Pohjois-Suomi

Auton lämmityksestä syttynyt uhkaavia palonalkuja – pe­las­tus­lai­tos muistuttaa olemaan tarkkana jatkojohtojen kanssa

Lämmitysjohto on syyttä irrottaa käytön jälkeen. Jos käytössä on ajastinkello, sen on syytä olla ulkokäyttöä sietävä. KUVA: Heikki Uusitalo
Pohjois-Suomi 4.3.2018 16:24
Heidi Peltonen

Huolimaton autojen lämmitys on sytyttänyt muutamia palonalkuja kuluvalla viikolla, kerrotaan Jokilaaksojen pelastuslaitokselta. 

Riskienhallintapäällikkö Jarmo Myllymäki kertoo, että molemmissa tapauksissa selvittiin säikähdyksellä. 

– Tapaukset on huomattu nopeasti, joten suuremmilta vahingoilta on säästytty, Myllymäki toteaa. 

Palonalut ovat syttyneet, kun yhteen pistorasiaan on kohdistunut liian suuri kuormitus. Pistokkeeseen on laitettu jatkojohto, johon on kytketty kaksi lämmitettävää autoa.

Myllymäki muistuttaakin, että yhteen pistorasiaan tulisikin kytkeä vain yksi lämmityksessä oleva auto kerrallaan. Kuorma pitäisikin jakaa tasaisesti, eikä laittaa yhteen pistorasiaan jatkojohdon päähän.

– Voi myös miettiä, onko syytä lämmittää kaikkia autoja kerralla, Myllymäki pohtii.

Turvallista lämmitystä varten pitäisi pitää huoli siitä, että sähköjohdot ja käytettävät ajastuskellot ovat ulkokäyttöön sopivia ja hyväkuntoisia.

Myllymäki varoittaa rakentelemasta kotikutoisia asennuksia ja johtoviritelmiä. 

– Pahimpia ovat ne omat viritykset, Myllymäki sanoo.

Tuntematonta ei ole sekään, että itse auto syttyy lämmityksessä ollessaan palamaan.

Tällaisia tapauksia ei ole kuitenkaan tullut viime aikoina Myllymäen tietoon Jokilaaksojen pelastuslaitoksen alueella.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (52)

