päättäjille aika tyypillistä. Vastuunkantoa ei ole oikeasti ollenkaan.
Tieliikenteen tuomat verotulot riittäisivät kattamaan moninkerroin kulut, mutta rahat ohjataan ihan jonnekin muualle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (42)

Uutisvirta

20.11.
Postin työriitaan ei saatu keskiviikkona ratkaisua – PAU: keskeiset asiat yhä ratkaisematta
20.11.
Voitot kiersivät ravilegenda Pekka Korpea juhlakilpailussa – toisen juhlalähdön voittoon ajoi poika Janne Korpi
20.11.
Tähtitodistaja: Trump vaati Ukrainalta vastapalvelusta vierailusta Valkoiseen taloon
20.11.
Uutissuomalainen: Omistajaohjausministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista
20.11.
Kun professori Vesa Puuronen pyysi Mannerheimin kuvan poistamista kasvatustieteilijöiden kiltahuoneelta, oli lopputuloksena valtava myrsky
20.11.
Kaleva Live: 22-Pistepirkon Oulun-keikka keskiviikkona Tilaajille
20.11.
Pudasjärven lentokentän vuokrakiistan taustalla lukion ilmailulinjan oppitunnit – Suviseurojen järjestäjät odottavat oikeuden päätöstä lentokentän käytöstä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

224 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kovapalkkaisimmat ammattityöntekijät kuuluu ammattiliittoon. Nytkin itselleni maksetaan 25% enemmän kuin TES määrää. Amm... Lue lisää...
FAKTAA.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image