Pohjois-Suomi

Raahelainen Tapani Pyhtilä rakensi oman lentokoneen –"­Ka­pa­si­teet­ti taitaa loppua ennemmin miehestä kuin koneesta"

Koneen lentokuntoon saattamiseen kului Pyhtilältä 13 vuotta. KUVA: Vesa Joensuu
Pohjois-Suomi 31.3.2018 20:59
Maarit Kesti

Tapani Pyhtilän puna-hopea Renegade Spirit kaksitasokone on upea näky. Sen voi bongata Raahen taivaalta.

Tapani Pyhtilän Renegade Spiritin pinta kiiltää kauniina sinistä taivasta vasten. Meno näyttää vaivattomalta, kun kone nousee ketterästi yli puiden ja kaartaa kohti Raahen museota.

Lentokone on upea taivaalla, mutta myös maassa. Pieteetillä rakennettu kaksitasokone henkii vanhan ajan glamouria. Erityisen upeaksi koneen tekee se, että Pyhtilä on rakentanut sen itse lentokuntoon.

Pyhtilän omistama Renegade Spirit kaksitasokone tuli alkujaan Suomeen osina vuonna 1989. Sen osti kuuden hengen porukka, joka aikoi rakentaa koneen yhteiskäyttöön.

Rakennusprojekti jäi kuitenkin kesken, ja kone ajautui Pattijoelle Kiviojan puutarhan kasvihuoneeseen. Unohdettu ja hylätty kone kiinnitti Pyhtilän huomion ja hän hankki sen itselleen vuonna 2005.

– Kun näin tämän koneen, en raaskinut jättää sitä sinne osittain romahtaneeseen kasvihuoneeseen. Sehän olisi päätynyt romuttamolle, Pyhtilä toteaa.

Kun Pyhtilä sai koneen itselleen, se oli osittain koottu. Runko oli rakennettu ja siipiä vähän tehty. Pyhtilän käsiin jäi kuitenkin vielä paljon hommaa. Osa töistä oli pelkkää entisöintiä, sillä kone oli ollut liian kauan ilman huolenpitoa.

Tapani Pyhtilän rakentama kone on Renegade Spirit. KUVA: Vesa Joensuu

Koneen lentokuntoon saattamiseen kului Pyhtilältä 13 vuotta. Hän arvelee, että jos konetta tekisi täyttä päivää, valmistuisi se hyvällä tuurilla noin 2 000 tunnissa. Samassa ajassa kuin keskimäärin omakotitalo.

– Olen ollut komennushommissa, joten olen tehnyt konetta silloin tällöin. Yhtäjaksoisesti sitä en ole voinut tehdä kovinkaan pitkiä aikoja. Välillä se on kyllä harmittanut, kun kone makasi tallissa ja itse olin muualla töissä.

Pyhtilä kertoo, että lentokoneen rakentaminen vaatii paljon käsitöitä. Esimerkiksi kojelauta mittareita varten pitää rakentaa itse. Pyhtilä rakensi koneeseen myös kuomun, joka suojaa lentäjää ja matkustajaa.

– Alkuperäisessä Renegade Spiritissä on vain etutuulilasi eikä cabini kuulu siihen. Sen rakentaminen olikin valtava homma, sillä muotitkin piti tehdä itse.

Koska Renegade Spirit tehdään käsitöinä, on joka yksilö uniikki.

– Rakentaminen onnistuu, jos osaa lukea piirustuksia, on kokemusta rakentamisesta ja paljon sinniä, Pyhtilä vakuuttaa.

Apu on tarpeen myös lentokoneen rakentamisessa. Pyhtilä kiittelee, että Raahen alueella on paljon lentokoneosaamista, joten apua on aina saanut, kun on kysynyt. Iso apu tuli Reijo Österbergiltä, joka on itsekin rakentanut jo useamman koneen. Hän toimi Pyhtilän projektin valvojana.

– Valvojan tehtävä on katsoa päältä, miten homma toimii ja tarkistaa ja huomauttaa, jos jotain korjattavaa ilmenee. Hyvä valvoja, kuten Reijo, on korvaamaton mies.

Pyhtilän innostus lentämiseen on tullut hänen kotoaan. Hänen isänsä lensi, samoin hänen setänsä ja serkkupoikansa. Lapsena lentäjän poika ei lentämisestä innostunut. Pyhtilä muistelee, että muiden lentojutut jopa kyllästyttivät. Ikä teki kuitenkin tehtävänsä ja lentäminen alkoi kiinnostaa.

