Pohjois-Suomi

Saanalle tehdään uudet portaat kesällä – ra­ken­nus­ma­te­ri­aa­lia kuskataan paikalle jo keväthankien aikaan

Saana-tunturi, Kilpisjärvi. Taustalla Mallan luonnonpuisto ja kolmen valtakunnan rajapyykki. KUVA: Lassila Pekka
Pohjois-Suomi 15.3.2019 20:11
Anna Leinonen

Kilpisjärvellä sijaitsevalle Saana-tunturille tehdään uudet portaat ja sorapolku ensi kesänä. Varsinainen rakentaminen käynnistyy kesäkuun lopulla, mutta valmistelutyöt aloitetaan jo ensi viikolla, kerrotaan Metsähallituksen tiedotteessa.

Maalis-huhtikuun aikana alueelle kuljetetaan rakennustöissä tarvittavia materiaalia välivarastoihin tamppareiden avulla. Talviaikaisella kuljetuksella pyritään välttämään maaston kulumista. 

Materiaalikuljetukset voivat haitata alueen moottorikelkkaliikennettä. Kelkkailijoita varoitetaan työmaa-alueesta kylteillä. Alustavan suunnitelman mukaan Jeahkaksentie aurataan materiaalikuljetuksia varten viikolla 12. 

Saana on erittäin suosittu luontomatkailukohde, ja portaat suojaavat tunturiluontoa. Saanan reitillä käy vuosittain noin 25 000 henkilöä. Jos 1990-luvulla huomattiin, että ilman portaita kiipeäjien polku leviää koko ajan ja se näkyy kauas maisemassa.

2000-luvun alussa Saanan rinteille rakennettiin ensimmäiset portaat. Ne jouduttiin purkamaan huonokuntoisina vuonna 2017.

Uusi reitti sopivat rakenteeltaan ja väreiltään rinteeseen

Metsähallituksen mukaan uusi reitti ja portaat tehdään rakenteeltaan ja väritykseltään tunturirinteeseen sopivasta maa-aineksesta ja kivistä.

Suomessa retkeilyreittien kivirakentamista ei vielä ole tehty paljoa, mutta maailmalla se on erittäin yleistä. Se on ekologisin, kestävin ja maisemaan sopivin ratkaisu.

Vanhat puiset portaat erottuivat tunturirinteen maisemmassa kauas, mutta kiviaines maastoutuu maisemaan paremmin. Saanalla käytettävät kivi- ja soramateriaalit ovat kotimaisia.

Uusien rakenteiden myötä Saanan reitin linjaus muuttuu hieman. Myös reitistön päälähtöpaikka muuttuu. Jatkossa lähtö Mallan luonnonpuistoon ja Saanalle, tapahtuu samalta paikoitusalueelta. Myös vanha reitti Kilpisjärven retkeilykeskukselta Saanalle säilyy käytössä, ja sen välttämättömimpiä pitkospuita uusitaan. 

Saanan polun valmistuttua kulku ohjataan vanhalta polulta uudelle, jotta Saanalle jo syntyneiden kulumisvaurioiden palautuminen saadaan käyntiin. 

Tutustu ja tilaa kevättarjous 😎

Kaleva Digi 2 kk vain 9,90 €!
Säästä 67 %! (Norm. 2 kk/31 €)
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (29)

"Luontomatkailijoiden" ajatusmaailma on hyvin ristiriitainen. Yhtäällä kiljutaan kurkku suorana ilmastonmuutoksen vastustamista, messutaan luonnon tuohoamisesta ja toisaalla rakennetaan rakennetaan hyvin arkaan luontoon kulkua helpottavia teitä, polkuja ja portaita. Väitän, että suurin osa luonnonsuojelun kiristämistä vaativista kaupunkilaisista eivät ole koskaan käyneet metsässä 50 metriä kauempana pikitiestä. On suorastaan irvokasta, että tuollaiset kansalaiset esittävät itsensä luonnon ystävinä vaikka eivät luonnosta ja luonnonmukaisuudesta tiedä tuon taivaallista.

