Pohjois-Suomi

Poliisi: Kul­je­tus­yri­tyk­set varoittavat toisiaan lii­ken­ne­val­von­nas­ta Kainuussa – vaikeuttaa ylikuormien kont­rol­loin­tia ja vaarantaa tur­val­li­suut­ta

Poliisi valvoi tällä viikolla raskasta liikennettä Kainuussa. Maakunnan erityispiirre on ylikuormaus, ja yritykset varoittavat toisiaan valvonnoista. Arkistokuva. KUVA: Jukka Vuokola
Pohjois-Suomi 17.10.2019 22:15
Jami Jokinen

Ylikuormat ovat poliisin mukaan erityisesti Kainuun erityispiirre.

Osa kuljetusyrityksistä varoittaa toisiaan liikennevalvonnasta, mikä voi vaarantaa liikenneturvallisuutta. Asiasta kertoo Oulun poliisilaitos. Se valvoi ammattiliikennettä Kainuussa maanantaista torstaihin.

Poliisin mukaan jotkin yritykset ilmoittavat valvonnoista heti muille autoille. Tarkoituksena on välttyä valvontaan joutumiselta.

– Toiminta on moitittavaa, sillä se vaikeuttaa poliisin mahdollisuuksia puuttua muun muassa huonokuntoisiin tai ylikuormattuihin ajoneuvoihin, Oulun poliisi huomauttaa.

"Ylikuormat ovat harmaata taloutta"

Poliisin mukaan ylikuormaus ovat erityisesti Kainuulle tyypillinen ilmiö. Vaikka osa yrityksistä tiedotti autoja valvonnasta, kirjoitti poliisi useita sakkoja ylikuormista.

Ylikuormat vaarantavat poliisin mukaan kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta.

– Ylikuormat ovat osa harmaata taloutta, joka hankaloittaa lakia noudattavien yritysten mahdollisuutta toimia. Lisäksi ylikuormat rikkovat tiestöä.

Ylikuormien lisäksi poliisi kirjoitti ajoneuvojen teknisistä puutteista sakkoja useille kuljettajille. Rekoissa oli muun muassa jarruvikoja.

Poliisi muistuttaa, että myös epäkuntoiset raskaan liikenteen autot vaarantavat liikenneturvallisuutta.

Ulkomaiset autot hyväkuntoisia

Kajaanissa ja Kuhmossa tehdyt tarkastukset kohdistuivat kotimaisiin ajoneuvoihin.

Tämän lisäksi poliisi tarkasti pääasiassa ulkomaalaisia autoja Vartiuksen raja-asemalla. Vakavia liikenneturvallisuuteen vaikuttavia vikoja ei löytynyt, vaikka autoja tarkastettiin toista sataa.

Poliisin lisäksi valvontajaksoon osallistui katsastushenkilöstöä sekä väkeä aluehallintovirastosta, Traficomista, Rajavartiostosta ja Tullista.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (106)

Eiköhän Ookkeri voi katsoa peiliin ja nähdä syyllisen, miksi automiehet lyöny "hynttyyt yhteen"! Valvontaa pitää olla, mutta ei mielenvikaista kyttäämistä, jonka tarkoitus hankaloittaa työntekoa ja yrittämistä. Ns. ylikuormat on minimaalisia, joista ei edes ylikuormamaksuja mene.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vuosikymmeninen maailman tapa. Lälläriaikana kuului radiosta missä oli "liukasta, tai ruuhkaa tiellä". Nyt kännykkäaikana poliisi ei pysty seuramaan viestitystä. Liikennekamerat näkyvät GPS-navigaattoreissa, ja fiksummissa voi itse lisätä kohteita. Tutkanpaljastajat ovat kiellettyjä, ja helppoja saaliita poliisille. Ajakaa vaan sääntöjen mukaan, niin ei tarvi hermoilla valvonnasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

" Ammattimiehet" taas asialla!!Onhan seuskomatonta sakkia,,ylikuormilla vaarannetaan muiden tienkäyttäjien turvallisuus autot eivät mestä ylikuormia ja sittevaan ajetaan autoilla jotka ovat vaarallisia liikenteessä!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perusteletko hiukan, että miten vaarantavat muiden tienkäyttäjien turvallisuutta?
Jos hiukan vaivaudut etsimään faktoja niin huomaat, että onnettomuuksissa missä osallisena raskasajoneuvo on kuitenkin ylivoimaisesti enemmistö henkilöautoilijoita jotka onnettomuuden on aiheuttanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se vaan että, tänä päivänäkään ei ole puuautoissa vaakaa mihin voisi luottaa.(tästä asiasta on jopa Upm tehnyt reklamaation tampronille) että se ei ole kuskin vika jos vaaka näyttää +- 3000kg. 1500kg Ylikuormasta kuski saa sakon, vaikka vaakaa mukaa. Olisi pistänyt laki kuorman.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

