Pohjois-Suomi

Kolmessa Ojan Raudan myymälässä alkaneet yt-neuvottelut Oulun seudulla, myymälöiden jatkosta ei vielä heru tietoa

Myös Ojan Raudan Raahen-myymälässä alkoivat yt-neuvottelut maanantaina. Arkistokuva vuodelta 2017. KUVA: Eve Leppälä
Pohjois-Suomi 31.7.2019 16:56
Raimo Pirttikoski

Raahen Rautakauppa Oy on aloittanut yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat kolmen Ojan Rauta -myymälän henkilöstöä Oulussa, Kempeleessä ja Raahessa. Yt-neuvottelujen piirissä on yhtiön koko henkilöstö eli 65 vakituista työntekijää.

Maanantaina alkaneet yt-neuvottelut eivät koske kolmea muuta Ojan Rauta -myymälää, joiden toiminnasta vastaa Ojan Rauta Oy Kalajoella, Oulaisissa ja Ylivieskassa.

Myöskään Oulun Konekauppa Oy:n henkilöstö ei yt-neuvottelujen piiriin kuulu. Kaikki kolme yhtiötä ovat Jarmo Ojan omistamia. Ne eivät muodosta juridista konsernia.

Ojan Rauta on perheyritys, jonka myymälät Oulussa, Kempeleessä, Raahessa, Kalajoella ja Oulaisissa kuuluvat K-Rauta-ketjuun. Lisäksi Kalajoella, Oulaisissa ja Ylivieskassa Ojan Raudan maatalouskaupat kuuluvat Lantmännen Agro -ketjuun. Ojan Rauta työllistää noin 150 henkilöä.

Ojan Raudan tilanteesta vinkkasi Kalevan lukija, jonka tietojen mukaan Ojan Raudan myymälä Oulun Ruskossa saatetaan sulkea jo tänä vuonna. Raahen Rautakauppa Oy ja Ojan Rauta Oy eivät ole ongelmista tiedottaneet.

Ojan Raudan kauppias ja yhtiöiden hallituksen puheenjohtaja Jarmo Oja vahvisti tiedon yt-neuvotteluista keskiviikkona. Oulun Ruskon rautakaupan tai Ojan Raudan muiden myymälöiden mahdollisesta kohtalosta jatkossa häneltä oli kuitenkin turha kysellä.

– Isot yt-neuvottelut ovat nyt tosiaan alkaneet, ja kyllähän siellä aina tuotannolliset ja taloudelliset syyt ovat taustalla. Sen tarkemmin en tässä vaiheessa halua lähteä näitä asioita avaamaan, Oja kertoi.

– Yt-neuvotteluissa käsitellään asioita, joita ei ole vielä päätetty. Sen takia en voi mennä yksityiskohtiin. Keskolla ei ole mitään roolia yt-neuvotteluissa, ei osapuolena eikä liikkeellepanijana.

Oja ei vielä halunnut arvioida myöskään Ojan Rauta -myymälöiden menestystä tai alan näkymiä laajemmin.

– Aika vaikeaa niitä on nyt luonnehtia, kun meillä on tällainen stressaava yt-tilanne päällä. Sinänsä rautakauppa-alalla nähdään kyllä edelleen mahdollisuuksia, Oja totesi.

Raahen Rautakauppa Oy:n liikevaihto laski viime vuonna kolmisen prosenttia noin 36,5 miljoonaan euroon.

Ojan Rauta Oy:n liikevaihto oli liki 28,7 miljoonaa euroa ja Oulun Konekauppa Oy:n liikevaihto noin 12,5 miljoonaa euroa.

Oulun Konekaupalla on vapaa-ajankonemyymälät ja -korjaamot Ylivieskassa ja Oulussa. Yhtiön palkkalistoilla on 25 henkilöä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (86)

