Pohjois-Suomi

Näkökulma: Suomi ostaa kymmenen miljardin euron pa­lo­va­kuu­tuk­sen, jonka pitää olla voimassa pitkälle 2060-luvulle – nämä ovat hä­vit­tä­jäeh­dok­kai­den näkymät

Rafale on sodissa koeteltu Ranskan oma projekti, joka taatusti täyttää raskaan asekuorman kantokyvyllään maan tarpeet pitkälle tulevaisuuteen. Onko se paras Suomelle?
Pohjois-Suomi 22.2.2020 7:00
Joonas Kuikka

Hornetin seuraajaehdokkaiden tulevaisuudennäkymät ovat hyvin erilaiset, eikä mikään valinta ole riskitön. Useimmissa vaihtoehdoissa on kuitenkin tiedossa varmoja ongelmia, joiden kanssa Suomen olisi elettävä. Valintaa mutkistaa se, että eri hävittäjiä voi olla eri määrä tarjolla.

Kirjoittaja kävi tutustumassa Rafalea lukuun ottamatta kaikkiin hävittäjiin Satakunnan lennoston testitapahtumassa Pirkkalassa.

Hornet-hävittäjän seuraajan valintahanke on Suomen historian suurin asekauppa kymmenen miljardin euron hinnalla.

Veronmaksajien rahalla pitäisi saada palovakuutus, joka estää Suomen joutumasta sotaan 2060-luvulle asti, toki yhdessä viisaan diplomatian kanssa. Silloin raha on oikein käytetty.

Kun Puolustusvoimat nyt vuonna 2020 arvioi hävittäjien suorituskykyä, kyseessä on vain kalpea aavistus koko hävittäjäjärjestelmän elinkaaren toteutumasta.

Siksi suorituskyvyn arvioinnin yksi olennainen osa on tulevaisuuden kehittämispotentiaali.

Käyn ehdokkaat yksi kerrallaan läpi tästä näkökulmasta, josta onneksi on paljon julkista tietoa.

Neljän tulevaisuudessa selviä kysymysmerkkejä

Eurofighter Typhoon on läntisen Euroopan yleisin hävittäjä, mutta se on jäämässä kotimaissaan Britanniassa ja Italiassa kakkoskoneeksi F-35:n taakse lähivuosina. Britannia-johtoinen Tempest-häivehävittäjähanke asettaa kysymysmerkin kehityspotentiaalille. Hävittäjän näkymät 2040-luvulta eteenpäin ovat sumuiset.

Dassaultin Rafale on taatusti tärkeä Ranskalle, mutta kysymysmerkki on, kuinka kauan ja kuinka sen myynti sujuu jatkossa. Ranska on FCAS-häivehävittäjähankkeessa Saksan kanssa, mikä syö Rafalen kehityspanoksia. Itsepäisen Ranskan etu on, että muiden hävittäjät tuskin kelpaavat, joten luottoratsu Rafale saattaa lentää jopa vuonna 2060. Toinen kysymys on, mikä sen laatu on silloin.

Saabin uusi Gripen on saatu kaupaksi vain Brasiliaan ja tilauksia on sata Ruotsi mukaan lukien. Nyt ei vielä tiedetä nykyisenkään hävittäjän ominaisuuksia ja laatua, sillä kone ei ole operointivalmis. Tulevaisuuskin on hämärän peitossa ja riippuu myyntiponnisteluiden onnistumisesta. Suomi-kauppa olisi elintärkeä, mutta kantaisiko sekään 2060-luvulle? GlobalEye-valvontakone olisi uusi lisä ilmavoimien suorituskykyyn, mutta sitoisi hävittäjiä suojakseen.

Super Hornet ja sen kuvassa oleva Growler-versio on suunniteltu lentotukialuskäyttöön, mikä tekisi niistä halvan ja luotettavan perusjyrän Suomen maantietukikohtiin. Growler kyllä kehittyy, mutta hiipuuko Super Hornet?