😂 90h viikkoon olen itsekkin joskus viikkoon lykännyt ja 64tn autolla n.78tn painoilla eikä 4v kuljettaja uran aikana kertaakaan ratsiaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En kyllä ymmärrä yhtään tuota NS poliisien vimmaa revitellä lehtien palstoilla näitä ratsian tuloksia. Ensinnäkin on Suomessa erittäin vähän poliisia jotka oikeasti ymmärtävät raskasta liikennettä ja tekniikkaa mitä niissä on ja kun tekniikkaa on paljon ja olosuhteet vaihtuvat ja autot on usein liikkeellä 24/7 ei voi mitenkään välttyä vioilta. Omasta kokemuksesta niitä pitää korjata aina kun ne vähänkin pysähtyvät mutta kun korjaamolta lähtee niin vika saattaa tulla johonkin täysin tietämättä jo kilometrin päässä. Näistä poliisien jutuista ihmiset saavat kuvan että tahallaan ajetaan rikkinäisillä vehkeillä ja ollaan yhteiskunnan pohja sakkaa. Tämmöinen uutisointi syö kyllä poliisien uskottavuutta puolueettomana viran haltijana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Venäjältä tulevat rekka-autot hyvässä kunnossa, kerran näin on miksei sieltä voisi ottaa kaiken sisämaan kuljetuksenkin, saisivat suomalaiset teiden ritarit vähän miettimistä että mitä ovat munineet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun poliisi sanoi suoraan ratsiassa että venäjän autot tosi huonossa kunnossa että ei oo jarruja mutta täällä toisin päin. Eli suomalaisilta saa rahat niin niitä ratsataan mutta ulkomaalaisilta ei saa rahoja eli annetaan hämmentää...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sopii mulle ja olisihan siinä hiukan henkilöautoilijoillakin exstreamia, että missä vaiheessa se turnurekka kimpoo sylkkyyn.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkoitatko "munimisella" vaatimusta tavanomaisesta palkasta, jolla Suomessa pystyy perheensä elättämään? Sillä se on paikallistuntemuksen ja kielen lisäksi ainoa ero naapurin ja täkäläisen välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Peukaloahan on heiluteltu tarvittaessa jo vuosikymmenet. Nykyiset nuoret kuskit eivät vain tiedä sen merkitystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heh, aikoinaan taksipäätteen inforuutuun saattoi tulla teksti "lehmiä lentokentäntiellä". Kuski naurahti että tutkahan se siellä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valvonnan ymmärrän mutta en ymmärrä sitä että poliisi urputtaa ratsiasta varoittamisen. Ehkä poliisia ahdistaa kun eivät saaneet koko päivänä poliitikkojen määräämiä sakkokiintiöitä täyteen. Joutuvat parat vielä uudestaan menemään tien päälle valvomaan liikennettä, kylmähän siellä tulee ja vaarallistakin seisoa tikkarin kanssa tien vieressä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä on tapahtunut siitä lähtien, kun la-puhelimet tuli käyttöön.
Sitä ennen oli sormimerkit ratin päällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt täällä Kainuussa jotkut pölvästit ajelee varmuuden vuoksi seitsemääkymppiä satasen alueella, vaikka Kainuun ensimmäisistä peltipoliiseista on vasta runkoputket pystyssä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entiset maantien ritarit ovat tänään maantiellä lähes terroristeja, kun henkilöautolla ajaa 80km sallittua nopeutta, niin rekka on 5m päässä takapusurista pitkätvalot päällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitähän se on ollut aina.
Ajavat lisäksi usean rekan jonoissa ja paskimmassa kunnossa oleva keskelle jonoa, että poliisin on se huono sieltä välistä poimia tarkastukseen.
Yöllä tukkirekat kaahaa taajamienkin läpi ylikuormat päällä, kun poliiseja ei ole senkäänvertaa liikkeellä, kuin päivällä.
Kun näistä kirjoittelee, niin saa rekkamiehen sukuineen haukkumaan ja puolustelemaan arvostelijoitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (106)

Uutisvirta

13.11.
Viljo-kissa haluaa saunan lämpimäksi kylmillä keleillä – saunoo lähes päivittäin
13.11.
Trump kertoi olevansa Erdoganin suuri fani – Turkin asekaupat Venäjän kanssa yhä "ratkaistavana"
13.11.
Poikkeuksellinen tulva peittänyt lähes puolet Venetsiasta
13.11.
Ministeri Paatero ripitti Postia "rikkurityövoiman" käytöstä
13.11.
Vuorineuvos uskoo aurinkoenergiaan ja penää vastuuta päättäjiltä: "Tämä on nurinkurista, sillä poliittisten päättäjien pitäisi näyttää esimerkkiä muille"
13.11.
Suomalaisasiantuntijat tekivät maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen selvityksen – suomenpystykorvien sukutaulut saatiin selville 1800-luvulle saakka
13.11.
Hiilijalanjäljestä uusi maidon hinnoitteluperuste – ravintoarvoilla mitattuna maidon hiilijalanjälki jää pienemmäksi kuin vaikkapa riisin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Lapin maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

263 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Nyt, jos koska pitäisi liittyä ammattiliittoihin. Ammattiliitojen tulisi olla vähintään maanosan kattavia, silla globaal... Lue lisää...
Syke

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.11.

Fingerpori

14.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image