Pohjois-Suomi

Oulun suuntaan liikennöivät rekat odottivat yöllä tuntikausia – rek­kaon­net­to­muus katkaisi Valtatatie 4:n liikenteen Pulkkilassa

Lukija kuvasti rekkaonnettomuuden, joka hidasti kuljetusliikennettä Ouluun torstaiyönä. KUVA: Lukija / Lukijan kuva
Pohjois-Suomi 14.11.2019 12:25 | Päivitetty 14.11.2019 12:47
Taina Virolainen

Marko Väisänen lähetti kuvan torstaiyönä Siikalatvan Pulkkilassa sattuneesta rekkaonnettomuudesta, joka hidasti tuntikausia raskaan liikenteen kulkua kohti Oulua.

Itsekin rekkaa kuljettanut Väisänen kertoo, ettei onnettomuusrekan kuljettaja onneksi loukkaantunut.

– Turvavyön käyttäminen pelasti hänet. Muuten hän olisi suistunut ikkunasta auton alle.

Onnettomuus sattui Pulkkilan ABC:n läheisyydessä Nelostiellä kello yhden jälkeen torstaiyönä. 

Ylikonstaapeli Vesa Still Oulun poliisista toteaa, että täysperävaunuyhdistelmä oli lähtenyt heittelehtimään liukkaalla tiellä, kaatunut ja tukkinut koko tien. Hänen mukaansa hieman etelämpänä Nelostiellä oli toinenkin rekka ojassa, se ei vaikuttanut muun liikenteen kulkuun.

Valtatie 4 oli suljettuna tuntikausia onnettomuuden vuoksi ja Ouluun päin liikennöivät kuljetusrekat odottivat.

– Rekkoja oli parisenkymmentä. Odottelin itsekin tien aukeamista, Väisänen kommentoi ja kertoo useiden tavarakuljetusten myöhästyneen Oulussa torstaina.

Tieliikennekeskuksen mukaan vähän ennen kello aamuneljä onnettomuuspaikan ohi neuvottiin kiertietotie Piippolan kautta.

Kello 6.30 torstaiaamuna nelostien molemmet kaistat olivat viimein käytössä ja liikenne sujui normaalisti. 

Tieliikennekeskuksen mukaan raskaan ajoneuvon nosto tehdään myöhemmin torstaina.

Juttua täydennetty kello 12.45. Lisätty poliisin kommentti.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (79)

"Ylikonstaapeli Vesa Still Oulun poliisista toteaa, että täysperävaunuyhdistelmä oli lähtenyt heittelehtimään liukkaalla tiellä, kaatunut ja tukkinut koko tien. Hänen mukaansa hieman etelämpänä Nelostiellä oli toinenkin rekka ojassa, se ei vaikuttanut muun liikenteen kulkuun."

Jos edes osa noista Etelä-Suomen ja Pohjois-Suomen rekoista saataisiin junien kujetettavaksi, niin onnettomuusriskit pienenisivät merkittävästi. Suomessa vielä 1990 -luvulla ja 2000 -luvun alussa kuljetettiin Keski-Euroopan malliin rekkoja junissa. Sitten se loppui, kun ratakapasiteetin puutteen vuoksi junat ja niiden lastit eivät pysyneet aikatauluissaan. Logistiikka on minuuttipeliä nykyjään. Oritkarin sataman ja sen logistiikkakeskuksen alueelle valmistui 2000 -luvun alussa juna-rekka-terminaali jonka liikenneministeri Leena Luhtanen ( sd ) juhlallisesti vihki käyttöön. Terminaalissa rekkoja piti lastata junavaunuihin ja purkaa niitä junavaunuista. Nyt se terminaali kasvaa ruohoa kesällä ja talvella se on lumen peitossa. Sellaista on suomalainen liikennepolitiikka. Samaan aikaan poliitikot hehkuttavat liikenteen päästöjen vähentämisestä.

