Pohjois-Suomi

"Nyrkin puiminen ei auta" – maa­ta­lous­ko­neet liikkuvat jälleen teillä, tässä vinkit turvalliseen ohittamiseen

Puimakoneet ja traktorit ovat maaseutupitäjissä tuttu näky kesän lopussa. Kuva on Nivalasta. KUVA: Heikki Uusitalo
Pohjois-Suomi 14.8.2019 12:49
Heikki Uusitalo

Traktorit ja muut maataloustyökoneet ilmestyvät syksyn saapumisen myötä jälleen liikenteeseen. Liikenneturva muistuttaa, että muuta liikennettä hitaammin kulkevat maatalouskoneet kysyvät malttia muiden ajoneuvojen kuljettajilta: "nyrkin puiminen ei auta".

Hätiköinti ja hermostuminen voivat johtaa vaaratilanteisiin. Työkoneet onkin syytä ohittaa rauhallisesti ja ennakoiden.

– Aina yleisillä teillä liikkumista ei voi välttää. Maataloustyökoneilla kuljettavat matkat eivät yleensä ole pitkiä, vaan useimmiten suuntautuvat seuraavaan työkohteeseen tai kotihalliin. Maltillinen asenne tekee tilanteesta turvallisemman ja kannattaakin miettiä ennen ohittamaan lähtemistä kuinka tarpeellista se ylipäänsä on, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Lattu.

Ennakointi ja huolellisuus auttavat, mikäli työkone kuitenkin pitää ohittaa. Ennen kaistan vaihtamista täytyy varmistaa, että tilanne on turvallinen. Työkone voi tehdä käännöksen kohti peltoa tai metsää paikoissa, joissa ei ole selkeää risteystä.

Vaaratilanne syntyy helposti, jos liian pikaisesti ohitukseen lähtevä ei ehdi reagoimaan vasemmalle kääntyvään työkoneeseen.

– Omaa vauhtia on syytä hiljentää ennen ohittamaan lähtemistä. Kuskille jää enemmän pelivaraa, kun nopeusero edessä kulkevan ajoneuvon kanssa ei muodostu liian suureksi. Seuraamalla työkoneen liikkeitä ja vilkkuja voi ennakoida mahdollisen käännöksen, Lattu sanoo.

Työkoneiden kuskien on mahdollisuuksien mukaan seurattava takana tulevaa liikennettä, mutta esimerkiksi traktorin ohjaamosta katsottuna perässä tulevat ovat usein kuolleissa kulmissa. Tärkeää onkin, että kaikki pyrkivät viestimään omista aikeistaan ja noudattavat yhteisiä sääntöjä.

Ajolinja kannattaa valita niin, että työkoneen kuljettajalla on mahdollisuus havaita takana tuleva peilistä. Liian lähellä ajavaa suuren kulkuvälineen kuski ei välttämättä näe. Väliä on hyvä olla myös siksi, että raskaan menopelin kääntyminen vie tilaa.

– Traktori, varsinkin jos siihen on kiinnitetty esimerkiksi viljakärry, voi olla hyvinkin leveä ja vaatia paljon tilaa kääntyessään. Vastakkaiselle kaistallekin saattaa jäädä yllättävän vähän tyhjää jopa oikealle käännyttäessä. Jos perässä tullut onkin lähtenyt samanaikaisesti ohittamaan, hupenee ajotila kaistalla hyvinkin nopeasti, Lattu varoittaa.

Tärpit traktorin turvalliseen ohittamiseen:

- Alenna omaa ajonopeuttasi ennen ohitusta, jottei nopeusero ohitettavan hitaamman ajoneuvon kanssa ole liian suuri. Näin on enemmän aikaa reagoida.

- Jätä kunnon turvaväli edellä ajavaan traktoriin, jotta voit paremmin nähdä traktorin eteen ja arvioida sopivan ohitusnäkyvyyden.

- Ennakoi traktorin kuljettajan aikeita seuraamalla traktorin vilkkuja, ajolinjan muutoksia sekä edessä olevaa liikenneympäristöä. Risteyksiä lähestyttäessä ei saa eikä kannata ohittaa.