Boeingin Super Hornetin tuotanto on viilenemässä, mutta sen tulevaisuuspotentiaali perustuu elektronisen sodankäynnin hävittäjään Growleriin ja sen kehittämiseen. Growlerin häirintäominaisuuksilla on jatkossakin tärkeä rooli Yhdysvaltain ilmasodankäynnissä, varsinkin jos F-35:n häiveen merkitys vähenee. Super Hornetin asema lentotukialushävittäjänä sen sijaan on taattu vain yli kahden vuosikymmenen päähän, sillä laivastolla on jo uusia kehittämisaikeita.

F-35:llä on etu, mutta pysyykö se?

Vain yhdellä hävittäjävalmistajalla on tässä vaiheessa esittää uskottava ohjelma 2060-luvulle asti. Lockheed Martinin häivehävittäjä F-35 Lightning II on Yhdysvaltain ilmavoimien ja sen useimpien länsiliittolaisten tuleva hävittäjä, jonka tuotanto jo nykyvarauksilla on jatkumassa ainakin 2040-luvun lopulle, todennäköisesti kauemmin. Kun muita hävittäjäehdokkaita on 2040-luvulla käytössä enintään satoja, F-35 yltää jopa yli kolmeen tuhanteen.

F-35:n kehityspotentiaalista kertoo se, että vielä ei edes tiedetä, millä taktiikoilla tällä hävittäjällä kannattaisi taistella, jotta se toimii parhaiten. On venäläisillekin mahdotonta miettiä vastatoimia, kun vastustajaa ei näe eikä tiedä, mitä se aikoo tehdä.

F-35 on maailman kehittynein häivehävittäjä nyt, selviytymiskyvyltään lyömätön. Se saa kuitenkin kilpailua tulevina vuosikymmeninä niin Venäjältä, Kiinalta kuin eurooppalaisiltakin. Luottaako Suomi F-35:n kehityspotentiaaliin ja häive-edun säilymiseen, vai olisiko tehokas elektroninen sodankäynti tai liikehtimiskyky tärkein puolustussodassa?

Ilmataistelu ei ole enää aikoihin ollut kaartotaistelua ja hävittäjä-ässäliikkeitä, vaan tilanteen kylmänviileää analyysia ja taktisia ratkaisuja kaukana näköyhteyden ulkopuolella. Lopputulos sinetöityy usein sillä, kuka pääsee ensimmäisenä laukaisemaan ohjuksen. Tätä varten F-35 on luotu.

F-35 ei kuitenkaan ole ongelmaton. Häiveteknologia antaa nyt taistelussa valtavan edun, mutta suhteellinen etu voi tulevina vuosikymmeninä pienentyä.

Valinnan riski on se, että häive pystyttäisiin jotenkin murtamaan. Silloin hävittäjä olisi liikehtimiseltään keskitasoa, tosin yhä tehokkaalla tiedonjaolla, aseistuksella ja elektronisen sodankäynnin kyvyllä varustettu.

Pahin skenaario olisi, jos häiveen etu jostain syystä kumoutuisi pian, ja tämä puolestaan peruisi Yhdysvaltain ilmavoimien F-35-jatkokaupat.

F-35:n kehitysnäkymät ovat lähes taatut, mutta käyttöhinta voi Suomen kannalta olla kova.

Riski on otettava, kun on rahat

Toisaalta, onko ilmavoimilla muita vaihtoehtoja kuin valita yksi ja toivoa parasta? Poliittiset tuulet eivät välttämättä anna periksi uutta kymmenen miljardin euron kauppaa myöhemmin, joten hävittäjät on tilattava nyt.

Ainoa kuviteltavissa oleva laastarivaihtoehto voisi olla nyky-Hornetien pitäminen ja esimerkiksi kymmenen F-35:n tai Growlerin tilaaminen. Tällöin voisi odottaa 2030-luvun hävittäjäkehitystä ja valita kokemusten perusteella tulevistakin vaihtoehdoista.

Toisaalta vanhojen Hornetien suorituskyky ja varaosatilanne todennäköisesti heikentyisi radikaalisti, eikä rahaa tulevaisuudessa välttämättä saisi poliitikoilta.

On toki epäselvää, suostuisivatko myyjät lainkaan tällaisiin kauppoihin.