Junakuljetusten edellytysten parantamiseen ei mukamas kuitenkaan löydy rahaa ja samaan aikaan kyllä löytyy 12 vuoden jaksolla tuulimyllytukiaisiin 3,5 - 4 miljardia euroa verovaroja. Niinpä sitten rekat jauhavat huonokuntoista 4 -tietä 500 - 800 hevosvoimaisilla moottoreillaan pakoputket punaisena paksu hiilidioksidipilvi perässään. Junat muuten kulkee sähköllä ja Suomessa viime vuonna 79 % sähköstä tuotettiin hiilidioksidineutraalisti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vielä 90-luvulla aurattiin loska-auralla, ennen kuin suola levitettiin.
Oli normaaliaurassa lisänä kumiterä normaali terän takana. Oli jousikuormitteisia ja hydraulisylinterillä käytettäviä kumiteriä.
Tuli puhdas tienpinta, mihin levittää suola. Ja suola alkoi heti vaikuttaa ja vaikutus oli pidempi.
Suolan teho ei mennyt lumen sulatukseen, vaan puri heti.
Nykyään on yhtä pelleilyä tuo kunnossapito, kun seuraa sivusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tienhoito on vaarallisen laadutonta.

Onko Konginkankaan kolari jo unohtunut🤔

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tuossa kuorma-autossa palaa valot eikä päävirtaa ole katkaistu vaikka pelastuslaitos on luultavasti paikalla ? (siniset valot?) Eikö virrat pidä katkaista ensimmäisenä kun auto kaatuu ja polttoainetta voi ?? valua ympäristöön (syttymisvaara!) Pelastuslaitos olisi saanut tuon perävaunun tuosta tieltä pois alle puolen tunnin jos olisi vaan ottanut ja tie olisi ollut käytössä. Aivan turhaan tie oli poikki liian kauan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katkaistiin kyllä ensimmäisenä, mutta koska kaatui samalle puolelle, jossa akut, ei onnistunut päävirtakytkimestä. Katkaistiin maakaapeli ja kesti hetken. Kuva ehditty ottaa ennen virtojen katkaisua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi olla että sekin vaikuttaa asiaan että akut ja päävirtakatkaisin on tuolla kuskin puolella mikä on taas tuo tietä vasten oleva osio... Ja toiseksi löpötankit on vastaisella puolella ja vielä semmoinen asia että diesel ei syty yhtä helposti kuin bensiini....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se olisi vartissakin noussut se vaunu siitä jos sinäkin olisit päässyt talkoisiin mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ihan varmasti, aisa irti autosta ja kiinni johonkin esim tässä tilanteessa paloautoon, napista jarrut hetkeksi pois ja veto. Pisimpään olisi mennyt siinä miten vääntynyt aisa (eikä edes näytä pahasti vääntyneeltä) olisi saatu irti autosta.
En voi moittia pelastuslaitoksen toimia koska en ole ollut paikalla, niin kuin et sinäkään mutta joskus näissä tilanteissa voisi käyttää ihan tavallista järkeä. Tärkeintä kuitenkin ettei kolleega eikä kukaan muukaan loukkaantunut tapahtuneessa.
Sen varran olen ollut monenlaisessa tilanteessa että ei mene ensimmäisenä sormi suuhun jos jotain normaalista poikkeavaa liikenteessä tapahtuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ollaan täälä kyllä ammattilaisia joka paikkaan jakaa. Täälähä kommentoidaa siihe tyylii et "Olin paikalla näkemässä kuljettajan vieressä koko tilanteen ja näin kun hän vilkaisi vasemmalle ja sen takia suistui tieltä kun ei osannut ajaa" Tyhjää tulla tänne pätemään, kun ei tietoa asiasta löydy, eikä pahemmin taitojakaan rekan ajamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajoin tuota kaatunutta rekkaa. Ensinnäkin pahoitteluni kaikille, joille tästä mahdollisesti aiheutui haittaa siitä, että tie oli pitkään poikki. Pääasia ja onni onnettomuudessa tietysti oli, ettei tapahtumassa ollut muita osapuolia ja henkilövahingoilta vältyttiin. Itsekin selvisin pienillä ruhjeilla.