Jostain syystä, joka ei Ojan rauta Kempele aikana ole selvinnyt on palvelun puute. Myyjiä ei ole opastamassa ja auttamassa tarpeeksi. Itse pitää etsiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkien tarjousten äiti: K-raudan myyjä kehotti hakemaan saman tuotteen Bauhausista!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On kyllä käynyt toisinkin päin. Ilmeisesti Äimäraution K-rauta ja Bauhaus tietävät toistensa valikoimat ja hinnat, nimittäin kuulostaa siltä, että myyjiä on siirtynyt näiden liikkeiden kesken toisen palvelukseen. Silti epäitsekkään hyvää asiakaspalvelua!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaihdoin joku vuosi takaperin mönkijän uuteen. Kysyin tarjoukset kuudesta paikkaa oulun lähistöltä. Ruskon Ojan raudassa oli huonoin tarjous ja pudasjärvellä paras, vaikka olin vanhan mönkijän ostanut uutena Ruskon ojan raudasta. Hain mönkijän pudasjärveltä. Oli mukava ajella pudikselle, kun kilometrikorvaukseksi tuli 17 e/km.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei oo nykypäivää se että hintoja joutuu kerjäämään. Ja sitten naamavärkin avulla määräytyy lopullinen hinta. Bauhaus ja Puuilo on parhaimmat kun palvelu pellaa ja hinta on valmiiksi neuvoteltu siihen hyllyn etureunaan. Keskon liikkeissä kerjäyksen jälkeen pääsee about samaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruskon Ojan raudassa on kyllä hinnat näkösällä hyllyjen reunalla niin kuin muissakin liikkeissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän se hyvää kuvaa anna, jos myymälän saldoilla näkyy tuotetta löytyvän useita kappaleita, mutta eipä niitä siellä ollut koskaan myytykkään. Kuulemma siirtelevät ihmeesti saldoja myymälöiden välillä. Myyjä näin kertoi. Ajelin sitte suosiolla kilpailijalle, jossa sama tuote oli kuitenkin hinnakkaampi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarvin eräs kerta raahessa ryobiin uutta akkua, kattoi jotain katalogia ja sanoi hinnaksi 4ah akulle 129€, ei muuta kun auton nokka kohti kaakkuria ja bauhaukselle, jossa silloin oli tarjouksessa 2 x 5ah akku setti 149€,, nyt taitaa olla 169€ sama setti, joten ei ole ihme jos kauppa ei käy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tulee keskusteluun hinnoista, niin kyllä myyjät antaisivat mielellään alennuksia vaikka 70% Jos se vain olisi mahdollista. Tai voihan sitä tietenkin tehdä niin, että laittaa hyllynreunaan hinnat 70% korkeammiksi ja antaa sitten asiakkaalle sen alennuksen 70%. Silloin asiakas olisi varmaankin tyytyväinen kun sai noin paljon alennusta?! Tai sitten hyllyn reunassa olevat hinnat ovat jo lähellä sitä Oikeaa hintaa josta ei enää yksinkertaisesti voi antaa alennusta, kun pitää sille kauppiaallekin jäädä jotain +merkkistä viivan alle.

Ja mitä tulee asiakaspalveluun, niin kyllä sitä saa kun vain sitä osaa tahtoa. Monesti on sillain että kun menee ystävällisesti kysymään asiakkaalta, että tarviiko tämä apua saatetaan tiuskaista vaan että ei tarvi tai sitten ei sanota mitään vaan mulkaistaan vihaisen näköisenä. Ja sitten on niitä asiakkaita jotka alkavat tiuskia jos myyjä ei satu tietään jotain tai ei osaa selittää asiakkaalle sillain että asiakas ymmärtää asian. Ei jokainen myyjä voi tietää kaikkea joka nippelistä ja nappelista mitä kaupassa sattuu olemaan, kun kaupassa voi olla yli 25000 erillaista tuotetta. Tai sitten tulee sellainen asiakas joka ei itekkään tiedä että mitä oikeastaan haluaa?! Silloin pitäisi myyjän olla ajatusten lukija tai pitäisi olla käytössä kristallipallo. Voin kertoa, että myyjän työkin voi olla henkisesti tosi kuormittavaa just näiden hankalien ja näsäviisaiden asiakkaiden takia joille ei kelpaa mikään.

