Pohjois-Suomi

Aikatauluissa pysyminen on VR:lle jatkuvaa työtä ja Suomen talvi tekee tehtävästä vielä haastavamman – "Tunnin mittaisia myöhästymisiä sattuu alle 0,5 prosentille kaikista junista"

VR katsoo junan myöhästyneen, jos se on 15 minuuttia jäljessä aikataulustaan. Tämän määritelmän mukaan kaukoliikenteen junista lähes 90 prosenttia on tavoitteessaan, kertoo liikennepäällikkö Nina Mähönen. KUVA: Jukka Leinonen
Pohjois-Suomi 24.12.2019 14:34
Mirko Siikaluoma

VR korostaa viestinnässään matkojen nopeuttamista, mutta ihmisten puheissa nousevat useammin esille myöhästymiset. Täsmällisyyden parantaminen on yhtiölle jatkuvaa työtä.

Suomen talvi on haastavaa aikaa junaliikenteelle ja junien myöhästyminen on yleistä esimerkiksi voimakkaiden lumisateiden vuoksi. Näin kävi esimerkiksi keskiviikkona 18. joulukuuta, jolloin Suomen lännestä itään ylittänyt myrskyrintama aiheutti poikkeuksellisen paljon junien myöhästymisiä.

Yhden junan myöhästyminen heijastuu helposti moneen suuntaan varsinkin yksiraiteisen rataverkon alueella. VR:n tilastoi ja seuraa kaikkien junien täsmällisyyttä yhdessä Väyläviraston ja Finrailin kanssa. Yhtiön mukaan kaksi kolmasosaa myöhästymisen syistä eivät ole sen toimintapiiriin kuuluvia.

Kuinka paljon junista on myöhässä, VR:n liikennejohtaja Nina Mähönen?

– Pääosa junista on täsmällisiä. Me katsomme myöhästymistä 15 minuutin toleranssilla, jonka mukaan kaukoliikenteen junista lähes 90 prosenttia on tavoitteessaan. Myöhästymisiä oli huomattavasti enemmän keskiviikkona 18. joulukuuta, kun myrskyrintama meni läpi keskisen Suomen. Tunnin mittaisia myöhästymisiä sattuu alle 0,5 prosentille kaikista junista.

Mitkä ovat myöhästymisten yleisimpiä syitä?

– Erilaiset sääilmiöt, talvella runsas lumi ja jää vaikuttavat junien myöhästymisiin. Runsas lumi voi esimerkiksi kasautua kaluston rakenteisiin ja osaltaan hidastaa junien kulkemista. Rataverkon kunto ja liikenteen ohjausjärjestelmät vaikuttavat myös täsmällisyyteen. VR itse tekee yhdessä Väyläviraston kanssa paljon toimenpiteitä, että täsmällisyyttä saadaan parannettua ja kohdennettua toimet sinne, missä ne vaikuttavat parhaiten.

Helsingistä Kemiin joulun viettoon matkalla ollut Aino Karplund kertoo matkustavansa junalla noin neljä kertaa vuodessa. Hänen mielestään junat kulkevat yleensä ajallaan. KUVA: Jukka Leinonen

Miten junaliikenteessä voitaisiin ottaa paremmin huomioon suomalaiset talviset sääolosuhteet?

– Totta kai teemme paljonkin sen eteen. Tänä vuonna ollaan viime vuoden kokemuksista opittuina ollaan tehty toimenpiteitä, esimerkiksi huoltamalla kalustoa ennakkoon, että vältettäisiin kriittisten komponenttien rikkoutumisia.

– Talven aikataulu-, kalusto- ja henkilöstökierrot suunnitellaan niin, että heijastusvaikutukset pystyttäisiin minimoimaan. Yksiraiteisella rataverkolla yksittäisen junan myöhästyminen heijastuu usein laajemmallekin.

Yhden junan myöhästyminen vaikuttaa yksiraiteisella rataverkolla helposti useisiin juniin. Mitkä ovat paikkoja, joissa junat pysähtyvät yleisimmin odottamaan vastaan tulevaa liikennettä?