Mitä tapahtumiin ja olosuhteisiin tulee, niin olin matkalla Oulun suunnasta etelää kohti. Tie oli ollut sula koko matkan tapahtumapaikalle saakka. Aivan normaali matkavauhti, enkä räpeltänyt mitään älylaitteita tai touhunnut muutenkaan mitään ylimääräistä kuten kommenteissa on arvuuteltu. Auton perä lähti äkillisesti sivuluisuun vetopyörien potkaistessa tyhjää. Mitään paniikkijarrutuksia, äkillisiä korjausliikkeitä tai yleensäkään mitään tuossa tilanteessa tilannetta pahentavia liikkeitä en tehnyt vaan rauhallisesti pyrin oikaisemaan yhdistelmän. Alkuun näyttikin, että saan tilanteen haltuun, mutta auton heijausliikkeestä myös sivuluisuun lähtenyt kärry otti penkkaan ja luisui sitten puolittain tieltä kyntäen useita kymmeniä metrejä vasemman puolen renkaat ojassa. Auto lähti luisumaan poikittain ja etukulman osuttua oikean puolen penkkaan, teki lähes 180 asteen piruetin kaatuen ja kääntyen keula tulosuuntaan. Mitä tienpintaan tulee, niin se oli muuttunut Pulkkilan ABC:n jälkeen sulasta vesijäiseksi. Tapahtumapaikalla sain kuulla, että Pulkkilan ABC:n kohdalla parkissa olleet erikoiskuljetusajoneuvot olivat olleet pari tuntia odottelemassa tien suolausta etuauton todettua tien olevan ABC:ltä eteenpäin liian vaarallinen matkan jatkamiseksi.

Tapahtuman jälkeen mielessä on pyörinyt vaikka mitä. On tullut mietittyä mitä olisi voinut tehdä toisin. Kyseenalaistettua omassa mielessä myös omaa ammattitaitoa. Syyllistettyä itseäni, että miksi en kyennyt havainnoimaan tienpinnan olosuhteiden muuttumista ennenkuin oli myöhäistä.

Kirjoitan tämän nyt sen vuoksi, koska jokaisen pitäisi muistaa, että ihmisen aivot eivät toimi koneen lailla ja kykene aina kaikkea ennakoimaan. Arviointivirhe voi tapahtua milloin tahansa ja kenelle tahansa. Näin pääsi nyt tapahtumaan omalle kohdalleni siitäkin huolimatta vaikka olen ollut kuljetusalalla yli 20 vuotta ja takana tähän saakka yli 3 miljoonaa kilometriä ilman onnettomuuksia. Nyt se sitten kuitenkin kohdalle osui.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa kun kirjoitit ja selvensit tänne tilanteen mitä oikeasti on tapahtunut. Ja pulkkilan risteyksen jälkeen taitaa tienhoitaja vaihtua ainakin kelien perusteella??. Ja onneksi itse selvisit kolhuilla tuosta rytäkästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älä itseäsi syyllistä. Kuka tahansa olisi voinut olla sinun tilalla samassa jamassa. Tienhoito retuperällä tuolla suunnalla, toivottavasti tulee muutoksia asiaan nopealla aikataululla. Turvallisia kilometrejä sinulle jatkossa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toki tämän jokainen tietää ei rekkamiehet eikä naiset työssään leikittele kuten monasti letkautellaan. On hyvä, että pyörät pyörivät ja osaltanne suomi voi hyvin. Työnne on vaativaa ja sen vuoksi jokainen teistä tekee varmasti parhaanne jopa enempikin! Hyvää ja turvallista jatkoa ja matkaa toivotan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tsemppiä!<3 Peltiä saa rahalla uutta mutta ihmishenkeä ei. Varmaan ollut kamala tilanne ja onni onnettomuudessa ettei osallisena ollut muita tai sinulle sattunut mitään. Voimia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa että jaksoit kertoa. Toipumisia sinulle. Muille ammattilaisille ja myöskin meille maallikoille tämä on tärkeää tietoa. Meille maallikoille henkilöautojen ratissa on tärkeää ymmärtää, minkälaiset haasteet rekan kujettajalla on varsinkin näillä keleillä.

