Pohjois-Suomi

Kaksoisraide Ylivieskan ja Kokkolan välillä valmistui, mahdollistaa raskaammat junat ja isommat nopeudet

Arkistokuva. KUVA: Teija Soini
Pohjois-Suomi 25.9.2017 8:45
Kaleva

Kokkolan ja Ylivieskan välinen kaksoisraide on valmistunut. Viimeinen kymmenen kilometrin osuus 80 kilometrin pituisesta kaksoisraiteesta valmistui kolme kuukautta suunniteltua aikaisemmin. 

Kaksoisraiteen kustannukset ovat 310 miljoonaa euroa. Rataosuus uudistettiin käytännössä kokonaan. Kaksoisraiteen rakentamisen lisäksi vanhan raiteen rakenne perusparannettiin.

Valmistumisen myötä junien kohtaaminen helpottuu ja raideliikenteen kapasiteetti kasvaa. Radalla voi liikennöidä entistä raskaammat junat, kun akselipaino voidaan korottaa 25 tonniin.  

Kahden uuden ratapihan rakentaminen Kokkolan ja Ylivieskan välille helpottaa junien kohtaamisia ja vähentää raideliikenteen häiriöherkkyyttä. Myös tasoristeykset poistettiin. 

Remontissa sähköratajärjestelmä parannettiin uudelle 200 kilometrin tuntinopeudelle. Uusien nopeuksien koeajot tehdään Eskolan ja Ylivieskan välillä loppusyksyn aikana, ja nopeus nostetaan 200 kilometriin tunnissa aikataulukauden vaihtuessa keväällä 2018.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (26)

Harmi vaan että siellä ei enää henkilöjunia juurikaan kulje kun Vr on lakkauttanut paljon vuoroja ja suurin osa junista jää Tampereelle ja Seinäjolle. Lisäksi vaihtoyhteydet on romutettu eli jos et asu Helsingissä tai Tamperella niin eipä tästä juuri ole iloa. Tavaraliikenteelle on hyötyä mutta tavarajunille olisi riittänyt pienempikin remontti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide ehdottomasti Ouluun saakka on kansantaloudellisesti paljon tärkeämpi kuin Hailuodon kiinteän yhteyden rakentaminen. Vain noin sata saaren asukasta käy mantereen puolella töissä ja ei siinä vuorokaudessakaan montaa sataa autoa kulje. Samoin tiestö Oulun lähialueella kaipaa kipeästi parannuksia liikenteen sujuvuuden parantamiseksi varsinkin työhön meno- ja paluuaikoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Otsikon perusteella tavoitteena olisi ollut raskaammat ja nopeammat junat. Kai tavoitteena oli jotain muuta: liikkumisen nopeutuminen tai kapasiteetin lisääminen tai uuden liiketominnan mahdollistaminen tai säästöt jossain tms.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavoitteena on Olkiluodon öljyn junakuljetuksen maksimointi Jäämeren rantaan USA:han vietäväksi. Samasta syystä 8-tietä levennetään, ohituskaistoja tehdään ja siltoja vahvistetaan jättirekkakuljetuksia varten. Tästä vain ei saa puhua mitään, CIA:n miehet saattavat panna poloniumia juomaasi tai ruokaasi, kuten todistettavasti on tehty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on hyvää kehitystä, nyt vaan tarvitaan kaksoisraide ouluun saakka ! Ennenkaikkea häiriönkesto paranisi ja kapasiteetti enemmän kuin tuplaantuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Kahden uuden ratapihan rakentaminen Kokkolan ja Ylivieskan välille helpottaa junien kohtaamisia". Tätä en nyt ihan ymmärrä. Kuvittelin, että kohtaamiset olisivat melko helppoja ilman ratapihojakin, kun molempiin suuntiin menijöillä on oma raiteensa. Selittääkö joku viisaampi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavaraliikenne kulkee hitaammin, jolloin tarvitaan väistöpaikkoja. Kaksoisraide ei riitä nykyiselläkään liikenteelle, että ajettaisiin vain toista raidetta suuntaansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ihan samaa minäkin pohdin. Mihin näitä ratapihoja enään tarvitaan? Ainoa mikä tulee mieleen on toisen raiteen vaurioituminen, jolloin tarve on luonnolisesti olemassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varsin yleinen tilanne etenkin näin vilkkailla rautateillä; matkustajajunan tarvitsee ohittaa edellä kulkeva tavarajuna, ja myös vastaan on tulossa juna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi junat matelevat kävelyvauhtia ennen oulun asemaa molemmista suunnista jopa kymmeniä minuutteja!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin Oulun eteläpuolella maaperä savea. Kerrostalot halkeilee ja seilaa sinne tänne jo nytkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti jatkuvat junien myöhästelyt vähenevät. Vai keksitäänkö uusia tekosyitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide pitää saada Ouluun saakka tai jopa hieman Oulun pohjoispuolelle esim. Iihin, jotta Oulun lähiliikkenne hyötyisi kapasiteetin nostosta. Oli paha pettymys käydä junalla Helsingissä. Paluumatkan piti kestää vain 5 h 28 minuuttia, mutta matka kestikin tunnin kauemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tarvita kaksoisraidetta kun ei ole liikennettä. Kaikki ajaa omalla autolla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jorma puhuu täyttä soopaa. Muutaman viime kuukauden aikana kun olen junalla liikkunut, niin hyvin on ollut matkustajia. Pari loppuunmyytyä kertaakin on ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junat ovat jatkuvasti myöhässä kun odotellaan jossain sivuraiteella toisen junan tulemista. Kaksoisraide, pysähdykset minimiin ja nopeudet 200km/h ja lentoliikenne oulu-hki välillä laskee heti. Matkustusmukavuus junissa on jo monin verroin lentokonetta parempi. Lisäksi rautatieasemalla ei tarvitse pelleillä metallinpaljastimien ja läpivalaisuden kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junalla yli 5 tuntia, lentokoneella alle tunti. Ei kyllä tulisi mieleenikään lähtä junalla, palaa aivan turhan paljon aikaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (26)

