Pohjois-Suomi

Nelostiellä aloitetaan ohi­tus­kais­ta­työt Viantienjoen ja Maksniemen välillä

Viantienjoki-Maksniemen välille valmistuu muun muassa ohituskaistajaksoja. KUVA: Jussi Saarela
Pohjois-Suomi 31.7.2019 10:36
Antti Karvonen

Väylä on tehnyt urakkasopimuksen GRK Infra Oy:n kanssa Nelostien parantamisesta välillä Viantienjoki – Maksniemi, Väylä tiedottaa.

Urakka sisältää ohituskaistajaksojen, rinnakkaisteiden, alikulkusiltojen ja vesistösiltojen rakentamista. Urakkahinta on noin 22 miljoonaa euroa.

Työt käynnistyvät elokuussa puuston poistolla ja kiertoteiden rakentamisella. Rakennustyöt jatkuvat läpi ensi talven ja työt on tarkoitus saada valmiiksi syksyyn 2020 mennessä.

Väylän projektipäällikkö Keijo Heikkilän mukaan ohituskaistat parantavat kyseisen raskaan liikenteen käyttämän tieosuuden liikenneturvallisuutta merkittävästi. Tulevina vuosina raskaan liikenteen määrä tulee todennäköisesti vielä lisääntymään, mikäli Kemiin suunnitellut teollisuusinvestoinnit käynnistyvät.

– Liikenteen sujuvuus paranee ja ohitukset ovat lisäkaistojen myötä turvallisempia. Myös paikallisen liikenteen turvallisuus paranee, kun se siirtyy kulkemaan alikulkusiltojen kautta valtatien alitse, Heikkilä kertoo Väylän tiedotteessa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (27)

Hyvin toimii ruottissaki nuo ohituskaistat, niin kait ne voi toimia täälläki. Toki ruottissa eri maantiekulttuuri muutenki...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Loistavaa! Tuota väliä tulee ajettua säännöllisesti Lappiin ja kyllähän nämä ohituskaistat helpottavat menoa huomattavasti. Enää ei tule vaarallisia jonoja ja ohitustilanteita mahdollisesti hitaasti liikkuvien ajoneuvojen vuoksi. Pääsevät traktorit, asuntovaunut ja muut vastaavat helpommalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moottoritie olisi parempi.
Kyllä niitä jonoja silti syntyy. Lyhyempiä saattavat kylläkin olla. Jos rajoitusten mukaan ajaa niin montaa rekkaa ei ehdi yhdellä ohituskaistan pätkällä ohittaa. Ja rekkojahan tuolla tiellä riittää.
Sitten on vielä nämä 80 köröttelijät jotka ohituskaistan kohdalla nostavat vauhdin sataseen ja tiputtavat taas 80 kun kaista loppuu.
Turvallisuuden kanssakin on vähän niin ja näin kun parhaat ajaa 150 jotta ehtisi ohittaa koko jonon.
Matka-ajassa ei hirveää säästöä synny mutta onpahan ohitukset sikäli turvallisempia kun ei voi tulla nokkakolaria.
Mutta kyllähän tämä eteenpäin on vaikka pessimistiseltä kuulostankin. Hyvä että rakennetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taajama-alueiden läheisyyteen ei voi rakentaa moottoritietä, se pitäisi rakentaa kauemmaksi asutuksesta. Tälle alueelle ei ole viisasta suunnitella moottoritietä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä tässä kukaan ole sanonutkaan että samalle paikalle pitäisi rakentaa. Esim Iissähän on ihan uusi linjaus tulossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noin vähille liikennemäärille ei moottoritietä kannata rakentaa yhteiskunnan rahoilla. Kyllä moottoritiet pitää tehdä sinne missä on liikennettä eikä vain varisten ihmeteltäviksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jee,pääsee ajaan lujaa ja ohitteleen muita.Ku mulla kiire...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuolla välillä taitaa olla sellanen kilometrin mittainen pätkä, jonka mennessä poikki ei ohitustietä löydy läheltäkään, ainakaan hyväkuntoista. Taannoin sattui se kolari, jonka yhteydessä mm (pohjois)suomen nuoret myöhästyivät pääsykokeista jne.

Ei taida tuohon auttaa, vaikka yksi kaista tulisi lisää?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tuolla useampikin kiertotie jota pitkin pääsee hyvin ajamaan ja myös nämä myöhästyjät olisivat voineet ajaa ilman myöhästymistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan totta. Olisivat lähteneet pääsykokeisiin jo viime vuonna, niin olisivat ehtineet. Suomeen ei tarvita uusia teitä ja vanhatkin pitää purkaa. Nopeusrajoitukseksi 10 km/h kaikkialle ja kaupunkeihin täyskielto. Tällä lähtee Suomi nousuun!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos sinä haluat asiat noin vaikeasti nähdä, niin ongelma on täysin sinun. Miksi olisi pitänyt lähteä jo viime vuonna kokeisiin, kun olisivat vain ajaneet kiertotietä niin ei olisi tullut tyhjänpäiväistä ongelmaa. Miksi Suomeen ei mielestäsi tarvita uusia teitä? Tuohonkaan ei olle uutta tekemässä, kuin ainoastaan ohituskaistoja.
Sinä saat vapaasti ajella tuota 10 km/ h nopeutta siellä jossakin jeeralla, mutta me järkevät ajamme sitä mikä on nopeus rajoitus.
Sinä jos väitteelläsi saat Suomen nousuun olet yhtä kartanolla, kuin nykyinen hallitus, mutta onnea yritykseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti tämä urakoitsija hoitaa nopeusrajoitukset pois aktiivisemmin yön ja viikonlopun ajaksi kuin toista osuutta urakoiva kokkolalainen Tallqvist Infra. ELY-keskuskin voisi tehokkaammin vaatia turhien nopeusrajoitusten poistamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö vastakkaisiin suuntiin menevät ohituskaistat kannataisi rakenta samaan kohtaan?