Ehkä enemmänkin olisi meidän henkilöautokuljettajien ja kuorma-autojen sekä rekkojen ammattikuljettajien vaihdettava asiallisesti tietoa. Tilanteet näyttävät varmasti monesti aivan erilaiseltä riippuen siitä, minkälaisen auton ratin takana kukin istuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nelostie on tänä vuonna ollut lähes poikkeuksetta surkeassa kunnossa. Monet kantatietkin ovat olleet paremmassa kunnossa mitä tämä valtatie. Suolaus ei onnistu tai sitä ei ole tai se tehdään väärään aikaan??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rekkakuskitkin vois joskus miettiä onko mitään järkeä puskea rajoitinta vasten 85-90 menemään sohjoisella tai liukkaalla tiellä ja vaarantaa itsensä ja muut autoilijat. Hiljentää vaikka sinne 65-70 nopeuden niin ei tapahtuisi näitä vaikeita juttuja, saati että joku viaton jää alle ja kuolee. Perille pääsy lienee se tärkein seikka, eikä se onko 5-10 min myöhemmin perillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Henkilöautoilijat voisi kans tutustua miten rekkakuskeilta vaaditaan ehtimistä joka paikkaan mahdollisimman nopeasti ja samalla vaaditaan ajoaikojen noudattamista. Henkilöautoiija ei luultavasti ymmärrä sitä, että ajoneuvoyhdistelmällä on joskus pakko olla parkissa vähän aikaa ettei ajoaika kulu ajamalla esim juuri tuota sinun kaipaamasi 65-70 nopeuksia. On pakko ajaa normaalia (ei rajotinta vasten) että ehtii jonkun ajan sisällä johonkin. Mitäs tykkäisit esim siitä kun sinulle olisi tulossa kiireellinen lähetys ja kuski joutuisi jäämään siihen 20km päähän 9h tauolle koska ei ole voinut ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta. Voisi sinullakin olla asiaan jotain sanomista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (79)

Uutisvirta

125
"Näyttää että tiistaina äänestetään pääministeristä" – Hallitusneuvottelut käynnistyivät odotetusti entisellä hallituspohjalla, Rinne jatkaa ainakin sdp:n puheenjohtajana
102
Sanna Marinista on tulossa uusi pääministeri, Marin voitti äänestyksessä Antti Lindtmanin täpärästi
87
SDP:n yllätysveto: Eronnut Sirpa Paatero palaa kuntaministeriksi – omistajaohjaus siirtyy Tytti Tuppuraiselle, Antti Rinteestä varapuhemies
73
Ulkoministeriön henkilöstön edunvalvoja Verkkouutisille: "Luottamus Haavistoa kohtaan horjunut erittäin pahasti"
70
Leskinen pääsi pisteille heti voittoisassa HIFK-debyytissään – Raksilan yleisön luopiohuutelu ei jäänyt ex-kärpältä huomaamatta: ”Eihän se hyvältä tunnu, mutta ymmärrän yleisön reaktion”
44
Puheenaihe: Pitääkö nuorten lukutaidosta olla huolissaan? – "Jatkossakaan mekaaninen lukutaito ei tietenkään riitä, vaan on ymmärrettävä myös sisältöä"
41
Näkökulma: "Tää on viimeinen taisto?" – Antti Rinne sai puolueiden vastaukset, mutta tämän jälkeen hallitusta tuskin vähään aikaan muodostetaan demareiden johdolla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.&#10;Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

7.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image