Eurofighter on nopein ja korkeimmalle lentävä ehdokas tehokkaimmalla ilmataisteluohjuksella, mutta ovatko nämä tärkeimmät ominaisuudet ilmataistelun tulevaisuudessa? KUVA: Ossi Ahola

Hävittäjien tilaamatta jättäminen ei ole minkäänlainen vaihtoehto, jos Suomi aikoo jatkaa sotilasliitto Natoon kuulumattomana ja itsenäisenä maana. Painotan sanaa itsenäisenä. Ilman puolustuskykyisiä ilmavoimia valtio kuin valtio on vain täynnä pommituksen harjoitusmaaleja, mikä näkyy valitettavasti Lähi-idän sodissa.

Presidentti Sauli Niinistö muistutti 2014 venäläisestä sananlaskusta: "Kasakka ottaa sen, mikä on huonosti kiinni."

Valinta on tehtävä nyt, mutta mikään vaihtoehto ei ole riskitön.

Jotta valinta olisi vielä astetta vaikeampi, hämärän peitossa on se, miten monta kappaletta kutakin hävittäjäkandidaattia Suomelle tarjotaan budjetin sisällä. Tälläkin on suuri vaikutus suorituskykyyn.

Veronmaksajien on vain toivottava, että päätös osuu kerralla nappiin.

 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (75)

Vakuutusmaksu on todella kallis ja tosipaikan tullen, jos vihollinen on se perinteinen, tuollainen vakuutus osoittautuu täysin riittämättömäksi todellisen, moninkertaisen ylivoiman edessä. Tämä vakuuttaminen ei valitettavasti tule jäämään tähän. Heti, kun hävittäjäkaupat ovat lyöty lukkoon tuovat niin maa- kuin merivoimatkin monien miljardien uudistamisvaatimukset pöytään. Osto-oravanpyörä on valmis.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä saa ihmisparan ajattelemaan, että suhoi olisi ylivoimainen?

Kaikkea idästä syötettyä ei kannata uskoa sellaisenaan. Ei Putinin ydinkäyttöinen ihmeohjuskaan lentänyt maailman ympäri, vaan ainoastaan muutamia satoja metrejä. Merestä ylös nostettunakin poksahti tosi ilkeästi...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten se on niin vaikea ajatella, että ei nämä koneet, joita taas päivitetään/hankitaan ole sotaa varten, vaan ensisijaisesti ne ovat rauhanaikaa varten, jolla osoitetaan, että me itsenäisenä maana huolehdimme osuutemme ilmatilanvalvonnasta. Jos sotaa varten ostettaisiin koneita, niitä pitäisi olla muutama sata kpl. Totta kai hankintaan kuuluu osana huoltovarmuus, jossa otetaan huomioon niiden elinjaksokustannukset ja huollot sekä lisähankinnat.