- Siirry vastaantulevan kaistalle riittävän kaukana ohitettavasta traktorista. Näin ehdit tarvittaessa palata omalle kaistalle, jos osoittautuukin, ettei vapaata ohitustilaa olekaan tarpeeksi.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (40)

Tiedä nyt näistä rattoreista ja muista. Enemmän jurppii nuo "kaikkien kaverit". Ajellaan letkassa nokka toisen pyllyssä kiinni, että ei vaan eksytä toisistaan ja ohittaminen tehdään siten vaikeaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo ja väistää ei voi edes hetkeksi. Paljon tärkeämpää on vetää kilometrin mittaista jonoa perässä! Koneen koko ja älykkyys ei ilmeisesti kohtaa, vaikka tuilla ostettuja ovatkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyviä kommentteja , ennen oli paljon yleisempää , että rattorin peräkärryssä valot eivät toimineet , nykyään tilanne on toinen kun on led-valoja saatavilla , kuskin laiskuutta jos ei viitsi laittaa asianmukaiseen kuntoon kalustoa.
Itte kun ajelen joskus rattorilla , niin seuraan takana tulevaa liikennettä , jos useampi auto jää taakseni hiljennän linkkupysäkille , jotta autot pääsee ohi,sama pyörä-alustaisella kaivinkoneella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä nuo haittaa, ihme juttu ja ihme "asiantuntija" antaa neuvoja. En ole koskaan nähnyt nyrkinheiluttajia. Maanviljelijöillä on isot vehkeet ja kausiluontoisesti joutuvat liikkumaan yleisillä teillä, aina tulee mieleen arvostus siihen työhön, mitä he tekevät, vaikka huominen on heillä(kin) epävarma, eipä keskustakaan ole heille armoa antanut, katsoppa Juha peiliin, jos lentämiseltä ehdit ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksi keino yleensäkin turvalliseen ohitukseen hanki tarpeeksi tehokas auto (ei mitään nuhapumppua) ja jos ohitat mieti missä ja milloin ohitat monesti nähty kun yritetään ohitellä eikä taho päästä millään ohi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyrkin puiminen ei auta ei, mutta auttaako jos nää puimurit, traktorit ottaisivat esim linja-auto pysäkille välillä eivät keräisi kymmentä kilometriä sitä letkaa taakseen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ollaanko tosiaan nyt siinä tilanteessa, että pitää tällaisia perus selviä asioita oikein sivukaupalla ohjeistaa? Ja onko tosiaan joillakin ruuvi niin tiukalla, että pitää oikeen nyrkkiä heiluttaa kun ihmiset on töissä? Juuri nuo nyrkin heiluttajat on tienpäällä ne vaarallisimmat, ei hitaat ajoneuvot. Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia ohituksissa, ajan kuitenkin 45 000- 50 000 km/ vuosi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valvooko poliisi työkoneiden valojen toimivuutta ja käyttöä, kuljettajien kuntoa ja sitä, minkälaiseen kuntoon tiet niiden liikkumisen jäljiltä jäävät vai koetetaanko vastuu nyt vierittää täysin muiden tielläliikkujien niskoille?