Voi myös miettiä, onko syytä lämmittää kaikkia autoja kerralla, Myllymäki pohtii. TOTTA - ajakoo akka Raaheen jääkylymällä autolla kun meikäläinen ajaa lämpimällä kohti Torniota - hyvä kun annoit loistavan idean.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä tainnut olla Oulussa päätetty vaan Etelän Jokilaakson pelastuslaitos. Sähkön kanssa ei kannata leikkiä. Valitettavasti ihmisten asennetta on vaikea muuttaa. Ohjeet ovat paikallaan kun ei sitä maalaisjärkeä enää ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko juttu kommentteineen on melkoista tuubaa. Kannattaa ihmiset suodattaa kaikki tämänkaltaiset jutut, mutta mistäpä nappaat oikeita asiantuntijoita tänä urbaania aikana. Asiantuntija ei tee se, että olet koulutukseltasi joku, vaan siihen tarvitaan lisäksi runsaasti käytännön tietoa ja omaehtoista perehtyneisyyttä asioihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On nähty sellaisia virityksiä, että lämmitetään sisäpuhaltimella moottoritilaa! Kerran oli naapurilla jatkoroikan päässä pelkkä sisäpuhallin ja kello oli lukittu tulitikkulla, että oli koko ajan päällä, johto meni oven välistä autoon! Autossa ei ollut lohkolämmitintä ollenkaan mutta pääasia lienee, että oli ohjaamo mukavan lämmin. Ei nykyajan ihmiset osaa käyttää maalaisjärkeä, kunhan söhelletään jotain, luulevat olevansa oman elämänsä sankareita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä kuumeni defan pistokkeen juuri. Ei kun vaihtoon.
Ja pihalla saapi ottaa naapureiden johtoja irti pistorasioista roikkumasta. Eivätkö yhtään aattele, jos joku lapsi, vaikka oma, pistää suuhunsa vaikka... Tai syttyy tulipalo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vikavirta 30 mA on ns. henkilö suoja siis suojaa lähes idioottivarmasti ihmistä sähköiskulta. Se myös suojaa autolämmitys virtapiiriä koko matkalta tulipalojen varalta. Katkaiseen virran vikavirta kytkimellä suojatusta pistorasiasta kaksi napaisesti. Tai siltä johdon osalta mitä vikavirtakytkin suojaa. On olemassa valmiiksi kytkettyjä roikkia joissa on tuo vikavirta suojakytkin. Vikavirta kytkin on tosi hyvä suoja estämään oikosulun / johtimien kuumenemisen aiheuttamaa tulipalovaaraa vastaan. Parempi, kuin varsinainen palovaarallisiin tiloihin suunniteltu 500 mA vikavirtakytkin, joka EI!! ole henkilösuoja.!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihminen on laiska. Moni jättää lämmitysjohdot roikkumaan, kun auto ei ole parkkipaikalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä se siinä haittaa jos on kellokytkimen takana? Ei siinä mitään virtaa silloin ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos esim kello ajastus klo 8-10 niin kyllä virtanen kulkee silloin vaikka auto olisi poissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka olisi kellokytkin niin onko turvallista laittaa lumessa lojunu kostunut johto autoon kiinni ja sit vaan virta pyörimään? Kysyn vaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunhan ne sähkö- ja ladattavat hybridiautot lisääntyvät niin näitä paloja on yhä enemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä syttyi palamaan. Olisi kannattanut mainita, niin olisi ollut varoittavana esimerkkinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole kuin yksi palon aiheuttaja jos on kyse autolämmitys virtapiiristä. Ja se on johdon ( johtimien) ylimenovastuksen eli resistanssi kasvaminen. Joka johtaa johtimien yli kuumenemiseen siinnä määrin, että johtimet syttyvät ilmiliekkeihin. Ja leviävät moottoritilaan saakka. Siellä onkin jo palavaa ainesta runsain määrin bensaletkuihin asti. Mutta vikavirtakytkin olisi melkoisella varmuudella toimiessaan katkaissut lämmitintä syöttävän sähkövirta piirin. Johtojen eristystason laskiessa sille tasolle vuotovirta olisi ollut vikavirtareleen laukaisu tasoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylmä autotalli on hyvä. Vaikka pakkasta on 30 astetta niin tallissa on aina puolta vähemmän. Sen vuoksi en käytä sähköllä toimivia lämmityslaitteita ollenkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistähän tämäkin "totuus" on saanut alkunsa? Itse olen kylmäkäynnistellyt autoani yli 15 vuotta ja hyvin toimii. Kaippa nämä pienet bensakoneet sitten kestää toista miljoonaa kilometriä. Vähän harmittaa, koska jos olisin lämmittänyt aina, moottorilla voisi ajaa yli 5 miljoonaa kilometriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tällä logiikalla autotallisi lämpötila, kun ulkona on -1 astetta? Kenties -0.5 astetta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meidänkin taloyhtiön pihassa näkyy joku viritelleen sisäkäyttöön tarkoitetun jatkojohdon ja aina tietysti tolpassa paikoillaan, vaikka auto olisi ajossa. Siinä palaa iloisesti usiampi auto ja roskakatos kun se joku kaunis päivä päättää roihahtaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi se jatkojohto olla ulkokäyttöön hyväksytty vaikka se onkin väriltään valkoinen :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (52)

Uutisvirta

59
JHL julisti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon – "Olemme valmiita laajentamaan työtaistelutoimia, jos hallitus ei peräänny"
53
Oulun Allas Sea Poolin suunnitelmat ovat valmiit – Kiikeliin rakennetaan kolme allasta, kaksi saunaa ja erillinen ravintolarakennus
40
Työttömyysaste laski Pohjois-Pohjanmaalla alle 10 prosentin – edellisen kerran sama tilanne vuonna 2012
36
Oulun kaupungille 18,2 miljoonan potti Technopoliksen osakekaupasta – vähentää lainatarvetta
30
Oulun Allas Sea Pool innostaa ja huolettaa – suunnitelmia esiteltiin tiistaina Pakkalan salissa
19
OP aloittaa massiiviset yt-neuvottelut keskuskonsernissaan – neuvottelut eivät koske OP-ryhmän osuuspankkeja
16
Oulun keskustan joulutorikokonaisuus levittäytyy Rotuaarilta kesäkadulle – myyjiä haetaan jo

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinisilmäinen Suomi ja tonnttikaupat

165 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Venäläisiä syrjitään Suomessa.

Kaksoiskansalainen ei pääse venäjällä armeijan palvelukseen, korkeimpiin virkoihin eikä muuallakaan, paitsi suomessa täm... Lue lisää...
veteraanin jälkeläin...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

25.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image