Kannattaisi tutustua Suomen käyttämiin puolustuskustannuksiin tarkemmin. Suomen panos/tulos suhde on yksi maailman tehokkaimmista, joten ei tässäkään asiassa ole valittamista. Asevelvollisuuteen perustuva armeija ja reservi on halvin tapa luoda puolustuskykyä. Se, että jos armeijaa ei olisi ollenkaan, täällä olisi joku muu. Näin se vain menee ja itse en ainakaan halua olla se, joka näin kokeilisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä tekee kipeää Natolle ja Eurouniolle jossa parasta tiedostelua mitä rahalla saa kävi että naps Krimi miehitettiin toki saa unohtaa lähi-idässä Ei toivottu lapsi ampui ohjuksen elittijoukkoa vastaan niinpä piilopaikoista tuli uupelo.Mistä tämä hölmöily johtuu haimme turvaa Eurouniossa ja Super-Horneteista maksamme jo'jäsenmaksuja 2.1 mrd ja Puolusmenoja 3.1 mrd verorahoja.Mitä ollaan saatu kriiseä ympärimaapallo Krimi oli Naton ja Eurounion näytös kumpanuudesta Ukrainasta ja lähi-idässä miljoonien pakolaisvirran puuttumalla nukkehallutuksien luomiseen arabikevään tukemisellä toki voi unhotaa Afganistanissa olemme mukana Talipanien sopimuksessa kriisi jää kytemään.Mitä Eurounio saanut aikaa mrd palaneet virkamieskoneistoon pyörittämiseen ja Itä-bolgin maat riitoihin hölyn pölyllä demokratialla jota Ei Suomessa ole köyhiltä viedään lusikkakin kädestä ja valtiovalta valehtelee jotka kumpua jälkikäteen niin käy tässäkin mrd aseostoissa...Puskin Itä-rajalta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muista kuin eilisen tämänki tapauksen Inarijärven tullessa maaliohjus joka eksyi 28. joulukuuta 1984 Barentsinmereltä Suomen puolelle ja syöksyi Inarijärveen.Ohjuksen tyypin on oletettu olevan joko SS-N-3 tai SS-N-12.Täälä kukaan tienyt mitään mikä muka,missä,milloin ja mihin tullut joku ohjus.Tänäkinpäivä tilanne olisi sama kriisin tullessa kukaan pystyisi torjumaan Suomessa yhtään risteilyohjusta,iskar-ja pienlennokit häiveominaisuuksilla.Jonnin joutavaa sanojen helinää Puolusvoimilta ja puolustusvaliokunnalta monella käsitystä taktisetohjusten tulivoimasta saanempa pitkänkantaman ohjuksista s-400 typ jota sulamahdoton torjua.Suomia voidaa painostaa ohjusiskuilla astumatta maaperälle 1000-6500 km lähtevistä ohjus iskuista.Mielestäni parasta Uskottavaa kriisin hallintaa käydä kylässä Eikä nukkua kirves tyynyn alla ja tuhota hyvinvointivaltioa järjettömällä populustisella verovarojen tuhlauksena."Ikävä kyllä totuus pala tulessakaan"Puskin Itä-rajalta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juttusi tästä ohjusjutusta eivät pidä paikkaansa, ei se näin mennyt, mitä kerrot. Suomella on yksi maailman tiheimpiä tutkaverkkoja ja kalusto on kunnossa, joka hetki tiedetään, että mitä ilmassa tapahtuu. Tähän toimintaan tarvitaan lisäksi kalustoa, jolla voidaan vakuuttavasti reagoida naapureiden ylilyönteihin. Näin se menee, eikä siinä ole mitään ihmeellistä magiaa, vaan itsenäisen valtion toimintaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikään sota ei ole ratkennut ensi-iskuun. Ei edes Itä-Ukrainan sota, jota käytäneen vielä ainakin kymmenen vuotta.

Toinen maailmansotakin ratkaistiin sillä, että kellä saldo kauemmin riittää. Suomea ei voi painostaa sellainen taho, jolla kassan pohja on valmiiksi näkösällä... :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

näille suomalaisille riittäisi ne winka harjoituskoneet.
Mitä siitä jos on porkurikoneita, huutaa isosti että pum pum sait osuman.
ihan yhtä turhia nuo 10 tuhannen miljoonan euron koneetkin.
Tässä Pyhäsalmen yllä ajavat liian alhaalla, joka päivä jyrisevät siilinjärvi rissala väliä,
äänivallikin räjähti. Tuli housupyykkiä monelle kun järven yllä paukuttelevat.
Lapsellista hommaa, ottakaa niiltä nämä nykyiset lelutkin pois kaikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistelle yli neljäkymmen vuoden takaista JPR armeijaa.Tilanne ole muuttunut siitä meillä kenttälapio,potero.taikaviitta ja rynkky Iso-veljellä Atomipommi ja risteilyohjukset.Hölyn pölyä Super-hävittäjä määrä perustu mihinkään laskelmiin.Tänäpäivänä vanhaa 60 kpl Hornettia nyky Super-Hornetit 60 % tehokkaampia tätä taustaa vasten tarvitsemme 6 kpl Super-Hornettia laskuopin mukaan.Suomessa asejopparit hyötyvät eniten tässäkin kaupassa menettäjät veronmaksajat vuosikymmeneksi eteenpäin.Suomessa eikä missään maapallon kolkassa kukaan pysty takamaan 100% turvallisuutta.Hyvä olisi Puolusvoimat näyttäisi minulle ja muille veronmaksajille kertoa että loppuu Idä-uhka ja lapsemme lapsen lapset saavat rahalle vastikkeen.Mitä sitä paskaa tämä populista ajanvietettä""Voin antaa hyvän esimerkin lähi-idästä Ei toivottu lapsi ampui ohjuksia niinpä elittijoukoilla tuli piilopaikoista uupelo ohjukset lentää yötä ja päivää säällä kuin säällä.Suomi samassa tilanteessa kriisin syttyessä hallin ovet jäävät avamatta ja pitkien kalsareitten laitto jää kesken.Hölyn pölyä verovarojen tuhlausta..Puskin Itä-rajalta..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siomelle paras vaihtoehto on Rnaskan Dassaultin Rafale se on taatusti tärkeä EU maalle Ranskalle ehdoton etu on myös se että Saksan ja Ranskan yhteinen seuraavan sukupolven FCAS-häivehävittäjähankkeeseen suora jatkumo - yleiseurooppalaiseen tuotteeseen.

