Pohjois-Suomi

Puo­li­au­to­maat­ti­nen aura-auto auraa tietä kokonaan au­to­maat­ti­sel­le tienhoidolle – autoa testataan Kil­pis­jär­ven­tiel­lä

Puoliautomaattisen aura-auton toimintaa testataan neljän kilometrin tieosuudella Kilpisjärventiellä Muoniossa.
Pohjois-Suomi 29.11.2018 19:23
Elina Melamies

Jo testiajossa oleva puoliautomaattinen aura-auto säätelee itse aurauksen leveyden ja suolan määrän. Kokonaan ilman kuljettajaa toimiminen vaatii vielä ainakin nykyisiä huomattavasti tarkemman kartan.

Tavallisen näköinen aura-auto lähestyy bussipysäkkiä. Se avaa sivuauransa sitä laajemmaksi, mitä leveämmäksi pysäkki käy. Kun asfaltointi kapenee, sivuaura painautuu takaisin auton kylkeen. Liikennemerkin kohdalla lumisuihku katkeaa, ja merkki pysyy lumettomana. Suolauksen määräkin on vaihdellut tien eri kohdissa.

Tavallisesti kuljettaja säätelee näitä kaikkia toimenpiteitä samaan aikaan kun hän ohjailee aura-autoa muun liikenteen seassa. Tässä autossa hänen tehtävänsä on kuitenkin vain auton ajaminen. Kilpisjärventiellä neljän kilometrin osuudella parin päivän verran testiajossa ollut aura-auto tekee kaikki auraukseen liittyvät toimenpiteet itsenäisesti. Vastaavaa ei ole aiemmin tehty missään päin maailmaa.

– Kaikki näyttää toimivan odotetulla tavalla, tienhoitoautoja ja -laitteita valmistavan Arctic Machine oy:n toimitusjohtaja Juha Jääskelä sanoo.

Valmistautumista autonomiseen autoiluun

Liikenneviraston ja seitsemän yrityksen Infra Challenge -hankkeessa kehitetään teiden kunnossapidon automatisointia. Tutkimuksissa kokeillaan automaation, uusien teknologioiden ja älykkään infrastruktuurin luomia mahdollisuuksia tiestön päivittäisessä hoidossa ja ennakoivassa kunnonhallinnassa. Tutkimustuloksia julkaistaan ensi vuonna.

– Tarkoituksena on miettiä, mitä autonominen autoilu tarkoittaa tienhoidon kannalta. Valmistaudumme siihen että itseohjautuvat autot tulevat, Jääskelä tiivistää.

Arctic Machine Oy:n toimitusjohtaja Juha Jääskelä kertoo, että autonomiseen tienhoitoon valmistautuminen alkoi 5-6 vuotta sitten. KUVA: Elina Melamies

Jääskelä muistelee, että hänen yrityksensä aloitti automatisaatiota valmistelevien ratkaisujen kehittämisen viisi tai kuusi vuotta sitten. Hän kertoo, että pelkästään tänä vuonna asiaan on panostettu satojentuhansien eurojen edestä.

Jääskelä uskoo, että aura-autot pystyvät tulevaisuudessa hoitamaan tietä täysin ilman kuljettajaa. Hän harkitsee pitkään vastausta kysymykseen siitä millä aikataululla näin tapahtuu.

– Olen sanonut, että sitten kun itsestään toimivaia autoja on olemassa, tienhoitoautot on kaupallistettu viidessä vuodessa.

Ennen kuin aura-auto on itsekseen valmis tien päälle muun liikenteen sekaan, on vielä ratkaistava monta asiaa.

Ainakin tarvitaan olemassa olevia huomattavasti tarkempi tiekartta.

– Olemme mallintaneet puoliautomaattista aura-autoamme varten neljän kilometrin pituisen testialueemme sentintarkaksi kartaksi, jossa näkyvät tien reuna- ja keskiviivat, kaistat, rampit, rummut ja liikennemerkit. Tällaista ei ole valmiina vielä missään, Juha Jääskelä kertoo.

Moraalistakin pohdintaa vaaditaan

Hänen mukaansa autonomisessa autoilussa on hyvin monia haastavia osa-alueita. Yksi niistä on ympäristön havainnointi: aura-auton on esimerkiksi kyettävä havaitsemaan tielle pysähtyneet autot, sitä pitkin kävelevät ihmiset, ja eläimet kuten porot, ja osattava reagoida kulloiseenkin tilanteeseen. Esteet on tunnistettava lumimyräkästä tai sumusta huolimatta.

Jääskelä muistuttaa, että mukana on myös moraalisia haasteita, kuten se, millaisella logiikalla tekniikka toimii onnettomuustilanteessa: kärjistetysti on pohdittava, kenen henkeä se viime kädessä suojelee.

Lisäksi riittää ratkottavaa myös lainsäädännön, tiestön ja informaation suhteen.