Asiakaskaan Ei ole aina oikeassa vaikka niin luuleekin!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnetko olevasi nyt oikeessa ammatissa vai oletko juuri se kempeleen ojanraudan takapihan myyjä, jolle tuntui asiakaspalvelu ja asiakkaat olevan jotenkin vättämätön paha joita piti sietää, itse et mitenkään heitä auttanut saati palvellut. Sinun kohdattuani siirsin remppaporukkani heti asiakkaaksi toiseen rautakauppaan jossa osattiin arvostaa asiakasta ja palvelu pelasi, ja jossa heidän myöskään tarvinnut pelätä että jo sisään
astuessaan heitä varkaina kohdeltaisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyselin kerran komposti kuiviketta eräästä kaupasta,kassalla sanottiin että myymälän perällä on , kun pääsin sinne niin sanottiin että kassjojen lähellä on kun menin taas kassoille niin sanottiin ettei ole ja taas lomps perälle ja lopulta ne olivatkin kassojen lähellä..myyjät eivät jalkojaan saa liikkeelle leukojaan vaan loksutellaan.
tiuksiminen kuuluu asiaan ja myyjän tulee varautua siihen...mutta jos haluaa hyvän myyntituloksen niin kohteliaasti vaan kysellen että voisinko olla avuksi ja käydään vaikka yhdessä hakemassa..joissain myymälöissä on nappi josta kutsutaan myyjä kun apua tarvitaan..hieno keksintö..vois olla että meikkejä kannattis enempi kaupata kun ymmärretään enempi niiden päälle..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä remonttia vuosia tehdessä huomannu, että on kyllä surkea palvelu Oulun rautakaupoissa.. erityisesti Ojanraudassa, myyjät jossain piilossa tai sitten vaan ammattitaidotonta porukkaa, ettei osata myydä, eikä varmasti tiedetä missä tavara on. Myyjäksi palkatun luulisi osaavan myydä tavaraa ripeästi ja haluavan palvella asiakkaita, sitä varten kai ne siellä on.. Ei luulisi olevan vaikeaa, kun yleensä rautakauppaan menevä on tarpeesta siellä hakemassa jotain. Itsehän kävelen toiseen kauppaan, jos palvelua ei saa suosiolla. Bauhausin maalipuolelta löytyy aina palvelevat iloiset työntekijät, kiva asioida!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

keskimääräisen omakotitalon rakentaminen oli loputun suo hintojen kilpailuttamisen suhteen. aina vähänkään isomman tilauksen kysyin neljästä paikkaa. ojan rauta rusko, väliväinion ja äimäraution k-raudat sekä stark. bauhausin jätin alun jälkeen pois, koska rakentajille ei alennuksia tipu ja hyllyhinnat on korkeat verrattuna rautakauppojen tarjoushintoihin.

päädyin ostamaan n. 50% tavarasta ruskon ojan raudasta, n. 20% välivainion k-raudasta, 20% äimäraution k-raudasta ja 10% starkilta.

Tämä ihan hinnan perusteella, kun samasta tavarasta aina tarjoukset kysyin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alle 30 % alennukset ovat ihan naurettavia rakentaja-asiakkaalle, poisluettuna tietysti tarjous- ja sisäänvetotuotteet. Rautakauppojen normikate kun on 40-50 % luokkaa. Ei ihme, että Puuilo menestyy hyvin ja melkein vieressä oleva Ojan Rauta kuihtuu. Samaa tavaraa Puuilosta kolmannesta halvemmalla - eikä tarvi rukoilla alennusta myyjältä matto suussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihme luulo ihmisillä nuista älyttömistä katteista. Ilmaiseksi pitäs tavarat saaha ja lisäksi oma myyjä jokaiselle asiakkaalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jäin miettimään, että minkä kokoinen matto sulla mahtuu suuhun? Eikö matot ole yleensä lattialla eikä suussa? No, tapansa kullakin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelmahan näillä perinteisillä rautakaupoilla on se, että pienenkin asian ostamiseksi oikealla hinnalla pitää ensin jonottaa tunti tai kaksi, jotta saa neuvotella hinnan myyjien kanssa. Jos maksaa perinteisessä rautakaupassa hyllynreunaan merkityn hinnan, on melko tyhmä. Näin sitten on helmpompi mennä vaikka Puuiloon, Bauhausiin tai johonkin muuhun paikkaan jossa hinta on kaikille sama, ja samaa tasoa tai halvempi kuin tinkaamisen jälkeen perinteisessä rautakaupassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (86)

Uutisvirta

12:39
Ruukissa syntyi sunnuntai-iltana kaksipäinen sonnivasikka – Tilan isäntä: "1800 poi'itus­ta ta­ka­na, mut­ta tällaista en ole ennen nähnyt"
12:32
Vuoden Maaseutukasvoksi on valittu Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä
12:30
Irakilaiskaksosten jutun oikeuskäsittely alkoi valokuvien vertaamisella – hovikäsittely tökkinyt kaksi vuotta
12:11
Hupisaarten purot saavat lisää taimenasukkaita syyskuun alussa
12:01
15 vuoden takainen ajatus muuttuu todeksi – Rukalle kohoaa 20 iglun kylä: "Valmista pitäisi tulla marraskuun aikana"
11:57
Satakunnan lennoston lentotoimintaharjoitus järjestetään syyskuussa Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa
11:21
Puita halaamalla voi saada hyödyllisiä mikrobeja – "Etsi mieluinen puu, ota hyvä halausote ja hengitä syvään"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

209 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image