Menkää ihmiset metsään. Menkää sinne jalkaisin, umpimetsään, ilman opastettuja polkuja. Eksykää hetkeksi ja yöpykää taivaan alla, jotta ymmärtäisitte, mitä on olla luonnossa, tiettömän, poluttoman taipaleen takana. Sitten voitte ylpeänä todeta itsellenne olevanne luontoihmisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt olisi paikallaan alkaa keräämään vapaehtoista "tossurahaa" Saanan päälle nousijoilta että kattaisi vähän niitä kuluja mitä portaiden tekemisestä aiheutuu. Se olisi vitosen nousu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aina on ajettu ohi kun on meno- tai tulomatkalla oltu Norjaan / Norjasta. Ensi kesänä noustaan sitten Saanalle. Voisiko tuohon miettiä yhden hengen DRONE -kuljetinta. Se ajaisi automaattisesti ihmisiä ylös ja alas. Olisi vielä aurinkokennoilla toimiva. Ei kuluisi maasto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime kesänä kiipesimme vaimon kanssa Saanan huipulle ihailemaan maisemia. Ylhäällä Saanalla joimme koskista ja poltimme sikareita. Illalla saunoimme Turakaisen ja Äijä-koiran kanssa. Oli hieno reissu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä. Samalla eli älyttömällä äärivaikealla askelnousulla ja -leveydellä ku entiset ja toivottavasti sileestä, jopa hiotusta kivestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Materiaalikuljetukset voivat haitata alueen moottorikelkkaliikennettä." Eli kelkkailijat eivät voi rällätä rauhassa missä vain niinkuin nyt tekevät. Pikemminkin kuljetukset haittaavat hiihtoa, koska Saanan ympäri menevä latu kulkee juuri Jehkaksen tietä pitkin. Huhtikuu on Kilpisjärvellä parasta hiihtoaikaa. Mutta hiihtäjistähän siellä ei enää välitetä pätkääkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Saanalla käytettävät kivi- ja soramateriaalit ovat kotimaisia." Tuosta vaammekin jo varmuuden, että kivet ja sorat tuodaan vakiintuneeseen tapaan Kiinasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä ihme, jos maapallo saastuu ja varsinkin ilmakehä, kun ihmiset ramppaavat ympäriinsä tunturien rinteillä, kaukana kotoa. Pysyisivät kotona ja nauttisivat kodin läheisestä luonnosta. Ei tarvitse lähteä maailman ääriin kalastamaan, metsästämään, hiihtämään ja retkeilemään, nauttii oman lähiseutunsa luonnosta. Jos luonto ja asuinympäristö on pilattu sekä tuhottu ympäriltänne, kärsikää se nahoissanne ja syyttäkää kuntienne ja kaupunkienne päättäjiä. Matkustaminen ja ramppaaminen kaukaa lisää saasteita ja lisäksi tuo luontoon roskaa ja myös koiran kakkaa, miksi muuten koiratkin raahataan kauas riesaksi. Järki käteen, se kannattaa aina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen vanhaan oli hirveän helppo vihata muualla asuvia ja lähteä sotimaan niiden kanssa, kun kellään ei ollut mitään hajua minkälaista väkeä siellä elää. Nykyään tilanne on toinen, maailma on tosiaankin avartunut, nyt pystytään ja uskalletaan matkustaa kauaskin kodin ulkopuolelle ja jokainen voi omin silmin käydä katsomassa että muutkin ovat ihan tavallisia ihmisiä, vaikka tavat ovatkin erilaiset. Siitä on seurannut rauhallisempia aikoja sekä onnellisempia ja viisaampia ihmisiä. Järki on otettu käteen ja se on kannattanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aina kun tämmöiseen kohteeseen jotakin rakennetaan pitää kaksi kertaa miettiä miten se toteutetaan kunnioittaen luontoa. Saanan irvikuva on rinteen alaosassa oleva hökkelikylä joka muistuttaa meitä siitä miten ihminen levittäytyy ja tuhoaa kaiken kauniin rahan takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä. Asuntojaunujen kylkeen kyhätyt lautahökkelit levittäytyvät jopa luonnonsuojelualueen puolelle ja rumentavat koko kauniin kylän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lisää tulee ku äänestää kokkareita ja vihreitä. Tuhoavat vielä koko teidän luonnon sillä, että pitää saada massia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näkisitpä Helsingin. Se se vasta onkin pilannut luontoa. Ja ruma kun mikä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Portaat on ihan hyvä idea. Ei varmaan luonnonpuistoihin sopivia. Turistireiteillä hyvä ja innostaa asiaan vihkiytymätyömiä vaelluksille. Vastaavaa Euroopan ja muuallakin uskonnollisilta ja suosituilla turistireiteillä. Aina jää reittejä naturalisteille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa etelän variksille portaat uudet. Ja ovat muka niin luontoretkellä kun portaita pitkin menevät...Tulkaapa perässä niin mennään ilman portaita

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Matkailusta Lapissa leipää saaneena ja pitempiä aikoja turistina Kilpisjärveläkin olleena täytyy sanoa että ymmärtääkseen matkailua, luontoamme ja asumistamme & työtämme, jollekin sivistävälle yleistiedolle on tarvetta.

Tämä artikkeli luettuna jo antaa paljon, Kiitos Kaleva.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kai luit jutun? Ei etelänkään varikset välttämättä portaita tarvi. Portaan tehdään suojelemaan luontoa, kun siellä käy niin paljon väkeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (29)

Uutisvirta

95
Puheenaihe: Ovatko Stora Enson yt:t suurempi isku kuin Nokian vähennykset?
50
Kärpät nollasi Ilveksen ja siirtyi puolivälieräsarjassa 2–0 -johtoon – Osalan taklaus kuumensi tunteet, pitkä pelikielto uhkaa
29
Analyysi: Vaalikampanjoista loppuivat repivät aiheet, koska kukaan ei halua suututtaa Sdp:tä
25
Lehmät kuumentavat vaalikeskustelua – keskusta ja kokoomus pelkäävät vasemmiston ja vihreiden ilmastotekoja
17
Ferrovanin tehdasta ei tulekaan Raaheen – yhtiö on asetettu selvitystilaan ja toimitusjohtaja vapautettu tehtävästään
17
Ulkoministeri Timo Soinin kimppuun yritettiin hyökätä Vantaalla – vartijat taltuttivat Soldiers of Odin -tunnuksiin pukeutuneen miehen
15
Radio Pooki palkittiin vuoden paikallisradiona, kanavalle myös vuoden paikallisradiojuontajan palkinto

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivällä Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa, seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Ranua ja Posio lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

PEKKA HAAVISTO

389 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kyseenalainen onnellisuustutkimus

Kyllä tutkimus perustuu mitattavissa oleviin, ja myös vertailukelpoisiin tietoihin eikä mielipiteisiin. Tämä oli jo sei... Lue lisää...
Heippa vaan rehellis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image