Pohjois-Suomi

Ajokortti lukion laskuun – pieni Siikalatvan lukio muuttaa Piippolaan ja houkuttelee opiskelijoita isoilla eduilla

Siikalatvan lukion tilat Pulkkilassa on rakennettu 1960-luvulla. Ensi syksynä lukio siirtyy Ammatti- ja kulttuuriopiston tiloihin Piippolaan. KUVA: Petri Hakkarainen
Pohjois-Suomi 1.2.2018 8:43
Petri Hakkarainen

Siikalatvan lukiossa aloitti viime syksynä vain seitsemän uutta opiskelijaa. Kun kokonaisoppilasmääräkin on painunut jo reilusti alle puolensadan, oli pakko alkaa lukion pelastustoimiin.

Kunnanhallitus päätti viime viikolla yksimielisesti, että lukio siirtyy jo ensi syksynä Pulkkilasta Piippolaan, Ammatti- ja kulttuuriopiston vuokralaiseksi.

– Asia on ollut esillä jo vuosia sitten, mutta ei ole edennyt. Ehkä olemme hieman unohtaneet markkinoida lukiotamme, tuumii Siikalatvan kunnanhallituksen puheenjohtaja Seija Junno (kesk.).

Nyt asiaa ajetaan yksissä tuumin lyömällä pöytään tuhansien eurojen arvoiset houkuttimet: monen lukion jo tarjoamien oppikirjojen, koulukyydin ja läppärin lisäksi oppilaille kustannetaan ajokortti.

– Kun Piippolassa on tarjolla asuntolapaikkojakin, uskon, että uusissa tiloissa aloittava lukiomme kiinnostaa kauempanakin asuvia, Junno sanoo.

Lukiolaisille on tarjolla valinnaisina myös Piippolan opiston opintoja. Virtuaalisuus luvataan valjastaa käyttöön entistä laajemmin.

– Yhteistyötä muiden oppilaitosten ja yritysten kanssa sekä kaksoistutkintoja. Nuoret otetaan mukaan suunnitteluun.

Lukio-opiskelu selvästi kalliimpaa

Opetushallitus selvitti hiljattain lukio-opetuksesta ja ammatillisesta koulutuksesta alle 20-vuotiaille nuorille ja heidän perheilleen aiheutuvia kuluja.

Lukio-opiskelun kustannukset ilman erityisiä etuja ovat noin 2 500 euroa.

Ammatillisessa koulutuksessa kustannukset vaihtelevat alan mukaan, mutta ovat ennemmin satoja kuin tuhansia euroja.

Opiskelija saa lapsilisää 17 vuoden ikään saakka. Hän voi hakea opintotukea ja kodin ulkopuolella asuessaan asumistukea.

Jos muut tuet eivät riitä, nuori voi hakea toimeentulotukea.

65 prosenttia lukiolaisista pitää opiskelun kustannuksia kohtuullisina. 29 prosentilla on taloudellisia vaikeuksia ja kuudella prosentilla merkittäviä taloudellisia vaikeuksia.

Ammatillisen perustutkinnon opiskelijoista jatkuvia taloudellisia ongelmia on seitsemällä prosentilla.

Ammattiin opiskelevista alle 20-vuotiaista opintolainaa on 11 prosentilla, lukiolaisista vajaalla kolmella prosentilla.

Lue lisää 01.02.2018 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (39)

Oho. Onko tämä päätös lahjoa lukioon tulevia, samaa laatua Mehiläisen päätöksen kanssa. On teillä Siikalatvalla päättäjät. Ei voi kuin ihmetellä. Jos Jedu on kytköksissä vankilatoimintaan, niin tuo on loppu. Vankilat siirretään Ouluun, se on päätetty. Muu on toiveajattelua. Tehkää kysely oikeusasiamiehelle, onko tämä ajokortin maksaminen sinunkin pussistasi lain vastainen. Näkyy Siikalatvalla hallittavan semmoisten päätösten teko, pikkusen paremmin, kuin laitaansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunnallahan ei ole osaa eikä arpaa Mehiläisen päätöksiin, valitettavasti mehiläinen puoskaroi juuri niinkuin haluaa. Itse ihan mielelläni tuen koulutusta omistakin veroistani, toisin kuin Mehiläisen aivotonta pelleilyä.

