Pohjois-Suomi

Ra­ja­var­tio­lai­tos aloitti Raahen edustalla tapahtuneen epäillyn alue­louk­kauk­sen tutkinnan – saksalaisen sota-aluksen epäillään käyneen 0,35 me­ri­pe­nin­kul­maa Suomen aluevesillä

KUVA: EPA / EPA
Pohjois-Suomi 21.1.2020 18:36
Mirko Siikaluoma

Rajavartiolaitos kertoo aloittaneensa Saksan valtionaluksen epäillyn alueloukkauksen esitutkinnan. Saksalaisen Baden-Württemberg -luokan fregatin epäillään syyllistyneen kahteen alueloukkaukseen Suomen aluemerellä lauantaina 18. tammikuuta.

Alus ylitti Suomen aluevesirajan kahdesti ilman vaadittavaa lupaa. Sota-alus kävi syvimmillään 0,35 meripeninkulmaa, eli 650 metrin verran, Suomen aluevesirajan sisäpuolella. Epäilty alueloukkaus havaittiin Länsi-Suomen merivartioston tilannevalvonnassa.

Merivoimien tiedotuspäällikkö Annele Apajakari kertoi maanantaina Kalevalle, että epäilty aluevesiloukkaus ei vaikuta fregatin aluslupaan, vaan se saa jatkaa jääkokeita normaalisti. 

Baden-Württemberg on Pohjanlahdella suorittamassa jääkokeita, joissa selvitetään sen toimintakykyä talvisissa olosuhteissa. Fregatin vierailu ja testaaminen Suomessa oli suunniteltu etukäteen.

Baden-Württemberg on Saksan laivaston uusin ja luokkansa ensimmäinen alus. Se otettiin käyttöön kesällä 2019.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Navigointi perustuu 360 asteen kompassiin, ja Meripeninkulma eli merimaili (engl. nautical mile), nykyinen tunnus M[1], lyhenteenä suomessa käytössä myös mpk[2], muualla maailmassa NM, Nm ja nmi[3]) on pituusyksikkö, jota käytetään meri- ja ilmaliikenteessä. Yksi meripeninkulma on tasan 1 852 metriä[1] Kyseessä ei ole SI-järjestelmän mukainen mittayksikkö, mutta sitä saa käyttää SI-järjestelmän yksiköiden rinnalla merenkulussa ja ilmailussa.[1]. Meripeninkulman kymmenesosaa (185,2 m) kutsutaan kaapelinmitaksi.
Meripeninkulma määriteltiin alun perin leveysasteen kuudeskymmenesosaa eli kaariminuuttia vastaavaksi matkaksi maapallon pinnalla pituuspiiriä pitkin.[3] Maapallo ei kuitenkaan ole täydellinen pallo, joten kaariminuutin pituus vaihtelee riippuen siitä, millä leveyspiirillä ollaan.
Oikea eli styrpuuri (starboard) on perinteisesti ollut se sivu laivasta missä ennen vahaan perämies oli vahdissa. Nykyään ruorimies seisoo midshipissä ruorin takana. Väri vihreä.
Vasen eli paapuuri (portside) on kylki josta alus kiinnitetään laituriin lastausta ja lossausta varen. Väri punainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahaa poltetaan turhanpäiväiseen vain 650 m:n tähden. "Fregatin vierailu ja testaaminen Suomessa oli suunniteltu etukäteen."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etukäteen oli suunniteltu myös liittyminen EU,n jäseneksi. Ennakko tietojen mukaan suomalaiset eivät olisi halunneet jäsenyyttä, joten vuosia suunniteltu juttu toimitettiinkin kaikessa hiljaisuudessa muun äänestyksen osana, jottei huijaus oilis paljastunut. Vähän niin kuin Irlannissa piti äänestää usea kerta välillä lobaten, kun OIKEAA äänestystulosta ei tahtonut syntyä kansalaisten kielteisen asenteen vuoksi. Isäntämaa sopimus ja NATO-lobbaus kuuluu samaan pitkän ajan hidastettuun suostutteluun ja lakitekniseen kikkailuun presidentin luopumisella tilapäisesti kenraalin hyväksi valtaoikeuksistaan. Operaatio "ihmemaa OZ" sumutettu päätöksenteko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos alus on muutoinkin ollut ihan luvan kanssa liikkeelllä ja tapus avomerellä tarviseeko tällaista tutkia ja uutisoida... tuollainen ylitys menee kyllä luvan toleransseihin...tietystinkin riikomus hieman paikasta kiinni jos satamassa mennyt 650m yli niin tutkittakoon silloin karilleajona.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäli venäläinen sota-alus olisi ollut tulossa Pohjanlahdelle, olisi se saanut seuraajakseen ruotsalaisen tai suomalaisen "päällystakin" jo Märketin kohdalla. Pohjanlahdellakin on kansainvälistä merialuetta, joten täällä voi piipahtaa ihan laillisestikkin ulkomaisia aluksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image