Pohjois-Suomi

Kahdessa tuurissa vakoa jäähän

Jäänsahauskone tekee railoja Simojoella nelostiensillan yläpuolella Leijonien jäänlähtöveikkauksen kohdalla.
Pohjois-Suomi 31.3.2009 0:00
Jouni Knihtilä
Jäänsahauskoneen puikoissa Simojoella Jussi Ramlin tuijottaa tiiviisti tulosuuntaan kuin kyntäisi vakoja keväiselle pellolle.

Vakoa syntyy, mutta nyt ei terä kaivaudu mullan alle vaan vajaan metrin paksuisen jään läpi sulaan veteen. Parinkymmenen sentin levyiset railot tekevät jäidenlähdöstä vähemmän riskialttiin näytelmän tulvaherkimmillä jokiosuuksilla.

Maanantaina aamupäivällä Ramlin sahaa jäälakeutta Simon keskustan kohdalla nelostien ja rautatiesillan välisessä suvannossa. Tälle saralle mahtuu kuusi railoa parinkymmenen metrin välein. Päivän urakkana on vielä kyntää kolot Nikkilänsuvantoon ja lähemmäs merta Suukosken alapuolelle. Tiistaina sahurit ovat jo Tornionjoella.



Jää selvästi paksumpaa kuin viime vuonna


Ramlin ja Lapin ympäristökeskuksen työnjohtaja Ossi Intke laskeskelevat, että tänä keväänä Simojoen jää on muutamia kymmeniä senttejä vahvempaa kuin edellisvuonna. Paksuimmillaan terä joutuu puremaan yhdeksänkymmensenttistä jäätä. Lapin jäät ovat nyt yleensä tavallisen paksuja mutta paikoin jopa keskimääräistä tukevammat.

"Ainakin on jäätä tarpeeksi, ei tarvitse pelätä sulaan vajoamista", Ramlin tuumaa.

Konepalvelu Ramlinin mies on ollut jääsahurina viitisen vuotta, ja puolenkymmentä kertaa panssarivaunua muistuttava kymmenen tonnin keijukainen on vajonnut jään läpi veteen. Raskaasta olemuksestaan huolimatta kone ei painu upoksiin, vaan jää ponttooniensa ansiosta kellumaan pinnalle. Se pääsee myös takaisin ylös omin nokinensa, kun keulapuolelle kairataan jäähän reikä, pudotetaan kapula vaijerin nokassa veteen ja hilataan paketti vinssin avulla taas tukevalle jäälle.

"Viimeksi taisi pettää jää 2006 Kittilän Kaukosessa, kun virta oli syönyt jään yhdeltä alueelta liian ohueksi koneelle. Mutta näppärästi se nousee ylös", Intke kertoo. Kone vaatii puolisen metriä tiukkaa jäätä alleen.

Pitkään sahauksissa mukana ollut Intke on vakuuttunut railojen tekemisen hyödyistä. "Niistä on huomattavaa näyttöä", hän todistaa. Samaa sanoo Lapin tulvantorjuntapäällikkö Kauko Haikola, vaikka suoranaisia vertailukohteita ei olekaan.

"Tällainen tuntuma meillä on. Sinä aikana, kun sahauksia on tehty, näissä kohteissa ei ole ollut merkittäviä tulvavahinkoja. Uskon, että ilman sahauksia vahinkoja olisi tullut. Maakunnassakin ihmiset näkevät hyödyt, koska ovat niin kovin kiinnostuneita sahauksen aloittamisesta", Haikola kertoo.

Sahauksia tehdään juuri niillä alueilla, joissa tulva tulva turmeli aiemmin pahiten rakennuksia ja muuta omaisuutta.

Jääsahurit ovat olleet kevättöissä viitisentoista vuotta. Viime vuosikymmenen alussa kokeiltiin aluksi traktorivetoista sahaa, mutta sitten ympäristöhallinto kehitteli sahauskoneen edesmenneen pienoissukellusvenefirma Subtrekin työstämän runkosysteemin ympärille.

Teloilla kulkevan, dieselmoottorilla käyvän koneen perässä on hydraulivarren avulla alas laskettava, nestemoottorilla pyöritettävä terä.

Vekotin maksoi aikanaan miljoona markkaa, ja sen käyttöajan sahauskustannukset ovat noin 35 000 euroa.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Duunari: Räjähteitä käyttettäessä veteen pääsee typpiyhdisteitä, mikä taas rehevöittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ette käytä räjhteitä?siinähän puolustusvoimat voivat pioneerien osalta auttaa.Olisi paljon halvempaa ja jäästäkin tulisi pienempää murskaa ja joet olisi jäistä vapaana paljon nopeammin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kerrassaan turhaa touhuu, sama vaikka muutaman maalaissiepon mökki meniski virran mukana

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

25
Pakkasjakso jatkuu Oulussa ensi viikolla – alkuviikosta kylmyys hellittää hiukan
22
Oulu10:stä remontoidaan tukikohta palvelu-uudistukselle, joka toimii yhden luukun periaatteella – ajattelutapa palvelukonseptissa uusiksi
14
Täydellinen kuunpimennys näkyy Oulun taivaalla aamulla – lähetä kuva "superverisusikuusta"
13
Oulun yliopistossa on kehitetty ennätysluja ekobetoni – valmistetaan kuivista raaka-aineista ja vedestä
10
Pakkanen näkyy eläinlääkärin vastaanotolla Oulussa: Koirien anaalirauhasvaivat lisääntyvät – lähetä kuva lemmikin talviasusteesta
9
Analyysi: Pääministeri May yrittää maanantaina löytää ulos umpikujasta, mutta kova brexit lähestyy päivä päivältä
8
Harkimo vihjaa loikkauksesta: "Huomenna selviää, kuka kansanedustaja liittyy Liike Nyt -eduskuntaryhmään"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Pakkasvaroitus: Maan pohjoisosassa sekä Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa esiintyy lähivuorokauden aikana kireää pakkasta.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

231 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kuka on juoppo

Omasta vankasta juopon kokemuksestani sanon, että juoppo on henkilö joka löytää syyn alkoholin hankkimiseen ja juomiseen... Lue lisää...
juoppo evp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image