Pohjois-Suomi

Lentokone teki pakkolaskun jängälle – yksi henkilö loukkaantui vakavasti

Pelastuslaitos sai hälytyksen onnettomuudesta hieman kello 16 jälkeen. KUVA: Taneli Kärki
Pohjois-Suomi 9.9.2018 17:27 | Päivitetty 9.9.2018 17:43
Heikki Uusitalo

Pienkone teki pakkolaskun jängälle Sodankylässä. Koneessa oli yksi henkilö. Hän loukkaantui vakavasti.

Henkilö oli jumissa koneessa. Pelastuslaitoksen henkilöstö joutui siksi purkamaan konetta, johon tuli muutenkin pahoja vaurioita onnettomuuden vuoksi.

Pelastuslaitokselta kerrotaan, että kyseessä oli ponttoonivarusteinen eksperimental-kone. Tällaiset koneet ovat itse rakennettuja. 

Pakkolaskun syystä ei vielä ole tietoa. Poliisi tutkii asiaa.

Onnettomuuspaikka sijaitsee noin 60 kilometrin päässä Sodankylän keskustasta ja muutaman kilometrin päässä Kieringin kylästä. Lähin tie on noin 200 metrin päässä.

Paikalle hälytettiin pelastuslaitoksen yksiköitä Sodankylästä sekä helikoptereita. Ensimmäisinä paikalla olivat pelastushelikopteri ja ensihoidon helikopteri.

Hälytys onnettomuudesta tuli hieman kello 16 jälkeen sunnuntaina. 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

No minkälainen suo se jänkä on, jos se kertoo asian tarkemmin? Minun pitkän kokemukseni mukaan jänkä on Lapissa käytettävä sana mille tahansa suolle. Yleiskielisessä uutisoinnissa pitäisi käyttää sanaa suo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

eikö siellä pohjoisessa satu aika tiheään näitä omateko koneiden onnettomuuksia ne pitäis lailla kieltää ennen kuin sattuu vakavempaa .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Virheellistä uutisointia, - eksperimental-koneet ovat harvoin täysin itse rakennettuja! Lentokonetehtaat niitä enimmäkseen tekee.
Autoilu pitäisi lailla kieltää, kun on sattunut näitä vakavia onnettomuuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eksperimental -koneet ovat usein itse rakennettuja tai rakennussarjasta koottuja, jutun teksti on suunnilleen oikein. Ultrakevyet ovat sitten usein tehdastekoisia valmiiksi asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Experimental-lentokone on esimerkiksi ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon amatööriyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita.

Experimental-lentokoneiden ylläpito on halvempaa, koska ne eivät vaadi lentokonemekaanikon lupakirjan omaavaa ihmistä konetta huoltamaan vaan omistaja huoltaa koneensa itse. Tekniikaltaan nämä ovat hieman yksinkertaistettuja, ja halvemmista osista koottuja.

Vastaavasti koneen käyttö on rajoitettu, esimerkiksi kaupallinen lentotoiminta kyseisillä koneilla ei ole sallittua. Lentolupakirjaa varten tarvitaan vähintään 25 koululentotuntia. Lupakirja on voimassa viisi vuotta. Suomessa oli vuoden 2004 lopussa 867 ULB-lentäjää. Koulutus vastaa ilmailumääräyksen vaatimuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päinvastoin. Rakentamista tulee jopa kannustaa, jotta rakentajat onnistuvat ensikerralla paremmin. Ilmailu on erittäin hyvä harrastus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jänkä on jänkä, mutta jänkhän pudothan. Se Jänkhä-rock on täysin väärin, missä lie pieruissa annettu nimi tapahtumalle, sillä perusmuodossa siihen ei tule hoota. Terveisin Lappilainen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussakin oli kssarihittien syntyaikaan Sanginjoella Raimo Päätalo, joka rakensi koneita volkkareista ja Helsingin teräskalusteen tuotteista. Eikä hänelle sattunut onnettomuuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Loistava keli ja kokenut ppl-pilotti. Mystistä. Yhteinen nimittäjä tapahtumille on, että lentäjä on ammattilainen tai ainakin hyvin kokenut. Harrastelijat kai sitten ovat varovaisempia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kauankohan pelastajien ja poliisin sekä muun viranomaistoiminnan kesti tulla onnettomuuspaikalle.? Kaikenlaiset eksprrimenttaalitouhut taajamiin tai keskuksiin, ettei aiheuta liikaa kuluja tai sido pelastajien aikaresurssia. Ellei aiheuta liikaa vaaraa sivullisile.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, ja näitähän on nykyään yhtenään. Ettei vuosi tai pari vuotta sitten viimeksi ;)
Samoin kaikki vaeltelijat ja marjastajat pois taajaman ulkopuolelta keskikaljakuppiloihin. Pysyy verokertymä positiivisena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jängällä voi alle jäädä sorsa, keskuksissa kasa ihmisiä. Että tuota jotta....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lapissa on ilma muuttunut ohueksi, kun jo kolmas pienkone putosi lyhyen ajan sisällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jarkko Suolla alias peppone palijas Lauri Tähkän jätettyä Elonkerjuun, ei sillä ollu muuta hittiä, kuin Viistäköön siipi maata. Tuskin vaikutusta lentoyoimintaan ja sen onnettomuuksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis Elonkerjuun kappale on tuo "Viistäköön siipeni maata" ei Lauri Tähkän..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa olla Lapin kansan tekemä uutinen. Silti olisi hyvä käyttää sanaa "suo".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Me lappilaiset aivan yleisesti sanomme suota jängäksi, väylän varressa se taitaa olla jänkkä. Näkyihän tuo ymmärretyksi tulleen, vaikka hieman kaihersikin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hyvätuloisten asumistuki

138 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

miksihän sipilä ja keskustapuolue on hyökännyt palkansaajia vastaan koko hallituskauden ajan??

Ai miksikö kuten kerrot? Uusliberalismi on juuri tätä mitä hallituksemme edustaa ja ajaa. Siinä ajatusmallissa duunari o... Lue lisää...
Aito Helmiina

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

22.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image