– Kohtaamispaikkoja on ympäri rataverkkoa keskimäärin 15 kilometrin välein. Käytännössä tehdään aikataulusuunnittelu niin että ylimääräiset pysähdykset pyritään välttämään siten, että kun otetaan matkustajia kyytiin, toinen juna voi mennä saman aikaisesti ohi.

VR korostaa viestinnässään junavuorojen nopeuttamista, mutta junavuorot myöhästyvät etenkin talvella. Onko junavuorojen nopeuttamisen ja junien myöhästymisten välillä ristiriitaa?

– Tietenkin tavoite on mahdollisimman täsmällinen liikenne ja analysoimme jatkuvasti aikatauluissa pysymistä. Ollaan puhuttu paljon nopeuttamisesta, mutta samaan aikaan esimerkiksi Tampere-Helsinki-välille on laitettu muutamia minuutteja lisää aikaa, koska on havaittu, että sieltä saavat aikansa monet myöhästymiset, jotka vaikuttavat pitkälle.

– Infrastruktuurin kunto ylimääräisine nopeusrajoituksineen vaikuttaa osaltaan täsmällisyyteen. Myöhästymisten analysointi, syiden etsiminen ja toimenpiteiden kohdentaminen on jatkuvaa työtä. Täsmällisyyden ja nopeuden välillä optimointi on oleellista myös Pohjois-Suomen tavoitettavuuden parantamiseksi.

Kaksoisraide jatkuu Oulu-Helsinki-välillä toistaiseksi Ylivieskaan asti. Kuinka paljon yhteydet nopeutuisivat, jos kaksoisraide saataisiin Ouluun asti?

– En lähde arvailemaan. Se toisi ainakin merkittävästi toimintavarmuutta ja yhden junan myöhästymisestä ei tulisi häiriöitä niin paljon.

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Mitä hienompaa tekniikkaa, sitä varmemmin se lakkaa toimimasta jos vähän lumi pölisee. Kun veturina oli neuvostoliittolaisvalmisteinen sähköveturi ja vaunuina suomalaiset siniset matkustajavaunut, kovalla pakkasella junat olivat joskus myöhässä. Mutta kertaakaan ei seisottu keskellä pusikkoa tuntikausia kuten pendolilla matkustaessa on tapahtunut monta kertaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun sähköt on poikki tai vaihteet jäässä, pysähtyy se ”kaalihäkkikin”.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Diesel veturit pitää ylläpitää käyttökunnossa niillä pysyy liikkeellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyljin Oulu-Turku väliä n 5 v kerran viikossa ja kertaakaan, ei siis kertaakaan juna ollut aikataulissa.... Löytyy tilastoon liput jos joku haluaa tarkistaa. Tervetuloa kilpailut rautateille, löytys VR haastaja ja aikataulut

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen kulkenut väliä Oulu-Tampere 1,5 vuotta 2 matkaa/viikko. Yleensä junat kulkevat n. 10-15 min myöhässä, mutta suurempaa viivästystä ei ole ollut kuin n. 5 kertaa ko. ajalla. Olen tyytyväinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suunnitteilla oleva kaksoisraide Helsingistä pohjoiseen parantaa myös talviliikenteen sujumista. Raiteiden huolto talviaikaan on kuitenkin hyvin haasteellista, mutta se onnistuu varmaan hyvin sillä kokemusta on. Junat ovat hyvin aikataulun mukaan liikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Japanista esimerkkiä rautaisille teille... ollaan ylpeitä omantyön jäljestä ja tehdään vain parasta laatua (ajatellaan jopa yksilötasolla) työkurttuuli korkealla tasolla, pelataan sekuntipeliä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Japanin junilla yleensä omat raiteet kahden suuren kaupungin välillä. Helppo siinä onnajella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa junat ovat yleensä aikataulun mukaisesti perillä. Talviolosuhteet ovat usein vaikeat mutta siitä huolimatta junat ehtivät määräasemalle oikeaan aikaan. Kalusto on huollettu vuodenajan mukaisesti ja ammattitaitoinen veturinkuljettaja on ohjaamossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän se veeärrän vika ole. Veeär on vain liikennöisijä. Eikä se ole rataverkon haltijan vika, sekä kunnossapidon??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraidetta (tai useampaa rinnakkaista raidetta) on Helsingistä Tampereen Lielahteen, Pohjois-Loukosta Seinäjoen ohi Lapualle sekä Kokkolan ja Ylivieskan välillä, ei todellakaan Helsingistä Ylivieskaan vaikka artikkelista saa sellaisen kuvan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rohkenen myös epäillä, että 90% myöhästyy alle 15 minuuttia. Riippuu tietysti missä kohdassa Oulusta lähteneen junan myöhästyminen tarkistetaan.
Parasta olisi, kun lopettaisivat nuo aikataulujen kiristämiset. Ei niillä voiteta muuta kuin ärsyyntyneitä junamatkustajia värjöttelemässä asemalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