Rafalella on kaikki edut puolellaan tulla valituksi Suomeen. Se on kestävärakenteinen tukialuskäytössäkin ja kantaa suuren asekuorman sekä on valmiiksi erittäin hyvin varustettu eletroniseen sodäntiin omasuojalla. Sen lyhyt kiitoradantarve on kuin tehty Suomen maantiekentille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten taas onkin niin helppoa havaita F-35 hävittäjän ylivoimaisuus. Trollien tunnetusta lähteestä lainatut kauhukertomukset kertoo kaiken. :D

Homma on jo taputeltu. Modernisoitu Suomen armeija ei tarvitse viime vuosituhannen teknologiaa. F-35 on ehdottoman ylivoimainen kilpailijoihinsa nähden verkostokeskeisessä toiminnassa. Tästä hyötyvät myös maa- ja merivoimat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laittoivat kaasuputken saatton Jossa Suomikin on mukana , entäpä jos Suomen politiikka ei ole heille mieleen käynnistyykö koneet lainkaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen tulee hankkia kone ensisijaisesti vain rauhan ajan tehtäviin ja vaatimuksiin eli valvontaan ja torjuntaan, koska se on tilastollisesti merkittävin tehtävä tulevalle hävittäjälle. Sitten tulee muut tehtävät. Näin on tehty aikaisemmin ja tehdään nytkin. Yksi merkittävä on toiminta varatukikohdista, kyky tähän tulee olla olemassa. Kolmanneksi hankinnalla myös osoitetaan ulkopuolisille, että me aiomme hoitaa oman pestimme täällä pohjolassa ja minkä kaluston valitsemme, sillä on merkitystä poliittisesti ja, jolla osoitetaan ulkopuolisille tietty viesti. Näin se menee!

Kirjottaja korostaa kovasti hankintariskiä. Totta kai näin suureen ja pitkään elinjaksoon liittyy aina riski, mutta pitää muistaa, että tällä kaupalla sitoutetaan myös toimittaja tiettyyn tukeen, joka ostetaan tämän kaupan yhteydessä. Eli riski tämän osalta ei ole niin suuri kuin kirjoittaja antaa ymmärtää.

Toivottavasti hankittu kone on käytettävyydeltään vaatimusten mukainen, koska se on todella merkittävä asia hankinnassa ja käytössä olevien koneiden määrän suhteen. Jos koneita on 100 kpl, niistä tietojen mukaan on koko ajan huollossa vähintään 40 kpl eli koneen käytettävyys olisi jotakin 60%:n luokkaa. Air Force Magazine väittää, että on päästy 75% käytettävyyksiin? Uskoo ken tahtoo!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo kilpailutus on tehty F35 ehdoilla, joten se valitaan. Tasapuolisessa kilpailutuksessa käyttökuntoisia koneita on saman verran reservissä. Huoltoajat F35 koneilla muihin verrattuna ovat jopa kolminkertaiset ja osa perushuolloista joudutaan tekemään Yhdysvalloissa, joten käyttökelpoisia koneita voi olla jopa kolme kertaa vähemmän muihin verrattuna. Kilpailutuksessa ei myöskään ole huomioitu huoltokustannuksia, jotka F35 lightningilla ovat noin kolminkertaiset muihin nähden. Esimerkiksi Yhdysvallat on jo perunut tilauksia huoltokustannusten vuoksi.