Lentämisessä Pyhtilää viehättää vapauden tunne. Hän kertoo, että nautinnollisinta lentäminen on esimerkiksi kesäiltaisin, kun tuuli ei kiusaa. Myös aurinkoisena pakkaspäivänä meren jäältä on mukava lähteä lentämään.

Renegade Spiritin ohjaimissa adrenaliinipiikkikin on taattu, mikäli koneella tekee taitolentotemppuja. Kyseisellä mallilla voi tehdä silmukoita, syöksykierteitä, pystykäännöksiä ja vaakakierteitä

Pyhtilä kertoo, että malli kestää noin 5,5 G-voimaa. Esimerkiksi Formula yksi -autojen kiihtyvyys äkkijarrutuksessa tai maksimiarvo tiukan kurvin aikana on 6–6,5 G-voimaa.

– Luulen, että en saa tästä koneesta kaikkea sen kapasiteettia irti. Kapasiteetti taitaa loppua ennemmin miehestä kuin koneesta, Pyhtilä sanoo.

Pyhtilän kaksitasokoneella on lennetty vasta kuutisen tuntia. Koelentoja pitää saada 45 tuntia, ennen kuin Trafi voi myöntää koneelle lopullisen lentoluvan. Jokaisesta koelennosta pitää tehdä pöytäkirjat, joihin merkitään muun muassa tuulennopeus ja pakkasasteet. Tähän mennessä Pyhtilä on tehnyt koneella noin 30 laskua.

– Koelentojen aikana tarkistetaan muun muassa mittareiden säätöjä. Ensin katsotaan nopeusmittarinsäädöt ja verrataan niitä GPS:ään, sitten on vuorossa esimerkiksi korkeusmittari ja kompassi, Pyhtilä kertaa.

Lentokoneen rakentaminen ja lentoluvan saaminen on pitkä prosessi. Pyhtilä uskoo, että pelkästään projektin vaatima paperityö voi jo lannistaa jonkun.

– Onneksi Reijo oli minulla apuna. Hän on hyvin tarkka pöytäkirjojen kanssa.

Tapani Pyhtilän kaunis kone tulee varmasti monelle raahelaiselle tutuksi, sillä hän pyrkii lentämään sillä mahdollisimman paljon, jotta Trafin vaatimukset täyttyvät ja kone saa lopulliset lentoluvat. Sen jälkeen taivas on auki.

– Olisihan se kyllä kiva sitten eläkkeellä tehdä pidempiäkin reissuja, Pyhtilä pohtii.

Renegade Spirit

On kaksitasokone, johon mahtuu lentäjän lisäksi yksi matkustaja.

Alkujaan kanadalaisen Murphy Aircraftin valmistama kone. Ensimmäinen Renegade-sarjan lentokone valmistettiin 1984.

Koneen voi tilata itselleen osina.

Koneella voi tehdä retkilentoja tai taitolentoja. Se on rakennettu myös niin sanottuja puskalentoja varten. Siihen saa lisäosiksi esimerkiksi kellukkeet, jolloin koneella voi laskeutua vaikka veden pinnalle.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (32)

Ilmailun tiukka byrokratia on valtiovallan tietoinen päätös pitää massailmailu kurissa. Taivaalle ei haluta tungosta, vaikka Suomen ilmatilassa riittää avaruutta monikymmenkertaisesti. Kyllä vähemmälläkin byrokratialla rakennettu lentolaite pysyy taivaalla, jos pilotti osaa hommansa. Huimana esimerkkinä voi pitää "Sangijoen sankaria", joka rakentamillaan "puulaatikoilla" on lennellyt vuosikaudet Sangijoen takamailla vieraillen välillä valvotussakin ilmatilassa. Ilman yhtään kaputtia nyt lienee lopetellut harrastuksensa ikääntymisen myötä. Kaveri lensi itsensä suomalaisen ilmailun historiaan. Tiedän tuon byrokratian vaatimukset seuratessani kaverini projektia. Kaiken materiaalin pitää olla luokiteltua ,ja " ilmailukelpoista". Erityisen tuskalliseksi harrastus tulee jos aloittaa rakentamisen vain piirustuksista, eikä rakennussarjasta. Kaputit ovat yleensä pilotin aiheuttamia, ei konerikkoja tai vaurioita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kävin katsomassa konetta ja on hieno , aivan hemmetin hieno , mutta ei tuosta voi hypätä millään konstilla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niillä on järkipässä eikä kuten täällä minä keskeistä vain minulle eikä mitään muille joten vähä n kaikille on enemmän myös itselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