Ja jos ajokorttia ei saa tarjota (ainakin menneinä vuosina autokoulun pystyi sisällyttämään opintoihin), niin mitenkäs niin monien kuntien tarjoamat läppärit ja kirjat? Yhtälailla lahjontaa sekin :)
Karvas totuus on se, että jos mitään yhteistyötä ei yritetä, ei kohta ole mitään oppilaitoksia eikä kohta asukkaitakaan. Luojan kiitos Jedu ja lukio tajusivat viimein yhdistyä saman katon alle, sitä on ehditty vatvoa ainakin 20 vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten käy Piippolan Jedun ,jatkaako se kun vankilat lakkaavat Kestilästä ja Pelsolta. Työllistäähän tänäpäivänä vankien opetus sitä joten lukio ei kuuden oppilaan aloitusryhmällä korvaa menetystä. Viisastelkaapa mitä sitten teette.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäli Siikaltvan kolulaisilla ja huoltajilla ei riitä ymmärrys lukioasteen käynnin merkitykseen ,ei tule lukiota kuntalaisten verovaroin enää tukea. Koska palvelulle ei ole tarvetta se pitää lakkauttaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos osaa lukea niin ymmärtää että lukiolaisia kyllä on, mutta laajemnan opintotarjonnan perässä joudutaan lähtemään muualle lukioon. Kyllä koulutus on yksi palkitsevimpia panostamisen kohteita, ilmanaikuisempiakin kohteita verovaroille on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huono juttu, ajokortin hankkiminen ohjaa nuorten ajatukset pois varsinaisesta lukio-opiskelusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin ne ajat muuttuvat. Minun aikanani piti maksaa itse kaikki. Se jotekin motivoi opiskelemaan. Ei ollut varaa laiskotella. Itse on maksettu myös ajokortti. Ei tullut mieleenkään, että joku muu maksaisi kaiken.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyään enään vain noin 60 % ja pääkaupunkiseudulla vain noin kolmannes 18-vuotiaista hankkii B-ajokortin. Muiden kuten C-ajokorttien hankkineiden määrät ovat romahtaneet vieläkin enemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et olisi tietenkään suostunut ottamaan itse vastaan näitä asioita ilmaiseksi, jos olisi tarjottu?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö ajokortti pitäisi tasapuolisuuden nimissä myös ammattikoululaisille ja muille toisen asteen opiskelioille,vai ovatko lukioon menevät jotenkin erityis asemassa ja miksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylä ne on eri asemassa verrattuna johonki ammattikouluun. Mutta he,i kuntahan saa sitä rahaa seinästä, ei se tule kalliiksi :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täsä ostetaan verorahoilla muutamalle opettajalle ja rehtorille työpaikat. Läppärit ja ajokortit ovat pienelle ryhmälle vähäisempi kustannus kuin "turhat" opettajien ja rehtorin ym henkilökunnan palkkamenot. Lisäksi on kiinteistökustannukset. Lasku on suuri. Toisaalla hallitus kyykyttää pitkäaikaistyöttömiä leikkaamalla peruspäivärahaa aktiivimallilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työpaikathan ovat jo olemassa, ainoastaan työpaikan sijainti muuttuu. Kiinteistökustannukset pienenevät kun hyödynnetään olemassaolevia tiloja. Kyllä siikalatvalla on työttömyyttä ihan riittämiin, mutta opiskelumahdollisuuksia kehittämällä myös työllisyystilannetta voidaan kohentaa. Lappu luukulle -tyylillä työpaikat eivät taatusti lisäänny.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kustannukset pienenevät kun kapasiteetin käyttöaste liippa läheltä 100%. Tämä tarkoittaa niin henkilökuntaa (opettajia, keittäjiä, siivoojia jne) kuin kiinteistöjäkin.
Siikalatvalla on varmaan työttömyyttä riittämiin, mutta lukiokoulutuksella sitä ei paranneta. Lukion jälkeen oppilaat häipyvät muille maille eivätkä takaisin palaa. Opettajat taitavat jo nyt kulkea töissä vähän kauempaa suurimmaksi osaksi.
Suuremmassa lukiossa myös opiskelutarjonta oppilaille on monipuolisempaa.
Mistä löytää ja luoda tuottavia työpaikkoja? Siinäpä hyvä kysymys. Nämä keinot ovat taatusti vääriä ja vääristäviä. Tekohenkitys on tilapäinen ratkaisu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten mielestäsi koulutusten lopettaminen sitten parantaa kunnan tilannetta ja houkuttelee muuttamaan kuntaan? Ideahan tässä yhdistymisessä nimenomaan on, että voidaan tarjota monipuolisempaa koulutusta ja helpotetaan kaksois- ja kolmoistutkintojen suorittamista. Ja mikäli haluaa kouluttautua pidemmälle, on toden totta lähdettävä muualle, mutta kyllä meistä aina osa palaa takaisinkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmaista ajokorttia ei ole olemassa. Joku sen aina maksaa. Tässä tapauksessa veronmaksajat. Turha on tällaista oppilaitosta pitää hengissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

