Pohjois-Suomi

Kaivosyhtiö Latitude 66 Cobalt jätti kolme va­rausil­moi­tus­ta laajoista alueista Pohjois-Suomessa – yh­teen­las­ket­tu pinta-ala 3700 ne­liö­ki­lo­met­riä

Latitude 66 Cobaltin toimitusjohtaja Thomas Hoyerin mukaan yhtiö aikoo olla yhteydessä maaomistajiin siinä tapauksessa, että varatuilta alueilta kerätään maaperänäytteitä. KUVA: Jani Väisänen
Pohjois-Suomi 16.10.2019 10:37 | Päivitetty 16.10.2019 10:56
Antti Karvonen

Kaivosyhtiö Latitude 66 Cobalt on jättänyt  Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesille kolme varausilmoitusta laajoista alueista kahdeksan kunnan alueella Kainuussa, Koillismaalla ja Lapissa. 

Varausilmoitusten yhteenlaskettu pinta-ala on 3700 neliökilometriä. Yhtiö on hakenut alueille kaksivuotista varausta. 

Varausilmoitukset antavat Latitudelle oikeuden jokamiehenoikeuden puitteissa tapahtuvaan pienimuotoiseen näytteenottoon ja kartoitukseen. Varausilmoitus ei takaa lupaa kairauksiin tai kaivoksen perustamiseen.

Varaus antaa myös etuoikeuden malminetsintäluvan hakemiseen.

– Olemme maastotutkimusten aikatauluja suunnitellessamme yhteydessä paliskuntiin. Mikäli haluamme kerätä maaperänäytteitä, olemme etukäteen maanomistajiin yhteydessä, Latitude 66 Cobalt Oy:n toimitusjohtaja Thomas Hoyer kertoo tiedotteessa.

Hän painottaa keskuteluyhteyttä varausalueiden asukkaiden ja elinkeinojen kanssa.

– Mikäli alueilla on esimerkiksi matkailuun liittyviä hankkeita, jotka eivät ole vielä julkisia, toivomme luottamuksellisia keskusteluja aiheesta. Valmistelussa olevien luonnonsuojelualueiden geologiseen tutkimiseen emme tule panostamaan, Hoyer kertoo.

Maastossa tullaan liikkumaan vähän

Geologista tutkimustyötä johtaa yksi yhtiön perustajista, saksalainen geologian professori Steffen Hagemann.

Latitudea kiinnostaa erityisesti koboltti, josta on tullut haluttu raaka-aine akkuteollisuudessa.

– Nyt varatuilla alueilla on tehty geologista työtä aiemmin, mutta silloin on etsitty kuparia, kultaa tai muita teollisuuden perinteisesti tarvitsemia mineraaleja. Aiemmissa tutkimuksissa lupaavatkin kobolttilöydökset on sivuutettu, Hagemann kertoo tiedotteessa.

Juttua jatkuu kuvan alla. 

KUVA: Ella Jokinen

Hagemannin mukaan varausaikainen tutkimus on pääasiassa historiallisen tutkimustiedon keräämistä, analysointia ja tulkitsemista. Varausaikana maastossa tullaan liikkumaan varsin vähän. Suurin osa työstä tapahtuu erilaisissa arkistoissa sekä haastattelemalla alueilla aiemmin toimineita geologeja.

Varaukset käynnistävät kaksivuotisen projektin

Uusien varauksien myötä yhtiö käynnistää vuodet  2020–2022 kattavan projektin, jota varten se kerää kansainvälisen tutkijaryhmän kartoittamaan geologisesti lupaavien alueiden parhaiden kobolttimalmioiden mahdollisia sijainteja. 

Projektin tavoitteena on tuottaa tietoa alueiden kallioperän rakenteesta ja ohjata yhtiön malminetsintälupahakemukset pitkäaikaisen kaivostoiminnan mahdollistaville alueille.

Latitude jätti syyskuussa 2000 neliökilometrin aluetta koskevan varausilmoituksen Peräpohjan liuskevyöhykkeen itäiselle alueelle Rovaniemen eteläpuolelle. Yhtiön Tukesille jättämien varausilmoitusten yhteenlaskettu pinta-ala on nyt 5700 neliökilometriä.

– Olemme viimeisen kolmen vuoden aikana investoineet kolme miljoonaa euroa Kuusamon liuskevyöhykkeen tutkimuksiin. Geologeillamme on ymmärrys siitä, miten koboltti on asettunut nykyisille sijoilleen. Tätä tietoa on nyt mielekästä soveltaa iältään ja rakenteeltaan samanlaisiin geologisiin vyöhykkeisiin Suomessa, Hoyer kertoo.

Juttua päivitetty kello 10.56.

Malminetsinnän lupavaiheet

Malminetsinnässä ja kaivostoiminnassa on kolme merkittävää lupavaihetta. Toimintaa valvoo Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes. 

