Pohjois-Suomi

Raportti: Jäämeren rata toistaiseksi jäihin – Saa­me­lais­kä­rä­jien puheenjohtaja epäilee, ettei hanketta ole vielä haudattu

Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio (oik.) arktisten maiden ympäristöministerien kokouksessa Arktikumissa vuonna 2018. KUVA: Jussi Leinonen
Pohjois-Suomi 11.2.2019 14:41
Hannu Toivonen

Selvitystyöryhmän mukaan ratahanke ei olisi taloudellisesti kannattava, ja se uhkaisi pohjoisen Suomen luontoa.

Helsinki

Jäämeren rata ei toteudu näillä näkyminen, selviää Suomen ja Norjan välisen selvitystyöryhmän raportissa. Raportin mukaan jatkotoimenpiteitä ratahankkeen edistämiseksi ei tällä erää tehdä.

Jäämeren rata ei olisi selvityksen mukaan taloudellisesti kannattava minkään selvityksessä tarkastellun rahoitusmallin mukaan.

Radan vuotuisen kuljetusmäärän tulisi olla noin 2,5 miljoonaa tonnia, jotta radan vuosittaiset ylläpitokustannukset saataisiin katettua. Tällaiset kuljetusmäärät eivät ole tämän hetken tietojen perusteella realistiset. Alueen elinkeinotoiminnassa tai eri liikennemuotojen kustannuksissa pitäisi tapahtua merkittäviä muutoksia, jotta 2,5 miljoonan tonnin kuljetusmääriin päästäisiin.

Hanke huolestuttaa edelleen saamelaisia

Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio on tyytyväinen selvityksen tulokseen, mutta hän ei usko, että hanketta on vielä kokonaan haudattu.

– Tiedotteessa käytetään hyvin ympäripyöreitä sanamuotoja. Siinä jätetään tilannetta vähän auki, Sanila-Aikio sanoo Lännen Medialle.

Sanila-Aikio epäilee, että ratahanketta edistetään tällä hetkellä suljettujen ovien takana. Tällä hän viittaa liikenne- ja viestintäministeriön raideliikenteen kilpailutusta käsittelevän tiedotteen mainintaan, että Suomi pyrkii edistämään rataverkon ydinverkkokäytävän kehittämistä Helsingistä pohjoiseen.

Sanila-Aikio on huolissaan myös siitä, että tällä hetkellä Jäämeren rata on merkitty Lapin maakuntaliiton Pohjois-Lapin maakuntakaavaluonnokseen. Kaavaluonnos on tällä hetkellä lausuntokierroksella. Hän toivoo, että uusi selvitys vaikuttaa siihen, ettei kaava mene läpi.

Rata olisi vahingollinen luonnolle ja saamelaisille

Jäämeren radalla olisi selvityksen mukaan monenlaisia vaikutuksia ympäristöön ja saamelaisiin.

Sanila-Aikio pitää ratahanketta erittäin vahingollisena sekä saamelaiskulttuurille että Lapin luonnolle.

– Se muuttaisi luonnonolosuhteita täydellisesti niin maalla kuin vedessä. Kun luonto muuttuu, eläimet tai kalat joutuvat sopeutumaan siihen tai sitten ne kuolevat. Tämän jälkeen saamelaisten mahdollisuudet harjoittaa omaa kulttuuriaan perinteisine elinkeinoineen estyy tai muuttuu joksikin toiseksi.

Ratahankkeen suunnittelun aloittaminen vaatisi poliittisen päätöksen hankkeen toteuttamisesta sekä Suomessa että Norjassa. Päätöstä radan toteuttamisesta tai ratalinjauksesta ei ole tehty Suomessa eikä Norjassa.

Selvityksessä nousi myös esiin, että Jäämeren radan täysimääräinen hyödyntäminen kuljetusketjuna Keski-Eurooppaan saakka vaatisi Suomen pääradan kapasiteetin lisäämistä. Erityisesti kapasiteettia pitäisi lisätä Helsingin ja Tampereen välillä, koska se on radan vilkkaimmin liikennöidyn osuus.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (73)

Karjalan tasavallassa on suomalaisellakin orjatyövoimalla rakennettu Stalinin kanava. Olisi oikeus ja kohtuus jos sitäkin voitaisiin vihanpidosta huolimatta käyttää merirahdin kuljetukseen Vienanmereltä etelään kasvavassa määrinviha ja boikotti. Lähistöllä on myös Muurmannin rata, joka voitaisiin yhdistää Suomen rataverkkoon kohtalaisen helposti. Itseasiassa karjalaiset eivät aikoinaan halunneet "suur-suomea", joka oli ruotsalais-brittiläinen keksintö Venäjän alistamiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sallan kautta on edullisin ja toimivin yhteys Pietari-Murmansk -rataan. Rajan takana on suuri ja kehittyvä talousalue. Tätä vastustetaan poliittisista syistä. Miksi ratayhteys Pietariin ei ole yhtä arka?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai, että ihan kehittyvä talousalue? Milloinkas kuvittelit venäjän alkavan kehittymään.
Ollaanko siellä Olginon trollitehtaalla alkanut ote lipsumaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi ja myös Ruotsi suljettiin ulos jäämereltä erittäin taitavasti satoja vuosia sitten ja sitä päivää ei tule että Norja johonkin kanssamme myöntyy.