Miten vaikkapa näkövammainen voisi parhaiten tietää tai arvata sen, että hän sattuu olemaan, tulemaan tai menemään jonkin ajoneuvon "kuolleeseen kulmaan", kun vastuu tuntuu joissakin tapauksissa siirtyvän ohjaamon ulkopuolelle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En pidä kovin hyvänä ajatuksena tai varsinkaan toteutuksena laittaa näkövammaista liikenteeseen arvailemaan yhtään mitään. Onkohan kyseisellä näkövammaisella ihan voimassaoleva ajolupakin? Jos on, laki on ilmeisesti viime vuosina muuttunut aikamoisen sallivaksi. Ja ohittelun vastuu on todellakin yleensä ohittajalla, eli on siis työkoneen ohjaamon ulkopuolella, kuten jo aivan oikein arvailitkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keväisin kesällä ja syksyllä sotkevat tiet muta- ja savivellillä. Lain mukaan likaajalla on velvollisuus siivota tiet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luonto siivoaa jo aika paljon. Jos tulee helle, muta pölyyntyy ja kulkuveuvostojen ilmavirta lennettää sen pois. Jos tulee sade, se huuhtoo mudan pientareille päin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kannata kovin paljoa luonnon varaan laskea. Kenelläkään ei ole minkäänlaista oikeutta sotkea yleisiä teitä tahallaan ja jos sotkee, jäljet pitää siivota.
Eräällä maatalousaiheisella palstalla oli keskustelua samasta aiheesta, moni oli samaa mieltä kuin sinäkin: Traktorin renkaat voi ja saa puhdistaa maantielle. Joku kertoi omakohtaisesta tapauksesta jossa moottoripyöräilijä oli kaatunut noihin savimöykkyihin, oli laittanut jälkeenpäin harjakoneen etukuormaajaan ja sanoi että aina puhdistetaan heti perästä jos tielle tulee jotakin. Oli kuulemma ollut sen verran kallis onnettomuus saven levittäjälle, ettei harjakoneen hinta tunnu missään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä tärpit jauhosaappaille!.Jos kulkuväline on ylileveä,niin siinä on lain mukaan oltava siitä ilmoittavat lisävalot+heijastimet jotka osoittaa leveyden.Jos sinulla ei pala kuin se yksi ainoa hehku niissä valoissasi niin älä lähde liikenteeseen ennenkuin olet laittanut valosi kuntoon.Kiitos

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä tukijaisviljelijät ovat vielä pahempia, kuin nuo uretaanikopeilla maailmaa pilaavat eläkeläiset. Kumpikin nykysuomessa täysin turhia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai maanviljelijät ja eläkeläiset täysin turhia. Johtopäätös: et aio elää vanhaksi, koska lopetat syömisen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä traktorinkuljettajien pitää huolehtia, että koneissa ja peräkärryissä on vilkut kunnossa ja niitä käytetään.
Monta läheltä piti tilannetta on tullut edellä mainituissa tilanteissa.
Peltotilkkujen väliset ajot ovat monesti lyhyitä. Maajussit tormaavat sivutieltä tielle auton eteen suruttomasti.
Artikkelin kirjoittaja olisi voinut tehdä muistilistan myös heille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saman oen huomannut, ei noillakaan ole oikeutta kääntyä ilman vilkkua, ja voi nämäkin katsoa ennen äkkiliikkeitään ettei rinnalla ole ketään ohittamassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antaa miesten tehdä oikeat työnsä rauhassa. Ei sitä konttorin teetä ole niin kiire juomaan, että voi sitä malttaa ohituksissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siivoisivat edes työkoneidensa renkaat ennen tielle tuloa niin säästyisi kymmeniä, ellei satoja miljoonia ajoneuvojen pesukustannuksissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (40)

Uutisvirta

19:00
Massiivisesta maalimäärästä huolimatta Mika Pyörälä ei miellä itseään maalitykiksi: "Ei tällä laukauksella voi kutsua itseä sniperiksi" Tilaajille
18:47
Kempeleen kunnanjohtaja: Lähijuna voisi liikennöidä Limingasta Iihin jo 2020-luvun puolessa välissä – kysyimme, miten lähijunaliikennehanke nytkähtäisi eteenpäin Tilaajille
18:27
Jonas Liimatta jatkaa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen johtajana
18:00
Reportaasi vuosien takaa: Anjan etsintä toukokuussa 1963 ei unohdu – Viisivuotiaan tytön katoaminen Kerässiepistä aiheutti Suomen ensimmäisen suuretsinnän Tilaajille
17:56
Pakettiauto kaatui kyljelleen kolarissa Rovaniemellä
17:35
Paperisten laskujen eräpäiviä siirretty eteenpäin postilakon vuoksi – IS: Valtakunnansovittelija aikoo tehdä sovintoehdotuksen maanantai-iltana
16:03
Oulun seudulla kuvatulle Kaikki synnit -rikossarjalle sataa tunnustusta – kahmi Venla-ehdokkuuksia viidessä eri kategoriassa
67
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
53
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
36
Elektrobit rekrytoi yli 60 uutta työntekijää Ouluun vuoden 2020 loppuun mennessä – työllistää tällä hetkellä 240 henkilöä
33
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
27
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
19
1,8 miljoonan euron rahapelivoiton lunastaminen viivästyi kuukausilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image