Myös rahoitusmäärää nostettiin pelkästään, jotta F35 saatiin mahtumaan keinotekoisiin rahoituspuitteisiin. Noissa rahoituspuitteissa esimerkiksi huoltokustannuksia ei huomioida, vaikka ne tulevat olemaan ostokustannuksia suuremmat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kilpailutus on tehty puolustusjärjestelmän tarpeista lähtien, eikä sitä ole räätälöity mitään konetta varten. Kyseessä ei ole pelkkä konehankinta, vaan järjestelmäkokonaisuus ja sen suorituskyky, jonka osana hankittavat monitoimikoneet ovat. Valmistajat hiovat ja viilaavat viimeisiä ja parhaita tarjouksiaan, joten panokset kovenevat.

F-35 on heikoilla jäillä huoltojärjestelmän ja huoltojen suhteen. Meille tässä vaiheessa tarjottu huoltopaketti saattoi olla ehkä varaosapakettinsa osalta riittämätön. Teollinen yhteistyö voi olla myös hankauskohta, sisältyykö tarjoukseen riittävästi sitä?

F-35:n heikoin lenkki on ALIS, autonominen huoltoanalysaattori, joka lähettää tilauspyynnöt varaosista suoraan keskitettyyn paikkaan jenkkilään. Sitten osia lähetetään sinne, mistä niitä on tilattu. Järjestelmä ei ole toiminut toivotulla tavalla (varaosista on ollut pulaa) ja koko homma onkin parhaillaan menossa uusiksi eli ALISille tulee korvaava järjestelmä, joka toivon mukaan toimii oikeasti. Israelilla on käytössään muista poikkeava huolto- ja ylläpitomalli, miksei sellainen voisi olla myös meillä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kilpailutus on tehty erittäin ammattitaitoisesti. Toki politiikka voi suosia Amerikkaa, mutta tuuli ehtii kääntyä vielä monta kertaa.

Rahoitusmäärää ei nostettu, vaan asetettiin yläraja ja sallittiin määrän poikkeavan 64:stä. LM on ilmoittanut pystyvänsä toimittamaan 64 konetta.

Käyttötuntikustannukset otetaan varmasti huomioon. Maailmalla liikkuu niistä erilaisia arvoja, jotka eivät ole vertailukelpoisia. SuperHornet johtaa käyttövlmiusasteessa.

Myös Typhoonilla ja Rafalella lienee vaikeuksia mahtua rahoitusraamiin - ne kun ovat raskaampia ja suorituskykyisempiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmavoimat toimii HX -hankkeessa asiantuntevasti ja ammattitaitoisesti. Tarjokkaiden mukana pitäminen parantaa ja täsmentää kierros kierrokselta valmistajien esille tuomia tarjouksia. Ja sitä lopullista parasta tarjousta ei ole vielä tehty. Ilmavoimat on pyytänyt valmistajilta tietyin reunaehdoin parasta kokonaispakettia, minkä nämä pystyvät asetetussa hintaraamissa tarjoamaan. Hankinnassa ei ole kyse pelkästään hävittäjä/monitoimikoneesta, vaan tarjottavan järjestelmän kokonaissuorituskyvystä osana maanpuolustustamme. Ja kuten nyt testeissä jo nähtiin, meille tarjotaan mielenkiintoisia ratkaisuja ja yhdistelmiä elso- ja tutkakoneita myöten.

Nyt tehdyissä lentotesteissä todennettiin sitä, kuinka valmistajien lupaukset ja todellinen suorituskyky testien aiheena olevilla osa-alueilla vastaavat toisiaan. Muiden maiden hiljattaisten hankintojen yhteydessä ei liene tehty yhtä tarkkaa ja kattavaa selvitystä toden ja markkinapuheen välillä. Tulevaisuuden ennustaminen on lähes mahdotonta, mutta Ilmavoimien lähestymistapa selvittää tarjottavien ratkaisujen kokonaissuorituskykyä lähivuosikymmeninä on hyvä pohja esitykselle hankittavasta järjestelmäkkonaisuudesta.