1. Ensimmäinen vaihe on varausilmoitus, joka antaa varauksen tekijälle oikeuden jokamiehenoikeuden puitteissa tapahtuvaan, pienimuotoiseen näytteenottoon ja alueen kartoitukseen.

Varausilmoitus antaa myös etuoikeuden tehdä malminetsintälupahakemus. 

Varaus on voimassa kaksi vuotta.

2. Toinen vaihe prosessissa on malminetsintälupa, joka antaa hakijalle oikeuden tutkimuskaivuuseen ja syväkairaukseen. 

Malminetsintälupa on voimassa neljä vuotta. Lupa voidaan uudistaa 15 vuoteen asti.

3. Kolmas vaihe koskee kaivosluvan hakemista. Lupa antaa oikeuden kaivoksen rakentamiseen ja louhintaan.

Kaivoslupa on toistaiseksi voimassa oleva. Se tarkastetaan aina vähintään kymmenen vuoden välein. Lupa voidaan myös myöntää määräaikaisesti.

Lähde: kaiva.fi.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (25)

Parin vuosikymmenen maanalainen toiminta estää uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntämisen tuhansiksi vuosiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Missä nyt piileskelevät vihreän aatteen kannattajat vai vievätkö ilmastohypetys ja naudanlihan syynääminen lautasilla kaiken ajan..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pudasjärvi varsinkin tarvitsee ison ja pitkään hyvin tuottavan kaivoksen. Kunnan asiat aivan kuralla ja väestö vähentyy kiihtyvää tahtia. Yhteisöverot olisivat kunnalle elintärkeitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei muuta kuin koko pohjois suomi kaivoksia täyteen,ei se puhdas luonto niin tärkeää ole matkailulle eikä poroisäntien elinkeino 🤬

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti johtavat kaivoksen perustamiseen ja maaseudulle töitä muutto kehityksen pysäyttämiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Latitude 66 Cobalt Ltd:n kymmenen suurinta omistajaa ovat:
Russell Delroy*, hallituksen jäsen, 19 % Josh Welch*, hallituksen jäsen, 19 %
Thomas Hoyer*, toimitusjohtaja, 6 % Paragon Funds (Australia), institutionaalinen sijoittaja, 5 %
K2 Finance Oy (Kyösti Kakkonen), sijoitusyhtiö, 5 %
APAC Resources Commodity Trading Ltd. (Hong Kong), institutionaalinen sijoittaja, 5 %
ATF Delroy Superannunation Fund (Australia), kaivosalaan erikoistunut sijoitusyhtiö, 4 %
Havannah Investments Pty Ltd (Australia), kaivosalaan erikoistunut sijoitusyhtiö, 4 %
Marford Group Pty Ltd (Australia), kaivosalaan erikoistunut sijoitusyhtiö, 3 % Jeffrey Foster, hallituksen puheenjohtaja, 3 %
*omistus määräysvaltayhtiöidensä kautta

Australia - aivan kuten monopoli Caruna.
Odotamme milloin nuo myyvät isänmaamme kamaranran kaivokset Venäläisille tai paremminkin Kiinalle.
Niin Australiasta on myyty kivihiilikaivoksetkin Kiinalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on sitten Kuusamon luontokohteiden menoa tuo. Pitäs säätää laki, että Suomessa kaivostoimintaa saa harjoittaa vain perinteisesti hakulla ja lapiolla, ilman kemikaaleja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja Rukallakin saisi jatkossa kaivaa vain noilla välineillä ja matkustus paikkakunnalle olisi sallittu vain jalan, hiihtäen, polkupyörällä tai hevospelillä. Rinteiden hoito tamppaamalla ja lumetuskin tulee kieltää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaivoksiakin tarvitaan mutta niitä ei pidä perustaa luonnonsuojelualueen tai tärkeän vesistön läheisyyteen. Ja ennen kaikkea yhtiöille tulee asettaa vakuusvaatimus vahinkojen täysmääräiselle korvaamiselle. Kanadassakin tapahtuu liki kaikilla yhtiöllä vakava saatepäästö jossain vaiheessa mutta tällöin yhtiö on jo usein valitettavasti hankkiutunut maksukyvyttömäksi.
Oulangan kansallispuisto on kansallisomaisuutta ja sitä ei tule vaarantaa millään muotoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä voi verrata luonnonvoimiin, joille emme mitään voi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jos kaivoksia tulee, niin pitää kerätä tsarpeeksi rahaa tuotannon jälkien korjaamiseen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvitellaankohan suomessa, että sähköauto on egologinentuote. Kun katsotaan koko elinkaarta akuista lähtien, auto aiheuttaa suurta luonto katastrofia, kaivokset ympäristö tuhoja, vesien saastumiset, energian saanti "globaalisti".
Suomessa kaivosten tuotanto on minimaalista "globaalisti" ja mitätön, revitään vain suuret alueet neitseellistä luontoa, saastuttaen vedet ja
maa-alueet. Tuhot suuremmat kuin hyöty. (Panostakaa kaasukäyttöisiin autoihin, koska biojätteitä on pilvinpimein, lisäksi voidaan kotieläin jätteet hyödyntää, näistä saadaan biokaasua, edut jätteet vähenee ja saadaan loppusijoitus hyöty käyttöön, kuten on lähdetty vihdoin muovin ja metallin kierrätykseen, miksei meillä ei haluta biojäte hyödyntää polttoaineeksi). Ei tarvita sähköautoja, Saksassa valmistetaan jo biokaasuautoja,
-kaasuautoja.
+