taitaa olla. Ne ovat olleet aivan yleisiä syksyn 2015 jälkeen monissa kunnissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Veronmaksajat maksaa kaikki muutkin koulutukset. Tai ainakin pakolliset peruskoulutukset ja osan pakottomiakin. Järkevään koulutukseen kannattaa AINA sijoittaa. vaikka ei ns oman koulutusalan työpaikkoja saisikaan, niin saatu koulutus edesauttaa alalla kuin alalla uuden oppimista. Itsekin kouluttauduin 6 v yhdelle alalle jossa leipäni tienasin 4 vuotta. Sitten menin toiselle alalle jossa sain tarvittavan jatkokoulutuksen ja työskentelin siellä 4 vuotta. Sen jälkeen kolmannelle alalle jossa noin 4 vuoden jatkokoulutuksen (siis edellisiin jatkoa) jälkeen se mukaanluettuna 30 vuotta mistä jäin mielestäni kohtuuhuvälle työeläkkeelle tervennä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (39)

Uutisvirta

8:00
Toimiiko kännykkäsi enää kolmen vuoden jälkeen? – Googlella on valta päättää älylaitteesi käyttöikä
8:00
Puheenaihe: Kannattaako veronpalautus kuluttaa jouluun kuten moni tekee? Merkillinen ajatus, kannattaisi lyhentää velkoja, sanovat talousasiantuntijat
8:00
Homopareja vihkineiden pappien ilmiantokohu johti selvitykseen – Oulun seurakunnat ja Pohjois-Suomen maistraatti ovat kiistäneet tiedot ilmiantojärjestelmästä Tilaajille
7:00
Kannattiko meidän siirtyä euroon? – Suomelta puuttuu eurovisio, mutta vain yksi kahdeksasta ekonomistista on selvästi markan kannattaja Tilaajille
7:00
Ahvenanmaan noitavainot roihahtivat vuonna 1666 – tositapahtumiin perustuva Tulen morsian kuvaa synkkiä vaiheita Suomen historiassa
7:00
Oli kerran mies, joka ajoi Jörn Donnerin pois oveltaan – "Ilman Bergmania olisin toinen ihminen", Donner muistelee ohjaajalegendaa
7:00
Sähköautojen akuissa käytettävä koboltti on saamassa syöpäluokituksen – Kemikaalivirasto ei usko akkuteollisuuden karkaavan Euroopasta Tilaajille
12
Toimiiko kännykkäsi enää kolmen vuoden jälkeen? – Googlella on valta päättää älylaitteesi käyttöikä
9
Hukkumistilastot synkät niin koko maassa kuin Pohjois-Pohjanmaallakin, hukkuja on yleensä mies – Jos jää pettää, toimi näin
4
Puheenaihe: Kannattaako veronpalautus kuluttaa jouluun kuten moni tekee? Merkillinen ajatus, kannattaisi lyhentää velkoja, sanovat talousasiantuntijat
4
Katowicen ilmastokokous jumittaa nyt päästöjen laskemisessa – Satu Hassi: "Osa maista haluaa tienata kahteen kertaan"
3
Suomen huutokauppakeisarista tuttu oululainen Matti Laasonen on armoitettu keräilijä ja sanoittaja, joka selvittää tavaroiden tarinat – "Se on totista kaupantekoa"
3
"Näin paljon näitä on liikenteessä" – Valvontamaraton tuotti Oulun alueella karun saldon, ratista kärysi yhtenä iltana viisi ihmistä
1
Oulu saa kaupunkipyörät jo ensi kesäksi: 600 polkupyörää ja 60 asemaa eri puolille kaupunkia, pyörät eivät käytössä talvella – "Selkeä panostus pyöräilyn kehittämiseen"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Joko olisi aika rekisteröitymiseen

On sillä ainakin kaksi merkitystä. Se, että tiedän rekisteröityneen nimimerkin kirjoituksen kirjoittajaksi jokseenkin va... Lue lisää...
Arvo Tasa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

15.12.

Fingerpori

15.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image