Pohjois-Suomi

Perustus omakotitalon mitoissa

Isohaaran siltatyöt pantiin tiistaina käyntiin maatuen pohjan kaivamisella Keminmaan puoleisella rannalla. Työnjohtaja Jussi Laamasen mukaan siitä tulee samankokoinen kuin omakotitalo.
Pohjois-Suomi 24.10.2007 0:00
Jouni Knihtilä
Kemijoen Keminmaan puoleisella rannalla kaivinkone jyllää kivikossa ja tekee perustaa omakotitalon kokoiselle maatuelle. Tästä alkaa Kemijoen siltojen rakentaminen, yksi maan tämän hetken tärkeimmistä siltatöistä. Vaikeusastetta on riittämiin, sillä kahlittunakin virta on voimakas ja uoma syvä.

"Virtaus on tämän työn suurin haaste. Kun Isohaaran voimalaitoksen läpi ajetaan vettä läpi täysillä, sukeltajilla ei ole veden alle mitään asiaa", työnjohtaja Jussi Laamanen YIT:stä kertoo.

Sukeltajillakin riittää tällä siltatyömaalla töitä, vaikka koneaikaa eletään nykyään paljolti siltaurakoissakin.

Siltapilarien anturat valetaan kovaan moreenipohjaan ilman paalutuksia, mutta kovan pohjan tieltä on ensin kaivettava koneiden pitkin kynsin viitisen metriä löysempää maata.

"Välituet on tehtävä pääasiassa ennen vappua, sillä sen jälkeen virtaukset ovat liian kovat", YIT:n työpäällikkö Pertti Kärkkäinen valistaa. Isohaaran ylittävä silta on tekijöilleen huomattavasti vaikeampi pala kuin Vähähaaran lyhempi silta. Vähähaarassa virtauskin on vähäinen, eikä uomassakaan ole syvyyttä Isohaaran tapaan.

Sillat ovat osa valtakunnallista valtaväylää nelostietä ja nykyisen Kemi-Tornion-moottoritien ja tulevan Kemin kohdan moottoritien keskipisteessä. Siltatöihin päästään lähes seitsemän vuotta myöhässä.



Pullonkaula
on riski


Sillat piti rakentaa vuonna 1976 valmistuneiden siltojen viereen jo Kemi-Tornion-moottoritien rakentamisen yhteydessä, mutta silloin loppuivat rahat kesken, ja valmiiksi ajetut penkat jäivät pensoittumaan.

Tiepiirin sinnikkyydellä ja seutukunnallisella tuella rahapotti siltoihin ja Kemin kohdan moottoritiehen saatiin viimein valtion budjettiin.

Tiistaina allekirjoitettiin 12,7 miljoonan euron siltaurakka, jonka nappasi YIT Rakennus Oy.

Tiepiiriä on vaivannut siltatöiden jääminen vuosituhannen alussa rakentamatta, sillä moottoritien loppuminen nykyisiin siltoihin tekee niistä pullonkaulan ja liikenteellisen riskipaikan. Lapin tiejohtaja Tapani Pöyry toteaa, ettei silloilla ole onneksi tapahtunut kuin yksi kuolemaan johtanut kolari.

Siltojen yli ajaa reilut 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja kumipyöräralli kasvaa koko ajan.

Sillat ja sen jatkeeksi rakennettava, Simon rajalle ulottuva moottoritie ovat Pöyryn mukaan maan tärkeimpiä tiehankkeita. Kysymys ei ole aluepolitiikasta, vaan kylmästä hyötysuhde-laskennasta. Tiellä rullaa paljon raskasta liikennettä, mutta myös matkailun ja ostosliikenteen hanatkin ovat auenneet.



Urakkaan varattujen rahojen pitäisi riittää


Pöyry ei enää halua muistella punnerrusta, jolla tierahat saatiin haalittua Lapin tiepiirin laariin.

Hän uskoo, että siltaurakkakin hoituu sovitussa budjetissa. Pelissä ovat isot rahat, sillä 17 kilometrin mittainen Kemin kohdan moottoritie siltoineen maksaa noin 70 miljoonaa euroa.

Kilometriä pitempi Kemi-Tornion-moottoritie maksoi nykyrahassa noin 85 miljoonaa euroa, mutta siihen tulikin puolen sataa siltaa, ja sillat maksavat.

Perämerentieksi ristityn valtaväylän kustannukset kasvoivat yli raamien muun muassa materiaalien hintojen nousun vuoksi. Noista ajoista rakentaminen on kallistunut tuntuvasti ja muodostunut ongelmaksi tietöille koko maassa.

Liiketoimintaryhmän johtaja Juhani Kuusisto YIT Rakennus OY:stä lupaa, että sillat valmistuvat ajallaan. Urakassa on mukana yhtiön kokeneita sillanrakentajia Kärkkäisen ja Laamasen tapaan.

Sillat ovat käytössä 2009 lokakuussa ja Kemin kohdan moottoritie on valmis seuraavan vuoden syksyllä. Tietyöt alkavat ensi vuonna.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöstä alkaen Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, pöllyävän lumen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

200 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalaisprofessorin väitös; Suomi olisi voinut välttää talvisodan

Jopas on herra Stephen Kotkinilla s.17.2.1959 puheet ja tutkimustulokset. Suomi oli itsenäinen maa, joten miksi Stalin h... Lue lisää...
Sotamies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image