Saamelaiskäräjät voi keskittyä valikoimaan mielivaltaisesti ihmisiä ulos yhteisöstään ja savustamaan kullankaivajat ulos Lapista..seuraavaksi turismi josta juuri te ette satu hyötymään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Sanila-Aikio pitää ratahanketta erittäin vahingollisena sekä saamelaiskulttuurille että Lapin luonnolle."

Eli yksi junarata Lapin läpi tuohoaisi saamelaiskulttuurin ja luonnon? Mihin tuollaisella tunteellisella ja pseudotieteellisellä hörhöaktivismilla pyritään? Rataa ei rakenneta, koska se ei kannata. Muita typeriä tekosyitä ei tarvitse keksiä. Ovatko ratayhteyden Rovaniemelle ja Kemijärvelle tuhonneet etelä-Lapin? Ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikseivät maininneet selvityksessä että Suomesta pääsee jo kahta rautatietä Jäämerelle: Kontiomäki - Kostamus - Murmansk ja Tornio / Haparanda - Boden - Narvik?

Kenen ajatus koko hanke on ollut? Oulussa asiasta on jauhanut ainakin Ala-Mursula ja Maaseudun tulevaisuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei siis vieläkään ole ymmärretty mistä on kyse.
Rata on Suomelle, Isänmaallemme, talous- ja sotilaspoliittisesti niin suuriarvoinen - lähinnä korvaamaton.
Rakentamattajättämisestä hyötyy vain Venäjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja ei sitten tippaakaan sotilaspoliittisesti minkään arvoinen, eikä muutenkaan minkään arvoinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tai ketä tuon radan kautta edes teoriassa huollettaisiin? Jos Itämeren kautta ei laivat kulkisi niin kyllä junan kulun esto tuolla radalla olisi suorastaan lapsellisen helppoa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja siellä pohjoispäässä sijaitsee venäjän suurin laivasto tukikohtineen, siis ihan vieressä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos näin on niin rata pitäisi rakentaa Ruotsin rajan tuntumaan, eikä suoraan neuvostotykistön vaikutusalueelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä jos Jäämeren radan sijasta käynnistettäisiin todellinen jättihanke: Suomen rautateiden raideleveyden kavennus Länsi-Euroopan mittoihin?! Näin saataisiin todellinen junakäytävä Rovaniemeltä Italiaan ja Gibraltariin asti! Totta kai se maksaisi tolkuttomasti ja aiheuttaisi vuoden katkoksen rautatieliikenteeseen, mutta raideleveysongelma hoituisi kertaheitolla. Bussiliikenne korvaamaan junaliikenteen katkos. Ja raideleveyden kavennus on helpompi urakka kuin levennys. Kaleva voisi tehdä tästä jutun, tämä on yhtä utopistinen (mutta ei mahdoton) kuin Jäämeren rata ja Helsinki-Tallinna -tunneli. Tai itse asiassa kavennus edistäisi tunnelia...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinalaiset ratkaisivat raideleveysongelman juniin vaihdettavien akselistojen avulla. Youtubessa on videoita kuinka näppärästi telin vaihto käy, eikä muuta kuin menoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arvostamani saamelaisyhteisö sekä poronhoito yleisestikin on (saamelaiskäräjien kautta) tässäkin ratahankkeessa se kaikista säälittävin ulostulo.

Vastustakaa kaikkea, voihan se ola että jos rata sittenkin saataisiin, voitte jotain saada vastineeksi...vaikkapa junavaunullisia jäkälää kalutuille laitumille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinalla on halua helpottaa kuljetuksia Eurooppaan. Koillisväylä, Jäämerenrata, tunneli Tallinnaan ja ratayhteys Puolan läpi Saksaan olisi sen unelma.
Suomen täytyy osata kehittää malli, josta hyödymme tästä rakentamisen aikana ja sen jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan huuhaata koko hankehan on, logistinen painajainen. Luuleko joku taho että joku konttilaiva heivaa jäämeren rantaa kymmenentuhatta konttia junalla raahattavaksi, kun samat voiviedä samontein eurooppaan laivalla perille? Ja kestäshän se hieroa junalla moinen kontti määrä rannalta pois, pitkiä kontteja/juna 100kpl, taitaa viimeiset kontit lahoa lähtökuoppiin. Näin vaalien alla voi lämpimikseen porista mitä mukavia vain.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järki voitti kerranki tässä asiassa .Kemi -Tornio rataosuudelle sähköistys ja Haaparannan kautta Narviikkin , joka on jo valmiksi sähköistetty Rata osuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisihan saamelaisillekin sivistävää ajella ilmastokestävästi sukulaisiin Helsinkiin. Saamelaiset syöttävät poroillaan kaiken jäkälän Lapin maalta ja yksi junarata muka estäisi moisen ympäristörikoksen jatkon. Vähän joustoa hei!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai kuolee kalatkin jos sähköjuna menee raiteilla Saamelaiset vastustaa kaikkea kehitystä
Poroja on liikaa jäkäliköt kaluttu tyhjiksi
Rautatie verkoston kehittäminen on rekkaliikenteen sijaan ekolookista
Todennäköisesti reitti valinta oli typerä parempi vaihtoehto kulkee Ruotsin kautta
Koillisväylän alkaessa toimimaan Pohjois Suomi jää nuolemaan poron kuivalihaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (73)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomalaiset SS-sotilaat

242 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vaalit kuin karnevaalit – jakojuhlat ennen paastoa

Suomi pystyy turvaamaan hyvinvointivaltion, ja hyvät julkiset palvelut kaikille kansalaisille mutta ei tietenkään presii... Lue lisää...
Tenu Tane

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image