Tulevaisuutta ajatellen siinä olisi valmiiksi pätkä moottoritietä. Myös työnaikaiset liikennejärjetelyt olisivat toimivammat ja turvallisemmat. Yksi iso työmaa yhdessä kohdassa olisi myös kustannustehokkaampaa, kuin kaksi pienempää eri kohdissa (työmaaparakit jne.).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samanaikaiset ohituskaistat olisivat loistojuttu, mutta esim. ympäröivän maaston vuoksi niin leveää väylää ei aina voida tehdä.

Ruotsissa iso osa E4-tietä on järjestetty siten, että tiessä on koko ajan keskikaista ja hirviaidat. Sen sijaan ohituskaistat vuorottelevat siten, että niitä on esim. 2 km vuorollaan kummallakin puolella. Se on tosi hieno systeemi, tämä jäljittelee sitä mutta hieman epäsäännöllisemmin.

Liikenneturvallisuus paranee joka tapauksessa huomattavasti!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lienenkö ainoa, joka ei tiedä, missä kohtaa nelostietä löytyvät Viantienjoki ja Maksniemi. Ei tainnut tietää toimittajakaan, on vain kopioinut tiedotteen sellaisenaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi luet tätä juttua, jos et edes tiedä mihin rakennetaan? Jos asia ei sinua koske, niin ei tarvitse tulla haukkumaan toimittajaa kommentteihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis puhutaan noin 5km matkasta ja tähän saadaan tuhlattua 22 miljoonaa euroa???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (27)

Uutisvirta

15:20
Putin saapui Berliiniin Libya-huippukokukseen – Suurvallat yrittävät ratkoa Libyan pitkittynyttä sisällissotaa, joka uhkaa maan öljynvientiä
15:17
Arvio: Dream Theaterille enemmän on aina enemmän – fanit ottivat progressiivisen metallin suurnimen vastaan avosylin Oulussa, mutta yhtyeen maratonmittaisessa keikassa oli paljon parantamisen varaa Tilaajille
15:12
Kuvagalleria: Progressiivisen metallin suurnimi Dream Theater vieraili ensimmäistä kertaa Oulussa
14:57
Mitä ihmettä – Suomessa rekisteröitiin joulukuussa uusia henkilöautoja 33,2 prosenttia edellisvuotta enemmän
14:29
Vegaaniruuan tarjoamisessa päiväkodeissa suuria vaihteluita Suomen sisällä – Helsingissä perheet voivat ilmoittaa syövänsä vain vegaaniruokaa, Oulussa tällaista vaihtoehtoa ei ole
14:03
Johaug tuplasi etumatkansa ja juhli voittoa – Pärmäkoski ei pysynyt Östbergin kyydissä
12:19
Mies laittoi toisen miehen kuvan Facebook-ryhmään ja väitti sarjakuristajaksi – Rovaniemen hovioikeus tuomitsi maksamaan sakkoja ja korvauksia
133
Kysyimme, onko työaika Suomessa liian lyhyt – "Vastaus riippuu paljon siitä, minkälaisesta työstä puhutaan"
52
Pimeät katuvalot ovat kulkijoiden riesana Oulussa – ledeissä ongelmia aiheuttaa lamppujen huolto
24
Mikko Rautalin opettaa nuoria sairaalakoulussa – Aknestikin ex-rumpali antaa kaikille perheille yhden vinkin: "Voisi olla ihan hyvä, että kotona keitetään pottuja neljän aikaan"
22
Oululaiset eivät ole ottaneet kultuuripääkaupunkihanketta omakseen Lukijalta
20
Harry ja Meghan menettävät kuninkaalliset tittelinsä eivätkä saa enää valtion varoja – Kuningatar Elisabet: "Tuen heidän toivettaan itsenäisemmästä elämästä"
17
Kärpät palasi voittojen tielle, mutta Ässät järjesti Porissa hikisen ja stressitasoja nostaneen puhteen – ykkösnyrkki piti vieraat pelissä mukana, Kristof ja Koblizek voittolaukauskilpailun sankarit
14
IS: Elisan pu­he­lin­myy­jät va­leh­te­li­vat asiak­kail­le – Yhtiön kä­si­tyk­sen mukaan käy­tän­tö oli pe­siy­ty­nyt ty­tär­yh­tiön Enia Oy:n Poh­jois-Suo­men myyn­ti­yk­sik­köön

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hallitus suunnittelee uutta aktiivimallia

134 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ei ihan normaali nainen, enkä sellaista kaipaa

Tuskin susta on miehetkään kiinnostuneet. Lue lisää...
Late vanahana

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image