Vihamielisten ulkomaisten tahojen, viidennen kolonnan myyrien sekä hyväntahtoisten hölmöjen röllipataljoonien agendalla on haitata ja miinoittaa kaikkea Suomen maanpuolustukseen liittyvää ja nyt tietysti erityisesti HX -hanketta. Kahden ensimmäisen ryhmän intresseissä on heikentää kansan yhtenäisyyttä, päätäntäkykyä ja puolustustahtoa vieraan vallan hyväksi. Jälkimmäisen motiivina on useimmiten miellyttämisen halu ja harhaan perustuva kuvitteellisen ulkopuolelta tulevan arvostuksen laakeriseppeleen vastaanottaminen.

Outoa ohjus- ja ydintuhofantasioilla pelottelua esiintyy tämänkin artikkelin kommenteissa. Jos asiat olisivat noin yksiselitteisesti selviä ja ohjukset kaikkivoipia kaikessa, Puolustusvoimat olisi jo ajettu alas ja olisimme toisen valtion alamaisia. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, miksihän?

Tärkein elementti ja kaiken ydin on tahto puolustaa kotejamme ja läheisiämme uhkia vastaan. Puolustustahto tarvitsee keralleen myös oikeat välineet, jotta vihamielisen maahantunkeutujan uhka voidaan torjua. Parhain tapa torjua uhkaa ja ehkäistä konflikteja (eli säilyttää rauhantila) on uskottava kyky pitää omastaan kiinni, sillä se ehkäisee halua tehdä jotain ikävää meille. HX -hankkeessakin on kyse juuri siitä. Ollos huoleton, poikas valveill’ on!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti "jokasään" hävittäjä F35A on reputtanut Tanpereen testit oikein kunnolla, koska myyntimiesten puheiden argumentit ja ammukset alkaa loppua ja esiin kaivetaan ties mitä vihollishöttöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksimoottorisuudesta ei puhuttu mitään. Se tärkeä tekijä. Toisen moottorin vikaantuessa yhdelläkin päästään takaisin tukikohtaan konetta menettämättä. Rafale, Eurofighter ja Super Hornet ovat kaksimoottorisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heh,

Tärkein asia on tulla taistelusta takaisin tukikohtaan. Siinä ei paljoa kysellä moottorien lukumäärää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (75)

Uutisvirta

7.4.
Britannian koronavauhti kiihtyy, lähes 800 kuoli vuorokaudessa – tuoreen tutkimuksen maassa voi kuolla jopa 66 000 ihmistä pandemian ensimmäisessä aallossa
7.4.
Muuttolinnut saapuivat Rommakonselälle Lukijalta
7.4.
Suomalaiset luottavat televisioon ja sanomalehtiin koronauutisissa – sanomalehtien suosio vahvaa etenkin nuorten aikuisten keskuudessa
7.4.
Julkinen sektori kieltäytyy lääkäriyhtiöiden koronatesteistä, edunvalvoja keskittäisi päätökset valtiolle – Ministeriö kiistää periaatteelliset syyt: Yhteistyötä harkitaan
7.4.
Päivän kotoiluvinkki: Pienet asiat pitävät yllä kodin siisteyttä – hommia kannattaa jakaa eri päiville
7.4.
Eurooppaa kiertävä kilpaesteratsastaja Mirella Lesonen-Hakola on kaaoksen hallinnasta nauttiva ison perheen äiti – "Karanteeni ei meillä juuri vaikuttanut, koska normaalistikin ehditään hädin tuskin käydä kaupassa" Tilaajille
7.4.
Suomen hoivakodeissa tapahtunut jo ainakin 20 koronakuolemaa – yhdessä yksikössä kahdeksan virukseen menehtynyttä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

168 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

Siitä vain lisää veroja. Loppuu sitten maksajat, sillä köyhemmätkin kuin Wahlroos muuttavat pois Suomesta. 43% nollasta ... Lue lisää...
pääomatulojakin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

8.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image