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laitatko jotain lähteitä vuodatuksesi tueksi.

Usein kuulee väitteen, että ensimmäisten muutaman kymmenen tuhannen ajokilometrin aikana sähköauto on huonompi vaihtoehto, mikä voikin pitää paikkansa, mutta mitä sitten?

Eihän sitä autoa romuttamolle 60 tuhannen kilsan jälkeen ajeta.

Kaikki sen jälkeen on ns kotiinpäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rinteen hallitus pakottaa suomalaiset siirtymään sähköautoihin jo ennen 2035 jopa 2020 luvulla. On välttämätöntä, että akkujen materiaali koboltti ja muut mineraalit näihin autoihin saadaan Suomen luonnosta. Tämä on se yhtälö, jota meidän on poliittisten ilmastonsuojelun tavoitteiden toteuttamiseksi tehtävä. Hallitusohjelmassa on linjattu, että näin asiat toteutetaan. Se, että kobolttikaivoksen perustaja olisi ulkomaalainen firma, johtuu pelkästään siitä, että uusien kaivosten avaamiseen ei ole olemassa suomalaista firmaa. Näin mennään poliittisen vihervasemmistotalouden toteuttamisessa. Kansa voi haukkoa henkeään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (25)

Uutisvirta

23:17
Henkilöauto suistui tieltä Siikalatvalla, kuljettaja vietiin tarkastukseen
23:06
Fluorivoiteet kielletään maastohiihdossa ja Suomessa kehitetään korvaavia tuotteita
22:58
Moottoripyöräilijä loukkaantui vakavasti Kajaanissa, pakeni poliisia hurjaa ylinopeutta ja törmäsi lopulta autoon
21:17
Oululainen Veronica Helanen taisteli tiensä ylioppilaaksi – maksansiirrot pakottivat nuoren lukiolaisen lopettamaan koulun hetkeksi kokonaan
20:48
Vanhan kou­lu­ra­ken­nuk­sen asunnossa syttyi tulipalo Tervolassa, viisi henkilöä vietiin tarkastukseen
20:44
Laservalojen ja höyrykoneiden Slushissa värikyltit vievät yrittäjät ja sijoittajat yhteen – Huippukalliista lipuista huolimatta tapahtuma tekee kävijäennätyksen
20:43
Oulun amatöörinyrkkeilyn ykkösiskijä Aydin Behruz loukkasi kätensä työtapaturmassa, Tammer-turnaus jää väliin: "Henkisesti tämä on kovempi pala kuin itse vamma"
90
Oulun poliisi muuttaa suurilta osin Linnanmaalle – keskustaan tila asiakaspalvelulle, putkat pysyvät vielä Haukiputaalla
79
Postijumi pahenee: Neuvotteluaikaa ei ole sovittu, autolauttojen rekkakyydit pysähtyivät – Paatero MTV:lle: En tiennyt työehtosopimuksen siirrosta
68
Pelti rytisi Pohjantien työmatkaliikenteessä: Kuusi autoa kolaroi Kaakkurissa, kaksi autoa törmäsi Iskossa – liikenne sujuu nyt normaalisti
68
Pirkka-Pekka Petelius pyytää saamelaisilta anteeksi vanhoja sketsejään, lähetti tapaamispyynnön romaneille – Aake Kalliala IS:lle: "Kuulostaa ihan älyttömälle"
59
Postilaiset vaativat Eduskuntatalon edessä valtiota erottamaan Postin hallituksen – Ministeri Paatero: "Postin tilanteeseen täytyy saada ratkaisu pikaisesti"
52
Pääministeri Rinne: Postin pakettilajittelijoiden työehdot turvataan ja työehtoshoppailu loppuu
45
Kalen! kalluppi: Pittäiskö yliopisto rakentaa ratapihalle?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

202 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Ay-liitot paras työntekijän turva,ajaa varmasti Posti kiistan niin,että ei tule työntekijöiden palkkoihin leikkauksia.AY... Lue lisää...
Tämä aloitus roskako...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image