Uutisvirta

19:33
Vaikeinta Yini Wangille on yksinäisyys, sillä ujoista oululaisista on hankala saada ystäviä
19:29
Pörssit pääsivät vauhtiin - Helsingissä nousua reilusti yli 2 prosenttia
19:20
Kommentti: Eduskunnan luottamusäänestys ei lopeta työtaisteluita irtisanomislakeja vastaan
19:00
Vanhan auton saa Oulussakin muutettua kulkemaan myös kaasulla – investointi voi nykyhinnoilla maksaa itsensä takaisin parissa vuodessa Tilaajille
18:49
"Deadline oli hänelle pyhä" – Touko Siltala muistelee lämmöllä pitkää ystävyyttään ja yhteistyötä kirjailija Arto Paasilinnan kanssa
18:46
Jalkapallon oma Skoda-cup nosti Huuhkajat lentoon
18:00
Haluatko yliopistoon ilman pääsykoetta tai huippuarvosanoja? Se voi kohta olla mahdollista, jos työskentelet oikeassa firmassa Tilaajille
133
Kysyimme: Miksi dieselin hinta on jo sama kuin bensiinin?
73
Poliisi kirjoitti 45 rikesakkoa ilman valoa liikkuneille oululaispyöräilijöille, lisäksi polkupyöräilijöille jaettiin valoja
58
HS-gallup: SDP:n etumatka kasvaa, vihreiden kannatus jatkaa murenemistaan
45
Antti Rinne: "Surkuhupaisammin ei pääministeri Sipilä voi sanoa" – demarien puheenjohtaja vakuuttaa olevansa valmis pääministeriksi
45
Sipilä syytti ay-liikettä painostamisesta - poliitikoilta vaaditaan nyt rohkeutta ja päättäväisyyttä
38
IS: Iissä erikoinen kiista frisbeegolfradasta –"maanomistaja" kielsi alueen käytön ja vei korit pusikkoon, kunnanjohtaja aikoo tehdä rikosilmoituksen
34
Miksi nuoret miehet kaahaavat? Vuosittain liikenteessä kuolee noin 40 nuorta miestä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Tämä jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä.

Tenava, olisit lainannut tämänkin Korkmanin sanomasta: "työtaistelu- toimiin on ryhdytty kevyin perustein ja osin poliit... Lue lisää...
Demokratian tekijä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.10.

Fingerpori

16.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image