*huoh* toiset tekee, toiset unelmoi. Meikä taitaa kuulua jälkimmäisiin. Vaikka ei sitä koskaan tiedä, eihän nuo Renegaden rakennussarjat mitenkään tolkuttoman hintaisia ole. 22.000 USD (18.000 €) ilman moottoria, mittareita, johdotuksia ja liimoja. Plus rahti, tulli ja alv.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä eikö se Tapsa ole vielä malttanut jäädä eläkkeelle. Ikähän jo Tapsalla riittäs eläke-ukoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa tuokin homma tehty ylivaikeaksi, kiitos trafin kokemattomille keltanokka tippainsseille, joilta puutuu kokemus ja näkemys kaikenlaiseeen rakenteluun ! Jenkeissä tuollaisen saa kasata ken tahtoo ja käyttöönotto on vain ilmoitusluontoinen paperi ja sen jälkeen lennät sen mitä lystää , olet vastuussa vain itsellesi !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja jälki on myös sen näköistä, kun näitä räpellyksiä tippuu ihmisten niskaan niin talossa kuin puutarhassakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitkän päälle Datsun, sanottiin aikanaan automainoksessa. Lentokoneen kokoamiseen menee paljon aikaa ja hommassa täytyy olla tarkkana eli sutta ja sekundaa ei parane tehdä, mikäli mielii pysyä ilmassa. Mukavia lentokelejä Tapanille!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitkässä juoksussa kaikki byrokratia on ihmisten parhaaksi. Levottomat sielut eivät vain jaksa ymmärtää sitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan tulee ensimmäinen maailmansota ja Sopwith Camel lentokoneet mieleen kuvaa katsoessa.Upea kone ja terkkuja sille toiselle lentokärpäsen puraisemalle Keminmaassa ? asuvalle Juhani Järvenpäälle,josta tuli ilmailuneuvos naapurinpojalta yli 50-vuoden takaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistini mukaan yksi Päätalon koneista on myös Vantaalla Suomen ilmailumuseossa. Kone on tehty tarvikkeista, joita ennen oli tapana kerätä talteen siltä varalta jos joskus sattuisi löytymään käyttöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päätalo rakensi pari lentokonetta Sanginjoella jo viime vuosituhannella.
Volkkarista oli moottori ja koivusta potkuri.
Silloin ei sitä arvostettu.Juuri ja juuri säästyi kovalta rangaistukselta.
Lentokoneen potkuri toki on tallella jossain ilmailumuseossa, -tietääkseni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä Päätalo rakensi kaikkiaan kolme konetta joista yksi eli se ensimmäinen on näytillä Keski-suomen ilmailumuseossa Tikkakoskella. Potkureita poliisi haki Raimolta pois, että hän pysyisi maassa mutta Raimo tekaisi aina koivuhalosta uuden.
Mitä tulee tuohon jutun koneseen eli Renegade Spirit ultrakevyeeseen lentokoneeseen niin se on maailmalla hyvinkin tavallinen lentokone ja niitä on Suomessakin useita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (32)

Uutisvirta

20.9.
30 vuotta teatterissa työskennellyt Erja Kärkkäinen aloitti uuden uran kuvataiteilijana – 5-vuotisnäyttely esillä Valveella
20.9.
Mökki tuhoutui palossa Enontekiöillä – sisällä ollut henkilö pääsi pois vahingoittumattomana
20.9.
Tuoreet miehet heti ratkaisuroolissa Kärppien vierasottelussa Tampereella: "Paljon paremmin ei olisi voinut alkaa"
20.9.
Taivalkoskelta löytyi kaksi hirvenruhoa, asiaa tutkitaan metsästysrikoksena – kansalaisilta pyydetään havaintoja
20.9.
Jukka Keskitalo teki uransa ensimmäisen piispantarkastuksen Karjasillalla – satoja vuosia vanha perinne saa uutta väriä ilmastoasioista
20.9.
Hirsimökki tuhoutui tulipalossa Kittilässä – tilanteessa ei henkilövahinkoja
20.9.
Kärpät päihitti Ilveksen Tampereella lukemin 1–3, maalintekijöinä Pesonen, Karvinen ja Koskenkorva, katso videot maaleista

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivällä Keski-Pohjanmaan maakunnassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Iiris Suomela uskaltaa sanoa

Niin, haluaa feministinä lain, ettei raiskauksesta tuomitsemiseen tarvitse enään olla vedenpitävää näyttöä, vaan naisen ... Lue lisää...
Sairasta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image