– Suurin haaste on kaiken kaikkiaan kehitysvauhti. Tekniikan kehitys on niin nopeaa, ettei kukaan osaa sanoa, millaista tekniikkaa kymmenen vuoden päästä tarvitaan, Juha Jääskelä kuvailee.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (67)

Parasta näiisä roboteiisa on se että ne ei mene poliittiseen lakkoon kuten SAK:n änkyrät

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuosta sitä on tullut tankattua monet kerrat ja kahvit keitettyä kun 45 min taukoa on pitänyt Norjasta tullessa kalakuormalla ja matkalla Portugaliin. Kyllä täytyy sanoa, että melko hyvässä kunnossa tuo tie on talvisin ollut, mitä nyt joskus hiukan polannetta esiintyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko tuo robottiambulanssi joka päivystää taustalla? Meneekö homma siis niin että kun robottiaura-auto tilttaa Hilman tajuttomaksi potkurin päältä ojan pohjalle niin robottikamera antaa signaalin robottihälytyskeskukseen josta menee 5G verkossa viesti ambulanssin roboteille jotka menevät tsekkaamaan Hilman kunnon. Sitten robottiheli lentää paikalle tai jos ei tarvi niin Hilma saa roboteilta avun uudessa OYS:n robottisairaalassa. Sitten robotti taksi kiikuttaa Hilman takaisin kotiin jossa robottikodinhoitaja käy kerran viikossa vinkumassa robottiäänellä Hilmalle että "mitä kuuluu". Hilma vaan ei kuule kun on kuulonalenema. Mutta ei hätää, kaikki voittaa. Paitsi tavan kansalainen Hilma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tienhoito on kokonaan automaattista ja kuitenkin aura-auto on puoliautomaattinen. Ota selevää Kalevan siionista

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se kummaa - tämä "usko tekniikkaan ja automatisointiin ". Kuka tässä oikein takana? Onko raha eli pörssiyhtiöt keräämässä voittoja ja viemässä loputkin työpaikat ihmisiltä? Ei tule oikeasti onnistumaan ja kuka on vastuussa onnettomuuksista? Eikö ihmistä tarvita vai mikä tässä on. Myös laivoja automatisoidaan - mihin ? - terroristien kaapattaviksi vai.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ymmärrän hyvin tuon innon millä kehitetään tuollaisia vehkeitä. tällä hetkellä esim destia maksaa alihankkijalle 7000 euroa kuussa sisältää kaikki työt , jotta tuo varmaan tulee paljon halvemmaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mukavahan näitä suunnitella ja leikkiä näillä, ja vieläpä jos joku maksaa tällaisestakin.
Kylläpä tämä on niin turhanpäiväista , kun pitäisi tehdä automaattinen töidenjärjestelijä . Tilaa ttekijät ja maksaa oikeata palkkaa , jotta kaikille riittää töuhua ja rahaa elämiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanoi insinöörit mitä tahansa niin jos täysautomaattiset aura-autot joskus tulee liikenteeseen niin kuolonkolareilta ei voida välttyä. Jo nykyisin ihmistenohjaamien auran kohdatessa joutuu olemaan varuilla mutta entä sitten kun automaattiaura ottaakin hiukan liian keskeltä tieltä menevän reitin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulisi paljon parempaa jälkeä kun laitetaan kaksi kuljettajaa hyttiin, toinen ajaa ja toinen säätää auroja. Taatusti halvempaa kuin tuommoinen tyhjäpäinen robotointivimma. Ja tekijöitä riittää, valtio saa verotuloja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja vielä kun pantaisiin lapiomiehet hommiiin niin saataisiin lisää töitä ja enemmän käsityötä. Hevostakin voi käyttää apuna, sillä tavalla ennen pärjättiin ja kaikki oli tyytyväisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hevonen on niin jalo eläin ettei sitä kannata sekoittaa ihmisen hoopoiluihin robotiikan kanssa. Mutta kolmaskin kuski voisi olla ihan vaan painamassa suolauksen esto -nappia, kun sitä ei voi kuulemma automatisoida. Ja ennen lehmätkin lentää kuin lapissa talvikeleillä ajaa kuskittomat autot, nykyinen törmäyksenestokin pomppaa pois päältä, kun on pikkusen kovempi räntäsade.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin ohjelmisto-alalla työskentelevänä voin todeta, että ohjelmoimalla voi toteuttaa lähes mitä tahansa mutta tien suolaamisen estäminen on ohjelmallisesti mahdotonta. Nykytietokoneiden binäärisiseen arkkitehtuuriin on rakennettu ns pakkosuolaus. Ehkä suolaamisen estäminen ohjelmallisesti tulee mahdolliseksi kvanttitietokoneilla toimivien itsestään ajavien autojen myötä. Eletään toivossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tuulessa ja tuiskeessa sensorit eivät välttämättä pysty havaitsemaan muita tienkäyttäjiä.
Saapas nähdä kuinka monta ihmishenkeä tämä automatisointi tulee maksamaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei vaikuta tuulet ja tuiskeet mitään, joten olet nyt todella kartanolla tästä asiasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo eihän ne vaikuta mihinkään muuhunkaan liikenteeseen ;) ei Lentoliikenteeseen eikä myöskään Juna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei vaikuta ei aurakalustoon, vai miten selität sen, että tiet on yleensä aurattuna?
Lentokoneellako tuo automatisoitu aura vastedes auraa? Vai junalla, vai muuhunkaan liikenteesellä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt järkikäteen tuohon vouhotukseen. Jokainen ammatti ihminen näkee että homma täyttä pelleilyä. Pysäkki jäi täysin auraamatta. Ei sitä auraa nostella merkin kohdalla jää muuten huonojälki, ei se lumi suihku mihinkään katkea. Kotterolla nopeutta 40 . Pääasia varmaan että pelleillään ja rahaa palaa järjettömästi. Lumettomalla tiellä pelleillään jotta media saa kuva materiaalia ja ministeriö voi jatkaa haaveilua lentävistä autoista. Tuommoinen töttörö kun menee yksin auraamaan pienempää tietä josta pitäisi tulla pois niin jää sille tielle. Sekä kyllä ne auratkin istuu kiinni meneekö robotti silloin pukkaamaan vai laittaako robotti kettingit :).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (67)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Järjetön veropolitiikka

Väittääkö aloittaja että sosiaaliturvan taso on nyt alempi kuin ennen? Olisiko edes jotain lukuja tai muita todisteita e... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.12.

Fingerpori

11.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image