koko Suomihan on vain Oulusta lähteneet junat....ja myöhästyminen on jos saapuu pääteasemalle myöhässä....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän tässäkin tsaarinajan jäänteessä pitäisi aloittaa samanlaiset tervehdyttämistoimet kuin Postissa ja Instrussa, että saataisiin edes perustoiminnot sata vuotta sitten Neuvostoliitossa vallinneelle tasolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Japanissa juna myöhästyy 10 sek niin on juttu pääuutislähetyksessä ja johtaja pyytää julkisesti anteeksi...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö VR:llä ollut etukäteen tietoa Suomen talvista?
15 minuutin toleranssi ei todellakaan ole täsmällistä, ja epäilenpä suuresti noita prosenttilukujakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:33
Liigan ärsyttävimmäksi äänestetty ketju jälleen kasassa – ainoastaan ykkösnyrkki säilyi ennallaan Mannerin muokatessa hyökkäysvitjoja JYP-peliin
12:28
Maustetytöt saivat kultalevynsä Tavastialla – vaalalaistaustaisen kaksikon debyyttilevy ylitti kultalevyrajan
12:11
Yhdysvallat kirjoittamassa sopimusta Afganistanin sodan lopettamiseksi – Ulkoministeri Pompeo saapui Qatariin, jossa ovat myös Talebanin edustajat
12:11
Näyttelijä Timo Reinikan Andrén herkkä kaari isä pieneksi – Oulun teatteri tarttui tärkeään ja hienoon näytelmään, joka puhuttelee ympäri maailmaa Tilaajille
11:34
Ostitko tältä mieheltä television, pyykkikoneen tai puhelimen? Lauri Ylipaavalniemi on tehnyt kauppaa lähes 60 vuotta ja innostuu yhä asiakkaasta, joka sanoo ei Tilaajille
11:18
PS-nuoret kaatoivat emopuolueen ajaman sääntömuutoksen – Halla-aho: Puoluehallitus ratkaisee, mitä tehdään
10:22
Koronavirus leviää uusiin maihin – epidemiapesäkkeet kasvavat Kiinan ulkopuolella ja talouselämä kärsii
64
Minua hävettää tunnustaa olevani oululainen eli kaupungista, jossa puistometsästä tehdään peltoa, jonka tarve on kyseenalainen Lukijalta
52
Sisäministeri Maria Ohisalo: Suomi on nyt varautunut paremmin turvapaikanhakijoihin kuin vuonna 2015
25
Selvitys: 90 prosenttia Kiinassa toimivista eurooppalaisyrityksestä kärsinyt merkittävästi koronaviruksesta – Suomen talous erittäin riippuvainen Kiinasta
15
Selvitys ehdottaa Suomeen vesiveroja, tavoitteena käytön tehostaminen – suurimpia maksajia olisivat metsäteollisuus ja ydinvoimalat
9
Vanhoista käsityötaidoista on hyötyä vielä tänäkin päivänä – "Käsityöihminen ei ole koskaan työtön"
8
Koirien kiinnipitoaika alkaa sunnuntaina – lailla taataan rauha luonnoneläimille pesiä ja kasvattaa poikasia
8
HUSissa on varmistunut toinen koronavirustartunta – työikäinen nainen sai tartunnan Pohjois-Italiasta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Oletko kylmäpäinen sijoittaja?🤧🤒🥵

Ei näytä ainakaan puunkasvu hidastuvan coronataudista... Lue lisää...
Puu kasvaa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image